لینک UTM چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چطور میتوان برای سایت خود لینک UTM ساخت؟ فرض کنین سایت شما هر روز هزاران بازدیدکننده دارد، اما از کجا میتونیم بفهمیم که کدام یک از فعالیت های ما یا تبلیغاتی که انجام دادیم، نقش بیشتری را در جذب این افراد داشته است؟ تنها راه حل برای این موضوع، استفاده از لینک UTM خواهد بود.

با استفاده از لینک UTM خیلی راحت تر میتونیم تشخیص بدیم که مشتری های ما از کدام مسیر وارد وب سایت ما شدن. طرز استفاده و ساخت این لینک ها بسیار ساده است و به همین خاط پیشنهاد میدیم موقع استفاده از کمپین های تبلیغاتی یا معرفی سایت خود از طریق شبکه های اجتماعی، از این نوع لینک ها استفاده کنید. این موضوع بر سئو سایت شما هم می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

لینک UTM چیست؟

قطعا اولین سوالی که ذهن شما رو هم به خودش مشغول کرده، چیستی لینک های UTM هستش. اجازه بدین با یک مثال کاربردی این موضوع رو بررسی کنیم تا بهتر متوجه منظور ما بشید. فرض کنین شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی در زمینه پوشاک هستید و میخواید یک کمپین تبلیغاتی برای جذب مشتری های بیشتر راه بندازید. برای رسیدن به این هدف ممکنه از رپورتاژ آگهی، تبلغات بنری، اینفلوئنسرهای معروف و یا تبلیغات گوگل استفاده کنید.

در این مثال مخاطب ها از طریق روش های مختلفی وارد سایت شما میشن و محصولات مختلفی رو از شما خریداری میکنن؛ اما از کجا میشه متوجه شد که کدوم یک از این مسیرها، مخاطب و مشتری بیشتری را برای سایت به همراه داشته. اگر از لینک های عادی استفاده کرده باشید، تا آخر عمر متوجه این موضوع نمیشید اما لینک UTM به شما کمک میکنه آمار و ارقام دقیقی را برای هر کدام از این مسیرها داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: تاثیر پارامترهای سئو در رتبه سایت و صفحات چیست؟

لینک UTM چیست و چطور ساخته می شود؟

عبارت UTM که مخفف شده Urchin Tracking Module و به معنی ماژول پیگیری اورچین هستش. اگه بخوایم خیلی ساده در مورد لینک UTM صحبت کنیم، لینک هایی هستن که 5 پارامتر به آخر آن ها اضافه شده و به این ترتیب میتونیم با استفاده از آن ها اطلاعات دقیقی را ثبت و ضبط کنیم.

مهمترین مزیتی که استفاده از لینک UTM برای شما ایجاد میکنه، ارزیابی روش های تبلیغاتی و تاثیر آن ها بر میزان فروش و جذب مخاطب هستش. برای مثال اگه لینکی که برای اینستاگرام اختصاص داده باشید در مقایسه با لینک رپورتاژ آگهی مخاطب و خریدارهای بیشتری رو برای شما فراهم کرده باشه، قطعا در کمپین های بعدی منابع و هزینه بیشتری را به تبلیغ در اینستاگرم اختصاص خواهید داد.

مقاله پیشنهادی: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست؟

بررسی ساختار لینک UTM

لینک های UTM نسبت به لینک های عادی در وب سایت ما ساختار متفاوت تری را دارند. این لینک ها از دو بخش اصلی تشکیل شدن که بخش اول در واقع همون آدرس وب سایت شما هستش. بخش دوم این لینک ها هم شامل کمپین یا رویدادی هستش که قصد جمع آوری اطلاعات از آن را دارید.

قسمت دوم لینک های UTM شامل 5 پارامتر مختلف هست که سه مورد از آن ها ضروری هستن و حتما باید در لینک های شما بکار گرفته بشن. همچنین دو مورد دیگر از این پارامتر ها اجباری نبوده و می توان از آن ها استفاده نکرد. برای هر کدام از این پارامترها نیز می توانید از یک اصطلاح یا مقدار دلخواه استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این مورد نخواهید داشت.

این 5 پارامتر شامل موارد زیر هستند که با کنار هم قرار دادن آن ها در انتهای لینک خود میتونید لینک UTM خود را بسازید:

  • منبع کمپین یا Campaign Source
  • رسانه کمپین یا Campaign Medium
  • نام کمپین یا Campaign Name
  • عبارت کلیدی کمپین یا Campaign Term
  • محتوای کمپین یا Campaign Content

بررسی ساختار لینک UTM

چطور لینک UTM بسازیم؟

حالا که میدونیم لینک UTM چیست؟ و چه ویژگی ها و ساختاری باید داشته باشد؟ وقتش رسیده که در مورد ساختن این لینک ها اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. به طور کلی برای ساختن این لینک ها به هیچ ابزار یا نرم افزار خاصی احتیاج نخواهید داشت و میتونین با اضافه کردن 3 پارامتر اصلی لینک UTM به انتهای لینک های خودتون، چنین لینکی را برای خودتون بسازین.

البته ابزارهای پیشرفته و تخصصی برای ساخت لینک UTM هم وجود دارن که با استفاده از آن ها میتونین بدون اتلاف وقت، این لینک ها را بسازید و از آن ها استفاده کنید. استفاده از چنین ابزارهایی به شما اجازه میده که با کمترین خطای ممکن، یک لینک UTM برای کمپین های خود بسازید و از آن ها استفاده کنید.

از بهترین ابزارهای ساخت لینک UTM که کاملا رایگان هستند، میتونیم به ابزار ساخت لینک UTM گوگل، Hootsuite Composer و افزونهGoogle Analytics URL Builder  اشاره کنیم. با توجه به امکان خطای کمتر در این ابزارها و سرعت بیشتری که در ساخت لینک UTM دارن، پیشنهاد میکنیم که یکی از این ابزارها رو برای ساختن لینک های خودتون بکار ببرید.

مقاله پیشنهادی: لینک سازی شبکه ای (PBN) چیست؟

چطور لینک UTM بسازیم؟

آموزش بررسی گزارش لینک UTM

حالا که لینک UTM رو ساختیم، باید ببینیم که چطور میشه اطلاعات و داده های مربوط به این لینک ها رو آنالیز کرد؟ برای اینکه بتونیم یک گزارش کامل در مورد هر کدام از این لینک ها داشته باشیم، باید از پلتفرم گوگل آنالیتیکس استفاده کرد. وقتی که از لینک UTM یا لینک کمپین استفاده کرده باشید، اطلاعات مربوط به این لینک ها به عنوان ابعاد یا Dimension در این پلتفرم ثبت خواهد شد.

به این ترتیب میتونین یک گزارش کامل را به شکل جامع برای هر کدام از لینک های UTM خودتان داشته باشید. البته گوگل آنالیتیکس به شکل مجزا یک گزارش برای تمامی کمپین های شما ایجاد میکند که پارامترهای مختلفی را در آن گنجانده اند. از مهمترین داده های این گزارش میتونیم به نرخ پرش، نرخ تبدیل، درآمد و... اشاره کنیم. به عبارت ساده تر با استفاده از این گزارش کاملا مشخص میشه که هر کدام از کاربرها از چه روشی وارد وب سایت شما شدن و به چه میزانی با پلتفرم شما تعامل برقرار کردن.

برای استفاده از این گزارش و دسترسی به آن تنها کافی هستش که وارد بخش Acquisition در گوگل آنالیتیکس بشید و بعد از بررسی گزارش های Campaign به بخش تمامی کمپین های (All campaigns) مراجعه کنید. در این بخش اطلاعات ارزشمند دیگه ای مثل نوع دستگاه کاربرها، مرورگر اینترنتی اون ها، شهر و کشور آن ها در اختیار شما قرار میگیرن. هر کدام از این موارد را میتونین به عنوان شاخص دوم به گزارش خودتون اضافه کنید.

جمع بندی و نتیجه

استفاده از لینک UTM بهترین روش برای بررسی کردن لینک هایی هست که در کمپین ها از آن ها استفاده میکنید. به کمک این لینک ها امکان رصد کردن کاربرها و پیگیری لینک ها بسیار راحت تر خواهد بود. با کمک لینک UTM و استفاده درست از آن میتونین از اتلاف هزینه های تبلیغاتی خود جلوگیری و بهترین مسیر های جذب مخاطب به سایت خود را پیدا کنید.

نظرات: