انواع کلمات کلیدی در سئو و آشنایی با آن ها یکی از ضروری ترین نکاتی هستش که تولیدکننده محتوا و متخصص سئو باید به آن توجه داشته باشند. در واقع اولین قدم برای طراحی کردن یک استراتژی محتوا و بهینه کردن محتواهای سایت بر اساس آن، پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب می باشد. درسته که از کلمات زیادی میشه به عنوان عبارت کلیدی برای مقالات استفاده کرد، اما انتخاب هوشمندانه رسیدن به رتبه اول سرچ را ساده تر میکنه.

تفکیک کردن انواع کلمات کلیدی در سئو سایت برای جذب مخاطب بیشتر، افزایش فروش و بالا بردن ترافیک سایت بهتون کمک میکنه. در ادامه به بررسی انواع کلمات کلیدی سئو پرداختیم و معیارهایی که برای انتخاب بهترین عبارت ها باید به آن ها توجه داشته باشید را ذکر کردیم.

کلمات کلیدی سئو چند دسته اند؟

کلمه های کلیدی عنصر اصلی محتوا هستن که برای جذب مخاطب های هدفمند به کار برده میشن؛ اما انواع مختلفی از این عبارت ها وجود داره و در صورت انتخاب اشتباه، ممکنه شما و سایت مورد نظر رو از هدف مورد انتظار دور کنه. به همین دلیل آشنایی با انواع کلمات کلیدی در محتوا و سئو ضروری هستش.

کلمات کلیدی در سئو به دو دسته کلی تقسیم میشن که دسته اول عبارت های User Intent است و بر اساس هدف کاربر ها در جستجو های اینترنتی مشخص میشن. گروه دوم که به آن ها Search Volume میگن، بر اساس تعداد دفعات سرچ کردن یه عبارت کلیدی مشخص میشه و میزان محبوبیت یک کلمه را در بین تمامی کاربرهای اینترنت نشون میده.

کلمات کلیدی سئو چند دسته اند؟

کلمات کلیدی User Intent

همانطور که گفتیم، عبارت هایی که به عنوان User Intent شناخته میشن، با تمرکز بر روی هدف مخاطب و کاربرها در سرچ گوگل رتبه بندی شدن. به طور کلی هر فرد هدف های متفاوتی را در هنگام جستجو در اینترنت دارد؛ برای مثال ممکنه فردی به دنبال آخرین خبرهای ورزشی و فردی دیگه به دنبال دستور پخت یک غذای خاص باشه. به طور کلی اهداف سرچ کاربرها در گوگل را میتونیم به سه دسته کلی تقسیم کنیم.

مقاله پیشنهادی: کلمه کلیدی چیست و چگونه انتخاب می شود؟

1.کلمات کلیدی برای پیدا کردن اطلاعات (Informational)

این عبارت ها برای رسیدن به یک داده خاص هستن. معمولا هر فردی یک بار در روز برای پیدا کردن اطلاعات در زمینه های مختلف از این نوع عبارت ها استفاده میکنه. برای مثال مقاله ای که در حال حاضر مطالعه میکنید، با استفاده از همین عبارت های کلیدی نوشته شده است؛ قطعا هدف شما هم از کلیک کردن بر روی این مقاله، افزایش دانش و اطلاعات خود در زمینه انواع کلمات کلیدی در سئو می باشد.

2.کلمات کلیدی معامله ای (Transactional)

این نوع عبارت ها هم بیشتر با هدف انجام یک معامله (خرید یا فروش) یک محصول در اینترنت سرچ میشن. البته برخی از افراد این نوع عبارت ها رو به عنوان کلمات کلیدی تبلیغاتی (Commercial) هم در نظر میگیرن؛ چون در برخی از موارد ممکن است کاربر با سرچ کردن این عبارت ها به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول باشد.

بهترین مثال برای سرچ با عنوان قیمت آیفون 13 یا دانلود کتاب معامله گر منضبط در این دسته قرار میگیره. توجه داشته باشین که هدف بعضی از کاربرها از سرچ کردن عبارت خرید آیفون 13، بررسی امکانات و ویژگی های این گوشی موبایل و یا مقایسه قیمت آن در فروشگاه های اینترنتی و فیزیکی است که در دسته عبارت های Commercial قرار میگیرد.

3.کلمات کلیدی انتقال دهنده (Navigational)

وقتی کاربر قصد داشته باشه به شکل مستقیم به یک وب سایت دسترسی پیدا کنه، این نوع عبارت های کلیدی رو به کار میبره. معمولا به خاطر سپردن اسم یک سایت، راحت تر از حفظ کردن آدرس URL آن می باشد و به خاطر بیشتر کاربرها ترجیح میدن به جای وارد کردن آدرس سایت، اسمش را در اینترنت جستجو کنند.

برای مثال با جستجو کردن عبارت محتوا کده در گوگل، به سایت ما دسترسی پیدا می کنید. همچنین برای سایت های شناخته شده دیگری مثل دیجی کالا، توییتر یا سنجش تنها کافی است که اسم آن ها را فارسی یا انگلیسی در گوگل سرچ کنید.

انواع کلمات کلیدی سئو کدامند؟

کلمات کلیدی Search Volume

بیشتر افراد بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت های مختلف رو، عبارت هایی میدونن که سرچ بیشتری را در اینترنت دارند. این نوع کلمات که به عنوان Search Volume شناخته میشن. معیار اصلی برای مشخص کردن این عبارت ها، تعداد سرچ های انجام شده برای هر کدام از آن ها در اینترنت می باشد. این گروه هم به سه دسته تقسیم میشن که عبارتند از:

1.کلمات کلیدی اصلی (Head)

کلمه های کلیدی اصلی که کوتاه تر هستند و به عنوان عبارت های اصلی شناخته میشن، در این گروه قرار گرفته اند. میزان سرچ این عبارت ها در مقایسه با سایر کلماتی که در متن مقالات وجود دارند، بیشتر است. این نوع کلمات کلیدی معمولا به عنوان نماینده یک گروه یا دسته بندی خاص هستند. برای مثال عبارت سئو، خانه، موبایل، خودرو و طراحی سایت در این دسته قرار دارند.

با توجه به سرچ بیشتر این عبارت ها، رقابت بر سر آن ها نیز بیشتر بوده و کسب رتبه یک برای آن ها سخت تر خواهد بود. از طرفی هدف مخاطب در این نوع عبارت ها مشخص نیست و ممکن است شامل موارد بسیار متنوعی باشد. برای مثال فردی که سئو را سرچ میکند، دقیقا مشخص نیست که به دنبال آموزش سئو است یا می خواهد اطلاعات بیشتری را در این مورد کسب کند.

مقاله پیشنهادی: تراکم کلمه کلیدی چیست و میزان مناسب آن در سئو چقدر است؟

2.کلمات کلیدی عبارتی (Middle Tail)

کلمات کلیدی عبارتی طولانی تر هستند و هدف مخاطب را بیشتر از عبارت های اصلی نشان میدهند؛ به همین دلیل می توان با استفاده از این عبارت ها، کاربرهای هدفمند را جذب سایت خود کرد. البته این عبارت ها نیز کلی و مبهم هستند. با استفاده از این عبارت ها میتونیم اهداف مشخص تری را از سرچ کاربرها داشته باشیم.

البته در سرچ این نوع عبارت ها، موتور جستجو هم سرچ سایر کاربرها را به فرد پیشنهاد میدهد. برای مثال وقتی عبارت موبایل سامسونگ را سرچ میکنید، ممکن است در بخش سرچ های پیشنهاد شده عبارت بررسی آخرین گوشی موبایل سامسونگ نظر شما را جلب کند و پاسخ مناسبی برای سوالات شما باشد.

انواع کلمات کلیدی سئو کدامند؟

3.کلمات کلیدی طولانی (Long Tail)

راه موفقیت تمامی وب سایت ها و رسیدن به رتبه اول گوگل با استفاده از کلمات کلیدی طولانی، هموار خواهد شد. این عبارت ها به تنهایی میتونن 70 درصد از ترافیک ورودی به سایت شما را تشکیل دهند و به این ترتیب میتونین با جذب مخاطب بیشتر، شانس بیشتری برای فروش محصولات خود داشته باشید.

میزان رقابت در عبارت های طولانی هم کمتر است و به همین دلیل رسیدن به رتبه های برتر گوگل راحت تر خواهد بود. این عبارت ها معمولا از ترکیب 3 تا 4 کلمه ساخته میشن و یک مقاله یا راه حل کامل را به مخاطبی که به دنبال هدفی خاص است، ارائه میدهد. برای مثال مقاله " انواع کلمات کلیدی سئو کدامند؟ " چنین هدفی را دارد و یک راهنمای کامل را به افرادی که به دنبال کلمه های کلیدی در سئو هستند، ارائه کرده است.

مقاله پیشنهادی: ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی؛ معرفی 10 ابزار رایگان و کاربردی

جمع بندی و نتیجه

مهمترین وجه تمایز بین سایت هایی که در رتبه اول گوگل قرار گرفتن با وب سایت هایی که رتبه های پایین تری را دارند، عبارت های کلیدی به کار رفته در این سایت ها می باشد. در این مطلب ضمن معرفی انواع کلمات کلیدی سئو، اطلاعاتی را در مورد کاربرد های هر کدام ارائه کردیم.

نظرات: