الگوریتم موبایل گدون گوگل یا Mobilegeddon؛ رتبه بندی نسخه موبایلی سایت ها توسط گوگل! گوگل دارای الگوریتم های متنوع با کارایی های مختلف هست. یکی از این الگوریتم ها، موبایل گدون نام داره. این الگوریتم باعث تغییر در نتایج جستجو و طراحی سایت میشه. ولی نکته قابل توجه این هست که این الگوریتم چیه؟ چه وظیفه ای داره؟ چه مواردی رو مورد بررسی قرار میده؟ چه تاثیری بر سئو سایت داره؟

برخلاف خیلی از الگوریتم ها، گوگل از روش جدیدی برای نامگذاری الگوریتم خودش در سال 2015 استفاده کرد. در نگاه اول، به نظر میرسه انتخاب اسم این الگوریتم تحت تاثیر سینمای هالیوود باشه، ولی اگه دقیق بهش نگاه کنیم، می فهمیم چرا انتخاب این اسم مناسب هست. الگوریتم موبایل گدون با هدف الزام کسب و کارهای اینترنتی به طراحی موبایل فرندلی ساخته شد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله الگوریتم موبایل گدون چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم موبایل گدون گوگل یا Mobilegeddon به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های در امان ماندن از الگوریتم موبایل گدون بپردازیم و تاثیر موبایل گدون بر سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوریتم موبایل گدون چیست؟

الگوریتم موبایل گدون چیست؟

اگه در حوزه سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم الگوریتم موبایل گدون یا Mobilegeddon رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این الگوریتم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوریتم موبایل گدون چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم موبایل گدون رو می تونیم اولین الگوریتم جدی گوگل برای دستگاه های تلفن همراه بدونیم. الگوریتمی که زمینه ساز تحولات خیلی بزرگی در نحوه برخورد گوگل با نسخه موبایل سایت ها شد. به دنبال این الگوریتم، الگوریتم های زیادی برای رتبه بندی سایت ها در دستگاه های تلفن همراه مثل موبایل فرست ایندکس و سرعت موبایل هم منتشر شدن.

جالب اینجاست که بدونین الگوریتم موبایل گدون یا Mobile Geddon به الگوریتمی گفته میشه که هدف اصلی اون مقابله و حذف سایت هایی هست که قابلیت نمایش به صورت ریسپانسیو رو نداشته باشن. این الگوریتم گوگل در سال 2014 و توسط موتورهای جستجوگر گوگل معرفی شد و نقش اساسی رو در نمایش سایت ها ایجاد کرده. با توجه به امکانی که گوگل برای سایت ها فراهم کرده، اگه سایتی از قابلیت ریسپانسیو بودن برخوردار نباشه، شانس اینکه در نتایج جستجو رتبه مناسبی رو به دست بیاره، خیلی کم میشه. یکی از اولویت های گوگل برای نشون دادن سایت ها در صفحات بالای نتایج جستجو واکنش گرا بودن سایت ها هست.

بیشتر بخوانید: موتورهای جستجو چگونه کیفیت مطالب را ارزیابی میکنند؟

راه های در امان ماندن از الگوریتم موبایل گدون

راه های در امان ماندن از الگوریتم موبایل گدون

وقتی گوگل الگوریتم موبایل خودش رو بروزرسانی کرد، انگار جنگ آخرالزمانی رخ داده. این الگوریتم به نوعی جنگ بین صفحات موبایل فرندلی و صفحات غیرموبایل فرندلی بود. بروزرسانی الگوریتم گوگل باعث شد آخرالزمان اینترنت در دست صفحات موبایل فرندلی باشه. شما می تونین با استفاده از روش های زیادی از الگوریتم موبایل گدون جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های در امان ماندن از الگوریتم موبایل گدون بپردازیم تا با این روش ها آشنایی داشته باشین.

  • سعی کنین از شروع کار سایت خودتون رو با قالب های ریسپانسیو و به شکل واکنشگرا طراحی کنین و تا حد ممکن به سمت ایجاد نسخه موبایل نرین، چون مشکل ساز میشه.
  • یکی دیگه از راه های در امان موندن در الگوریم موبایل گدون این هست که از ابزارهایی مثل Flash که فقط برای دسکتاپ اهمیت دارن، استفاده نکنین. اگه هم استفاده کردین برای حالت موبایل، اون ها رو غیرفعال کنین.
  • اندازه متن رو روی گوشی و تبلت چک کنین تا خوانا باشه. یعنی خیلی ریز یا خیلی درشت نباشه.
  • یکی دیگه از راه های در امان موندن از الگوریتم موبایل گدون این هست که لینک ها رو با فاصله مناسبی از هم قرار بدین تا وقتی کاربر روی گوشی می خواد یه لینک رو باز کنه، به راحتی روش کلیک کنه.
  • مطمئن بشین ابعاد سایت با هر دستگاهی همخوانی داره و مشکلی در نمایش درست اون وجود نداره.

بیشتر بخوانید: الگوریتم هیلتاپ(Hilltop) گوگل چیست؟

تاثیر موبایل گدون بر سئو سایت چگونه است؟

تاثیر موبایل گدون بر سئو سایت چگونه است؟

از زمانی که گوگل ریسپانسیو بودن سایت رو به عنوان یه سیگنال رتبه بندی اعلام کرد و الگوریتم موبایل رو مسئول بررسی این موضوع کرد. رتبه بعضی از سایت هایی که واکنش گرا بودن ارتقا پیدا کرد و یا بدون تغییر موند. از طرفی اون دسته از سایت ها که موبایل فرندلی نبودن، دچار افت رتبه در صفحات SERPs شدن. در واقع اون ها در نتایج جستجوی موبایل فیلتر شدن. برای موبایل فرندلی بودن سایت چند روش وجود داره. یکی اینکه میشه سایت رو از ابتدا با قالب ریسپانسیو و واکنشگرا طراحی کرد. دوم اینکه نسخه موبایل برای سایت بسازین و در زیر دامنه سایت قرار بدین.

هنوز میزان دقیق تاثیر الگوریتم موبایل گدون بر سئو سایت یا نتایج جستجو مشخص نیست، ولی گفته میشه تاثیر اون از الگوریتم های پاندا و پنگوئن هم بیشتر هست. موبایل گدون صفحات سایت رو جداگونه ارزیابی می کنه. به این ترتیب، ممکنه بعضی از صفحات سایت شما موبایل فرندلی شناخته نشن و مورد علاقه این الگوریتم نباشه. ولی بعضی از صفحات موبایل فرندلی باشن و امتیاز خوبی از این الگوریتم بگیرن. همچنین در چشم گوگل هیچ صفحه ای نیست که نسبتا موبایل فرندلی باشه، بلکه هر صفحه یا موبایل فرندلی هست یا نه.

بیشتر بخوانید: الگوریتم کافئین گوگل چیست و چگونه کار می کند؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوریتم موبایل گدون چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم موبایل گدون گوگل یا Mobilegeddon به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های در امان ماندن از الگوریتم موبایل گدون بپردازیم و تاثیر موبایل گدون بر سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، الگوریتم موبایل گدون رو می تونیم اولین الگوریتم جدی گوگل برای دستگاه های تلفن همراه بدونیم. الگوریتمی که زمینه ساز تحولات خیلی بزرگی در نحوه برخورد گوگل با نسخه موبایل سایت ها شد.

نظرات: