پادکست صوتی "موتورهای جستجو چگونه کیفیت مطالب را ارزیابی میکنند؟"



موتورهای جستجو چگونه کیفیت مطالب رو ارزیابی میکنند؟ موضوع مهمی هستش که دراین مقاله می خوایم بررسی کنین. محتواهایی که در سایت ها بارگذاری میشه، هم باید نظر مخاطب رو به خودش جلب کنه. و هم از طرفی بتونه در رتبه بندی جستجوگرها رتبه بالایی رو کسب کنه. اگر ترافیک وبسایت شما پایین است و نمیتونین سایتتون رو در صفحات اول ببینید مسلما از طرف موتورهای جستجوگر امتیاز خیلی پایین رو دریافت میکنید و در زمینه سئو سایت باید کارهای بیشتری انجام بدین.

برای موفقیت در هر کسب و کاری، شناخت بستری که در اون فعالیت میکنین لازم و ضروری هستش. در اینجا هم اگه میخواین، موتورهای جستجوگر محتواهای شما رو به خوبی ارزیابی کنن تا در رتبه بندی وبسایت ها درجات بالاتری کسب کنین، بهتر مطالبی که در مورد این موضوع در این مقاله واستون عرض میکنیم رو به خوبی مطالعه کنید تا در پیشرفت کسب و کارتون اثربخش باشه.

موتور جستجوگر چیست؟

موتور جستجوگر چیست؟

قبل از اینکه در مورد چگونگی کارکرد موتور جستجو برای ارزیابی کیفیت مطالب گفت وگو کنیم. بهتره یه تعریف کلی از موتور جستجو در ذهنیت خود داشته باشیم تا در ادامه مقاله درک مطلب واسمون راحت تر باشه.

نرم افزار یا سخت افزاری که در میان حجم زیادی از اطلاعات، توانایی جستجو و پیدا کردن یک داده مشخص رو داره موتور جستجوگر میگن. اگر بخواهیم وظیفه موتور جستجوگر رو در دنیای اینترنت بدونیم به این شکل میشه که، یک نرم افزار هست که وظیفه اصلی اون پیدا کردن محتوا (اعم از متنی، صوتی، ویدئو، عکس و...) در شبکه جهانی وب است. محتوایی که بیشترین مطابقت رو با عبارتی که کاربر جستجو کرده داشته باشه نمایش داده میشه.( واژه تخصصی، عبارتی که کاربر جستجو میکنه «کوئری» هستش)

یک موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکلی شده: پایگاه داده اطلاعات و الگوریتم ها.

مروری بر پیدایش موتورهای جستجوگر

Vannevar Bush در مقاله "ماهنامه آتلانتیک" ایده فهرست کردن اطلاعات رو برای اولین با عنوان "همان طور که ممکن است فکر کنیم" مطرح کرد. او در این مقاله به اهمیت اطلاعات در آینده تاکید کرد، و دانشمندان رو ترغیب کرد تا راهی رو برای جمع آوری اطلاعات در یک قالب پیدا کنند. که بعد از چندین سال دانشمند انگلیسی به نام Tim Berners Lee شبکه جهانی وب رو اختراع کرد که مبتنی بر تکتنولوژی Hypertext Transfer Protocol (HTTP) استفاده میکرد. همچنین تمامی ابزارهای لازم برای راه اندازی وب از جمله زبان HTML و URL توسط این شخص خلق شده است.

اولین موتور جستجو بعد از یک سال به نام آرچی (Archie) به وجود اومد. درسته موتور جستجو اسم گرفت ولی توانایی نمایش دادن محتوای وی رو نداشت و فقط عنوان رو فهرست میکرد. برای استفاده از آرچی مخاطب باید اسم دقیق فایل مد نظرش و میدونست. دیتابیس آرچی از فایل های که از سایت های FTP جمع آوری شده بود، تشکیل یافته و فایل ها قابل دانلود بودن. پس از موفقیت آرچی، دو موتور جستجوی مشابه به اسم های ورونیکا و جاگ¬هد با هدف ایندکس کردن متن ساده به وجود آمدن.

Tim Berners Lee در سال 1991، موفق شد اولین وب سایت تاریخ رو ایجاد کنه و در دسترس عموم قرار بده. که در این وب سایت توضیح داده بود، شبکه جهانی چیست، چگونگی برپا کردن یک سرور وب، و چگونه میشه یک مرورگر در اختیار داشت.

تقریبا 2 سال بعد در سال 1993 اولین ربات با هدف ارزیابی میزان رشد و پیشرفت وب سایت ها به نام Word Wide Web Wanderer (که به عنکبوت مشهور است) ساخته شد. بعد از گذشت اندکی زمان با ارتقا این ربات امکان جمع آوری و نگهداری تمام URLهای فعال در یک دیتابیس به نام وندکس (wandex) ایجاد شد. رفته رفته اختلالاتی در روند کارکرد اندکس به وجود امد و به جای کمک و راه حل دسترسی به وب سایت ها رو غیر ممکن میکرد. W3Catalog اولین موتور جستجویی وب تاریخ است. این موتور جستجو خیلی سعی کرد فهرستی باکیفیت از وبسایت ها رو داشته باشه، ولی نتونست مشکل اختلال ربات ها رو حل کنه. (موتوهای جستجویی قبلی قابلیت نمایش وحتوای وب رو نداشتن باید آدرس دقیق محتوا رو بلد بودین تا واستون نمایش داده میشد. به همین دلیل W3Catalog اولین موتور جستجو به شمار میاد.)

بعد از W3Catalog موتور جستجوگر دیگری به اسم Aliweb به وجود آمد تا مشکل اختلال ربات ها رو حل کنه. کارکرد این موتود جستجو به این شکل بود که صاحبان وبسایت ها خودشون باید به صورت دستی وب سایت رو ایندکس میکردن که نیازی به ربات نباشه. Aliweb مخفف (Archie-like indexing of the Web) است و به معنی "ایندکس کردن وب به روش آرچی" است.

با به وجود آمدن JumpStation در اواخر سال 1993 که اولین موتور جستجویی بود توانست که سه ویژگی مهم و حیاتی کرال کردن، ایندکس کردن و جستجو رو به عهده ربات ها بگذارد. ولی در این موتور جستجو ایندکس کردن و جستجو کردن فقط محدود به هدینگ و عنوان صفحه وب میشد. با گذشت اندکی از زمان موتور جستجوی با نام WebCrawler به وجود آمد که توانایی ایندکس کردن و یافتن تمام محتوای موجود در وب سایت رو داشت.

موتورهای جستجوی زیادی پس از آن به عرصه امدن Yahoo, Infoseek, go.com و ... چند نمونه از 10 ها موتور جستجوگری هست که تا کنون معرفی شدن. رابین لی در سال 1996 ساختار جدیدی به دنیای وب سایت ها وارد کرد، او توانست الگوریتمی به اسم RankDex خلق کند. توانایی این الگوریتم این بود که برای هر وب سایت امتیاز و رتبه خاص در صفحه نتیجه موتورهای وب داشته باشه. این اولین موتور جستجوگری بود که برا ارزیابی کیفیت وب سایت ها از لینک استفاده میکرد. در همان سال، لری پیچ و سرگی برنی با الگو برداری از RankDex توانستن موتور جستجوی جدیدی به نام  BackRub ایجاد کنند که با تبعیت از الگوریتم PageRank  برای رتبه بندی سایت ها از بک لینک ها استفاده میکرد. 

در سال 1998 بود که BackRub با نام جدید خودش دامنه Google.com رو ثبت کرد. گوگل تونست پر کاربرد ترین و محبوب ترین موتور جستجوگر در تمام پلتفرم ها در بین کاربران باشد. در حقیقت نام گوگل حاصل اشتباه تایپی است موقع خرید دامنه صورت گرفته، کلمه اصلی Googol بود که به عدد 1 با صد تا صفر گفته میشه. که در طراحی لوگوی گوگل که در قسمت زیرین صفحه قرار داره میتونین ببینید. در لوگو حروف O همانند صفر پشت سر هم تکرار شدن که هر کدوم به یک صفحه از گوکل اشاره میکنه. شاید هدف از انتخاب این اسم این باشه که گوگل میتونه مقادیر اعظیمی از اطلاعات رو گردهم دربیاره و در اختیار جستجوگران قرار بده.

مقاله پیشنهادی مرتبط: روش های ارتقا سایت به صفحه اول گوگل

نحوه ی کارکرد موتورهای جستجوگر

موتورهای جستجوگر باید بتوانند در بین میلیون ها وب سایتی که در فضای اینترنت وجود داره، در گام اول کشف کند، دسته بندی و سپس رتبه بندی کنه با این کار موتور جستجو دقیق میفهمد چه نوع اطلاعاتی در دست دارد که با جستجوی کاربران به طور منطقی وب سایت¬ها رو به نمایش بزاره. همون طور که گفته شد این فرایند طی سه اقدام بنیادی صورت میگیره:

         1. کرال کردن (Crawling)

         2. ایندکس کردن ((Indexing   

         3. رتبه بندی کردن (Ranking)

• کرال کردن (Crawling) 

نحوه ی کارکرد موتورهای جستجوگر

وظیفه Crawling به این شکل است که، به صورت ربات های خزنده که به عنکبوت هم معروف هستن عمل میکنن. موتورهای جستجوگر با ایجاد وب سایت جدید و بارگذاری محتواها و حتی زمانی که در محتوا تغییراتی صورت میگیره ربات ها رو برای ارزیابی ارسال میکنن. ربات ها باید تشخیص بدن که وب سایت ها و یا محتواها در چه زمینه ارائه شدن و چه موضوعی دارن. سپس، با دنبال کردن لینک های موجود در صفحات، به صفحات دیگه میره و اونا رو هم کرال میکنه.

• ایندکس کردن ((Indexing    

نحوه ی کارکرد موتورهای جستجوگر

بعد از فرآیند خزش که اطلاعات کشف شدن نوبت به ایندکس کردن کردن میرسه. در این مرحله اطلاعات سازمان دهی، مرتب و ذخیره میشن. در واقع میشه گفت، ایندکس پایگاه داده موتور جستجو است که وب سایت ها رو شامل میشه. هر موتور جستجو دیتابیس مخصوص خودش رو داره.

• رتبه بندی کردن (Ranking)

زمانی که اطلاعات کشف شدن و سپس مرتب و ذخیره شدن نوبت میرسه به ارائه اطلاعات برای کاربران، در این لحظه هر کاربری با جستجوی هر عنوان موتور جستجو شروع به کار میکنه و به سراغ اطلاعاتی میره که ایندکس کرده بود و از میان همه اطلاعات موجود نزدیکترین ها رو نسبت به عنوان جستجو نمایش میده. این اطلاعات نمایش داده شده هیچ وقت به صورت تصادفی ترتیب نمیگیرن، توسط یک الگوریتم رتبه بندی میشن. فرآیند رتبه بندی برای جستجوگرها، براساس کیفیت و مرتبط بودن با کوئری انجام میشه. الگوریتم های استفاده شده در هر موتور جستجو متفاوت به خاطر همین با سرچ کردن یک عنوان در چند موتور جستجو میتونین نتایج متفاوتی رو دریافت کنین.

نحوه ی کارکرد موتورهای جستجوگر

مفهوم الگوریتم در موتور جستجو

همان طور که در قسمت بالا عرض کردیم، هر موتور جستجو، الگوریتم مخصوص خودش رو داره که از فرمول های منحصر به فردی پیروی میکنه. پس در اینجا میگیم الگوریتم فرمولی هست که توسط روش های منطقی، اطلاعات ذخیره شده رو بازیابی میکنه و ارزش و اهمیت یک صفحه رو میسنجه. با توجه به ارزش گذاری، هر صفحه رتبه بندی میشه که با این رتبه بندی ها صفحات نمایش داده میشن. هرچه رتبه بالاتر، وب سایت در ردیف های اول قرار میگیره.  

فاکتورهای ناشی از الگوریتم ها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل میشن. فاکتورهای خارجی فعالیت های انسانی (فعالیت در شبکه های اجتماعی، بک لینک ها و...) که به بالا رفتن رتبه سایت کمک میکنه. که برای بالا رفتن رتبه سایت مستلزم رعایت کردن این فاکتورها هستیم. در مقابل الگوریتم های داخلی رو باید در داخل صفحه رعایت کنیم میتونم به کلمات کلیدی و لینک¬های داخلی اشاره کنیم. کنترل کردن فاکتورهای داخلی در دستان شماست. 

چگونگی ارزیابی محتوا توسط موتور جستجو

موتور جستجو برای ارزیابی محتوای صفحات، عنکبوت های خودش رو سفربر میکنه تا همه چی رو بررسی کنن. عنکبوت ها براساس کلماتی که در عنوان صفحه و متن محتوا استفاده شدن الگوبرداری میکنن. معمولا واژه¬های خاصی که به طور مرتب تکرار شده توجه عنکبوت رو به خودش جلب میکنه.

اگر بخواهیم در قالب مثال توضیح بدیم به این شکل میشه، در صفحه ای ازکلمه ارز به طور مکرر استفاده شده در این حالت منظور شما همه ارزهای موجود میشه ولی اگر در محتوای متن از دیجیتال هم استفاده شده باشه موتور جستجو متوجه میشه که این محتوا در مورد ارزهای دیجیتال صحبت کرده و ارز فیاتی رو شامل نمیشه. اینجا موتور جستجو درک درستی از مطلب رو دریافت میکنه. ولی تنها صفحه شما نیست که در مورد این موضوع محتوا ارائه میده. موتور جستجو باید تشخیص بده که کدوم صفحه ارتباط بیشتر با کوئری کاربر داره و کدام صفحات رو به ترتیب در ردیف های اول به بعد قرار بده.

موتورهای جستجو همواره در حال آپدیت الگوریتم های رتبه بندی هستن، که به دلیل تغییرات پی در پی کار رو یکم سخت کرده. ولی هدف کلی موتورهای جستجو برای ارائه صفحات، اعتبار صفحه و محبوبیت بین کاربران است. فاکتوری که هیچ وقت تغییر نمیکنه رضایت کاربر هست. مسلما همه ی کاربران دنبال کامل ترین و باکیفیت ترین محتوا هستند. پس هر چه صفحه هاتون کاربردی¬تر باشه و مورد پسند کاربران قرار بگیره شما راه درستی رو در رعایت فاکتورها پیش گرفتین.

نحوه عملکرد الگوریتم ها

در این قسمت از مقاله موتورهای جستجو چگونه کیفیت مطالب رو ارزیابی میکنند؟ نحوه عملکرد الگوریتم ها رو بررسی میکنیم. تا با توجه به الگوریتم های محاسباتی بتونیم ازشون پیروی کنیم.

  • تجزیه و تحلیل کوئری کاربران

موتورهای جستجوگر دارای سیستم هوشمندی هستن که در الگوریتم های موتورهای جستجو استفاده شده. موتور جستجو در قدم اول کوئری که کاربر جستجو کرده رو تجزیه میکنه. موتور جستجو میاد، عنوانی که کاربر جستجو کرده رو به چند کلمه کلیدی، اصلی که معنی دار هستن تجزیه و بعد تحلیل میکنه. به این شکل که، مثلا کاربر عبارت "چگونه میتوانیم یه بلاگر باشیم" رو سرچ میکنه. با کلمه "چگونه" که در عبارت به کار رفته موتور تشخیص میده که کاربر به دنبال راهنمایی است، و به دستورالعمل نیاز داره و همه ی صفحاتی که در مورد این موضوع اطلاعات ارائه میدن رو به نمایش میزاره.

یا اگر میخواهیم وسیله ای رو بخریم از واژه ای خرید استفاده میکنیم تمام فروشگاه های اینترنتی که وسیله مد نظر سرچ شده رو به فروش می رسونن در نتیجه سرچ نمایش میکنه. همچنین موتورهای جستجو این قابلیت رو دارن که واژها رو مفهوم سازی کنند. یعنی وقتی شما از کلمه ی استفاده کردین که در صفحات وب از کلمه هم معنی اون استفاده شده ولی درکل به یک موضوع اشاره میکند رو هم نمایش میده. موتورها قدرت تشخیص غلط املایی و تصحیح اون رو دارن.

  • یافتن صفحات مطابق

الگوریتم ها در مرحله اول تجزیه و تحلیل کوئری کاربران را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدن، در مرحله دوم الگوریتم ها به گشتن در دیتابیس و تصمیم گیری برای نمایش صفحات کاربردی تلاش میکنن. این مرحله هم برای موتور جستجو مهم است و هم برای کاربر، به این صورت که موتور جستجو باید در زمان خیلی محدود بهترین و کاربردی ترین صفحات رو برای کاربر نمایش بده و از طرفی مدیران وبسایت ها در تلاشن که صفحاتشون در اولین انتخابات موتور قرار بگیره و بتونه ترافیک بیشتری دریافت کنه. چون هر چه صفحه وب سایت در ردیف های پایین تر باشه از طرف کاربر توجه کمتری رو دریافت میکنه. برای اینکه وب سایت در ردیف های اول قرار بگیره باید به تکنیک های سئو مسلط باشیم تا بر تصمیمات الگوریتم ها تاثیر مثبت بزاریم.

چند مورد از فاکتورهای که در تصمیم گیری الگوریتم تاثیر مثبت داره رو براتون بازگو میکنیم:

مرتبط بودن عنوان سرچ شده با محتوای ارائه شده، نوع محتوای که مد نظر کاربر بوده، محتوای تولید شده باید باکیفیت باشه کفیت محتوا به مفید و آموزنده و.... بستگی داره، وب سایت باید طبق استاندارهای موتور جستجو طراحی شده باشه، بروز رسانی صفحه وب سایت مثل انتشار محتواهای به روز، لینک گذاری داخلی و یا بک لینک ها، سرعت بالای وب سایت، لحن تولید محتوا، طراحی سایت باید طوری باشه که از تمام سیستم ها مثل گوشی یا کامپیوتر و... قابل دسترس باشه، ثبت وب سایت در گوگل مپ یا سرورهای که لوکیشن یابی میکنن برای نتایجی که با موقعیت جغرافیایی کاربران مطابقت داره. مواردی که بیان مختصری از تکنیک های سئو بود که باید به صورت دقیق و کامل در درموردشون تحقیق کنید و به کار بگیرین تا تصمیمات الگوریتم های موتور جستجو به طرف وب سایت شما باشه.

موتورهای جستجو دارای دو اصل کلی در نحوه عملکرد میباشن.

1. درخواست و ثبت جستجو 2. پاسخ دهی موتور جستجو

اصل اول: درخواست و ثبت جستجو

در اصل اول ابتدا کاربران عناونی رو که میخوان جستجو میکنن، با محاسباتی که موتورهای جستجو انجام میدن نزدیکترین جواب رو در نتیجه سرچ کاربر به نماش میزارن.

موتورهای جستجو برای اینکه بتونن حرکت و توقف های به موقعه ای رو داشته باشن. باید برای سرعت بخشیده بیشتر به دستیابی اطلاعات از راهکاری مفید استفاده کننده که لینک ها اهمیت به سزایی در این عامل دارن.

اهمیت لینک ها برای موتور جستجو

اهمیت لینک ها برای موتور جستجو

لینک ها هستن که خزنده های موتور جستجو رو به طرف خودشون میکشن و میتونن به میلیون ها سند دسترسی پیدا کنند و دسته بندی کنند. موتورهای جستجو با دسترسی به اطلاعاتی که از طرف این خزنده ها یافت شدن، رو کدیابی و در هارد درایوهای عظیم ذخیره میکنن. تا در صورت نیاز بتونن در کسری از زمان بهشون دسترسی پیدا کنند و به نمایش بزارن.

برای انجام ذخیره و نگهداری از میلیون ها صفحه وب سایت، موتورهای جستجو مراکز اطلاعاتی (دیتا سنتر) تاسیس کردن. با استفاده از این مراکز موتورهای جستجو به تمامی اطلاعات دسترسی دارن و میتونن در کسری از زمان اونا رو به نمایش بزارن. موتورهای جستجو برای کسب هر چه بیشتر رضایت مشتری نباید حتی ثانیه ی تاخیر کنن برای همین همیشه در تلاشن تا پاسخ کاربران رو خیلی دقیق و در اسرع وقت ارائه بدن.

پس نتیجه میگیریم بدون لینک ها هیچ خزنده ی به اطلاعات دسترسی پیدا نمیکنه تا اطلاعات در دیتابیس های موتورهای جستجو ذخیره بشه. که با ذخیره نشدن محتوا، امکان ارائه اطلاعات در صفحات وب به کاربر ممکن نیس. 

اصل دوم: پاسخ دهی موتور جستجو

اهمیت لینک ها برای موتور جستجو

با توضیحاتی که در مورد موتورهای جستجو بیان شده متوجه شدیم که وظیفه موتور جستجو، پاسخ گویی به کاربرانی که دنبال اطلاعاتی در اینترنت هستن است. موتور جستجو باید بتواند درخواست سرچ کاربر رو از میان میلیون ها اسناد پیاده کنه و در اختیار مخاطب بزاره. موتور جستجو برای به دست آوردن نتیجه و ارائه پاسخ دو کار انجام میده: کار اول، نتیجه جستجو براساس مرتبط بودن با کوئری و مفید بودن اون نمایش داده میشه. کار دوم، در این کار به وب سایت های که بیشترین امتیاز و درصد بالای جستجو رو داشتن رو نماش میده. مورد دوم به معنی مهم بودن و مرتبط بودن در نتیجه نمایش ارائه شده. که عملکرد سئو رو به رخ میکشه.

برای موتورهای جستجو، مرتبط بودن صفحه هات وب مهمتر از پیدا کردن صفحات از روی کلمات دقیق است. به زبان ساده اگه بخواییم بگیم، مرتب بودن صفحاتی که در نتیجه سرچ مخاطب نمایش داده میشه اهمیت بیشتری نسبت به جستجوی یک طرفه داره. در سال های اولیه پیدایش موتورهای جستجو کلماتی که جستجو میشد به طور مستقیم تجزیه و تحلیل میشدند و نتیجه به صورت کلی ثبت و نمایش داده میشد. ولی با گذشت زمان و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو راه کار بهتری رو برای پیدا کردن نتیجه سرچ کاربر فراهم کردن تا با این روش در زمان کمتر به نتیجه های بهتر دسترسی پیدا کنند.

چگونگی تعیین اهمیت صفحه با عنوان جستجوی کاربر

پاسخ دهی موتور جستجو

تعیین اهمیت جستجو برای موتور جستجو به صورت دستی محاسبه نمیشه. اهمیت جستجو در قدم اول به محبوبیت کاربر بستگی داره. هر چه یک سایت بازدید کننده بیشتری داشته باشه از طرف موتور جستجو پر اهمیت و از ارزش بالایی برخورداره.

اولویت موتور جستجو برای اینکه وب سایت ها رو در صفحه اصلی نمایش بده رضایت کاربران است. اینکه موتور جستجو چجوری درک میکنه که کدوم صفحه وب مورد تایید کاربر است از طریق هوش مصنوعی که وابسته به محاسبات و الگوریتم های خاصی است معین میشه. این الگوریتم ها از بخش های فراونی شکل گرفتن.

برای اینکه بتونیم با الگوریتم های موتور جستجو پیش برم و در محاسبات درجات بالاتری کسب کنیم باید با موضوع سئو کاملا آشنا باشم. با بهینه سازی سایت و رعایت استراتژی های که در سئو لازم است  میتونید محبوبیت لازم رو هم از طرف مخاطب و هم از طرف موتور جستجو به دست بیارید.

برترین موتورهای جستجو 

شاید اکثریت شماها از موتورهای جستجو فقط گوگل و یاهو رو میشناسید. ولی موتورهای جستجویی بیشماری در دنیا وجود دارد که به کاربران خدمات ارائه میدن. چندتا از مهم ترین موتورهای جستجو رو بررسی کنیم و آشنا بشیم.

  • گوگل Google

گوگل Google

مسلما همه گوگل رو میشناسن. گوگل شناخته شده ترین موتور جستجوی جهان است. که بیشترین درصد استفاده رو بین تمامی موتورهای جستجو به خودش اختصاص داده. گوگل از الگوریتم های خاصی برای پاسخ دهی سریع به مخاطبین استفاده میکنه. 

گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها به کلمات کلیدی، املای آنها و ارتباط معنایی میان کلمات مختلف توجه میکنه تا از درستی و کیفیت محتوا مطمئن باشه. گوگل با توجه به زمانی که هر کاربر در صفحه صرف میکنه رضایت کاربر رو میسنجه و حتی به بروزرسانی محتواها اهمیت میده و ... ، چند نمونه از مواردی که گوگل برای رتبه بندی توجه زیادی بهشون میکنه تا در نمایش وب سایت ها بهترین ها رودر الویت قرار بده.

  • بینگ Bing

بینگ Bing

دومین موتور جستجو که مخصوصا در اروپا بیشترین استفاده رو داره بینگ هستش. الگوریتم های محاسباتی بینگ ساده تر است. بینگ معمولا از روی ارزش محتواها هر سایت رو بررسی میکنه، به این شکل که، بینگ تیم های حرفه ای داره که وظیفه بهینه سازی نتایج رو براساس نتایج کاربری برعهده دارن. این گروه صفحات رو از نظر تصاویر، گرافیک ها، ویدئو و کلمات کلیدی بررسی میکنه و بهترین ها رو در اختیار مخاطب قرار میده. برای استفاده از بینگ میتونین توسط اکسپلور اقدام کنید.

  • یاهو Yahoo!

یاهو Yahoo!

یکی دیگر از موتورهای جستجو که قدمت زیادی نسبت به بقیه داره و کاربران زیادی رو دربرمیگره یاهو هست. پرکاربردترین بخش یاهو ایمیل اون هست که توسط خیلی از افراد استفاده میشه. یاهو با ویژگی های منحصربه فردی که داره مثل نمایش وضعیت آب و هوا، اخبار ، خرید آنلاین از دیگر موتورهای جستجو متمایز کرده و طرفداران زیادی داره.

  • اسک ASK

اسک ASK

اسک موتور جستجویی دیگری است که در لیست برترین ها قرار داره. این موتور جستجو علاوه بر جستجو کلمات کلیدی، از قابلیت گفت و گو، ریاضیات و فرهنگ لغت برخورداره. با سرچ کردن اسک پاسخ های هوشمندانه ای در صفحه اصلی به کارابر ارائه میشه که سرعت بالایی رو برای کسب اطلاعات مورد نظر به کاربر میبخشه.

  • AOL Search

AOL Search

این موتور جستجو در حال اقدام شدن با یاهو هستش. از خدماتش در کنار جستجوی وبسایت ها میتونیم به ایمیل، تبلیغات و پلتفرم های مختلف اشاره کنیم. با این AOL میتونید تصاویر، نقشه ، ویدئو و ... را جستجو کنید.

  • WOW

WOW

این موتور به دلیل اینکه بر روی اخبار جهان تمرکز داره معروف است و کاربران زیادی برای اطلاع از جدیدترین خبرهای جهان از این موتور جستجو استفاده میکنند.

  • WEB Crawler

WEB Crawler

از ویژگی های که تونسته این موتور جستجو رو محبوب کنه، پیدا کردن محتوا ضعیف یا بی کیفیت هستش. برای مدیرانی که از سئو سیاه برای ارتقا سایت شون استفاده میکنن. این موتور جستجو توانایی شناسایی این سایت ها رو داره. با استفاده از موتور جستجو میتونید در زمان کمتری به نتیجه برسین.

  • بایدو Baidu

بایدو Baidu

موتور جستجو بایدو یکی دیگه از نام های برتر در این حوزه به شمار میره. این موتور جستجو با قدرتی که داره میتونه در کوئری به میلیاردها سوال جواب بده. بیشترین استفاده از بایدو توسط کاربران کشور چینی هست. از قابلیت های بایدو به جز جستجوی وب سایت ها میتونیم به خدماتی مثل اخبار، نقشه ها، ذخیره سازی ابری و ... اشاره کنیم. 

  • اینفو Info.com

اینفو Info.com

 دلیلی که اینفو رو در میان کاربران محبوب کرده ارائه اطلاعات به روز به کاربران است. این موتور در میان میلیاردها اخبار، پرطرفدارترین، محبوب ترین و به روز و جذابترین ها رو جدا میکنه و در اختیار مخاطب میزاره. کاربران با استفاده از این موتور جستجو بروز ترین اطلاعات که مفید هست رو میتونن ازش بهره مند بشن.

  • DuckDuckGo

DuckDuckGo

این موتور جستجو با پیشینه ی خیلی کمتری که نسبت به بقیه داره تونسته جز فعال ترین ها باشه. داک داک گو در آمریکا بیشترین استفاده رو داره. ویژگی این موتور جستجو اینکه اطلاعات کاربران خودش رو ذخیره نمیکنه. این موتور جستجو رابط کاربری بسیار ساده ای داره. که تبلیغات در اون نمایش داده نمیشه.

  • Wolframapha

Wolframapha

برای کسانی که دنبال جواب گیری برای محاسبات شون هستن این موتورجستجو واسشون توصیه میشه. کاربرد این موتور کاملا متفاوت عمل میکنه. برای پیدا کردن فرمول ها، داده و اطلاعات عددی و محاسباتی طراحی شده است.

  • یاندکس Yandex 

یاندکس Yandex

یادنکس هم بین محبوبترین موتورهای جستجو قرار داره که کاربران روسیه بیشتر ازش استفاده میکنن. به جز وب گردی با این موتور جستجو، ویژگی منحصر به فردی که یاندکس رو محبوب کرده اولا کارکرد ساده اون دوما سرویس ذخیره سازی ابری که داره امکان مدیریت مستقیم فایل های شخصی از نوار جستجو رو به کاربر میده.

  • Excite

Excite

Excite جز 10 موتور برتر هستش که توسط دانشجوهای استنفورد راه اندازی شده. از این موتور میتونید به ایمیل، اخبار، پیام، اطلاعات آب و هوا و ... دسترسی داشته باشین.

  • Cc Search

ویژگی که این موتور جستجو رو از طرفی محبوب و از طرفی برای برخی از کشورها ممنوع کرده، دسترسی به فایل های مورد نظر بدون رعایت حق نشر هستش.

  • Search encrypt

Search encrypt

این موتور جستجو برای خصوصی بودن جستجو ها از رمزگذاری استفاده کرده. اگر میخواهید جستجوهای که انجام میدین کاملا امن و خصوصی باقی بمونن Search encrypt بهترین انتخاب است. این موتور جستجو بعد از اتمام استفاده سرچ های که انجام دادین، رو منقضی میکنه و شما میتونید از این موتور در سیستم های عمومی استفاده کنید. تا کسی ندونه که در مورد چه کلمات کلیدی اطلاعات کسب کردین.

  • Swisscows

Swisscows

یکی دیگر از قوی ترین موتورهای جستجو که بر پایه هوش مصنوعی کار میکند یقینا  Swisscows است. این موتور جستجو سوالات شما رو به بهترین شکل ممکن و مطلوب ترین نتیجه به شما نمایش میده. در سمت راست این موتور عبارت ها مرتبط با جستجوی شما نشان داده میشه تا در صورت نیاز بتونین به راحتی استفاده کنید.

جمع بندی

در مقاله موتورهای جستجو چگونه کیفیت مطالب رو ارزیابی میکنند؟ سعی کردیم به تمامی اطلاعاتی که در این زمینه مفید واقع میشه رو در اختیار شما عزیزان قرار بدیم. شما میتونید با انتظاراتی که از موتور جستجو دارین یکی از این انواع مختلف یکی رو انتخاب کنید که الگوریتم های محاسباتیش با وبسایت شما سازگار باشه. برای اینکه بخوایین وب سایتتون در بهترین موتورهای جستجو در صفحه اصلی قرار بگیره باید به نکات خیلی زیادی که مطرح شد توجه کنید تا به هدف برسین.

نظرات: