کلمه کلیدی یا همان keyword عبارت هایی هستن که به موتورهای جستجو در پیدا کردن وبسایت شما و نشون دادن اون به مخاطبین برندتون نقش اساسی بازی میکنن. چگونگی انتخاب کلمه کلیدی یکی از مراحل اساسی در تعیین استراتژی های سئو سایت هستش که افراد اون رو در موتور های جستجو سرچ میکنن. اگه بدونین که مشتریان در گوگل به عنوان اصلی ترین موتور جستجو به دنبال چیزی هستن، می تونین محتوای برندتان رو روی اون موضوع متمرکز کنین.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی چیست؟

اگه به تازگی در زمینه تولید محتوا و یا سئو شروع به فعالیت کردین، برای شما این سوال پیش اومده که کلمات کلیدی سایت، کلمات کلیدی سئو دقیقا چه کلماتی هستن. کلمات کلیدی در واقع همان ایده ها و موضوعاتی هستن، که کاربر رو از محتوای سایت آگاه می کنن. به عبارت دیگه منظور از کلمه کلیدی، عباراتی هستن که در هنگام جستجو در گوگل، به کار می بریم و اگه بخوایین کل محتوای یک مقاله رو در کوتاه ترین حالت ممکن خلاصه کنین، عبارت به دست اومده همان کلمه کلیدی اون مطلب هست. شما در جایگاه صاحب سایت یا کارشناس تولید محتوا باید بتونین از مرتبط ترین کلمات کلیدی در صفحه خود استفاده کنین. 

مقاله پیشنهادی: انواع هدینگ در محتوا کدامند؟

چگونه کلمه های کلیدی مناسب پیدا کنیم؟ 

کلمه کلیدی چیست؟

با استفاده از ابزارهای موجود، لیستی از کلید واژه های مرتبط با صنعت و کسب و کارتون به درست آورده سپس استراتژی مناسب به کارگیری اونها رو مشخص کنین . برای انجام این کار، لازمه به نکاتی توجه کنین. 

سه عامل اصلی برای انتخاب کلمه مناسب را بشناسید

قبل از اینکه کلمات کلیدی رو انتخاب و شروع به تولید محتوا درباره اونها کنین، لازم هست که اونها رو بر اساس 3 مورد تقسیم بندی کنیم و این موارد شامل:

1.   مرتبط بودن 

گوگل محتوای شما رو از نظر ارتباط رتبه بندی می کنه و در اینجاست که مفهوم جستجو مشخص می شه. محتوای شما تنها در صورتی که برای کاربران ارزشمند هست، توسط کلید واژه رتبه بندی می شه. علاوه بر این، مطالب شما باید بهترین منبع موجود برای جستجو کاربران باشن تا شما بتونین رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کنین. 

مقاله پیشنهادی: آنالیز سایت چیست؟

2.  میزان سرچ ماهانه عبارت کلیدی

ممکنه بتونین برای کلید واژه خاص رتبه های اول گوگل رو به دست بیارین. ولی اگه کسی هرگز اون کلمه رو سرچ نکنه، هیچ فایده ای نداره. محبوبیت عبارت کلیدی توسط msv میزان جستجوی ماهانه تعیین میشه و این معیار به معنای تعداد دفعات جستجوی کیبورد در هر ماه، در میان تمامی کاربران هست.

3.  آتوریتی 

آتوریتی به این معنی هستش که شما باید تلاش کنین تا سایتتون به یک منبع معتبر تبدیل بشه. این کار از طریق غنی سازی وبسایت یا محتوای مفید، تبلیغ اون ها برای به دست اوردن سوشال سیگنال هستش و اگه در صنعت خودتون معتبر نباشین یا نتایج صفحه اول گوگل برای یک موضوع خاص مطالب سنگینی داشته باشه، شانس کمتری برای دست یابی به رتبه های برتر گوگل دارین، مگه اینکه بتونین یک محتوای استثنایی و فوق العاده تولید کنین. 

چگونه جستجو کلمات کلیدی را برای استراتژی سئو انجام دهیم؟

کلمه کلیدی چیست؟

در ادامه یک فرایند تحقیق درباره کلید واژه ها معرفی شده که شما می تونین از اون برای یافتن اصطلاحات و کلمات هدف استفاده کنین. با این روند یک استراتژی کلمه کلیدی قوی ایجاد می شه که برای محتوا سازی در سایت یا کسب و کار آنلاین شما مناسب باشه. 

مرحله 1: لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با کسب و کار خود تهیه کنین. 

برای شروع کار به موضوعات و دسته بندی هایی که می خوایید در مورد اون ها بنویسید فکر کنین و حدود 10-5دسته موضوعی که برای بیزینس شما مناسب هست رو انتخاب کنین. بعد شروع به پیدا کردن برای هر موضوع کنین و در صورتی که یک وبلاگ نویس عادی باشین، موضوعاتی به طور مداوم درباره اونها می نویسین رو انتخاب کنین. البته ممکن هست موضوعاتی که بیشترین گفتگوی فروش رو نشون میدن رو انتخاب کنین. 
برای انتخاب بهتر، خودتون رو جای خریدار قرار بدین و ببینین که مخاطبان هدف شما بیشتر چه موضوع هایی رو دوست دارن. اگه تعداد جستجوی ماهانه کلمه های کلیدی رو پیدا کنین، میتونین میزان محبوبیت در موضوع های مختلف رو بفهمید و درمورد اونها مقاله بنویسین. 

مرحله 2: دسته بندی های موضوعی را با کلمات کلیدی پر کنید. 

در حال حاضر چند دسته بندی مختلف وجود داره و باید برخی از کیووردهایی رو که در اون دسته بندی ها قرار دارن، شناسایی کنین و باید عبارات کلیدی خاصی رو انتخاب کنین که برای رتبه بندی در serp صفحات نتایج موتور جستجو اهمیت دارن که یک ابزار عالی برای این کار، سروی گوگل سرچ کنسول هستش. 
شما نباید تنها به تهیه لیست نهایی کلمات کلیدی توجه کنین، بلکه پیدا کردن عباراتی هم که مشخص می کنین که مخاطبتون بیشتر جستجو می کنن، اهمیت داره. همچنین ابزار گوگل آنالیتیکس برای پیدا کردن کیووردهایی که باعث پیدا شدن وب سایت شما در نتایج گوگل شده مفید هست. حتی شما می تونین برای پیدا کردن سوالات پر تکرار مشتریاتون به سراغ همکاراتون برین و با توجه به نیاز مشتری ها کلمات کلیدی رو انتخاب کنین. 

مرحله 3: تعیین هدف جستجوی کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل آن 

قبل از هر چیزی باید هدف کاربر رو شناسایی کنین تا بتونین رتبه خوبی در موتور جستجوی گوگل داشته باشین. کلید واژه ها رو تفسیر کنین و در استفاده از اونها احتیاط کنین. مثلاً وقتی می خوایین در مورد راه اندازی یک وبلاگ مقاله بنویسین، باید مشخص کنین که هدف شما از این کار چیه و میخوایین نوشتن پست وبلاگ رو یاد بدین یا اینکه چطوری دامنه وبلاگ یا وب سایت رو راه اندازی کنین!

مرحله 4: تحقیق در مورد عبارات جستجوی مرتبط

این مرحله خلاقانه برای انتخاب کلیدواژه ها اهمیت زیادی داره و از نتایج پیشنهادی گوگل در زمان وارد کردن یک کلمه کلیدی خاص استفاده کنین و ایده بگیرین که شاید نوشتن در مورد یکی از عبارت های مفیدتر از نوشتن مقاله برای کلمه کلیدی اولیه خودتون باشه.

مرحله 5: از بازار تحقیق کلمات کلیدی به نفع خود استفاده کنید. 

حتما از ابزارهای مفیدی که در این رابط وجود داره، مانند ahrefs و ubersuggest استفاده کنین. این ابزار ها عبارت هایی کاملا جدید و یا بر اساس مقالات تولید شده شما ارائه میدن. 

کلام آخر 

در این مقاله بیان کردیم که کلمه کلیدی چیست و چگونه انتخاب می شود؟ که یافتن کلمه کلیدی یکی از مهم ترین مراحل بازیابی محتوا هستش که به شما کمک می کنه جایگاه سایت خودتون رو در موتور های جستجو ارتقا بدین. با کمک انتخاب واژه صحیح، قادر هستین که ترافیک سایتتون رو افزایش بدین و یه فروش عالی در کسب و کار آنلاین خودتون به دست بیارین. 

امیدواریم که مقاله کلمه کلیدی چیست و چگونه انتخاب می شوند؟ براتون مفید بوده و نهایت بهره از اون برده باشین. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به شتراک بزارین.

نظرات: