تجزیه و تحلیل محتوا؛ نوعی روش تحقیقی به منظور شناسایی الگوهای موجود در ارتباطات ضبط شده! چرا تحلیل محتوا انجام میدیم؟ اصلا می دونین تحلیل محتوا چیست و چرا انجام میشه؟ مراحل تحلیل محتوا کدامند؟ هدف تحلیل محتوای متنی چیست؟ تحلیل محتوا رو چجوری انجام بدیم؟ دلایل تجزیه و تحلیل محتوا کدامند؟ تحلیل محتوا چه مزایایی به همراه داره؟ تحلیل محتوا بیشتر در کدوم حرفه مورد استفاده قرار می گیره؟

وقتی کارشناسان می خوان یه موضوع رو ارزیابی کنند، اول باید داده ها و اطلاعات مورد نیاز خودشون رو جمع آوری کنند. این افراد انتظار دارن تا این اطلاعات جواب سوال های اون ها رو بدن. به این کار تجزیه و تحلیل محتوا گفته میشه. خیلی از کسب و کارها واسه اینکه بتونن بهترین بازخورد رو از یک سایت تولید محتوا یا بازاریابی محتوایی به دست بیارن، سعی می کنند تا محتواهای خودشون رو تجزیه و تحلیل کنند. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تجزیه و تحلیل محتوا بهتون ارائه کنیم، به بررسی اهداف تحلیل محتوا بپردازیم و مزایای آنالیز محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از تحلیل محتوا چیست؟

منظور از تحلیل محتوا چیست؟

آیا می دونین منظور از تحلیل محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تحلیل محتوا به معنی بررسی و ارزیابی محتوای یه مطلب هست تا بشه به بررسی دقیق و واضح محتوای اون پرداخت. همچنین باید مطمئن شد که مطلب به صورت کامل و منطبق با اهداف و نیازهای مخاطبان نوشته شده. تجزیه و تحلیل محتوا خیلی مهمه، چون این نوع مطالب باید به صورت کامل و جامع نوشته بشن و به مخاطبان و کاربران اطلاعات کافی، درست و دقیق رو ارائه بدن. به این ترتیب، با تحلیل محتوا میشه به بهترین روش ممکن مناسب بودن محتوا رو بررسی کرد.

جالب اینجاست که بدونین تحلیل محتوا، روش تجزیه و بررسی محتوا و مقاله ها محسوب میشه که سعی می کنه با استفاده از تکنیک آنالیز، اطلاعاتی رو درباره مقاله ها در بیاره. همچنین تحلیل محتوا یه روش تحقیقاتی استفاده شده واسه مشخص کردن الگوی کلمات واسه تعیین کردن الگوی کلمات و طرح های داخل یه متن یا تعدادی از مستندات هست. توجه داشته باشین که برای تحلیل محتوا، معیارهای مختلفی از محتوا استفاده میشه. شما هم می تونین محتواهای خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین و ویرایش های لازم رو اعمال کنین.

مقاله پیشنهادی: برون سپاری تولید محتوا یک مزیت بزرگ

آنالیز محتوا چه کاربردی دارد؟

کارشناسان از آنالیز محتوا واسه پیدا کردن اهداف، اطلاعات و تاثیرات محتوا روی ارتباطات استفاده می کنند. اون ها همچنین می تونن تولید کننده های محتوا و کاربران رو بررسی کرده و نتایج خوبی رو به دست بیارن. از تحلیل محتوا میشه واسه مشخص کردن کیفیت بعضی از کلمات، عبارت ها و عنوان ها یا مفاهیم در زیرمجموعه ای از مقاله های تاریخی استفاده کرد. علاوه بر این، میشه از آنالیز محتوا واسه ایجاد نتیجه گیری های کیفی به کمک تحلیل معنا و ارتباط معنایی بین کلمات و مفاهیم استفاده کرد.

چرا تحلیل محتوا انجام می دهیم؟

چرا تحلیل محتوا انجام می دهیم؟

توجه داشته باشین که تحلیل محتوا به بررسی مزیت ها، معایب و وضعیت فعلی محتوای سایت مورد نظر، صفحات، پست ها و صفحه فرود یا لندینگ می پردازه. یه تحلیل محتوای تاثیرگذار می تونه داده های مهم و کلیدی رو در مورد عملکرد محتواهای منتشر شده ارائه کنه. قبل از اینکه سعی کنین تا تحلیل محتوا رو یاد بگیرین، باید هدف تحلیل محتوای مورد نظر خودتون رو تعیین کنین. ما در ادامه برخی از اهداف تحلیل محتوا رو بررسی می کنیم:

·شناخت مخاطبان هدف

یکی از اهداف تحلیل محتوا، شناخت مخاطبان هست. با تجزیه و تحلیل محتوا می تونین به یه پرسونای مخاطب برسین. اینکه مخاطبان محتواهای ما در چه گروه سنی قرار دارن، به چه چیزهایی علاقه دارن و مقاله های ما چقدر واسه اون ها مفید بوده. با تجزیه و تحلیل محتوا می تونیم بفهمیم که به طور میانگین هر کاربر چند دقیقه از صفحات ما بازدید می کنه و از چه کانالی جذب مطالعه مقاله ما شده. بعضی وقت ها پیش میاد که به مرور زمان سلیقه مخاطبان تغییر کرده و موضوع هایی که در گذشته براشون جذاب بودن، الان کم رنگ شدن.

·بررسی موضوع

یکی دیگه از اهداف تحلیل محتوا، بررسی دقیق موضوع محتوا هست. بهتره بدونین تجزیه و تحلیل محتوا یه تصویر کلی از موضوع هایی که پوشش دادین رو واستون نشون میده و شما می فهمین در موضوع هایی که لازمه بهشون بپردازین، چه خلاء و کمبودهایی دارین. علاوه بر این، عنوان های جذاب و مورد توجه کاربران توسط تحلیل عملکرد محتوا تعیین میشه و می تونین کارهای لازم رو انجام بدین.

·رتبه در گوگل

کسب رتبه های برتر در گوگل هم یکی دیگه از دلایل تحلیل محتوا هست. بهتره بدونین جایگاه صفحه در گوگل یا موتورهای جستجو به ما نشون میده که محتواها یا مقاله های ما چقدر از دید این موتور جستجوگر قابل قبول و کاربری بوده. بنابراین، با تجزیه و تحلیل محتوای اصولی می تونیم واسه رسیدن به فهرست صفحات دوست داشتنی گوگل و مخاطبان سعی و تلاش زیادی کنیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تجزیه و تحلیل محتوا بهتون ارائه کنیم، به بررسی اهداف تحلیل محتوا بپردازیم و مزایای آنالیز محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تحلیل محتوا به معنی بررسی و ارزیابی محتوای یه مطلب هست تا بشه به بررسی دقیق و واضح محتوای اون پرداخت. همچنین باید مطمئن شد که مطلب به صورت کامل و منطبق با اهداف و نیازهای مخاطبان نوشته شده. تحلیل محتوا مزیت های فوق العاده ای به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا خیلی از کارشناسان و تولیدکننده های محتوا به دنبال یادگیری تحلیل محتوا باشن.

نظرات: