بررسی و تحلیل عملکرد محتوا؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ منظور از تحلیل عملکرد محتوا چیست؟ چه مواردی رو باید تجزیه و تحلیل کنیم؟ چجوری عملکرد محتوا رو بررسی و تحلیل کنیم؟ مراحل تحلیل عملکرد محتوا کدامند؟ در زمان بررسی عملکرد محتوا کدوم معیارها رو باید زیر نظر بگیریم؟ چرا باید هوشمندانه عمل کنیم؟ تحلیل عملکرد محتوا چه مزیت هایی به همراه داره؟

هرچقدر هم با مخاطبان هدف خودتون آشنا باشین، تلاش های شما در راستای بازاریابی محتوایی همیشه جای پیشرفت دارن. بعضی از محتواهای تولید شما که فکر می کنین خیلی محبوب هستن، بعد از گذشت زمان، محبوبیت خودشون رو از دست میدن و بعضی از محتواهای بی اهمیت به قدری رشد می کنند که انتظارش رو نداشتین. شما باید عملکرد محتواهای خودشون رو بررسی کنین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تحلیل عملکرد محتوا بهتون ارائه کنیم، به بررسی مراحل تحلیل عملکرد محتوا بپردازیم و معیارهای بررسی محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم.

تحلیل عملکرد محتوا چیست؟

تحلیل عملکرد محتوا چیست؟

آیا می دونین منظور از تحلیل عملکرد محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بررسی و تحلیل عملکرد محتوا به معنی آنالیز محتوا با توجه به آگاهی از کسب و کار، میزان درگیری مخاطبان با سایت، تبدیل مخاطبان به مشتریان دائمی، جذب کاربران جدید، تغییرات میزان فروش محصولات، افزایش ترافیک سایت و..... هست. شما بر اساس ابعاد کسب و کار خودتون و همچنین با توجه به توانایی های خودتون ممکنه معیارهای خودتون رو کم یا زیاد کنین. البته شما باید به این مسئله دقت کنین که بررسی عملکرد محتوا کاری مهم و ضروری هست.

جالب اینجاست که بدونین تحلیل عملکرد محتوا به معنی بررسی و ارزیابی عملکرد محتوای تولید شده نسبت به اهداف مشخص شده هست. شما واسه اینکه عملکرد محتواهای مورد نظر خودتون رو به خوبی تحلیل کنین، باید از یه کارشناس حرفه ای در این زمینه کمک بگیرین و یا سطح آگاهی خودتون رو در رابطه با این موضوع بیشتر کنین. در آخر شما باید از بررسی داده های به دست اومده، یه گزارش تهیه کنین و بعدا به بررسی این مورد بپردازین که آیا این محتوا تولید شده با اهداف و ایده های شما همخوانی داره یا نه!

مقاله پیشنهادی: نکات مهم در زمان تولید محتوا کدامند؟

مراحل تحلیل عملکرد محتوا کدامند؟

مراحل تحلیل عملکرد محتوا کدامند؟

همونطور که گفتیم، تحلیل عملکرد محتوا کاری مهم و با ارزشی هست که در نتیجه قدرت تحلیل شما درباره محتواها از اهمیت زیادی برخوردار هست و باید تلاش کنین تا نتایج به دست اومده رو هم به صورت آماری و هم به صورت غیرآماری مقایسه و بررسی کنین. تحلیل عملکرد محتوا دارای مراحل مختلفی هست و شما باید این مراحل رو انجام بدین. در ادامه برخی از مراحل تحلیل عملکرد محتوا رو بررسی می کنیم:

  • آگاهی از کسب و کار

یکی از مراحل بررسی و تحلیل عملکرد محتوا این هست که از کسب و کار یا برند خودتون مطلع باشین. به عبارت دیگه، شما واسه اینکه بفهمین محتوای شما به درستی به اهداف شما دست پیدا کرده یا نه، نیاز دارین تا از برند خودتون آگاه باشین. همچنین شما باید به این درک برسین که افراد نسبت به کسب و کار شما چه دیدگاهی دارن؟ آیا اون ها از حضور شما باخبر هستن یا نه؟ واکنش اون ها نسبت به برند شما چجوریه؟

  • ایجاد ارتباط با مخاطبان

ایجاد ارتباط با مخاطبان هم یکی دیگه از مراحل تحلیل عملکرد محتوا هست.زمانی که افراد اسم تجاری شما رو شناختن، با شما ارتباط برقرار می کنند و اون موقع فرصتش رو دارین تا باهاشون ارتباط صمیمی تری برقرار کنین. به عبارت دیگه، با تکنیک هایی بیشتر از چیزی که  فیسبوک در اختیار شما قرار میده، اون ها رو متقاعد کنین که شما رو دوست داشته باشن. مثلا باید بررسی کنین که چند نفر محتوای شما رو در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشتن؟!

مقاله پیشنهادی: مزایای تولید محتوا چیست؟

  • بررسی زمان ماندن در صفحه

یکی دیگه از مراحل تحلیل عملکرد محتوا این هست که باید زمان موندن در صفحه مورد نظر رو بررسی کنین. برای مثال تصور کنین دو صفحه با تعداد محتوای یکسان داریم، ولی مخاطبان در یکی از صفحات یه دقیقه بیشتر موندن. بنابراین، باید بدونین که محتوای اون صفحه از نظر مخاطبان جالب تر بوده و باعث شده بازدیدکننده ها یه دقیقه بیشتر در اون صفحه باقی بمونن.

  • بررسی نرخ پرش

واسه اینکه بتونین عملکرد محتوای خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین، باید نرخ پرش یا Bounce Rate سایت خودتون رو چک کنین. نرخ پرش در واقع درصد مخاطبانی رو نشون میده که بعد از دیدن یه صفحه از سایت شما بیرون اومدن. نرخ پرش نشون دهنده جذابیت محتواها و سایت شما برای مخاطبان هست و هرچقدر درصد اون کمتر باشه، بهتره! ولی تولید محتوای مناسب راه حل همه این مسائل و مشکلات هست.

  • معیارهای مربوط به مشارکت مخاطبان

یکی دیگه از مراحل تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا این هست که معیارهای مربوط به مشارکت کاربران رو بررسی کنین. بعد از اینکه افراد وارد صفحات سایت شما شدن، معمولا امیدوار هستین که کاربران بعد از دیدن محتوای سایت، یه عکس العمل هم نشون بدن مثل لایک کردن، درج نظر و پیشنهاد، خوندن مقاله های دیگه، اشتراک گذاری محتواهای مورد نظر یا هر کار دیگه ای. این کارها واسه شما دو مزیت به همراه دارن که یکی افزایش ترافیک سایت و اون یکی پایین تر رفتن افراد در قیف بازاریابی هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تحلیل عملکرد محتوا بهتون ارائه کنیم، به بررسی مراحل تحلیل عملکرد محتوا بپردازیم و معیارهای بررسی محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تحلیل عملکرد محتوا به معنی بررسی و ارزیابی عملکرد محتوای تولید شده نسبت به اهداف مشخص شده هست. شما واسه اینکه عملکرد محتواهای مورد نظر خودتون رو به خوبی تحلیل کنین، باید از یه کارشناس حرفه ای در این زمینه کمک بگیرین. شما برای اینکه بتونین محتواهای سایت خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین، باید مراحل مختلفی رو پشت سر بذارین.

نظرات: