نوشتن رزومه کاری حرفه ای برای استخدام شدن؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین رزومه کاری چیست؟ چجوری یه رزومه حرفه ای برای یک سایت تولید محتوا یا سئو و غیره بنویسیم؟ ویژگی های قالب رزومه چیست؟ آیا واسه هر موقعیت شغلی به رزومه جدید نیاز داریم؟ انواع رزومه نویسی کدامند؟ طول رزومه باید چقدر باشه؟ یه رزومه کاری دارای چه اطلاعاتی هست؟

وقتی شما واسه دریافت یه موقعیت شغلی اقدام می کنین، قبل از مراجعه حضوری و مصاحبه باید رزومه کاری خودتون رو واسه کارفرما تهیه کرده و بفرستین. کارفرما رزومه کاری شما رو مطالعه و بررسی می کنه. اگه رزومه شما به اندازه کافی موثر باشه و حرفه ای تولید بشه، شما واسه مصاحبه دعوت میشین. بنابراین، شما باید بتونین به بهترین شکل ممکن رزومه کاری بسازین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد رزومه کاری بهتون ارائه کنیم، به بررسی ویژگی قالب رزومه کاری بپردازیم و نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای رو به شما یاد بدیم.

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که رزومه کاری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که رزومه کاری یه متن هست که شما رو به کارفرمای مورد نظر به طور کامل معرفی می کنه. تهیه رزومه کاری اولین مرحله برای استخدام هست. در این مرحله کارفرما نمی تونه تشخیص بده که شما چه رفتاری دارین و یا اینکه واسه کار کردن در تیم اون مناسب هستین یا نه. فقط چیزی که در رزومه کاری معلوم میشه این هست که آیا مهارت ها و تجربه شما با موقعیت شغلی که به نیروی کار نیاز داره، هماهنگ هست یا نه!

جالب اینجاست که بدونین شما واسه تهیه رزومه کاری باید به این نکته توجه کنین که از نظر اون موقعیت شغلی چه تجربه ها و مهارت هایی از اهمیت زیادی برخوردار هست و شما اگه از اون مهارت ها برخوردار هستین، باید در رزومه کاری بهشون تاکید کنین. توجه داشته باشین که رزومه کاری می تونه یه فایل از قبل تهیه شده باشه که به وسیله کارفرما و شرکت مورد نظر به شما داده میشه تا شما اون رو تکمیل کنین. علاوه بر این، شما می تونین کل نوشتن یه رزومه کاری رو خودتون انجام بدین و به کارفرما انتقال بدین.

مقاله پیشنهادی: ویژگی های مهم نویسنده محتوا (9 ویژگی مهم تولید کننده محتوا)

رزومه کاری دارای چه اطلاعاتی است؟

رزومه کاری دارای چه اطلاعاتی است؟

همونطور که گفتیم، نوشتن رزومه کاری اولین قدم برای کسب جایگاه شغلی دلخواه شما هست. واسه اینکه در رقابت با سایر داوطلبان اون شغل موفق بشین، باید سعی کنین تا رزومه کاری تولید کنین که کارفرما مطمئن بشه که شما بهترین شخص واسه جایگاه شغلی مورد نظر هستین. در زمان نوشتن رزومه شغلی باید به همه اطلاعات مورد نیاز اشاره کنین. در ادامه برخی از اطلاعات مهم در رزومه کاری رو بررسی می کنیم:

اطلاعات شخصی

یکی از اطلاعاتی که باید در رزومه کاری بهش اشاره کنین، اطلاعات شخصی هست. اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس محل سکونت، شماره تلفن و تاریخ تولد هست. بهتره در زمان نوشتن رزومه کاری از قرار دادن عکس خودتون جلوگیری کنین، البته توجه داشته باشین که قرار دادن تصویر از خودتون در رزومه تا حد زیادی به شرایط شغلی و کشور مورد نظر شما بستگی داره.

میزان تحصیلات

میزان تحصیلات هم یکی دیگه از اطلاعات مورد نیاز در رزومه کاری هست که باید بهش اشاره بشه. شما باید در زمان نوشتن رزومه کاری خودتون به صورت دقیق به رشته، مقطع تحصیلی، گرایش و دانشگاه خودتون تاکید کنین تا کارفرما بدونه شما تا چه میزان سطح سواد دارین.

سوابق کاری

یکی دیگه از اطلاعات موجود در رزومه کاری، مربوط به سوابق کاری هست. شما باید سعی کنین تا سوابق کاری خودتون رو در رزومه بنویسین و وظایف خودتون رو در اون ها توضیح بدین. در نوشتن این قسمت از رزومه باید دقت کنین که تا حد ممکن خودتون رو شخصی فعال معرفی کنین. به کار گروهی تاکید کنین و نشون بدین که در سوابق کاری خودتون تجربه خوبی با کار گروهی داشتین.

مهارت ها و تجربیات

شما در زمان نوشتن رزومه کاری حرفه ای باید سعی کنین تا به مهارت ها و توانمندی های خودشون اشاره کنین. مهم ترین و اصلی ترین این مهارت ها شامل مهارت های نرم افزاری، رایانه ای، زبان های خارجی و... هست. واسه اینکه رزومه شما تاثیر خوبی داشته باشه، باید سعی کنین تا مهارت های خودتون رو همراه با مدارک حرفه ای معتبر ارائه کنین تا کارفرما از مهارت های شما مطمئن بشه.

مقاله پیشنهادی: 7 روش افزایش تمرکز در زمان نویسندگی

نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای چگونه است؟

نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای چگونه است؟

بعد از اینکه با اطلاعات مورد نیز در نوشتن رزومه کاری آشنا شدین، نوبت این رسیده تا در این بخش به شما یاد بدیم تا بتونین یه رزومه کاری حرفه ای بنویسین تا هم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشه و هم کارفرما شما رو به عنوان فرد مورد نیاز مناسب بدونه. برخی از مراحل نوشتن رزومه کاری حرفه ای به شرح زیر هست:

  • نوشتن رزومه کاری خودتون رو با ارائه اطلاعات شخصی شروع کنین.
  • بعد از این بخش باید درباره مدارک تحصیلی و سطح سواد خودتون توضیحاتی ارائه بدین.
  • در بخش بعد باید سوابق کاری خودتون رو بنویسین.
  • باید سعی کنین تا در رزومه کاری به مهارت ها، توانمندی ها، تجربیات و مدارک مربوط به اون ها اشاره کنین.
  • برای اینکه رزومه کاری موثری داشته باشین، باید اسم معرف خودتون رو هم بنویسین.

در نوشتن رزومه کاری حرفه ای باید توجه داشته باشین که رزومه خودتون رو به صورت واضح و روان نگارش کنین و همه حواستون رو جمع کنین تا غلط املایی نداشته باشین. همچنین اندازه و فونتی خوانا و مناسب رو واسه رزومه انتخاب کنین و از اضافه گویی دوری کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد رزومه کاری بهتون ارائه کنیم، به بررسی ویژگی قالب رزومه کاری بپردازیم و نحوه نوشتن رزومه کاری حرفه ای رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، رزومه کاری یه متن هست که شما رو به کارفرمای مورد نظر به طور کامل معرفی می کنه. تهیه رزومه کاری اولین مرحله برای استخدام هست. واسه اینکه بتونین یه رزومه کاری حرفه ای و تاثیرگذاری داشته باشین، باید به نکات مهمی توجه داشته باشین و سعی کنین تا به اطلاعات مورد نیاز در رزومه اشاره کنین. از جمله از این اطلاعات می تونیم به اطلاعات شخصی، سوابق کاری، میزان تحصیلات، توانمندی ها و مهارت و.... اشاره کنیم. 

نظرات: