شاید تا حالا براتون پیش امده باشه از کسی شغل شو بپرسین و بهتون بگه نویسنده تولیده محتوام، یا اصلا واستون پیشنهاد شغلی در سمت نویسندگی تولید محتوی بشه، ولی شما اطلاعاتی تو این زمینه نداشته باشین که یک نویسنده تولید محتوا چی مینویسه. سایت سفارش تولید محتوا یعنی چه؟ که بتونین در مورد این مبحث با طرفتون وارد مکامله شین.

حالا هر دلیلی که باعث شده این موضوع شما رو جذب کنه، چه سئو سایت چه طراحی سایت تا در موردش تحقیق کنین، واسه آگاهی خودتون یا واسه اینکه میخوایین تو این زمینه فعالیت کنید و یا حتی شغل شما نویسندگی تولید محتواست و میخوایین کارتون به نحو احسنت انجام بدین و اطلاعاتتون تو این زمینه بیشتر کنین، با ما همراه شین تا ویژگی های مهم نویسنده تولید محتوا رو با هم دیگه بررسی کنیم.

مفهوم تولید محتوا

مفهوم تولید محتوا

تولید محتوی یعنی نوشتن، طراحی، ضبط یا ساخت هر چیزی که قابلیت درک و فهم واسه انسان رو داشته باشه، و در محیط های مختلف منتشر میشه تا به هدف های از قبیل تبلیغات، بالا بردن کسب درآمد، رسانه سازی کردن و .... برسند.

شاید این تعریف واستون کمی گنگ باشه و نتونین دقیق درکش کنین به زبان ساده میتونیم بگیم، تولید محتوی اطلاعاتی هست که میخواییم به خواننده انتقال بدیم ولی خوب تنها منتقل کردن یه سری اطلاعات واسه خواننده هدف کلی نیست باید این محتوا در صورتی که آگاهی فرد رو بالا میبره واسش جذاب باشه و برای خوندن ادامه مطلب مشتاق بشه.

تولید محتوی فقط شامل متن نمیشه، میتونه یک ویدیو(کلیپ) یا پادکست و حتی کتاب دیجیتالی محتوا محسوب میشه. پس هر چیزی که در دنیای دیجیتال (اینترنت) میخونیم، میشنویم یک محتوا محسوب میشه.

مقاله پیشنهادی: محتوا چیست؟

نویسنده محتوا

نویسنده محتوا

نویسنده محتوا کسی است که شروع به نگارش مطلبی در مورد موضوع درخواستی می کند. 

از دیدگاه بعضی افراد شاید کار آسونی به نظر برسه، ولی نویسندگی محتوا یکی از سخت ترین مهارت های دنیای امروزی به شمار میاد. زیرا یک نویسنده محتوا باید مهارت های کافی رو در این زمینه داشته باشه تا بتونه به نویسنده ی موفق در جهت تولید محتوا تبدیل شه. نویسنده محتوا باید خلاق باشه، و بتونه برای هر موضوع مطالب خاص و تاثیر گذار که منحصربه فرد هم باشن رو بنویسه. در ضمن نویسنده باید درک درست و کاملی در مورد موضوعی که میخواد بنویسه رو داشته باشه تا به طور شفاف بیان بشه. چنانچه برای موفقیت بیشتر و کسب مهارت های لازم به آموزش نیاز هستش.  

تا این قسمت از مقاله توضیحات مختصری در مورد تولید محتوی و اینکه نویسنده تولید محتوا چه کسی هست رو بیان کردیم. برای نویسندگی محتوا بودن همون طور که گفته شد باید مهارت های کافی در این زمینه کسب شه. واسه آشنایی با مهارت های یک نویسنده محتوای ماهر بریم ببینیم چه ویژگی های رو باید یک نویسنده محتوا داشته باشه.

ویژگی های مهم نویسنده محتوا 

1. خالق متون جذاب

تولید کننده محتوا باید ذهنی خلاق داشته باشه. محتوای جذاب به محتوای گفته میشه که کلمات روح خودشون رو داشته باشن، نه به صورت ماشینی کلمات کنار هم بیان تا یه متن سرد و بی روح تولید بشه که حتی حاصل تجربیات خود نویسنده نیست و شبیه سازی شده از متون نویسنده های دیگه هست. 

نویسنده محتوا باید خودشرو هنرمند ببینه تا بتونه اثر هنری خودش رو با نوشتن خلق کنه. خواننده باید در زمان مطالعه محتوا مجذوب مطالب بشه و لذت ببره تا مفید هم واقع بشه. 

نویسنده محتوای خلاق از چارچوبی که معمولا همه نویسنده ها ازش استفاده میکنن خارج میشه، و مطالبی که مینویسه منحصر به فرد بیان شده که در نتیجه به یک محتوای جذاب ختم میشه. محتوای جذاب خواننده رو تا انتهای مطلب همراهی میکنه.

تصورات شما شاید این جوری بشه که با مطالعه مختلف آثار ادبی میشه به این مهارت دسترسی پیدا کرد، بله این ذهنیت کاملا درست هستش ما میتونیم با پرورش ذهن و با مطالعه خلاقیت خودمون رو بالا ببریم و مطالب جذاب بنویسیم. پس میتونیم بگیم کلید خلاقیت در ذهن شما نهفته هست. باید راهی برای روشن کردنش پیدا کنید.

مقاله توصیه شده: ویدیو در محتوای تولید شده چه تاثیری دارد؟

2. مطالعه زیاد 

ویژگی های مهم نویسنده محتوا

یکی از ویژگی های که ما رو تبدیل به یک نویسنده خوب میکنه مطالعه هست. معالعه از چند جهت روی ما تاثیر میزاره، برای اینکه خوب بنویسیم با خوندن آثار نویسندگان دیگه به نحوی از تجریبات اونا استفاده کردیم و این باعث الهام بخشیدن برای بهتر و بیشتر نوشتن ما میشه. 

دایره لغاتی مون افزایش پیدا میکنه، یعنی برای تولید محتوای جذاب نیاز داریم کمی با کلمات بازی کنیم تا مطالب حوصله سر بر و یکنواخت نباشن.

از طرفی معمولا هر نویسنده محتوا در یک زمینه خاص به تولید محتوای موضوعات مربوط به اون زمینه میپردازه. با بالا بردن اطلاعات در خصوص زمینه فعالیت، درک بهتری از موضوعات داریم و میتونیم به طور دقیق روی موضوع تمرکز کنیم و مطالب به صورت شفاف و قابل فهم تر بیان میشن.

3. محقق خوبی باشید

ویژگی های مهم نویسنده محتوا

در ویژگی بالا گفتیم میتونیم با مطاله اطلاعاتمون رو بالا ببریم و تمرکز زیادی رو موضوع داشته باشیم. بله با مطالعه در خصوص زمینه فعالیت ما با کلیتی از اونها اشنا میشیم و دیگه مطالب واسه ما گنگ و نامفهوم نیستن. برای اینکه یک نویسنده محتوا بتونه یه مقاله خوبی ارائه بده باید یک محقق خوبی باشه. 

وقتی میخواییم روی یک موضوعی محتوا تهیه کنیم. باید اطلاعات خیلی دقیق و درستی در اختیار داشته باشیم تا بتونیم آگاهی مون رو به مخاطب انتقال بدیم. یک نویسنده محتوا باید در زمان محدودی به حجم زیادی از متون در مورد موضوع دست پیدا کنه، تا مطالب مهم از توشون استخراج کنه و بتونه با عنوان های درست مطلبش رو بنویسه.

شما زمانی میتونین یک محقق نویسنده محتوا باشین که چطور و چگونگی تحقیق کردن و بدونید و بتونین به منابع موثق دسترسی پیدا کنین. بهتر بدونید محتوای یک نویسنده خوب به اطلاعات موثقی که از منابع درست به دست آورده. ناگفته نمونه یک نویسنده خوب محتوا با مهارت های بالایی پژوهشی میتونه یک محتوای شگفت انگیزی تولید کنه.

4. شناسایی مخاطبین

اگر فقط واسه این که یه چیزی نوشته باشین، و به وظیفه نویسندگی خود عمل کرده باشین به تولید محتوا می پردازین. کار بیهوده ای میکنین که اصلا مفید واقع نمیشه. شما باید تصویر کلی از مخاطبین خودتون داشته باشین، شناخت مخاطب خیلی مسئله ی پر اهمیتی هستش. با شناسایی مخاطبین ارتباطی دو طرفه برقرار میشه. 

نوشتن محتوا بدون شناخت خواننده مثل پرتاب تیر بدون هدف هست. به همین دلیل یک نویسنده محتوا باید مخاطب های خودشو بشناسه یعنی بتونه نیازهای مخاطبین رو درک کنه و با توجه به نیاز خواننده ها به تولید محتوا بپردازه.

یکی از مواردی که به شما کمک میکنه مخاطب خودتون رو بشناسید، اینه که بدونید مقاله های شما چه رده سنی رو در بر میگیره. نوشته ها برای هر رده سنی باید متفاوت باشه. مطمئناً روایاتی که نوشته میشه برای کودکان یا جوانان و بزرگسالان به یک سبک نمیتونه باشه. باید برای هر رده سنی به طور مجزا روی مطالب کار بشه تا هر مخاطب تو هر رده سنی بتونه درک مطلب کنه و با محتوا ارتباط برقرار کنه. ولی در حالت کلی مقاله ها باید طوری تولید بشن که برای همه رده های سنی قابل فهم باشه.

5. مهارت نوشتاری و نگارشی

مهارت نوشتن و نگارش یکی دیگه از ویژگی های نویسنده محتوا هست. برای خوب نوشتن و اینکه محتوا بتونه مفهوم پیام رو به خوبی انتقال بده. باید بر قوانین دستور زبان و املا و نگارش تسلط کافی داشته باشی. با درک قوی از دستور زبان، میتونید از اصطلاحات و عبارت های مختصر معنی دار به درستی استفاده کنید. با بیشتر خواندن و تمرین میتونید خودتون رو ارتقا بدین.

با مهارت کافی در نگارش و دستور زبان میتونید از جمله سازی با ساختار املایی استثنایی برخوردار شین. مهارت نوشتاری و نگارشی پایه اصلی نوشتن محتوا محسوب میشه. اگه در تولید محتوا این مهارت رو نداشته باشین ضربه ی بزرگی به اعتبار شما میخوره. ولی نگران نشین چون اصلا سخت نیست و خیلی سریع با داشتن منابع صحیح میتونین این ویژگی رو به نحو احسنت یاد بگیرین و مهارت کافی رو به دست بیارین.

6. مفاهیم واضح و شفاف

نویسنده زمانی میتونه مطالبی شفاف و قابل فهم بنویسه که تسلط کافی به موضوع داشته باشه، و بدونه محتوا قرار چه پیامی رو منتقل کنه. همچنین اگه نویسنده از ویژگیهای مخاطبینش اطلاع داشته باشه، ساده تر میتونه مفهوم رو برای درک بیشتر خواننده منتقل کنه. در این صورت با استفاده از کلمات صریح و انتخاب تصاویر مناسب برای عنوانین هر موضوع هرچند پیچیده هم که باشه به طور ساده بیان میکنه. هر چقدر ساختار نوشتاری شفاف باشه جذابیت لازم رو برای خواندن ادامه مطلب در خواننده ایجاد میکنه. 

اگر در هنگام نوشتن، برای بیان چیزی که تو ذهنتون نمیتونین جمله سازی کنید تا مفهموم واضحی از اطلاعات رو به مخاطب منتقل کنید. باید مهارت های تحلیلی خودتون رو تقویت کنید. تا بتونید ایده های که در مورد موضوع برای نوشتن در نظر دارید و به هم ربط بدین و به رشته تحریر دربیارید. در هر جا گفته شده که ساده بنویسید، ساده نوشتن به این مفهوم نیست که از کلمات ساده استفاده کنید به این منظور که همه ی مطالب به عنوان محتوای شما مربوط باشه.

با استفاده از جملات کوتاه قابل فهم و مشخص بودن عبارات به طور شفاف باعث میشه مخاطب مجاب بشه که برای خواندن عنوان های بعدی مربوط به حوزه فعالیت شما، وب سایت شما رو انتخاب کنه.  معمولا طولانی کردن یک متن برای خواننده حوصله سر بر و باعث پراکندگی مخاطب و انحراف از موضوع اصلی میشه.

7. داستان سرای خوبی بودن

یک ویژگی مهم دیگر نویسنده محتوا داشتن مهارت داستان سرایی است. برای اینکه مخاطب از خواندن مطالب پیچیده خسته نشود نویسنده باید از مهارت داستان سرایی خود برای قابل فهم بودن و در عین حال لذت بخش کردن مفاهیم استفاده کند. یک نویسنده خوب باید بتونه از طریق داستان سرایی و خلق سناریو و کاراکتر مخاطب رو جذب مطالعه کنه. مهم ترین تکنیک در بازاریابی محتوا داستان سرایی هستن.

میتونیم بگین یه نویسنده محتوا باید در کنار آموزش هر موضوع، خواننده رو سرگرم کنه و احساسات مخاطبین رو برانگیزه. همچنین استفاده از داستان های واقعی و قابل باور میتونه خواننده رو تحت تاثیر قرار بده. داستان سرای فراتر از مهارت نوشتاری و نگارشی هست که در قسمت بالا درموردش توضیح دادیم. در داستان سرایی تجربیات و عقاید نویسنده برای توضیح بیشتر عنوان و برای برقراری ارتباط با خواننده استفاده میشه. 

8. آشنایی با وردپرس و سئو  

ویژگی های مهم نویسنده محتوا

نویسنده محتوا همان طور که به مهارت های برای نوشتن یک مطلب نیاز داره تا بتونه به قولی نویسنده خوبی خطاب بشه. باید با شیوه عملکرد سئو و وردپرس آشنا باشه. حالا سئو چی هست؟

ممکن یک نویسنده ی محتوای خیلی خوبی باشین و بتونین با مهارت های که تو نوشتن دارین دل خواننده رو مجذوب مطلب کنید. ولی عاملی به نام سئو دست و بال شما رو میبنده. باید بدونیم که نویسنده تنها فقط به خود نویسنده و مخاطب ختم نمیشه. میتونیم بگیم بین متن بی نقص و متن سئو کاری شده موازنه وجود داره. 

سوالی که اینجا پیش میاد اینه که چرا سئو دست و بال نویسنده رو میبنده. با توضیحاتی که داده شد محتوایی که نویسنده تولید میکنه بر روی دنیای مجازی منتشر میشه. سئو باعث دیده شدن مقاله شما میشه. حالا چجوری ؟ برای اینکه به گوکل یا هر موتور جستجوگر دیگه بفهمونیم که مطالب نوشته شده در قالب چه موضوعی هستش باید از واژه های کلیدی در داخل متن استفاده کنیم. ولی اگر بخواییم یک واژه رو به طور مداوم در مطلبمون تکرار کنیم زیاد جالب نمیشه. در ضمن خواننده حرفه ای که با این موضوع آشنا هست متوجه میشه که تکرار پی در پی یک اصطلاح برای اینکه شما سئو رو در اولویت کاری خودتون قرار دادین. پس بهتره به طور اصولی این کار رو انجام بدیم تا هم جلوه خوبی به مقاله مون بدیم و در سئو حرفه ای به نظر برسیم.

9. منحصر به فرد باشید

ویژگی های مهم نویسنده محتوا

هر محتوایی از شما منتشر میشه، میشه مثل کارت شناسایی در نظر بگیرین که مال هر فردی متمایز از دیگری. با منحصر به فرد بودن محتوا قانون کپی رایت نبودن رو رعایت کردین. که در این حالت هم به خودتون و هم به کاری که انجام میدین احترام گذاشتین. از طرفی، از نظر سئو هم رعایت کردن این مسئله ضروری هست. چون در صورت انتشار محتوای تکراری گوگل اون رو تشخیص میده که در نهایت باعث حذف محتوا میشه.

منحصر به فرد بودن محتوا از عنوان های هم نوع خودش در گوگل واقعا کار سختیه، ولی میتونید مطالب قدیمی رو با استفاده از تکنیک بازنویسی، دوباره نویسی کنید و مطالب جدید با فرمت جدید تولید کنید. که این خودش یه مهارت خاصی رو میطلبه که یک نویسنده میتونه داشته باشه. 

با ویژگی های که گفتیم میشه یک نویسنده محتوای خوب و ماهری شد و تو این کار موفق بود. موارد دیگه هم در نوشتن یک محتوای خوب تاثیرات زیادی میتونه داشته باشه که به طور کلی واستون عرض میکنم.

• واسه تولید یک محتوای خوب باید یک مقدمه تاثیر گذار در ابتدای مقاله مون داشته باشیم. 

• از عنوان های پرکاربرد و واضح استفاده کنیم.

• قابلیت SKIM کردن داشته باشه.

• بخشی از متن بصری باشه و پاراگراف بندی جمع جوری داشته باشیم.

• قسمت های مهم بولد یا پایپرلینگ شده باشن.

• برای داشتن یک محتوای خوب باید اون رو ویرایش کنیم. بعد از اتمام متن باید به ویرایش مطالبمون وقت بزاریم. تا معلوم بشه مطلبی که نوشتیم همه چیزیش اوکی بوده یا نیاز به اصلاح داره. آیا قابل فهم هست یا نیست. این طوری یک متن بدون غلط و با کیفیت تولید کردیم.

• یک نویسنده محتوا باید در نوشتن از حس واقعی خودش استفاده کنه. نه فقط صرفا بخواد وظیفه مقاله نویسی خودش رو انجام بده. باید اون حسی که برای نوشته ها استفاده شده به مخاطب منتقل بشه. 

• نویسنده باید خودش رو با تغییرات روز افزون دیجیتال وفق بده و تکامل پیدا کنه. با تغییرات دنیای دیجیتال مصرف کننده، سلیقه اش تغییر میکنه و انتخاب هاشون به روزتر میشه. نویسنده نباید اجازه بده محتوایی که منتشر میکنه منسوخ به نظر بیاد.

• برای جذابیت بیشتر یک متن میتونین از تصاویری که مربوط به محتوای مقاله میشه استفاده کنین. تصاویر باید کیفیت بالایی داشته باشن تا نگاه مخاطب رو بدزدن. ممکن همین تصاویر توجه یه مخاطب رو به خودش جلب کنه و شروع به مطالعه کنه. معمولا به ازای 1000 کلمه 4 تا عکس میشه تو متن استفاده کرد.

ویژگی های مهم یک نویسنده محتوا رو توضیح دادیم. نویسندگی محتوا مثل هر شغل دیگه نیاز به تمرین و کسب مهارت داره. پس واسه موفقیت بیشتر در نویسندگی تولید محتوی بهتر به توصیه های که گفته میشه عمل کنید.

توصیه:

واسه مطالعه در موضوعات مختلف زمان زیادی بزارین. تا در هر زمینه اطلاعات داشته باشین. با مطالعه، با لحن های مختلفی آشنا میشین و میتونید ازشون در مقاله هاتون استفاده کنین. 

واسه اینکه تجربه تون زیاده شه همیشه نیاز نیست خودتون تجربه گر باشین. از تجربیات دیگران واسه پیشرفت خودتون استفاده کنین. با خوندن نوشته های نویسنده های برتر میتونین از تجربیات نوشتاری اونا استفاده کنین. 

میتونین واسه اینکه مهارت های نویسندگی رو افزایش بدین تو کارگاه های نویسندگی شرکت کنین. تاثیر چشم گیری در بالا بردن دانسته هاتون میزاره.

زمان زیادی رو برای نوشتن بزارین. هر چه بیشتر بنویسید مهارت های زیادی رو کسب میکنین. اینجوری سبک نوشتاری خودتون رو هم پیدا میکنین. تمرین و تکرار باعث میشه واسه خودتون یک سبک متفاوت و منحصر به فرد داشته باشین. پشتکار عامل اصلی موفقیت شماست.

با کسب همه مهارت ها و ویژگی های مهم و رعایت کردن اصول نوشتاری، بعد از تولید یک محتوا چطوری تشخیص بدیم کارمون درست بوده و یک محتوایی خوب و تاثیر گذار تولید کردیم.

ویژگی محتوای خوب و تاثیر گذار

I. مقاله ای که مخاطب ها در هدف قرار دارن و در گروه رده سنی خاص خودش تولید شده

II. بهینه سازی محتوا با موتورهای جستجوگر (SEO)

III. ارزشمند بودن محتوا، مثمرثمر بودن محتوا برای مخاطب

IV. داشتن ساختار مناسب (درک مطلب، سادگی، رعایت نگارش، بولت بندی و بصری، مختصر و مفید)

V. آموزنده بودن محتوا 

VI. در آخر تبدیل مخاطب به مشتری

کلام پایانی

با توضیحاتی که در مورد ویژگی های مهم نویسنده محتوا با هم بررسی کردیم . امیدوارم واستون آموزنده واقع بشه، و تونسته باشین با مطالعه این مطالب در کارتون پیشرفت کنین. یا باعث انگیزه واسه قدم گذاشتن در شغل نویسندگی تولید محتوی در شما شده باشیم. 

نویسندگی محتوا مثل اثر هنری میمونه هر چقدر پشتکارتون زیاد باشه و تمرین و تکرار فراوانی داشته باشین به مرور زمان به یک نویسنده منحصر به فرد تبدیل میشین که نوشته هاتون نظیر نداره.

نظرات: