تگ کنونیکال (Canonical Tag) چیز جدیدی نیست؛ چون از سال 2009 میلادی معرفی شده و مورد استفاده قرار گرفته! همین که به دنبال تگ کنونیکال هستین، نشون میده که توی مخمصه قرار گرفتین.... احتمالا فهمیدین که بعضی از صفحات شما از نظر گوگل با همدیگه تداخل محتوا دارن. یا مثلا صفحات محصول های مشابه شما از نظر گوگل یکی شدن و اون طوری که گفته میشه دچار مشکل محتوای تکراری یا هم نوع خواری کلمات کلیدی شدین. از طرفی اگه بخواهین از ریدایرکت برای حل این مشکل استفاده کنین، ممکنه سرعت آپلود صفحات سایت شما کاهش پیدا کنه. اینجاست که تگ کنونیکال در وردپرس وارد میشه و سایت شما رو نجات میده!

فاکتورهای خیلی زیادی روی سئو سایت تاثیر می ذارن؛ یکی از این موارد وجود صفحات و محتواهای مشابه و تکراری در سایت هست که روی رتبه بندی سایت از نظر گوگل می تونه تاثیر منفی بذاره. در این مواقع احتمال داره گوگل نتونه صفحه اصلی و هدف رو از سایر محتواها و صفحات مشابه تشخیص بده و دچار اشتباه بشه. برای رفع این مشکل باید از تگ کنونیکال در سایت استفاده کرد تا در گوگل رو در شناسایی صفحه هدف کمک کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تگ کنونیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد تگ کنونیکال یا Canonical Tag به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای تگ کنونیکال در سئو بپردازیم و هدف استفاده از تگ کنونیکال رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: تاثیر پارامترهای سئو در رتبه سایت و صفحات

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال

اگه در حوزه سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تگ کنونیکال یا Canonical Tag رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که تگ کنونیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تگ کنونیکال روشی هست که در سئو مورد استفاده افراد قرار می گیره تا با استفاده از اون بشه در بین چندین صفحه تکراری سایت، یکی رو به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرف کرد تا مشکل محتوای تکراری برطرف بشه. اگه در تگ کنونیکال استفاده نشه، گوگل در آخر خودش این کار رو انجام میده و در میان چندین صفحه شبیه به هم، یکی رو که فکر می کنه بهترین صفحه هست، به عنوان صفححه اصلی در نظر می گیره. بنابراین، سعی کنین تا خودتون این صفحه رو با تگ کنونیکال مشخص کنین.

جالب اینجاست که بدونین تگ کنونیکال یه قطعه کد HTML هست که نسخه اصلی برگه های تکراری، نزدیک به هم یا شبیه به هم رو برای موتورهای جستحو تعریف و مشخص می کنه. به عبارت دیگه، اگه محتوای شبیه به هم یا یکسانی رو در آدرس های مختلف سایتتون داشته باشین، با استفاده از تگ کنونیکال می تونین مشخص کنین که کدوم نسخه، صفحه اصلی هست و باید توسط موتورهای جستجو ایندکس بشه. توجه داشته باشین که تگ Canonical یکی از تگ هایی هست که همه وبمسترها حداقل یبار مجبور شدن تا برای برطرف کردن مشکل خودشون از اون استفاده کنند و ازش بهره ببرن.

مقاله پیشنهادی: متا تگ چیست و چطور به سئوی سایت شما کمک می کند؟

کاربردهای تگ کنونیکال در سئو چیست؟

کاربردهای تگ کنونیکال در سئو

همونطور که گفتیم، تگ کنونیکال راهی برای کمک به گوگل به منظور تشخیص برترین مطلب از بین مطالبی هست که شباهت زیادی نسبت به همدیگه دارن. برخی از متخصصین سئو باور دارن که درک ساختار و شناسایی نسخه اصلی یا مرجع بر عهده گوگل هست و این کار رو به خوبی انجام میده، در نتیجه دیگه نیازی به مدیرین تگ کنونیکال نیست. تا حدی هم حق دارن چون در بیشتر موارد گوگل بهترین آدرس رو انتخاب می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای تگ کنونیکال در سئو بپردازیم.

• تجمیع اعتبار صفحات در یک آدرس

یکی از کاربردهای تگ کنونیکال در سئو سایت، تجمیع اعتبار صفحات در یه آدرس هست. وقتی که با استفاده از تگ کنونیکال یه صفحه رو به عنوان آدرس اصلی به موتور جستجوی گوگل معرفی می کنیم، هر لینک داخلی و خارجی که به نسخه های جانبی داده بشه، به این صفحه نسبت داده شده و ارزش و اعتبار همه اون ها در یجا جمع میشه. تا قبل از حضور Canonical در صفحه، لینک گرفتن صفحات جانبی برای ما خطرناک بود، ولی با استفاده از اون عملا از نظر گوگل همه لینک ها به نسخه اصلی ارجاع داده میشن.

• جلوگیری از تغییر دوره ای نسخه مرجع

جلوگیری از تغییر دوره ای نسخه مرجع هم یکی دیگه از کاربردهای تگ کنونیکال در سئو سایت هست. با اضافه و کم شدن محتوا یا تغییر در تعادل لینک سازی خارجی، ممکنه صفحه اصلی از نظر گوگل تغییر کرده و آدرس دیگه ای در نتایج جستجو نشون داده بشه. با این اتفاق جایگاه ما از دست نمیره، ولی همه ابزارهای آمارگیر سردرگم میشن. اطلاعاتی که در پنل سرچ کنسول، ابزار گوگل آنالیتیکس یا هر بستر تحلیلی دیگه مشاهده می کنیم دستخوش تغییر شده و اجازه تحلیل دقیق رو از ما می گیره.

• مدیریت زمان برای ربات های گوگل

مدیریت زمان برای ربات های گوگل هم یکی دیگه از کاربردهای تگ کنونیکال هست که باعث میشه تا مورد استفاده سئوکاران و وبسمترها قرار بگیره. ربات های گوگل برای هر سایت، با توجه به نرخ انتشار محتوا، اعتبار و سابقه دامنه، زمان مشخصی رو اختصاص میدن. هرچقدر تعداد صفحات کم ارزش در سایت ما بیشتر باشه، شانس بررسی و ایندکس مقاله های جدید کمتر شده و ربات های گوگل سردرگم میشن. استفاده اصولی از تگ کنونیکال نقش مهمی در مدیریت زمان ربات های گوگل ایفا می کنه.

هدف استفاده از تگ کنونیکال چیست؟

هدف استفاده از تگ کنونیکال

گوگل با برخورد با محتواهایی که تکراری به نظر میرسن، گیج میشه. یعنی نمی تونه قبول کنه که دو صفحه از سایت برای کلمه کلیدی یکسانی بهینه شدن. بنابراین، از خیر هر دو می گذره. برای اینکه این اتفاق نیفته، ما از تگ کنونیکال در سئو استفاده می کنیم. یعنی به گوگل شناسنامه هر محتوا رو دقیقا نشون می دیم و ابهاماتش رو برطرف می کنیم. توجه داشته باشین که محتوای تکراری بر بودجه خزش شما هم تاثیر می ذاره. یعنی ممکنه گوگل به جای کشف محتواهای مهم دیگه سایتتون، بیشتر زمان رو صرف خزش در چندین نسخه از یه صفحه کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تگ کنونیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد تگ کنونیکال یا Canonical Tag به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای تگ کنونیکال در سئو بپردازیم و هدف استفاده از تگ کنونیکال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تگ کنونیکال روشی هست که در سئو مورد استفاده افراد قرار می گیره تا با استفاده از اون بشه در بین چندین صفحه تکراری سایت، یکی رو به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرف کرد تا مشکل محتوای تکراری برطرف بشه. تگ کنونیکال در سئو سایت کاربردهای زیادی داره که در بالا بهشون اشاره کردیم.

نظرات: