شوک محتوایی(Content Shock)؛ پدیده ای که امروزه در اینترنت باهاش روبرو هستیم! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین شوک محتوایی چیست؟ چجوری باید بفهمیم که شوک محتوا واسه ما هم اتفاق افتاده؟ چجوری به شوک محتوایی غلبه کنیم؟ راهکارهای مقابله با شوک محتوا کدامند؟ دلایل رخ دادن شوک محتوا کدامند؟

همونطور که می دونین، امروزه با تعداد زیادی از محتوا در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی روبرو هستیم. فقط کافیه یه عنوان یا موضوع ساده رو جستجو کنین تا ببینین که با چه حجم زیادی از محتواها روبرو میشین. حتی اینستاگرام یه شخص معمولی هم در حال بازتولید و ارائه محتوا هست. حوزه سفارش تولید محتوا مفاهیم و اصطلاحات زیادی داره که باید باهاشون آشنا بشین. شوک محتوایی هم یکی از این مفاهیم هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شوک محتوایی یا Content Shock بهتون ارائه بدیم، به بررسی راهکارهای مقابله با شوک محتوا بپردازیم و دلایل رخ دادن شوک محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از شوک محتوا چیست؟

منظور از شوک محتوا چیست؟

آیا می دونین شوک محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شوک محتوا یا Content Shock در اصل اضافه بار اطلاعات هست. این مسئله تعداد زیادی از محتواهای موجود در سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی اشاره داره که به صورت روزانه منتشر میشن و ما از مصرف اون ناتوان هستیم. شوک محتوا فرایندی هست که در اون محتواهای زیادی تولید میشه. این افزایش در حجم تولید محتوا باعث کاهش کیفیت محتوا در سراسر فضای وب میشه. در میان اخبار جعلی، مقاله های بی کیفیت و اطلاعات غلط، موتورهای جستجو واسه تعیین اینکه کدوم وبسایت ها معتبر هستن، با مشکلات و چالش هایی روبرو هستن.

جالب اینجاست که بدونین شوک محتوایی(Content Shock) تعریف خاص و مشخصی نداره. به صورت کلی، کاربران در زمان های مختلفی شوک محتوایی رو احساس می کنند. در پدیده شوک محتوایی، انفجار محتوا اتفاق می افته و تعداد زیادی از محتواهای بی کیفیت و غلط منتشر میشن و روزانه افراد زیادی این اطلاعات رو دریافت کرده و ممکنه این اطلاعات رو باور کنند.

مقاله پیشنهادی: تاثیر حجم محتوای نوشته شده در رتبه گوگل

چرا شوک محتوایی اتفاق می افتد؟

شوک محتوایی می تونه به دلایل مختلفی اتفاق بیفته. بهتره بدونین وقتی که تعداد زیادی از مطالب موجود در فضای وب بیهوده یا بدون جذابیت باشن، شوک محتوایی رخ میده. همچنین وقتی که وبسایت های صفحه اول فهرست نتایج جستجو، از نظر کیفیت محتوا کاملا با همدیگه متفاوت باشن، بعضی از سایت ها ممکنه دارای محتوای با کیفیتی باشن. ولی برخی از اون ها دارای مقاله های کپی شده یا عکس های نامناسب باشن. همین مسئله هم باعث میشه تا مخاطبان و کاربران این سایت ها شوک محتوایی رو احساس کنند.

در وضعیتی که کاربران و مخاطبان تعداد زیادی محتوا واسه مطالعه یا نگاه کردن داشته باشن شوک محتوایی رخ میده. در این حالت کاربران احساس می کنند در محتواهای مختلف غرق شدن و قدرت تصمیم گیری ندارن. این یه مسئله مهمی هست که به تازگی احساس میشه. تقریبا همه کاربران به صورت روزانه با تعداد زیادی از اطلاعات جدید بمباران میشن. همچنین وقتی قسمتی از محتوا در کانال های شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشه ممکنه شوک محتوایی رخ بده و تاثیر بدی روی مخاطبان بذاره.

راهکارهای مقابله با شوک محتوا کدامند؟

راهکارهای مقابله با شوک محتوا کدامند؟

همونطور که گفتیم، شوک محتوایی ریشه در مفهوم عرضه و تقاضا داره. وقتی که عرضه مطالب در مقایسه با تقاضا بیشتر میشه، مصرف کننده های محتوا از اطلاعات اشباع میشن و به چیزی که می خونن، می شنون یا می بینن توجه کمتری می کنند. شما می تونین با استفاده از روش ها و راه های مختلفی با شوک محتوایی مقابله کنین. در ادامه برخی از راهکارهای مقابله با شوک محتوا رو بررسی می کنیم:

  • توجه به نیازهای کاربران

یکی از راهکارهای مقابله با شوک محتوا، توجه به نیازها و خواسته های مخاطبان هست. محتوایی که به وسیله سایت شما در شبکه های اجتماعی منتشر میشه، باید مفید باشه و بازدهی زیادی داشته باشه. بعضی از وبسایت ها فقط می خوان یه محتوا در سایت خودشون بارگذاری کنند و به کیفیت اون اهمیتی نمیدن. محتوای سایت باید به پرسش ها و ابهامات کاربران پاسخ بده، مشکلات اون ها رو برطرف کنه و احساس خوبی به مشتریان انتقال بده.

مقاله پیشنهادی: محتوای کوتاه یا طولانی؟ کدام ایده آل است؟

  • تمرکز به برندسازی

یکی دیگه از راهکارهای مقابله با شوک محتوا، تمرکز روی برندسازی هست. بهتره بدونین کاربران اهمیت زیادی روی اسم تجاری کسب و کار خودشون قائل هستن. بیشتر کاربران واسه دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خودشون یا خرید محصولات، وبسایت های توسعه یافته و کسب و کارهای معروف رو انتخاب می کنند. به همین دلیل بهتره به فرایند برندسازی و توسعه اسم تجاری تمرکز کنین.

  • تمایز سایت خود نسبت به رقبا

تمایز سایت خود نسبت به رقبا هم یکی دیگه از روش های مقابله با شوک محتوا هست. مثلا، میشه از ویدیوهای زنده یا داستان های خنده دار و موثر استفاده کرد. عکس ها، داده های مربوط به موقعیت مکانی یا اطلاعاتی که باعث جلب اعتماد کاربران میشن، گزینه های کاملا مناسبی واسه تولید محتوا هستن. بنابراین، کاربران با اطمینان خاطر وارد صفحه شما میشن. استفاده از شکل های اینفوگرافیک و اطلاعات آماری هم به بهبود رتبه بندی وبسایت و کاهش و کم شدن شوک محتوایی تاثیرگذار هستن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد شوک محتوایی یا Content Shock بهتون ارائه بدیم، به بررسی راهکارهای مقابله با شوک محتوا بپردازیم و دلایل رخ دادن شوک محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، شوک محتوا یا Content Shock در اصل اضافه بار اطلاعات هست. این مسئله تعداد زیادی از محتواهای موجود در سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی اشاره داره که به صورت روزانه منتشر میشن و ما از مصرف اون ناتوان هستیم. شما می تونین با استفاده از راهکارهای مختلفی از شوک محتوا جلوگیری کنین.

نظرات: