ساخت فهرست محتوا در وردپرس؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ چرا به فهرست نیاز داریم؟ روش کار فهرست محتوا چجوریه؟ راه های ساخت فهرست محتوا کدامند؟ اهمیت ساخت فهرست محتوا چیست؟ در زمان ساخت فهرست محتوا چه نکاتی رو باید رعایت کنیم؟ آیا به صورت دستی میشه محتوا ها رو در وردپرس فهرست بندی کرد؟ بهترین افزونه های جدول محتوا وردپرس کدامند؟

وقتی شما مدیریت یه سایت اینترنتی رو بر عهده دارین، موارد مختلفی وجود دارن که می تونه باعث بشه تا سایت شما پیشرفت کنه و در صورتی که بخواهین یه سایت حرفه ای داشته باشن، به خیلی از جزئیات باید دقت کنین. یکی از این نکات این هست که باید محتواهایی که تولید می کنین رو در سایت دسته بندی کنین. برای این کار می تونین از مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فهرست بندی محتوا بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش های ساخت فهرست محتوا بپردازیم و روش کار فهرست محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم.

فهرست محتوا چیست؟

فهرست محتوا چیست؟

آیا می دونین منظور از فهرست محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فهرست محتوا به شما کمک می کنه تا بتونین با بخش بندی کردن تگ های هدینگ که در نوشته قرار دارن، در واقع نوعی خلاصه از سرتیترهای نوشته رو در ابتدای صفحه نشون بدین. در این صورت کاربران می تونن تا با کلیک روی هر تیتر به همون بخش اسکرول سریع و البته خودکار انجام داده و محتوای همون بخش رو که واسشون بیشتر اهمیت داره، مطالعه کنند. به همین دلیل، تولیدکننده های محتوا سعی می کنند تا محتواهای خودشون رو فهرست بندی کنند.

جالب اینجاست که بدونین فهرست بندی محتوا در وردپرس یعنی نشون دادن همه عنوان ها یا تیترها به سبک فهرست که قابل لینک باشن و کاربران هر موقع دوست داشتن به اول مقاله مراجعه کنند و بخشی که بیشترین کاربرد رو واسه اون ها داره رو مطالعه کنند. مزیت فوق العاده این قابلیت راحت بودن کاربر هست و از اونجایی که کاربر به خوبی با وبسایت شما ارتباط برقرار می کنه، در آینده دوباره موضوعی رو جستجو می کنه و سایت شما رو در گوگل می بینه و روی سایت شما کلیک می کنه که در آخر باعث میشه تا سئوی سایت شما بهبود پیدا کنه.

مقاله پیشنهادی: انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت را بیشتر بشناسید

روش های ساخت فهرست محتوا کدامند؟

روش های ساخت فهرست محتوا کدامند؟

همونطور که گفتیم، ساخت فهرست محتوا و استفاده از اون رو میشه یه اقدام کنترلی خوب معرفی کرد که علاوه بر اینکه به شما قابلیت های خوبی واسه ایجاد یه مقاله که تجربه کاربری خوبی رو ارائه می کنه، قرار میده می تونه امکانات لازم رو واسه بهبود اوضاع سئو سایت شما هم فراهم کنه. شما می تونین با روش های مختلفی فهرست محتوا ایجاد کنین. در ادامه برخی از روش های ساخت فهرست محتوا در وردپرس رو بررسی می کنیم:

  • استفاده مستقیم از کد

یکی از روش های ساخت فهرست محتوا، استفاده مستقیم از کد هست. واسه این کار نیاز نیست به سراغ HTML ساده ای که در قسمت های قبلی به اون اشاره کرده بودیم، برین. شما با یه جستجوی کوچیک می تونین به کدهای زیادی واسه فهرست های آماده و زیبا دسترسی داشته باشین. به عنوان مثال، می تونین به وبسایت Codepen مراجعه کنین. شما می تونین با سرچ ساده همه اون چیزی که نیاز دارین رو پیدا کرده و با خروجی گرفتن از اون و وارد کردن این کدها نوعی فهرست محتوای خوب داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: 10 اصل محتوانویسی در وردپرس

  • استفاده از صفحه سازها

یکی دیگه از روش های ساخت فهرست محتوا، استفاده از صفحه سازهاست. وقتی که از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس و جوملا استفاده می کنین، قابلیت های زیادی رو می تونین واسه ساخت صفحات داشته باشین. از جمله از این صفحه سازها میشه به المنتور و ویژال کامپوزر اشاره کرد. در میان گزینه های آماده و بلوک هایی که این صفحه سازها در اختیار شما قرار میدن، می تونین انواع مختلفی رو از فهرست های محتوا مشاهده کنین که میشه از اون ها واسه ساخت فهرست محتوا استفاده کرد.

  • استفاده از افزونه های مرورگر

استفاده از افزونه های مرورگر هم یکی دیگه از روش های ساخت فهرست محتوا هست. شما در یه سیستم مدیریت محتوا با استفاده از افزونه ها می تونین هر چیزی رو پیاده سازی کنین و به عنوان مثال در سیستم مدیریت با کمک افزونه ها می تونین هر چیزی رو پیاده سازی کنین و به عنوان مثال در سیستم مدیریت محتوایی مثل وردپرس کاری نیست که با افزونه ها نشه انجام داد. افزونه ها می تونن قابلیت های خوبی رو واسه ساخت فهرست محتوا در اختیار شما قرار بدن و شما به راحتی می تونین رنگ، طرح و اندازه فهرست خودتون رو با استفاده از اون ها مشخص کنین.

چرا باید از فهرست محتوا استفاده کنید؟

چرا باید از فهرست محتوا استفاده کنید؟

اولین دلیل استفاده از فهرست محتوا این هست که کاربران می تونن با کمک فهرست محتوا دسترسی سریعی به مطالب مورد نظر خودشون داشته باشین. نیاز هست تا به کمک روش نمایش فهرست محتوا اون ها رو در ابتدای نوشته دقیقا به همون روشی که مایل به استفاده از اون هستن هدایت کنیم. کافیه تا در جدول محتوا روی روش مورد نظر خودشون کلیک کرده و بدون مطالعه قسمت های دیگه از همون روش استفاده کنند. همچنین استفاده از فهرست محتوا یکی از اصلی ترین کارها واسه سئو فرندلی کردن یه سایت هست که در اولین قدم واسه سئوی اون پیج از طرف سئو کاران و وب مسترها باید انجام بشه.  توجه داشته باشین که تشخیص ساختار این فهرست واسه موتورهای جستجو کاری آسون هست و امتیاز خوبی رو به سایت شما میده.

ساخت فهرست محتوا و ارائه اون در یه مقاله می تونه مطالب شما رو مرتب کنه. بنابراین کاربران با مقاله شما ارتباط بهتری برقرار می کنند و مقاله ای کاربرپسند خواهین داشت. بعد از اون هم موتورهای جستجو وئقتی المان های کاربرپسند رو در سایت شما مشاهده می کنند، امتیاز خوبی به شما میدن و رتبه شما افزایش پیدا می کنه و در نتیجه بازدید و فروش سایت شما بالا میره. بنابراین، میشه گفت که ساخت فهرست محتوا نه تنها یه کار خوب واسه سایت شما هست، بلکه میشه اون رو یه کار واجب در نظر گرفت.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فهرست بندی محتوا بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش های ساخت فهرست محتوا بپردازیم و روش کار فهرست محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فهرست محتوا به شما کمک می کنه تا بتونین با بخش بندی کردن تگ های هدینگ که در نوشته قرار دارن، در واقع نوعی خلاصه از سرتیترهای نوشته رو در ابتدای صفحه نشون بدین. شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی فهرست محتوا ایجاد کنین. از جمله از این روش ها میشه به استفاده از صفحه سازها، استفاده از افزونه ها و استفاده مستقیم از کدها اشاره کرد.

نظرات: