نوشتن بریف محتوا(Content Brief)؛ یکی از مهارت های مهم برای یک سایت تولید محتوا! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین بریف محتوا چیست؟ چرا بریف محتوا از اهمیت زیادی برخوردار هست؟ هدف از نوشتن بریف محتوا چیست؟ بریف محتوای خوب چه ویژگی هایی داره؟ چجوری یه بریف محتوایی بنویسیم؟ بریف محتوا چه بخش هایی داره؟

خیلی از کارشناسان تولید محتوا و صاحبان کسب و کارها، کار برون سپاری رو به نویسنده ها سپردن. چون خوب نوشتن خیلی زمان زمان میگیره. چیزی که نویسنده فکر می کنه، شما از کلمه کلیدی یا موضوع می خواهین، تقریبا همیشه با چیزی که خود اون فکر می کنه، متفاوت هست. مگه اینکه به وضوع چیزی رو به عنوان کارفرما نیاز دارین، توضیح بدین. اینجا همون جایی هست که بریف محتوا وارد میشه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بریف محتوا یا Content Brief بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های بریف محتوای خوب بپردازیم و نحوه نوشتن بریف محتوا رو به شما یاد بدیم.

منظور از بریف محتوا چیست؟

منظور از بریف محتوا چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین بریف محتوا یا Content Brief شبیه یه قرارداد بین کارفرما و کارشناسان تولید محتوا هست. صاحب کسب و کار با توجه به انتظاراتی که واسه رشد کسب و کار داره، نسبت به تولید محتوا از خودش علاقه نشون میده. به هر حال اهداف کسب و کارها از بازاریابی محتوایی، با همدیگه متفاوت هستن. همچنین بریف محتوا به عنوان خلاصه ای واسه تولیدکننده محتوا یا نویسنده مقاله ها عمل می کنه و بهش این امکان رو میده تا محتوای با کیفیت و مطابق با اهداف کسب و کار تولید کنند.

توجه داشته باشین که بریف محتوا معمولا دارای تعداد زیادی از اطلاعات و داده های مهم مثل مخاطبان هدف، اهداف تولید محتوا، لحن و سبک تولید محتوا، پیام یا موضوع کلیدی، کلمات کلیدی و روش های سئوی مورد استفاده هست. همچنین ممکنه شامل دستورالعمل هایی درباره ساختار و قالب محتوا و همچنین دستورالعمل های خاصی مثل سبک نوشتن باشه. مخاطب هدف یکی از مهم ترین و اصلی ترین عناصر موجود در بریف محتوا هست. درک مخاطب مورد نظر به ایجاد نوشته مرتبط، جذاب و تاثیرگذار کمک زیادی می کنه.

مقاله پیشنهادی: محتوا چیست و چرا باید تولید شود؟

بریف محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بریف محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، بریف محتوا(Content Brief) سند یا لیستی از دستورالعمل هایی هست که همه اطلاعاتی رو که نویسنده محتوا واسه تولید محتوای مورد نظر شما بهش نیاز داره، ارائه میده. بهترین خلاصه محتوای متنی، تصویر واضحی رو واسه تولیدکننده محتوا رسم می کنه و هیچ سوال یا عدم اطمینانی واسه اون باقی نمی ذاره. بریف محتوا باید ویژگی هایی داشته باشه. در ادامه برخی از ویژگی های محتوای خوب رو بررسی می کنیم:

  • یکی از ویژگی های بریف محتوای خوب این هست که اهداف واضح و روشنی داره. این  مسئله به تولیدکننده محتوا این امکان رو میده تا بفهمه چه چیزی واسه تولید محتوا و نحوه ارزیابی اون نیاز داره.
  • یکی دیگه از ویژگی های بریف محتوای خوب این هست که باید توضیحات کاملی از مخاطب هدف مثل جمعیت شناسی، علایق و نقاط ضعف ارائه بده. این مسئله به تولیدکننده محتوا کمک می کنه تا محتواها و مقاله هایی رو بنویسه که با نیازهای مخاطبان و کاربران هدف تناسب داشته باشه.
  • بریف محتوای خوب باید دستورالعمل های کسب و کار مثل لحن مقاله، سبک و پیام برند رو تعیین کنه. این مسئله باعث میشه تا اطمینان حاصل بشه که محتوا با تصویر کلی برند مطابقت داره و پیام رو به درستی منتقل می کنه.
  • بریف محتوای خوب باید به وضوع زمان تحویل محتوا رو تعیین کنه. این بخش به تولیدکننده محتوا این امکان رو میده تا زمان خودشون رو مدیریت کنند و اطمینان حاصل کنه که محتوا یا مقاله به موقع تحویل داده میشه.
  • یکی دیگه از ویژگی های بریف محتوای خوب این هست که لازمه دارای لیستی از کلمات کلیدی یا عنوان هایی باشه که محتوا باید پوشش بده. این به تولیدکننده محتوا این امکان رو میده تا محتوا رو واسه موتورهای جستجو بهینه کنه و از مرتبط بودن اون با مخاطبان هدف اطمینان حاصل کنه.

مقاله پیشنهادی: محتوای بصری چیست و روش های تولید آن کدامند؟

نحوه نوشتن بریف محتوا چگونه است؟

نحوه نوشتن بریف محتوا چگونه است؟

شما واسه اینکه نوشتن بریف محتوای متنی رو شروع کنین، اول باید بدونین که از چه کلمات کلیدی مهمی استفاده کنین. همچنین در کنار اون، اطلاع از اینکه هدف مقاله چیه هم از اهمیت زیادی برخوردار هست. هر دوی این موارد باید از همون اول و به طور واضح به نویسنده منتقل بشن. بعد از این کار شما باید قالب و ساختار محتوای متنی خودتون رو تعیین کنین. محتوای خوب باید ساختار مشخصی داشته باشه تا به نیاز مخاطبان و کاربران پاسخ بده. علاوه بر این، به عنوان قسمتی از بریف محتوای خودتون، باید برخی یا همه موضوعات و عنوان هایی رو که قصد دارین در مقاله قرار بدین، در بخش های مربوطه جای بدین.

نکته قابل توجه این هست که شما باید بدونین چه کسی رو با محتوای متنی خودتون هدف قرار دادین. ولی آیا نویسنده شما هم از این موضوع باخبر هست؟! اگه به اون ها نگین، تقریبا جواب منفی هست. ساخت پرسونای مخاطب یکی از روش های رایج در فروش و بازاریابی هست. شما واسه اینکه بتونین بریف محتوای متنی خوبی بنویسین، باید از تعداد کلمات درخواستی در بریف محتوای مطلع بشین. همچنین شما باید لیست لینک های داخلی و خارجی مورد نیاز خودتون رو تهیه کنین و مقاله های مشابه کسب و کارهای رقیب رو تشخیص بدین.

مقاله پیشنهادی: نکات مهم در زمان تولید محتوا چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد بریف محتوا یا Content Brief بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های بریف محتوای خوب بپردازیم و نحوه نوشتن بریف محتوا رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، بریف محتوا معمولا دارای تعداد زیادی از اطلاعات و داده های مهم مثل مخاطبان هدف، اهداف تولید محتوا، لحن و سبک تولید محتوا، پیام یا موضوع کلیدی، کلمات کلیدی و روش های سئوی مورد استفاده هست. شما واسه اینکه بتونین بریف محتوای خوبی بنویسین، باید نکات مهمی رو رعایت کنین.

نظرات: