با پیشرفت در حوزه تکنولوژی و ظهور اپلیکیشن های کاربردی بسیار زیاد، با دو حوزه ی بسیار مهم و موثر آشنا شدیم که تا چند مدت پیش کمتر کسی با معانی رابط کاربری و تجربه کاربری آشنایی کاملی داشت. در این مقاله از مباحث طراحی سایت تصمیم گرفتیم که شما را با دو حوزه ی ui و ux بیشتر آشنا کنیم و به این سوال که، ui و ux چیست و چه کاربردی دارد جوابی کامل در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

لطفا در ادامه مطالب با ما همراه باشید!

Ui چیست؟

Ui چیست؟

در طراحی اپلیکیشن های کاربردی، کاربر به دو صورت با اپلیکیشن در تعامل می باشد.

Ui که مخفف کلمه انگلیسی user interface می باشد، به زبان مادری خودمان همان "رابط کاربری" گفته می شود. همانطور که از اسمش مشخص است، رابط بین کاربر و نرم افزار یا سایت می باشد. در طراحی ui تمرکز بر روی گرافیک ها، رنگ و فونت ها، هماهنگی گرافیکی بین دیگر بخش ها، همگی بخش هایی از وظایف یک طراح رابط کاربری می باشد که باید توجه زیادی بر آن ها داشته باشد، تا با رعایت نکات کلیدی، باعث کاهش سردرگمی کاربر می شود.

مقاله پیشنهادی: HTML و CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

Ux چیست؟

Ux چیست؟

user experience که به ترجمه فارسی "تجربه کاربری" می باشد، در اصل زیرساخت و نقشه یک نرم افزار، محصول و یا وب سایت می باشد که با مشخص کردن محال قرارگیری بخش هایی از جمله، محل قرارگیری دکمه ها و چارچوب اصلی صفحه، تجربه کاربری با کیفیت تری را برای کاربر فراهم میسازد. یکی از وظایف طراح ux این می باشد که، همیشه به رفتار های کاربران با صفحه یا نرم افزار طراحی شده دقت داشته باشند تا در مراحل بروزرسانی بعدی، جوابگوی نیاز های کاربران شوند.

تفاوت های رابط کاربری ui و تجربه کاربری ux 

تفاوت های رابط کاربری ui و تجربه کاربری ux

آموختیم که در طراحی رابط کاربری، طراح در زمینه گرافیکی و انیمیشنی نرم افزار یا محصول مد نظر تمرکز دارد، و در بخش طراحی تجربه کاربری، به نحوه ی قرار گیری و ایجاد چارچوب بهینه شده به منظور کاربری بهتر و جوابگویی به نیاز های کاربر، متمرکز شده اند.

اگر بخواهیم توضیح عمیق تری در این باره داشته باشیم؛

در طراحی تجربه کاربری طراح، به رفتار مشتری با محصول یا وب سایت ارائه شده توجه می کند و در تلاش جوابگویی به سوالاتی همچون؛

کاربر در چه شرایطی از محصول ارائه شده استفاده می کند؟ برای برطرف کردن کدام نیاز خود وارد کدام بخش می شود؟

در طی استفاده از محصول، چه بخش هایی برای سهولت کاربری در اختیار کاربر گذاشته شود؟

و در مقابل، در طراحی رابط کاربری، طراح این بخش در تلاش تکمیل کردن مسیر مشخص شده از طرف طراح تجربه کاربری می باشد، تا با در نظر داشتن هدف کلی از ارائه محصول با طراحی های گرافیکی و کدنویسی مراحل اجرایی نهایی، در تلاش برطرف کردن نیاز کاربر می باشند.

مقاله پیشنهادی: معرفی 4 پلتفرم سایت ساز رایگان

کاربرد های طراحی تجربه کاربری ux

کاربرد های طراحی تجربه کاربری ux

برخلاف باور اکثر عموم، طراحی تجربه کاربری فقط مختص طراحی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ نمی باشد. اگر به کالاهای اطراف خود دقت کرده باشید، ممکن است برخی وسایلی را مشاهده کنید که در طول چندین سال، با تغییرات مهمی که در شکل ظاهری آن ها به وجود آورده اند همچنین باعث بهبود در کاربری آن ها شده اند. به عنوان مثال تلفن همراه هایی که در دست دارید از زمان پیدایش تا به امروز چقدر تغییر کرده اند؟ و با تغییرات به وجود آمده، چقدر در استفاده از آن ها به سهولت کاربری چشمگیری رسیده ایم؟

منظور از بهبود تجربه کاربری این می باشد، که کاربر مد نظر در حین استفاده از محصول تولید شده چقدر احساس راحتی می کند و این تغییرات به وجود آمده چقدر از سردرگمی کاربر می کاهد؟ بنابر این، نتیجه می گیریم که طراحی تجربه کاربری فراگیر و مختص حوزه دیجیتال مارکتینگ نمی باشد.

یک طراح ux موظف است که موارد زیر را در طراحی خود رعایت کند:

1. جمع آوری اطلاعات

اگر قصد دارید با تولید و خلق محصولی جدید، برخی از نیاز های اقشار مختلف جامعه را برطرف کنید باید در زمان طراحی محصول خود به عادت ها و رفتار های اجتماع دقت بیشتری داشته باشید. همچنان می توانید با طراحی پرسشنامه ها، مصاحبه های جمعی و تحقیقات میدانی و ... می توانید از نیاز ها و انتظارات اجتماع هدف خود، مطلع شوید و سعی در برطرف کردن آن ها در محصول تولید شده خود باشید.

2. تحلیل و بررسی داده ها

با تحلیل داده های به دست آمده از سمت کاربران، اطلاعات خود را به مراحل بعدی منتقل نمایند

3. معماری مورد نیاز از داده های به دست آمده

طراحان تجربه کاربری موظف هستند که با طراحی نقشه راه و زیرساخت محصول، مسیر مشخص شده ای برای مراحل بعدی تعیین کرده باشند.

کاربرد های طراحی رابط کاربری ui 

کاربرد های طراحی رابط کاربری ui

کاربران، بیشتر مواقع در استفاده از محصول، با قسمت رابط کاربری در حال تعامل می باشند.

طراح رابط کاربری با قواعد از قبل تعیین شده از طرف ux و با به کارگیری خلاقیت و در نظر داشتن احساسات احتمالی کاربر، سعی دارد محیط کاربری لطیف و دلپسندی را در اختیار کاربر قرار دهد.

یک طراح رابط کاربری وظیفه دارد با طراحی های گرافیکی، تصاویر و انیمیشن ها، بر اساس نیاز های محصول یا وب سایت، تعادل احساساتی نسبتا پایدار بین کاربر و محصول را برانگیزند.

مواردی که در طراحی رابط کاربری ui با کیفیت باید در نظر داشت، عبارتند از؛

a) ساختار سایت

در طراحی رابط کاربری باید در نظر داشت که اطلاعات و داده های به دست آمده از سمت ux، به منظور بهبود عملکرد و کاهش عملکرد های اضافی کاربر برای به دست آوری نتیجه های خود، در زمینه طراحی رابط کاربری باید رعایت شوند.

b) طراحی تعاملی

هدف از طراحی تعاملی این است که مشتری های غیرفعال را به یک مشتری ماندگار تبدیل کنیم. در این حالت باید نیاز های کاربر، از طریق داده های ورودی تشخیص داده شوند تا محتویات مورد نیاز کاربر، نمایش گذاشته شود.

c) جلوه های بصری

قطعا مطلع هستید که طراحی های گرافیکی و جلوه های بصری، تاثیر بسیار موثری در جذب کاربر دارند. با استفاده از عناصری از جمله عکس، ویدیو، رنگ، فونت، انیمیشن های متحرک باعث ایجاد تعامل بیشتر با کاربر می شود.

کلام آخر؛

در این مقاله، قصد داشتیم در باره ی حوزه های پر طرفدار طراحی های ui (رابط کاربری) و ux (تجربه کاربری) مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم تا با محیط خود بتوانید به درستی در ارتباط باشید.

همانطور که در مقاله ذکر کردیم، طراح تجربه کاربری به عنوان نقشه کش و طراح زیر ساخت، نقشه نهایی را طراحی کرده و به بخش تکمیل کننده خود یعنی، طراحی رابط کاربری، تحویل می دهد تا با کمک دانش طراح رابط کاربری، محصولی با کیفیت و کارآمدی را برای برطرف کردن نیاز های جامعه، تولید و عرضه بازار شود.

نظرات: