احتمالا نام وردپرس wordpress رو شنیده باشید. سایت ها معمولا به دو بخش سایت های ایستا (static) و پویا (dynamic) تقسیم میشوند. سایت های ایستا سایت هایی هستند که در طراحی سایت از زبان نشانه گذاری HTML و CSS استفاده میشود. این نوع سایت ها برای ایجاد تغییرات انعطاف پذیری کافی ندارند و برای ایجاد هرگونه تغییر نیاز به دانش برنامه نویسی خواهید داشت. 

در مقابل سایت های ایستا، سایت های داینامیک یا پویا را داریم که با استفاده از یک پنل مدیریتی امکان ایجاد تغییرات در سایت و محتوای آن را به کاربر میدهد. ابزاری که امکان ایجاد تغییرات و پویا سازی در ساخت سایت و مدیریت آن را به شما میدهد، سیستم های مدیریت محتوا هستند. 

سیستم های مدیریت محتوای زیادی برای طراحی و مدیریت سایت وجود دارند. امروز قصد داریم شما را با محبوبترین سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس آشنا کنیم. اینکه وردپرس چیست و چه کاربردی دارد، مزیت و معایب استفاده از آن چیست و بسیاری موضوع دیگر در رابطه با این سیستم مدیریت محتوا را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

برای آشنایی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس، لازم است ابتدا بفهمیم که سیستم مدیریت محتوا چیست. فرض کنید شما یک سایت فروشگاهی دارید که طراحی شده و در اختیار شما قرار گرفته است. حال میخواهید محصولات خود را در سایتتان قرار دهید و یا تغییراتی در سایتتان ایجاد کنید. اینجاست که به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز خواهید داشت. 

سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System یا به اختصار CMS یک سیستم نرم افزاری تحت وب می باشد که به شما امکان مدیریت محتوای سایتتان را میدهد. با استفاده از سیستم مدیریت محتوا شما میتوانید بدون داشتن دانش برنامه نویسی اقدام به طراحی و راه اندازی صفر تا صد سایت خود و مدیریت محتوای آن کنید. از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوا میتوان به wordpress، Joomla و drupal اشاره کرد که در این مقاله قصد داریم سیستم مدیریت محتوای wordpress را مورد بررسی قرار دهیم.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

وردپرس یکی از محبوبترین سیستم های مدیریت محتوای متن باز است که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP پیاده سازی شده است و به عنوان پایگاه داده از Mysql استفاده میکند. در وردپرس شما به دنیایی از قالب ها و پلاگین ها دسترسی خواهید داشت که به شما این امکان را میدهد بدون داشته هیچگونه دانش برنامه نویسی بتوانید سایت مورد نظر خود اعم از شرکتی، فروشگاهی و غیره را به راحتی طراحی و مدیریت کنید.

تاریخچه وردپرس :

وردپرس در سال 2003 توسط مت مولنوگ راه اندازی و به دنیا معرفی شد. در ابتدا از وردپرس برای انجام کارهای ساده مثل وبلاگ نویسی استفاده میشد. ولی به لطف متن باز بودن این سیستم مدیریت محتوا و به روزرسانی های مختلف در طی سال ها، امروزه وردپرس به یکی از قدرتمندترین سیستم های مدیریت محتوای دنیا بدل شده است.

کاربردهای وردپرس :

به سختی میتوان سایتی پیدا کرد که نتوان آن را با وردپرس راه اندازی کرد. با این همه محدودیت هایی برای استفاده از وردپرس وجود دارد. در ادامه می خواهیم بدانیم در چه زمینه ای برای طراحی سایت می توانیم از وردپرس کمک بگیریم و در چه زمینه ای کارایی لازم را نخواهد داشت. 

معمولا سایت ها از نظر بخش مدیریتی به دو دسته تقسیم می شوند. سایتهایی که پنل مدیریت اختصاصی خود را دارند و سایتهایی که بدون بخش مدیریتی راه اندازی شده اند. برای مدیریت این سایت ها شما نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا خواهید داشت. با اینکه به جرات میتوان گفت که هر سایتی با وردپرس قابل راه اندازی است. ولی برای طراحی و راه اندازی سایت های بزرگ و حرفه ای و به صورت کاملا شخصی سازی شده وردپرس کارایی لازم را نخواهد داشت.

افزونه در وردپرس چیست؟

افزونه ها برنامه های کمکی هستند که با نصب شدن روی وردپرس امکانات مورد نیاز برای سایت را پوشش میدهند. افزونه یا پلاگین که قبلا توسط برنامه نویسان طراحی و در اختیار وردپرس کارها قرار گرفته، فعالان در این حوزه را قادر می سازد، بدون حتی یک کلمه برنامه نویسی ویژگی و امکانات مورد نظر خود را به سایت خود اضافه کنند. یکی از بزرگترین نقاط قوت وردپرس تنوع بسیار بالا در پلاگین ها می باشد. به غیر از پلاگین هایی که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد، پلاگین هایی هم هستند که در ازای پرداخت هزینه میتوانید آنها را خریداری کرده و استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: معرفی 4 پلتفرم سایت ساز رایگان

مزیت های استفاده از وردپرس :

در ادامه قصد داریم نقاط قوت و مزایای استفاده از وردپرس را به تفصیل توضیح دهیم.

• سادگی در استفاده از وردپرس

شاید سادگی در استفاده از وردپرس برای طراحی سایت و مدیریت آن بدون پرداختن به بحث برنامه نویسی یکی از مهمترین نقاط قوت وردپرس باشد که افراد مختلف برای طراحی سایت و مدیریت آن از وردپرس استفاده میکنند. وردپرس به صورت کاملا ویژوالی امکانات متنوعی را در اختیار طراحان و مدیران سایت قرار میدهد تا به راحتی تنها چند کلیک کاربر بتوانند سایت مورد نظر خود را طراحی و یا مدیریت کنند. آن را شخصی سازی کرده و محتوای مورد نظر خود را در سایت قرار دهد.

• متن باز بودن وردپرس

وردپرس یک برنامه تحت وب متن باز است. به این معنا که کد منبع آن برای ارتقا و بهبود عملکرد در اختیار عموم قرار دارد. افراد متخصص در این حوزه با به روزرسانی های متعدد در تلاش هستند که اولا ایرادات آن را برطرف کنند و از طرفی به امکانات و ویژگی های آن بیفزایند. این باعث شده است که وردپرس از یک نرم افزار ساده تحت وب که برای وبلاگ نویسی استفاده میشد، امروز تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوای تمام عیار شود.

• پلاگین یا افزونه ها در وردپرس

یکی دیگر از مزیت های استفاده از وردپرس دسترسی به دنیایی از پلاگین ها است. با شروع کار با وردپرس شما به تعداد زیادی افزونه دسترسی خواهید داشت که هر تغییر و یا امکان خاصی که قصد اعمال آن بر روی سایت خود را دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد. کمترین امکاناتی را میتوان پیدا کرد که پلاگین مورد نظر آن در وردپرس موجود نباشد. برای مثال شما به راحتی چند کلیک و با نصب پلاگ مربوطه میتوانید امکان ثبت نام و احراز هویت در سایت خود را انجام دهید، امکان خرید و یا پرداخت اینترنتی را به سایت خود اضافه کنید.

• قالب ها در وردپرس 

قالب های آماده در وردپرس هم یکی از مواردی است که راه اندازی یک سایت را بیش از بیش ساده و کاربردی میکند. شما علاوه بر پلاگین ها به منبع بیشماری از قالب های متنوع دسترسی خواهید داشت که میتوانید از میان آنها قالب مورد نیاز سایت خود را انتخاب و اعمال کنید.

• بهینه سازی موتورهای جستجو در وردپرس(SEO)

یکی از مهمترین بخش های یک سایت، تولید محتوای مناسب و سئو شده است. اینکه بتوانید محتوایی که در سایت خود قرار میدهید دارای قالب مورد تایید از طرف موتورهای جستجو باشد. وردپرس کار بهینه سازی سایت شما را هم به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد. تنظیم تگ های مختلف در متن، تنظیم کلمات کلیدی و هرآنچه که برای بهینه سازی سایت شما لازم است را در اختیار شما قرار خواهد داد.

معایب استفاده از وردپرس :

در کنار مزایایی که برای وردپرس بیان شد، یکسری معایبی هم برای آن میتوان در نظر گرفت.

• محدودیت در شخصی سازی

شما در وردپرس امکان زیادی برای شخصی سازی قالب و امکانات سایت خود دارین. ولی باید در نظر گرفت که این دامنه تغییرات محدود است و همه چیز را نمی توانید تغییر داد و برخی چیزها همیشه ثابت هستند. لذا برای پیاده سازی دقیق چیزی که در ذهن دارید وردپرس ممکن است کارایی کافی نداشته باشد و برای راه اندازی سایت خود مجبور شوید از روش های دیگری استفاده کنید.

• سرعت و کارایی پایین 

یکی از مزیت های استفاده از وردپرس برای طراحی سایت استفاده از پلاگین های وردپرس است. در کنار امکانات بسیاری که پلاگین ها در اختیار شما قرار میدهند، استفاده بیش از اندازه از آنها باعث کاهش سرعت، راندمان و کارایی در وردپرس خواهد شد. لذا شاید مجبور شوید بین استفاده از پلاگین مورد نظر برای افزودن یک امکان خاص به سایت خود یا سرعت و کارایی یکی را انتخاب کنید.

• امنیت پایین

نمیتوان وردپرس را از لحاظ امنیتی ناکاآمد دانست. ولی باید گفت که در مقایسه با دیگر سیستم های مدیریت محتوا از امنیت کمتری برخوردار است. یک هکر برای نفوذ به یک سایت وردپرسی راه های مختلفی دارد که به لطف متن باز بودن کدهای منبع وردپرس این تهدید روز به روز درحال افزایش است. رمز عبور ساده، نصب پلاگین های غیر ناشناس مواردی هستند که امنیت وردپرس را به مخاطره می اندازند.

نتیجه گیری :

اگر برای کسب و کار خود قصد راه اندازی یک سایت را دارید و یا سایت شما پنل مدیریت اختصاصی ندارد، میتوان گفت وردپرس یکی از بهترین گزینه ها برای کار شماست. شما با استفاده از وردپرس میتوانید در کوتاه ترین مدت سایت مورد نظر خود را طراحی و راه اندازی کنید و حتی برای تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود از وردپرس استفاده کنید. در کنار معایب و مزیت های ذکر شده برای وردپرس میتوان گفت برای طراحی سایت های مختلف فروشگاهی، شرکتی و غیره می تواند گزینه خوبی باشد.

نظرات: