امروزه وجود تکنولوژی سبب شده که کارها به راحتی انجام بگیرد. مثلا در زمان های قدیم اگر کسی می خواست با دیگری در ارتباط باشد، باید با آن فرد حضوری ارتباط می‌گرفت. کم کم پیشرفت علم سبب اختراع تلفن شد و ارتباطات را آسان نمود. نمونه ای از این راحتی را می توان در حوزه ساخت وب سایت نیز مشاهده کرد. قبلا هر کسی بدون دانش برنامه نویسی توانایی طراحی سایت را نداشت. برای ایجاد سایت باید هزینه و زمان بسیار زیادی صرف می نمود تا سایت خود را ایجاد نماید؛ در نتیجه تعداد وب سایت های کمی وجود داشت. اما در حال حاضر با وجود سایت سازهای رایگان می توان به سادگی در عرض چند دقیقه سایتی را راه اندازی کنیم. (بدون دانش قبلی)

در ادامه به تعریف سایت ساز، علت استفاده از سایت ساز و معرفی 4 پلتفرم سایت ساز رایگان خواهیم پرداخت که با استفاده از آن‌ها بتوانید به سادگی یک سایت خوب برای خودتان راه اندازی کنید.

سایت ساز چیست؟

سایت سازها در واقع ابزار کاربردی هستند که به سادگی و بدون نیاز به دانش و مهارت خاصی، سایتی را طراحی می نمایند. شما توسط سایت سازها می توانید بدون هیچ گونه تجربه ای در برنامه نویسی و کد نویسی، سایت خودتان را ایجاد نمایید. سایت سازها امکانات اولیه ای برای ایجاد سایت دارند که خیالتان را از جهت عواملی مانند سئو محور بودن و ریسپانسیو بودن آسوده می کنند. همچنین دارای قالب های از پیش تعیین شده ای هستند که برای هر شخصی، قالب مخصوص به خود را ارائه می دهند.

سایت ساز چیست؟

علت استفاده از سایت ساز چیست؟

در زیر به علل استفاده از سایت ساز اشاره کردیم که عبارتند از:

1. امکان طراحی سایت با سلیقه شخصی: 

تغییر قالب سایت و اضافه نمودن عکس و ویدیو دلخواه

2. معرفی سرویس های دامنه و هاست: 

در ساخت سایت به صورت مرسوم باید هاست و دامنه را جداگانه انجام داد ولی در سایت ساز، این دو همزمان انجام می گیرد.

3. سازگار بودن سایت ساز با گوشی و دستگاه های مختلف:

 سایتی که توسط سایت ساز طراحی می شود، با گوشی، دسکتاپ، تبلت و ... سازگار بوده و به درستی نمایش داده می شود.

4. امکان ایجاد ایمیل تجاری:

ایمیل‌های رایگان مانند جیمیل در کسب و کارها کارایی چندانی ندارد، به همین خاطر سایت سازها ایمیل تجاری ایجاد می کنند، که این امر باعث حرفه ای دیده شدن کسب و کار می شود.

5. انجام آسان سئوی سایت: 

به علت اینکه بازدید سایت از اهمیت بالایی برخوردار است، می توان به راحتی ترافیک ورودی به سایت را تجزیه و تحلیل کرد.

معرفی 4 پلتفرم سایت ساز رایگان

سایت سازها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله 4 عدد از بهترین سایت ساز ها را  معرفی می‌کنیم.

1) وردپرس(WordPress)  

نوعی سیستم مدیریت محتوا (CMS) و متن باز (Open Source) است که توسط آن می توان یک وب سایت ایجاد کرد. این پلتفرم با زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده و به وسیله تیم Mysql پشتیبانی می شود، بدین معنی که اطلاعات در Mysql ذخیره می شوند.

از جمله ویژگی های مهمی که این سیستم را از سایر پلتفرم ها متمایز می کند، افزونه های رایگانی است که توسط آن می توان قابلیت های زیادی را به سایت اضافه نمود. از زمانی که وردپرس در سال ۲۰۰۳ انتشار یافت، به یکی از محبوب ترین پلتفرم های انتشار وب مبدل گردید و امروزه به تامین 35 درصد از کل وب می پردازد، که صاحبان بسیاری از کسب و کارها از جمله وبلاگ نویسان و ناشران از وردپرس به صورت آنلاین استفاده می کنند.

پلتفرم سایت ساز رایگان

ویژگی های وردپرس

از جمله ویژگی های وردپرس عبارتند از:

• رایگان است.

• قابلیت بکار گیری در زبان های مختلف را دارد.

• توسط آن میتوان سایت های داینامیک بدون دانش برنامه نویسی طراحی نمود.

• امنیت زیاد آن: با استفاده از نصب یک سری افزونه ها و شخصی سازی های لازم میتوان امنیت آن را بالا برد.

• قابلیت شخصی سازی آن 

• بهره گیری از پلاگین ها و تم ها در وردپرس: فهرست افزونه های وردپرس ابزارهای مفید زیادی برای توسعه قابلیت های سایت دارد. تم ها امکان طراحی سایت به شکل دلخواه را به شما می دهند. از سوی دیگر افزونه ها همیشه قابلیت جدیدی به سایتتان اضافه می کنند.

• یادگیری راحت وردپرس: این سیستم طوری طراحی شده که کاربر پسند باشد. برای ورود، به کدنویسی نیازی نیست و خیلی از تنظیمات و ویژگی های پیشرفته برای ایجاد یک سایت کاربردی، اختیاری هستند.

• در وردپرس پلاگین هایی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا فرم های سفارشی بسازید، سایت خود را تبدیل به فروشگاه اینترنتی کنید و محتوای خود را با رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. شما می توانید تم ها و پلاگین ها را در بسیاری از وبسایت ها به صورت برخط بیابید، بهتر است که با دایرکتوری پلاگین و قالب وردپرس رسمی آغاز کنید. (تمام مواردی که در این دایرکتوری ها وجود دارند، رایگان می باشند)

2) جوملا (Joomla)

پلتفرم سایت ساز رایگان

نوع دیگری از انواع پلتفرم سایت ساز رایگان می باشد که در سال 2005 آغاز به کار کرد و بعد از وردپرس در رتبه دوم سیستم های مدیریت محتوا قرار می گیرد. جوملا در لغت به معنی همه با هم است، که از زبان سواحلی اقتباس شده است. این پلتفرم یکی از قدرتمندترین سیستم های مدیریت محتوا در جهان به حساب می آید. سیستم مدیریت جوملا در سرتاسر دنیا مورد توجه کاربران قرار دارد و تمامی وب سایت ها چه آنهایی که به سادگی ایجاد شده اند و چه آنهایی که برنامه های کاربردی پیچیده تری دارند را در حوزه عملکردی خود قرار داده است.

مزیت های جوملا

انواع مزیت های جوملا عبارتند از:

• کاربری آسان: 

نیاز نیست فردی حرفه ای باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید. تنها با یک سری آموزش های ساده و اولیه می توان به راحتی از آن استفاده کرد.

• انعطاف پذیری:

 این قابلیت سبب می شود تا با استفاده از آن موارد دلخواه را در سایتتان پیاده کنید و سایت خود را به سوی شخصی سازی هدایت کنید.

• آپدیت یا به روز رسانی: 

از جمله مهمترین مزیتهای جوملا این است که همواره امکانات جدیدی را در اختیار شما قرار می دهد و بستری را برایتان فراهم می کند تا به راحتی هر آنچه لازم است را به شکل بروز، دریافت کنید.

• امنیت:

 یکی از تفاوت های مهمی که بین جوملا و وردپرس وجود دارد، وضعیت امنیتی این دو است. در حقیقت جوملا از امنیت بالاتری نسبت به وردپرس برخوردار می باشد و می تواند این اطمینان را به شما دهد که با خیال آسوده به طراحی سایت یا ایجاد کسب و کارتان برسید.

• پشتیبانی:

 این سیستم، تیم پشتیبانی کننده قوی ای دارد و میتواند شما را برای رسیدن به سایتی ارزشمند کمک کند.

• افزونه های متعدد:

 جوملا از افزونه های متعددی برخوردار است که توسط آن می توانید هنگام طراحی سایت، از امکانات متنوع آن بهره مند شوید.

• جذاب برای تازه کاران و حرفه ای ها: 

 از ویژگی های جذاب آن برای کاربران را، می توان به پشتیبانی از استایل های کرکره ای، درختی، اسلاید، تمام صفحه (پاپ آپ)، آکاردئونی-سازگاری با انواع مختلف مرورگرها مانند فایرفاکس، کروم و غیره-شامل 5 نوع ناوبری-دارای انواع فونت های رایگان-رگبندی گوناگون و افکت های زیبا و ... اشاره کرد.

3) ویکس (Wix)

محبوب ترین انواع پلتفرم سایت ساز رایگان

Wix یکی دیگر از محبوب ترین انواع پلتفرم سایت ساز رایگان در جهان است. این شرکت در سال ۲۰۰۶ شروع به کار نمود و پس از یک سال به مرحله بتا رسید. در حال حاضر به بیش از 37 میلیون وب سایت خدمات ارائه می دهد. پلتفرم wix بستری فراهم کرده که افراد غیر فنی(کسانی که با کدنویسی آشنا نیستند) بتوانند وب سایت خود را به راحتی بسازند و هزینه داشتن یک طراح وب سایت را تا حد زیادی کاهش دهند.

نخست، زمانی که Wix به بازار عرضه شد، بستری مبتنی بر Flash بود. با وجود همه مشکلات شناخته شده در ارتباط با Flash، در مارس ۲۰۱۲ گروه Wix تکنولوژی پایه خود را به HTML5 تغییر دادند. این تغییر بسیار موفق بود، زیرا میزان مشکلات به وجود آمده روی پلتفرم را تا حد زیادی کاهش داد و در نهایت سود سالانه حدود ۶۰ میلیون دلار را به وجود آورد.

ویژگی های استفاده از Wix

ویژگی های wix به عبارت زیر است:

• راحتی استفاده از ویکس:

 در دیگر سایت سازها، کاربران تنها می توانند عناصر را در مناطق یا بلوک های از پیش تعیین شده قرار دهند، ولی کاربران سایت ساز Wix آزادانه می توانند عناصر را در هر جایی که می‌خواهند قرار دهند. Wix از جمله ی معدود سایت سازهایی است که به شما امکان می دهد تا جابجایی متن و دیگر عناصر را به طور آزادانه انجام دهید.

• انعطاف پذیری:

 سایت ساز Wix امکانات و پیشنهادهای بسیاری دارد، حتی برنامه کاملا رایگان آن دارای یک لیست بلندی از ویژگی های مختلف ساختار شامل وبلاگ و فروشگاه اینترنتی، سئو، اتصال به شبکه های اجتماعی و سایر موارد است. برای به دست آوردن ویژگی‌های بیشتر، کاربران می توانند از فروشگاه App Wix خود، که برنامه های پولی و رایگان دارد، استفاده کنند و یا امکانات خود را آپدیت کنند. App Store آن صدها برنامه دارد که می توانید از آنها برای اضافه کردن کارکردهای متفاوت دیگری، مانند ابزارهای خبرنامه یا چت آنلاین استفاده کنید.

• طراحی توسط هوش مصنوعی Wix: 

Wix ADI به معنای واقعی کلمه وب سایت را به شکل هوشمندانه و بدون دخالت شما ایجاد می کند. استفاده از آن واقعا راحت است. فقط کاری که شما باید انجام دهید این است که در هر وب سایت یا پروفایل های اجتماعی موجود (Facebook، Twitter،MySpace، Linkedin) ورود کنید، و Wix ADI تمام اطلاعات مربوط به کسب‌وکار شما را از این منابع محتوایی بیرون خواهد آورد. سپس از این اطلاعات برای ساخت یک وب سایت به عنوان نخستین نسخه برای شما استفاده خواهد شد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که سایت را انتشار دهید. البته شما باید تغییراتی را انجام دهید و اطلاعات را آپدیت کنید.

• تجارت الکترونیک با Wix:

 سایت ساز Wix برای ساخت یک محیط تجارت الکترونیکی بسیار مناسب است. شما می توانید هر صفحه از فروشگاه خود را سفارشی سازی کنید. گزینه های متفاوتی برای ارز یا تنظیم زبان در منطقه سبد خرید شما موجود می باشد و به این ترتیب ادامه کار با سایت برای شما خیلی آسان است.

• بهینه سازی برای موبایل: 

مهمترین جنبه مثبت این ویژگی نیاز نداشتن به وجود دو سایت جداگانه و همچنین دو لینک جدا برای هر سایت است. تنها یک سایت وجود دارد و مشتریان با هر دستگاهی وارد شوند همان نسخه صحیح سایت برایشان نمایش داده خواهد شد؛ که به آن وب ریسپانسیو می گویند.

4) سایت ساز وبلی (Weebly) 

بهترین پلتفرم های سایت ساز رایگان

این ابزار دارای کاربری خیلی راحتی است و برنامه های فوق العاده ای را به کسب و کارهای کوچک ارائه می دهد. این سایت هم مثل wix از عملکرد “drag and drop” بهره می برد. به همین دلیل کاربری خیلی آسانی دارد. Weebly در پلن رایگان خود قابلیت های زیادی را در اختیار شما قرار نمی دهد. در هر حال شما ابزار لازم برای ایجاد سایت رایگان را در اختیار خواهید داشت و برای این کار هیچ گونه کمبودی احساس نخواهید کرد.

ویژگی‌های کلی این پلتفرم

• نسخه رایگانی است که به شما اجازه می دهد که هرچند محدود(به عنوان مثال YourSite.Weebly.com) به شکل رایگان استفاده کنید.

• Weebly امکان نمایه سازی سایت های ممتاز را فراهم می کند.

• به احتمال زیاد ساده ترین سازنده وب سایت است.

• ابزارهای بصری کشیدن و رها کردن، این امکان را فراهم می کنند که بی تجربه ترین نفرات وب سایتی را ایجاد کنند تا پاسخگوی بازدیدکنندگان موبایل نیز باشد.

• افزودن صفحات راحت است، بنابراین می توانید صفحات فرعی عمیقی (غنی از کلمات کلیدی) را ایجاد نمایید.

• ویرایشگر فراداده روی صفحه به شما اجازه می دهد تا توضیحات متا و تگ های عنوان را به سادگی ویرایش و آن را برای اهداف سئو بهینه کنید.

• افزودن وبلاگ به سایت Weebly نیز ساده است. وبلاگ ها یک مسیر عالی برای بهبود کیفیت سئو می باشند، زیرا آنها شما را به مرجعی برای پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان خود قرار می دهند.

 کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین پلتفرم های سایت ساز رایگان و قابلیت‌های آنها آشنا کنیم. همان‌گونه که مشاهده کردید، هرکدام از سایت سازها قابلیت‌ها و امکانات خاص خود را دارند که شما را در طراحی و ساخت یک وب‌سایت حرفه‌ای یاری می نمایند. با استفاده از این سایت سازها خواهید توانست در زمان کوتاهی و با کمترین هزینه، کسب‌وکار آنلاین خود را آغاز کنید. امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما مفید به فایده بوده باشد و یک انتخاب مطمئن و درست را برای ایجاد وب‌سایت خود داشته باشید.

نظرات: