فضای ابری(Cloud Storage) رو میشه یکی از مهم ترین تحولات دنیای فناوری اطلاعات اسم برد! تا الان اسم فضای ابری رو شنیدین؟ آیا می خواهین در مورد اون اطلاعاتی کسب کنین؟ کافیه تا امکانات و فناوری های امروز بشر رو با 10 سال قبل مقایسه کنین. اون موقعست که می فهمین که نرم افزارها، برنامه ها، محصولات، خدمات یا حتی سیستم عامل ها و در کل همه چیز، به سرعت در مسیر اینترنتی شدن قرار دارن. در نتیجه سالانه میلیاردها دلار پول از زمینه ارائه خدمات اینترنتی سرمایه گذاری میشه که یکی از اون ها فضای ذخیره سازی ابری هست!

خیلی از شرکت ها و سازمان ها سعی می کنند تا بکارگیری راهکارهای ذخیره سازی هوشمند اطلاعات و امنیت سایبری از امنیت اطلاعات خودشون مطمئن بشن و رضایت از کم و کیف فضای ذخیره سازی خودشون رو به بالاترین حد برسونن. امروزه شرکت های زیادی از فضای ذخیره سازی ابری استفاده می کنند که همین موضوع باعث شده تا فضای ذخیره سازی ابری پتانسیل بالای ذخیره سازی خودشون نشون بده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله فضای ابری چیست؟ اطلاعاتی در مورد فضای ذخیره سازی ابری یا Cloud Storage به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای ذخیره سازی ابری بپردازیم و 5 تا از بهترین ذخیره سازهای ابری رو معرفی کنیم.

فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

اگه شما هم دغدغه امنیت و دسترسی همیشگی به اطلاعات و داده های خودتون رو دارین، قبل از هر چیزی باید بدونین که فضای ابری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فضای ابری یا Cloud Storage یه مدل سرویس رایانش ابری هست که به شما این امکان رو میده تا داده ها و اطلاعات رو در جایی خارج از حافظه های فیزیکی مثل کامپیوترها ذخیره کنین. حافظه هایی که از طریق اینترنت به اون دسترسی دارین! رایانش ابری در اصل اصطلاحی هست که ارائه هرگونه سرویس میزبانی شده در بستر اینترنت رو توصیف می کنه. Cloud هم به نوعی فضای مجازی گفته میشه که قابلیت ذخیره سازی اطلاعات و دسترسی به اون ها با استفاده از اینترنت رو امکان پذیر می کنه.

جالب اینجاست که بدونین فضای ابری در اصل بستری برای نگهداری اطلاعات و داده هاست که به شما این امکان رو میده تا بدون نیاز به داشتن ابزاری فیزیکی برای نگهداری اطلاعات مثل فلش، هارد و... بتونین به کمک اینترنت فایل های خودتون رو در ابر ذخیره کنین. این فایل ها در اصل سرورهای مرکزی شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری ذخیره سازی میشن و در مواقعی که به داده های خود نیاز داشته باشین، فقط کافیه اینترنت وصل شده و داده های خودتون رو از روی سرورها فراخوانی و استفاده کنین. بنابراین شما می تونین بدون محدودیت فیزیکی و با اتصال به اینترنت به فایل های خودتون دسترسی داشته باشین.

مزایای ذخیره سازی ابری چیست؟

مزایای ذخیره سازی ابری چیست؟

فضای ابری رو میشه یکی از مهم ترین تحولات دنیای فناوری اطلاعات اسم برد. امروزه حجم داده های تولید شده روز به روز در حال افزایش هست و ذخیره سازی اطلاعات به روش سنتی برای نگهداری حجم زیادی از داده ها، مستلزم زیرساخت ها و هزینه های خیلی زیاد هست. استفاده از فضای ابری برای ذخیره اطلاعات مزایای زیادی به همراه داره. برخی از مزایای ذخیره سازی ابری عبارت هستن از:

• یکی از مزایای ذخیره سازی ابری، مدیریت توسط ارائه دهنده خدمات هست. فضای ابری شما مسئولیت نگهداری و حفاظت از همه اطلاعات ذخیره شده رو به عهده داره.

• پیاده سازی سریع هم یکی دیگه از مزایای ذخیره سازی ابری هست. کافیه این سرویس رو راه اندازی کنین تا ظرف چند ساعت یا چند روز امکان استفاده از اون به شما ایجاد بشه.

• یکی دیگه از مزایای ذخیره سازی ابری، مقرون به صرفه بودن هست. شمافقط بابت ظرفیت موجود استفاده خودتون هزینه پرداخت می کنین. این کار به شرکت شما کمک می کنه تا هزینه های ذخیره سازی اطلاعات رو به عنوان یه هزینه عملیاتی در نظر بگیرین.

• فضای ذخیره سازی ابری عملا از ظرفیت نامحدودی برخوردار هست. بنابراین، شما با در نظر داشتن حجم داده های خود و محدوده رشد اون ها می تونین ظرفیت فضای ابری خودتون رو مشخص کنین.

5 مورد از بهترین ذخیره سازهای ابری کدامند؟

بهترین ذخیره سازهای ابری کدامند؟

همونطور که گفتیم، یه مدل سرویس رایانش ابری هست که به شما این امکان رو میده تا داده ها و اطلاعات رو در مکانی خارج از حافظه های فیزیکی مثل کامپیوترها ذخیره کنین. حافظه هایی که از طریق اینترنت بهشون دسترسی دارین. ذخیره سازهای ابری زیادی وجود دارن که هر کدوم مزایای خاص خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی 5 مورد از بهترین ذخیره سازهای ابری بپردازیم.

• DropBox

یکی از بهترین فضاهای ابری که محبوبیت زیادی داره، سیستم DropBox هست. این سرویس ابری در اصل پدرخوانده انواع فضاهای ابری هست که در ابتدا فقط دو گیگ فضای ابری رایگان در اختیار شما قرار میده. ولی کاربران می تونن با استفاده از شگردهای خاص مثل لینک کردن دراپ باکس به صفحات اجتماعی و دعوت از سایر کاربران این مقدار رو تا 16 گیگابایت افزایش بدن.

• Onedrive

Onedrive هم یکی دیگه از بهترین ذخیره سازهای ابری و بکاپ گیری برای کاربران کامپیوتری هست. با استفاده از این سیستم ذخیره سازی ابری می تونین هر نوع فایلی رو پشتیبانی کنین و بکاپ بگیرین. به این ترتیب، شما می تونین اطلاعات و فایل های از دست رفته خودتون رو با استفاده از این سیستم ذخیره سازی ابری ریکاوری کنین. همین موارد باعث میشه تا Onedrive محبوبیت زیادی به دست بیاره.

• PCloud

یکی دیگه از بهترین سرویس های ذخیره ساز ابری، PCloud هست که به وسیله ویژگی هایی مثل پخش کننده های داخلی، ابزارهای قدرتمند به اشتراک گذاری فایل و برنامه های قوی خیلی ارزشمند به عنوان بهترین ارائه دهنده ذخیره سازی ابری رقابت می کنه. این سرویس گرون تر از سایر رقیب ها هست، ولی پرداخت یکباره به این معنی هست که شما نگران هزینه های تمدید که می تونه به شدت گرون باشه، نباشین.

• Sync

یکی دیگه از بهترین سرویس های ذخیره سازی ابری، سیستم Sync هست. متخصصان انفرادی می تونن فقط با 24 دلار در ماه به فضای ذخیره سازی ابری Sync دسترسی داشته باشن. با این حال، تیم ها می تونن به فضای ذخیره سازی نامحدود با قیمت 18 دلار برای هر کاربر، در ماه دسترسی داشته باشن. همونطور که از اسمش حدس می زنین، Sync فقط همگام سازی فایل رو انجام میده، ولی این کار به خوبی انجام می گیره و استفاده از اون خیلی آسونه.

• Amazon Drive

Amazon Drive هم یکی دیگه از بهترین سرویس های ذخیره سازی ابری هست که فعالیت خودش رو از سال 2000 در زمینه ارائه خدمات اینترنتی شروع کرده. آمازون درایو اسم سرویس فضای ابری این شرکت هست که فضایی نامحدود برای ذخیره عکس ها ارائه میده. کاربران آمازون درایو در ابتدا فضای ابری معادل 5 گیگابایت رو به صورت کاملا رایگان از آمازون دریافت می کنند که در صورت نیاز به حجم بیشتر می تونن از پلن های پولی این شرکت استفاده کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله فضای ابری چیست؟ اطلاعاتی در مورد فضای ذخیره سازی ابری یا Cloud Storage به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای ذخیره سازی ابری بپردازیم و 5 تا از بهترین ذخیره سازهای ابری رو معرفی کنیم. همونطور که گفتیم، فضای ابری در اصل بستری برای نگهداری اطلاعات و داده هاست که به شما این امکان رو میده تا بدون نیاز به داشتن ابزاری فیزیکی برای نگهداری اطلاعات مثل فلش، هارد و... بتونین به کمک اینترنت فایل های خودتون رو در ابر ذخیره کنین.

نظرات: