سایت های اینترنتی، محلی برای نمایش ایده، فکر، محصول، اثر، احساسات و خدمات به صورت جهانی هستند. تاریخچه سایت های اینترنتی به سال 1969 برمیگردد، زمانی که وزارت دفاع آمریکا شبکه ای را ایجاد نمود تا رایانه های مراکزی که در حوزه مسائل دفاعی به تحقیق می پرداختند بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند. کامپیوترهای دانشگاه های آمریکا نیز تدریجا به این شبکه پیوستند. تا اینکه امروزه شبکه اینترنت به صورت جهانی مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر به دلیل گستردگی طراحی سایت های اینترنتی، مدیریت این شبکه با چالش هایی روبرو بوده که ما در این مقاله قصد داریم ابتدا تعریفی در مورد «مدیریت سایت های اینترنتی» و سپس به توضیح «چالش های مدیریت سایت های اینترنتی» بپردازیم. اگر شما هم تمایل دارید تا با این چالش ها آشنا شوید ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

تعریف مدیریت سایت

مدیریت سایت به مجموعه فرآیندهایی گفته می شود که جهت اطمینان از به روز بودن، حرفه ای بودن و عملکرد وب سایتتان به کار می رود. این فرآیندها شامل امنیت، نگهداری کلی، توسعه طولانی مدت وب سایت، سازماندهی استراتژی بازاریابی و تحلیل محتوا هستند.

مدیر سایت کیست؟

امروزه داشتن وب سایت در دنیای کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم ترین دارایی های شرکت شما، داشتن وب سایتی حرفه ای و کاربردی می باشد. طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، قرار دادن محتوا در سایت، تعیین استراتژی و افزایش ترافیک از جمله کارهایی است که منجر به افزایش فروشتان می‌گردد. اما برای اینکه این اتفاق رخ دهد، باید کسی این سایت را نظارت کند، این شخص مدیر سایت می باشد.

چالش های مدیریت سایت های اینترنتی

از جمله ی چالش های مدیریت سایت های اینترنتی عبارتند از:

• مالکیت سایت

بیشتر طراحان سایت، از هاست و دامنه ی اشتراکی بهره می برند. متاسفانه در فرایند ثبت هاست و خرید دامنه به صورت عادی و روتین نام شرکت طراحی سایت را وارد می نمایند.

پیشنهاد ما این است که قبل از آغاز فرآیند، این مطلب را کاملا هماهنگ کنید که کل اطلاعات دامنه باید به اسم شخص شما و با مدارک رسمی خودتان باشد. اگر شما تمایل به خرید دارید، می توانید با مشاوره گرفتن از طراح سایت به خرید یک پلن از شرکت های معتبر هاستینگ بپردازید.

• تدوین نسخه پشتیبان (Backup)

تدوین نسخه پشتیبان (Backup)

ارائه پشتیبان برای سایت بسیار اهمیت دارد، زیرا این اطمینان را به شما می‌دهد تا بتوانید در صورت بروز هرگونه مشکلی به آخرین نسخه ذخیره شده از سایتتان برگردید. شما می توانید به صورت روزانه و هفتگی فرآیند Backup گیری را با توجه به نوع سایت و سرعت قرار گیری اطلاعات انجام دهید.

• نظارت مستمر بر سایت

گاها لحظاتی پیش می آیند که دسترسی به سرویس‌های میزبانی(Host) وجود ندارد و درنهایت سایت شما بارگذاری نمی‌شود. وظیفه مدیر سایت رصد مستمر سایت شرکت است تا در صورتی که مشکلاتی این چنینی رخ دادند آن را رفع کنند و در صورت تکرار تصمیم به تغییر هاست بگیرند.

• چک کردن و قرار دادن محتوای وب سایت

چک کردن و قرار دادن محتوای وب سایت

قرار دادن تصاویر، انواع مقالات، ویژگی‌های محصولات و ... بر عهده مدیر سایت می باشد. هم‌چنین یک مدیر سایت بعد از آن که در سایت قرار گرفت، باید آن را مرور نماید و اشتباهات ممکن را به حداقل برساند. چک کردن لینک‌های ارجاع داده شده در متن، قرار گرفتن عکس‌ها در سایز نامناسب، کیفیت پایین آن‌ها و یا کیفیت بیش از حد آن‌ها، تصحیح هرگونه ایرادات نگارشی از قلم افتاده و ... بر عهده مدیر سایت می باشد.

• دامنه com. یا ir.

دامنه com. یا ir.

دامنه های گوناگون دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک نمایند. با توجه به نوع کسب و کار بهتر است نوع دامنه متفاوت باشد.

اما باید این نکته را متذکر شد که در حال حاضر رایج ترین دامنه ها در ایران com. وir. می باشد که پیشنهاد می شود از هر دو دامنه استفاده کنید.

• بهینه بودن سایت برای موبایل 

بهینه بودن سایت برای موبایل

همان طور که مستحضر هستید اکثر کاربران از موبایل و تبلت استفاده می کنند. به طور مثال زمانی که کاربران از موبایل برای ورود به سایت استفاده می کنند، به علت کوچک بودن صفحه نمایش، در نگاه اول بایستی فقط مطالب مورد نیاز خود را مشاهده کنند و سپس وارد جزئیات بیشتر سایت شوند. با بکارگیری قابلیت Responsive یا واکشگرا، این امکان برای وب سایت ها فراهم شده است. 

اگر طراحی سایت شما قدیمی شده است ضرورت دارد که از این قابلیت بهره ببرید.

• طراحی کارآمد و ساده

یکی از ویژگی های خوب یک وب سایت، برآورده نمودن نیازها و قدرت پاسخگویی بالا به نیاز مشتریان می باشد. فلذا یک وب سایت خوب، در عین سادگی باید کارآمد هم باشد.

به عنوان نمونه اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WORDPRESS) استفاده کرده باشید، به طور قطع به این نتیجه رسیده اید که وردپرس نمونه ی از یک سایت ساده و کارآمد می باشد. با وجود اینکه قالب های (Themes) متنوعی را ارائه می دهد، اما همه ی این قالبها دارای چندین نقطه نظر مشترک بر پایه وردپرس می باشند.

اما از طرف دیگر، طراحی ساده وب سایت ها دارای مزایا و معایبی نیز می باشند. از مزایای سیستم های مدیریت محتوای وردپرس آماده (CMSها)، راحتی کار در قسمت های مدیریتی بوده و به راحتی قابلیت انطباق با نیاز های جدید را دارند.

با توجه به اینکه این سیستم Open Source است و هم چنین مورد توجه بسیاری از کاربران چه تازه وارد و چه حرفه ای می باشد، توجه هکر ها را به خود جلب کرده است و بایستی یک سری اقدامات امنیتی موثر را روی آن در نظر گرفت. از سوی دیگر در صورتی که شما به استفاده از CMS ها و یا سیستم هایی که متداول نیستند مبادرت ورزید، مشکلات و حفره های امنیتی روی آنها، کم نخواهد بود. لذا لازم است از لحاظ امنیتی سایت خود را بررسی نمایید.

• بکار گیری گرافیک پیچیده

بکار گیری گرافیک پیچیده

در صورتی که سایت شما دارای انواع گرافیک ها، تصاویر، فونت و …. بوده و بیش از حد سنگین باشد، باعث کند شدن سرعت لود سایت شما می شود.

این کندی سرعت و انتظار طولانی مدت کاربران جهت لود شدن سایت، آن ها را از بازدید سایتتان دلسرد خواهد نمود و باعث خروج آنها از سایت شما می گردد.

• قابلیت پارالاکس

قابلیت پارالاکس

پارالاکس (Parallax) در طراحی وب به معنی تکنیک‌های پیمایش در صفحه جهت عمق بخشی به وب سایت می باشد. بدین معنی که هنگام باز نمودن صفحات سایت در ابتدای کار کل صفحه بارگذاری نمی شود و مادامی که کاربر در حال حرکت به سمت پایین صفحه می باشد، مطالب مورد نیاز خود را به تدریج دریافت می کند.

تکنیک پارالاکس بر اساس استفاده از کدهای HTML5 و JQuery و CSS3 می باشد. از میان روش های طراحی وب، به جرات می توان گفت پارالاکس (Parallax) یکی از شگفت‌انگیزترین و قدرتمندترین شیوه های طراحی می باشد. همچنین بر روی سئوی سایت نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

• طرز نمایش تصاویر

استفاده از اسلایدرها، تاثیر مثبتی روی موتور های جستجوگر (SEO)خواهد داشت.

استفاده از اسلایدرهای تعاملی (Interactive Slider) توجه بیشتری را به خود جلب نموده است. زیرا بجای آنکه کاربران در صفحه شما با تعداد عکس ها روبرو شوند و در پی یافتن مطالب باشند، به آسانی مطالب مورد نیاز خود را خواهند یافت و در صورت نیاز تصاویر را می بینند. در نتیجه بر روی موتور های جستجوگر(SEO) نیز تاثیر مطلوبی خواهند داشت.

مقاله پیشنهادی: معرفی 4 پلتفرم سایت ساز رایگان

کلام پایانی

ما در این مقاله تلاش نمودیم شما را با انواع چالش های مدیریت سایت اینترنتی آشنا نماییم. تا بوسیله آن بتوانید این چالش ها را مدیریت کنید و در جهت بهبود سایت خود اقدام نمایید. امیدواریم توانسته باشیم رضایت شما را در رابطه با این مقاله جلب نماییم.

نظرات: