ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از پایه ترین و مقدماتی ترین مبحث های طراحی سایت یعنی با HTML و CSS آشنا کنیم. آیا شما هم جزو افرادی هستید که در اولین ورود به هر سایتی، قبل از استفاده از خدمات آن سایت، به این فکر فرو می روید که " وب سایت چگونه طراحی میشود؟"

در طول زمان با پیشرفت تکنولوژی و با وجود آمدن ابزار های طراحی سایت بسیار زیادی، ممکن است شما را در سر در گمی فرو ببرد ولی باور می کنید که تمام این تکنولوژی ها به HTML ختم می شوند؟  ما میخواهیم این بحث شیرین را برای شما عزیزان مفصل توضیح دهیم. پس ما را در ادامه مطالب همراهی کنید. 

HTML چیست و چه کاربردی دارد؟ 

HTML چیست و چه کاربردی دارد؟

HTML مخفف کلمه انگلیسی Hyper Text Markup Language که ترجمه شده به فارسی " زبان نشانه گذاری ابر متن" می شود که بر خلاف باور برخی افراد مبتدی، یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه یک زبان نشانه گذاری بسیار قوی و کاربردی می باشد. 

ما اگر یک وب سایت اینترنتی را به یک ساختمان مسکونی تشبیه کنیم، باید در نظر داشته باشیم که ما به وسیله HTML اسکلت بندی ساختمان را طراحی می کنیم و در عین حال به کمک CSS در اسکلت بندی خود می توانیم تغییراتی ظاهری زیبا، خیره کننده و صفحه وب پویا داشته باشیم. 

شما می توانید با یادگیری زبان نشانه گذاری HTML اولین قدم را در راه طراحی وب سایت بگذارید. اگر میخواهید با مراحل شروع یادگیری و طراحی سایت اطلاعات بیشتری را کسب کنید، در ادامه مطالب حتما با تمام جزئیات در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. 

CSS چیست و چه کاربردی دارد؟ 

CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدا باید بدانیم که کلمه CSS مخفف کلمه Cascading Style Sheet به معنای طراحی آبشاری صفحات، می باشد. آموختیم که به کمک HTML می توانیم اسکلت اصلی هر وب سایتی را طراحی کنیم و با کمک گیری از CSS ظاهر، شکل و شمایل اسکلت خود را دلنشین تر کنیم.  این دو زبان در کنار یکدیگر می توانند بسیار پر قدرت و کاربردی واقف شوند، زیرا که CSS با قابلیت های خود، جای خالی زیبایی ظاهری در طراحی با HTML را پر می کند.
در واقع CSS هم مانند HTML، یک زبان نشانه گذاری برای طراحی و چیدمان عناصر، ایجاد تغییرات در فونت و رنگ ظاهری در تگ های HTML می باشد. 

جاوا اسکریپت چیست و کاربردی دارد؟ 

جاوا اسکریپت چیست و کاربردی دارد؟

JavaScript یا به زبان فارسی جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، مفسری می باشد که در طراحی وب سایت نقش بسیار مفید و کاربردی دارد. به کمک جاوا اسکریپت می توانیم در سایت خود صفحاتی پویا و واکنش گرا داشته باشیم. در مباحث قبلی آموختیم که به کمک تگ های HTML می توانیم اسکلت بندی صفحات را طراحی کنیم و در عین حال، به کمک CSS همزمان می توانیم ظاهر و زیبایی اسکلت خود را، طراحی کنیم.

ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که " چطور می توانیم این عناصر زیبا را به یک عنصر فعال، پویا و واکنشگرا تبدیل کنیم؟"

در پاسخ این سوالتان، جاوا اسکریپت به شما کمک خواهد کرد!

بله، شما می توانید با استفاده از یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، در تمام نقاط وب سایت خود، افکت ها، اسلایدر های متحرک، فرم های تعاملی و گرافیک های متحرک خیره کننده را طراحی کنید. 

برای شروع کار با HTML چکار باید کرد؟ 

برای شروع کار با HTML چکار باید کرد؟

از اینکه ما را در این مقاله همراهی می کنید شاکر و قدردانتان هستیم، و در مقابل، ما به شما در فراگیری دانشی جدید کمک خواهیم کرد. حال یاد گرفتیم که، HTML و CSS چیست و چه کاربردی دارد. میخواهیم برای شروع اولین پروژه خود اقدام کنیم. قبل از هر چیزی، به یک محیط امن برای نوشتن کد ها و یا تگ های خود نیاز دارید. 

پیشنهاد ما این است که از برنامه ای به نام Visual Studio Code برای نوشتن کد های خود اقدام کنید. چرا که این برنامه کاربردی با داشتن ابزار های متعددی برای عیب یابی و رفع مشکلات در کد ها به شما کمک بسزایی خواهد کرد. 

حال، می توانید با ایجاد یک فایل متنی شروع کنید.

برای شروع کار با HTML چکار باید کرد؟

قبل از هر چیزی، اسکلت بندی یک فایل HTML با تگ <!DOCTYPE HTML> شروع می شود و به دو بخش داخلی HEAD و BODY تقسیم می شود. باید در نظر داشته باشیم که در بخش HEAD، تگ های اصلی و مهم جای می گیرند که به هیچ عنوان در سایت شما به کاربر نمایش داده نخواهند شد ولی در روند کار وب سایت، بسیار موثر هستند.  در بخش BODY یا همان تنه وب سایت، هر کد یا عنصری را قرار دهیم مستقیما با کاربر در تعامل خواهد بود. 
تذکر : در نظر داشته باشید که تگ های HTML حتما باید یک تگ باز و بسته داشته باشد. به عنوان مثال <head> </head>

مقاله پیشنهادی:چالش های مدیریت سایت های اینترنتی چیست؟

خلاصه مقاله :

هر شخصی در طول روز ممکن است با وب سایت های متعددی سر و کار داشته باشد، و همچنان مشتاق باشد طراحی و راه اندازی یک وب سایت اینترنتی را یاد بگیرد. در این مقاله سعی داشتیم شما را با قدم های اولیه طراحی وب سایت آشنا کنیم و با همت و پشتکار خود شخص شما نتیجه خواهد داد. 

 

نظرات: