محتوای زرد؛ یکی از انواع روش های تولید محتوا! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از محتوای زرد چیست؟ محتوای زرد چه ویژگی هایی داره؟ آیا محتوای زرد فایده ای هم داره؟ محتوای زرد چجوری ساخته میشه؟ برای تولید محتوای زرد از چه ابزارهایی استفاده میشه؟ اهداف زرد نویسی چیست؟ عملکرد رسانه های زرد چگونه است؟ تیتر زرد در محتوا چجوریه؟ نکات مهم برای تولید محتوا در این زمینه کدامند؟

در دنیای مجازی و به طور کلی فضای آنلاین، جذب مخاطب کار آسونی نیست. رقابت زیادی در جریان هست و افراد و شرکت ها از هر ترفندی برای جذب حداکثری مخاطب استفاده می کنند. در این میان برخی از افراد سعی دارن تا با تکنیک های غیرعادی و به عبارتی ناجوانمردانه راه صد ساله رو یه شبه طی کنند. اینجاست که پای تیتر زرد یا محتوای زرد به وسط میاد. محتوای زرد روش غیرواقعی، غیرمنطقی یا اغراق آمیز از یه موضوع هست که سعی در جذب مخاطب داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش سایت تولید محتوا محتواکده، اطلاعاتی درباره تولید محتوای زرد یا زرد نویسی به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های محتوای زرد بپردازیم و دلیل استفاده از محتوای زرد رو مورد بررسی قرار بدیم.

محتوای زرد چیست؟

محتوای زرد چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که محتوای زرد چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که محتوای زرد به محتوایی گفته میشه که فقط با هدف جذب کلیک یا بازدید و فروش بیشتر تولید میشه و فاید دیگه ای نداره. محتوای زرد هدف حتی سرگرم کردن مخاطب هم نیست. بعضی وقت ها شاید محتوایی فقط برای گروهی از افراد سرگرم کننده باشه، ولی گروه دیگه تصور کنند این یه محتوای بی فایده و زرد هست. تشخیص و تفکیک این موارد بیشتر وقت ها سخته. معمولا چیزی که به عنوان محتوای زرد تولید میشه با واقعیت فاصله زیادی داره.

جالب اینجاست که بدونین محتوای زرد یکی از روش های تولید محتوا هست. برای این نوع از محتوا به دو مهارت مهم واسه نوشتن نیاز داریم. یکی بزرگ نمایی و اون یکی استفاده از حواشی. در این نوع محتوا معمولا نویسنده یا تولیدکننده اون سعی می کنه از تیترهای مبالغه آمیز که ممکنه تا حدودی واقعیت رو هم بیان کنه، استفاده می کنه. در واقع در محتوای زرد احساسات خواننده بیشتر تحریک شده و به سمت حواشی سوق داده میشه. کسانی که زردنویسی رو انجام میدن، تلاش می کنند تیترهای وسوسه انگیز رو بنویسن تا مخاطب رو وادار به خوندن کنند.

مقاله پیشنهادی: منظور از تولید محتوای بدون چهره چیست؟

محتوای زرد چه ویژگی هایی دارد؟

محتوای زرد چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، محتوای زرد بر اساس دو فاکتور مهم که یکی از اون ها خبر زرد و اون یکی ابهام سازی در زمان تهیه و انتشار اون هست، به وجود میاد. محتوای زرد اصولا اغراق شده، جنجالی و بعضی وقت ها بر پایه شایعه های بی اساس هست. محتوای زرد ویژگی ها و خصوصیات مختلفی داره که با توجه به اون ها میشه محتوای زرد رو در سایت ها تشخیص داد. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های محتوای زرد بپردازیم.

  • بزرگ نمایی

یکی از ویژگی های محتوای زرد، بزرگنمایی یا استفاده از کلمات اغراق آمیز هست. الان می تونه این کلمات عامیانه باشن یا رسمی! توجه داشته باشین که کلمه هایی مثل خفن، تکرارنشدنی، بزرگ ترین، بهترین و... افتضاحف مخفیانه و هر کلمه دیگه که بیش از حد قصد دارن بزرگنمایی کنند. همچنین علاوه بر عناوین یا تیترها، این بزرگ نمایی و روایت اغراق آمیز می تونه در بدنه یه مقاله یا ویدیو هم باشه.

  • جلب توجه بصری

یکی دیگه از ویژگی های محتوای زرد، جلب توجه بصری هست. واسه اینکه زرد بودن محتواهایی که هر روز با اون ها سروکار داریم رو تشخیص بدیم، نیاز هست تا ویژگی های محتوای زرد رو بشناسیم. معمولا اولین چیزی که از یه محتوای زرد به ذهنمون میرسه، همون تیترهای درشت و کلی علامت تعجب و رنگ های جیغ هست. تا حدود زیادی هم این تصور درست می تونه باشه، چون هدف از استفاده از تیترهای زرد جلب توجه هرچه بیشتر هست.

  • تکیه بر احساسات و هیجان

تکیه بر احساسات و هیجان هم یکی دیگه از ویژگی های محتوای زرد هست. کلا در بازاریابی از دغدغه ها و احساسات مخاطب برای فروش بیشتر و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان استفاده میشه، ولی در محتوای زرد بیش از حد احساس و هیجان مخاطب هدف گرفته میشه. برای مثال تیتری مثل حمله وحشیانه یه ببر، دست می ذاره روی عواطف انسانی افراد برای رسیدن به بازدید بیشتر یه محتوا.

  • شایعه پراکنی

یکی دیگه از ویژگی های محتوای زرد، شایعه پراکنی هست. جالب اینجاست که بدونین خیلی وقت ها موج سواری ها با شایعه پراکنی هم همراه هستن. شایعاتی که بیشتر بزرگ نمایی و اغراق رو هم میشه در اون ها دید. در حالی که شاید واقعیت موضوع اصلا چیز دیگه ای باشه و اصلا به اون شدتی که دربارش صحبت می کنند، نباشه. شایعه پراکنی در محتوای زرد نوعی ترفند برای بازخورد بهتر هست.

مقاله پیشنهادی: اصول خوانایی در تولید محتوا چیست؟

نحوه تولید محتوای زرد چگونه است؟

نحوه تولید محتوای زرد چگونه است؟

واسه تولید محتوای زرد همیشه باید به سراغ حاشیه ها و جنجال هایی برین که واسه مخاطبان و کاربران جذاب هستن. خیلی از فعالان این حوزه درباره اعتبارسنجی اخبار وقت بیشتری صرف نمی کنند. اخبار زرد می تونه حتی دارای شایعه هم باشه. تصور کنین دو تیم والیبال در یه شهر با همدیگه بازی کردن و در حین بازی بین طرفداران اون ها درگیری و دعوا پیش اومده. اگه می خواهین از این موضوع محتوای مورد نظرتون رو تولید کنین، باید اونقدر به حاشیه های درگیری طرفداران با همدیگه بپردازیم که عملا اصل موضوع به حاشیه کشیده بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله محتوای زرد چیست؟ اطلاعاتی درباره تولید محتوای زرد یا زرد نویسی به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های محتوای زرد بپردازیم و دلیل استفاده از محتوای زرد رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، محتوای زرد به محتوایی گفته میشه که فقط با هدف جذب کلیک یا بازدید و فروش بیشتر تولید میشه و فاید دیگه ای نداره. محتوای زرد هدف حتی سرگرم کردن مخاطب هم نیست.

نظرات: