خوانایی محتوا یا Readability؛ میزان سهولت درک متن نوشتاری! آیا چیزی درباره این مفهوم که جزو نکات مهم در تولید محتوا هست، می دونین؟ اصلا می دونین خوانایی محتوا چیست؟ چجوری میشه خوانایی محتوا رو بهبود داد؟ به نظر شما چرا خوانایی در هنگام سفارش تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار هست؟ خوانایی محتوای چجوری محاسبه میشه؟ چجوری خوانایی محتوا روی پیشرفت و سئو وسایت شما تاثیر می ذاره؟

همه قسمت های محتوای آنلاین باید با هدف خاصی نوشته بشه. از مخاطبانی که می خواهین با کار خودتون به اون ها دست پیدا کنین، آگاه باشین، پیان خودتون رو جذاب کنین و مهم تر از همه، اطمینان حاصل کنین که پیام شما قابل رمزگشایی و به راحتی قابل درک هست. خوانایی هم یه عامل اصلی در محتوای آنلاین هست و می تونه سطوح بهینه سازی موتور جستجو سایت شما رو تا حد زیادی افزایش بده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اصول خوانایی در تولید محتوا چیست؟ اطلاعاتی در مورد خوانایی یا Readability به شما ارائه کنیم و به بررسی اصول خوانایی در تولید محتوا بپردازیم و اهمیت خوانایی در سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از خوانایی در تولید محتوا چیست؟

منظور از خوانایی در تولید محتوا چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از خوانایی در تولید محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که خوانایی یا Readability یعنی اینکه چقدر فهم متن نوشته شده ساده و راحت هست. متن شما باید جوری نوشته بشه که برای یه شخص 12 ساله هم قابل درک باشه. مثلا اگه از ساختارها و کلمات سخت استفاده کنین، سطح خوانایی متن شما بالاتر میره، یعنی فقط افراد بالای 12 سال می فهمن چی نوشتین. البته خوانایی در تولید محتوا فقط محدود به ساختار و کلمات نمیشه. فاکتورهای دیگه ای هم وجود دارن که باید بهشون توجه داشته باشین.

جالب اینجاست که بدونین خوانایی محتوا میزان سهولت درک متن نوشتاری هست. یعنی هرچقدر درک کاربر از نوشته و مقاله شما بهتر باشه، معمولا خوانایی محتوا هم بالاتر میره. خوانایی یه محتوا می تونه تاثیر مثبت زیادی روی بهبود عملکرد سایت داشته باشه و اون رو به موفقیت نزدیک کنه. به دلیل اینکه گوگل به صورت مستقیم درباره خوانایی محتوا ارزشیابی انجام نمیده، خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که خوانا بودن و روان بودن محتوا تاثیری در روند موفقیت اون ها نداره. بنابراین، به راحتی از کنارش عبور می کنند.

مقاله پیشنهادی: تکنیک های نوشتن عنوان محتوا

آشنایی با اصول خوانایی در تولید محتوا

اصول خوانایی در تولید محتوا چیست؟

باید بدونین که خوانایی در تولید محتوا ارتباط مستقیمی با تجربه کاربری یا User Exprience داره. یعنی برای بهبود تجربه کاربری سعی می کنیم مسیری مشخص برای کاربر طراحی کنیم و همه موانع و حواس پرتی هایی که باعث میشه کاربر نتونه به درستی به مطالعه مطالب بپردازه رو ازش دور کنیم. این حواس پرتی در خوندن محتوا در ذهن مخاطب ایجاد میشه که باید سعی کنیم جلوی اون رو با افزایش کیفیت محتوا بگیریم.

حائز اهمیت هست که بدونین یه متن بلند و طولانی بدون هیچ جلوه بصری خاصی که فقط یه محتوای متنی نه چندان جذاب هست، ذهن کاربر رو بعد از مطالعه ای کوتاه خسته می کنه و این خستگی باعث میشه کاربر دچار حواس پرتی و در نتیجه از مطالعه کامل محتوای ما دور بشه. به همین دلیل اصول خوانایی رو باید در محتوا رعایت کنیم که این اصول عبارت هستن از:

  • یکی از اصول خوانایی در تولید محتوا این هست که اندازه متن محتوا(Fond Size) باید مناسب باشه.
  • محتوا دارای H2 و H3 و H4 برای بخش بندی دقیق باشه.
  • یکی دیگه از اصول خوانایی در تولید محتوا این هست که محتوا برای مطالعه کاربران نوشته بشه و در استفاده از ترفندهای سئو محتوا زیاده روی نشه.
  • در محتوای صوتی و ویدیویی صدا رسا و قابل فهم باشه.
  • از علائم نگارشی زبان فارسی مثل نقطه و ویرگول به درستی در متن استفاده بشه.
  • یکی دیگه از اصول خوانایی در تولید محتوا که باید رعایت بشه این هست که در صورت ارائه آمار و اطلاعات خاص از تحقیقات منبع درج بشه.

مقاله پیشنهادی: کپی رایتینگ چیست؟

اهمیت خوانایی در سئو سایت

اصول خوانایی در تولید محتوا چیست؟

خوانایی تمرینی هست برای اینکه نوشته یا محتوای شما برای مخاطبان هدف شما قابل فهم و هضم باشه. بازاریابی برای مخاطبان شما خیلی مهم هست. زمانی که محتوای سایت شما برای مخاطبان هدف مشخص باشه، اون ها در مورد خدمات یا محصول شما اطلاعات پیدا می کنند و به نوبه خودش موتورهای جستجو به سایت برتری داده و اون رو در رتبه بالاتری قرار میدن.

باید بدونین که نوع ساختار محتوا، نوع نگارش پاراگراف ها و تیترها از اهمیت زیادی برای کاربر و موتورهای جستجو برخوردار هست. پس با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، کاملا مشخص هست که خوانایی یه نوشته می تونه از اهمیت بالایی برخوردار باشه و یه نویسنده اگه اینجوری فکر کنه که چون مشغول نوشتن یه محتوا در سطح وب هست، پس نیازی به رعایت برخی نکات نیست و نیازی نداره که برای بهبود خوانایی هرچه بیشتر یه متن وقت بذاره، سخت در اشتباه هست و حتما نیاز داره تا تغییر رویه بده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اصول خوانایی در تولید محتوا چیست؟ اطلاعاتی در مورد خوانایی یا Readability به شما ارائه کنیم و به بررسی اصول خوانایی در تولید محتوا بپردازیم و اهمیت خوانایی در سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، خوانایی محتوا میزان سهولت درک متن نوشتاری هست. یعنی هرچقدر درک کاربر از نوشته و مقاله شما بهتر باشه، معمولا خوانایی محتوا هم بالاتر میره. خوانایی در تولید محتوا ارتباط مستقیمی با تجربه کاربری داره و هرچقدر کاربران از سایت و محتواهای شما راضی باشن، رتبه شما در گوگل بالا میره.

نظرات: