ما سعی می کنیم در مقاله 10 نکته مهم که در هر محتوایی باید رعایت شود، اطلاعاتی در مورد تولید محتوا برای شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم در زمان تولید محتوا برای سئو سایت بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین محتوایی با کیفیت و خوب تولید و تهیه کنین یا در هنگام سفارش تولید محتوا بهشون دقت کنین. در حوزه تولید محتوا و در زمینه طراحی سایت، هرقدر هم که فعال باشین و با تجربه، باز هم نکاتی وجود داره که ممکنه از اون ها بی اطلاع باشین و یا گاها در اثر گذشت زمان به فراموشی سپرده بشه. بنابراین، با تکرار و مطالعه نکات اصلی و مهم در تولید محتوا می تونین امروز نسخه بهتری از دیروز خود باشین و با استفاده از نکته های اصلی تولید محتوا، محتواهای بهتر و جذاب و با کیفیت تری تولید کنین. خوشبختانه نوشتن محتوا چیزی هست که شما می تونین با کمی مطالعه و تمرین در اون بهتر و حرفه ای بشین.

تولید محتوا چیست؟

به طور کاملا ساده و مختصر، محتوا یعنی هنر نوع اطلاعات و تجربه ای که به مخاطب منتقل میشه. در اصل محتواها واسطه های ارتباطی هستن که در فرم ها و اشکال محتلفی مثل مقالات، تصاویر، ویدیوها، مسابقات آنلاین و.... پیامی رو به مخاطبین انتقال میدن. تولید محتوا نیز در اصل فرایند انتقال پیام به مخاطب هست که از طریق انواع مختلف محتوا مثل تصویری، متنی و... انجام شده و منجربه ارتباط یه برند یا کسب و کار با مخاطبین هدف میشه.

شاید برایتان مفید باشد: 4 نوع محتوا کدامند و کدام یک بهتر است؟

در سال های گذشته، به کمک توسعه فضای وب و افزایش قابل توجه وبسایت ها و همچنین شبکه های اجتماعی، تولید محتوا به امری بسیار ضروری برای پیشرفت کسب و کارها تبدیل شده هست. از این رو تولید محتوا و تکنیک های خلق محتوا نیز دستخوش تغییرات و پیشرفت های فراوانی شده.

تاثیر محتوای ارزشمند بر کسب و کار چیست؟

تاثیر محتوای ارزشمند بر کسب و کار چیست؟

محتوای ارزشمند برای هر کاربری اهمیت زیادی داره و این موضوع چیزی هست که کسب وکارها به خوبی درک کردن. این امر باعث شده تا یکی از روش های بازاریابی بر اساس محتوا باشه که در حال حاضر با اسم بازاریابی محتوایی شناخته میشه. تا به حال به این فکر کردین که چرا کسب و کارها محتوای ارزشمند رو در بلاگ خودشون قرار میدن، اون هم به صورت رایگان؟ دلیل اون این هست که کاربران جذب میشن و از روش های مختلف برای اون کسب و کار سود دارن. بنابراین، هدف کسب و کار و سایت ها برای تولید محتوای ارزشمند، افزایش بازدید و جذب کاربران به سایت و زیاد شدن آمار فروش محصولات و خدمات هست.

مقاله پیشنهادی: 10 ترفند محتوا نویسی برای وب سایت ها و فروشگاه ها

بنابراین بلاگ نویسی می تونه ارزهاش زیادی برای هر کسب و کار اضافی کنه. البته اگه بلاگ نویسی به شکل درستی انجام بشه. بهتره بدونین چند سالی هست که کسب و کارها همگی از بازاریابی محتوا استفاده می کنند تا بتونن مشتریان زیادی جذب کنند. واقعیت این هست که فرقی نمی کنه که شما در حال تولید محتوای ارزشمند در سایت خود هستین یا شبکه های اجتماعی! در هر صورت محتوای ارزشمند برای کاربران اهمیت زیادی داره و اون رو می خونن. یکی از روش های بازاریابی محتوا بلاگ نویسی هست. به عبارت دیگه، انتشار محتوای ارزشمند در بلاگ سایت. چون این روش بلاگ نویسی می تونه از منابع مختلف برای شما ترافیک جذب کنه و مهم ترین اون گوگل هست.

نکات مهمی که در هر محتوایی باید رعایت شود

نکات مهمی که در هر محتوایی باید رعایت شود

همونطور که گفتیم، هرچقدر هم که فعال باشین و با تجربه، باز هم نکاتی وجود داره که ممکنه از اون ها بی اطلاع باشین و یا گاهی در اثر گذشت زمان فراموش بشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله 10 نکته مهم که در هر محتوایی باید رعایت شود، نکات مهم در زمان تولید محتوا رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• انتخاب عنوان جذاب

یکی از نکات مهم در زمان تولید محتوا، انتخاب عنوان جذاب هست که جزء اصلی ترین بخش محتوا هست و بار سنگینی رو نیز به دوش داره. چون عنوان باید به قدی جذاب و گویا باشه تا کاربر رو به کلیک برای خوندن اون محتوا جذب کنه. برای اینکه بتونین عنوان بهتر و جذابی داشته باشین، می تونین از کلمات یا عباراتی استفاده کنین که ذهن کاربر رو درگیر کنه. از عباراتی مثل شما باید بدونین، چرا باید، چطور و... میشه استفاده کرد. بنابراین، با استفاده از این کلمات می تونین عنوان جذابی برای محتوای خودتون انتخاب کرده و سعی کنین تا با استفاده از عنوان جذاب کاربرهای زیادی رو به سمت محتوا و کسب و کار خودتون جذب کنین.

• محتوایتان را پویا کنید

یکی دیگه از نکات مهم در زمان تولید محتوا این هست که محتواتون رو پویا کنین. با این کار می تونین از موکول کردن خوندن مطلب به زمانی دیگه توسط کاربران جلوگیری کنین. برای این کار باید از مثال های ملموسی استفاده کنین که بعد از خوندن محتوا بفهمن که دقیقا باید چه کاری انجام بدن و کمتر به سراف سایت های دیگه برن. هیچ بهونه ای به اون ها برای ترک سایت ندین. از اون ها بخواهین که افکارشون رو در قالب نظرات با دیگران به اشتراک بذارن و یا حتی محتوای خودتون رو در رسانه های اجتماعی به اشتراک بذارین.

• شناخت پرسونای مخاطب

یکی دیگه از نکات مهم در زمان تولید محتوا، شناخت پرسونای مخاطب یا شناخت مخاطبان هست. هدف شما از تولید محتوا جذب مخاطب هست. بنابراین، باید محتوای خودتون رو جوری تولید کنین که مخاطب اون رو پسند کنه. از این رو شناخت مخاطب و پرسونای مخاطب و پرسونای احتمالی اون اهمیت داره. پرسونای مخاطب یه شخصیتی فرضی هست که شما به عنوان صاحب کسب و کار برای مخاطب های هدف خودتون در نظر می گیرین. البته توجه داشته باشین که شما باید بیش از یه پرسونا تعیین کنین. چون در بهترین حالت تعیین هر پرسونا فقط می تونه 20 درصد از مخاطب های هدف شما رو پوشش بده.

• اهمیت کیفیت محتوا

اهمیت کیفیت محتوا

یکی دیگه از نکات مهم در زمان تولید محتوا، اهمیت کیفیت محتوا هست. اگه همه مراحلی که گفته شد رو دنبال کنین، ولی تولید محتوا رو کاری سرسری محسوب کنین و زمان و فرصت کافی برای اون صرف نکنین، محتوایی که تولید میشه از کیفیت لازم برخوردار نیست. کیفیت محتوا از نکات مهم در تولید محتوا هست. محتوای ضعیف نه تنها نمی تونه باعث گرفتن رتبه در صفحه نتایج جستجو بشه، بلکه می تونه باعث افت سایت نیز بشه. چون زمانی که محتوا دارای ارزش، مفید و به درد نخور نباشه، کاربر با ورود به سایت و نگاهی سطحی متوجه میشه که جواب خودش رو در این سایت پیدا نمی کنه. از این رو به سرعت از سایت خارج میشه.

• انتخاب نوع محتوا

یکی دیگه از نکات مهم در زمان تولید محتوا، انتخاب نوع محتوا هست. برای اینکه محتوا بعد از طی کردن این مسیر رتبه واقعی خودش رو به دست بیاره، باید در انتخاب نوع محتوا نیز حساسیت به خرج بدین. برخی از انواع محتوا در برخی موضوع ها کارکرد بهتری دارن. بهترین نوع تولید محتوا استفاده از محتوای تالیفی هست. محتوای تالیفی محتوایی هست که با استفاده از تجربه، مهارت و دانش ضمنی نویسنده به علاوه مطالعه و پژوهش در محتواهای موجود نگارش میشه. بنابراین، مشابه خارجی نداره و بسیار ارزشمند هست. نوع دیگه محتوا، تعاملی هست که با شیوه های خاص نوشتاری و استفاده از موضوع های مورد علاقه کاربران نوشته میشه.

• کلمه کلیدی و سئو در تولید محتوا

یکی دیگه از 10 نکته مهم که در هر محتوایی باید رعایت شود، استفاده از کلمه کلیدی و سئو در تولید محتوا هست. گوگل به دلیل راحتی کار سایت ها و نویسنده ها یه فرمول مشخص برای میزان استفاده کلمات کلیدی در محتوا به وجود اورده. بر این اساس باید به طور متوسط از 1 تا 3 درصد کل متن رو کلمات کلیدی تشکیل بدن. این یعنی با هر 100 کلمه محتوایی که تولید می کنین، نهایتا تا سه بار می تونین از کلمات کلیدی مورد نظر خود در متن استفاده کنین. البته نباید خیلی خودتون رو درگیر این فرمول نکنین، چون می تونه کیفیت محتوا رو پایین بیاره.

• مطالعه و تحقیق

مطالعه و تحقیق

یکی دیگه از 10 نکته مهم که در هر محتوایی باید رعایت شود، مطالعه و تحقیق هست. یه تولید کننده محتوا باید روحیه خاصی داشته باشه. فردی باحوصله و کسی که به مطالعه مستمر علاقه مند هست و مطالعه به صورت عادت مستمر او درآمده هست. تولیدکننده محتوا نباید منتظر ارجاع موضوع باشه تا به دنبال اون مطالعه و تحقیق کنه. بلکه تحقیق، پژوهاش و مطالعه باید در هر فرصت مناسبی صورت بگیره. این کار باعث میشه ذهن پویایی داشته باشین و هر زمان نیاز به تولید محتوا داشتین، سرچشمه کم نظیری از دانش و اطلاعات در ذهن شما وجود داره که با یه فراخوان قابل دسترسی هست.

• استفاده کردن از زبان ساده

یکی دیگه از نکات ضروری در زمان تولید محتوا، استفاده کردن از زبان ساده هست. با زبانی صحبت کنین که خواننده ها بفهمن که چی گفتین. فهم و درک محتوا رو برای اون ها آسون کنین. لازم نیست حتما از کلمات پیچیده و جمله های طولانی استفاده کنین که حتی خودتون هم از اون ها استفاده نمی کنین، چون باعث آسیب جدی به نوشتتون میشه و شما رو خیلی ادبی و شاید متظاهر نشون بده. بهتره از اصطلاحات استفاده کنین. ولی توجه داشته باشین که از اصطلاحات غیر ضروری خودداری کنین، چون ممکنه مخاطبان معنی اصطلاحات رو ندونن.

• از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنید

یه پاراگراف حتی می تونه به کوتاهی یه خط باشه و ترجیحا نباید بیش از 3 الی 4 جمله باشه. اگه می خواهین یه ایده رو به راحتی برای کسی توضیح بدین، باید به اندازه کافی در مورد اون تحقیق کنین تا اون رو به خوبی یاد بگیرین. در این صورت هست که می تونین اون رو در جمله های کوتاه برای شخص دیگه ای توضیح بدین. بنابراین، سعی کنین تا از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنین که هم خوندن اون راحت باشه و هم مخاطب بتونه به راحتی جمله رو خونده و متوجه چیزی که در اون بهش اشاره کردین، بشه.

• استفاده از تصاویر برای بهبود محتوا

استفاده کردن از تصاویر برای بهبود محتوا یکی دیگه از نکات ضروری در زمان تولید محتوا هست. چون استفاده اصولی از تصاویر می تونه خوانایی محتوا رو بهبود بده. مخاطبی که در فضای اینترنت به دنبال مطلبی می گرده، با خواننده ای که مطلب رو در یه صفحه از کتاب، روزنامه یا مجله مطالعه می کنه تفاوت داره. در بستر اینترنت مخاطب باید بتونه محتوای شسته رفته ای رو ببینه که مطالعه اون براش اسون باشه. وگرنه احساس کافگی کرده و صفحه رو می بنده و از سایت شما بیرون میره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله 10 نکته مهم که در هر محتوایی باید رعایت شود، اطلاعاتی در مورد تولید محتوا برای شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم در زمان تولید محتوا بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین محتوایی با کیفیت و خوب تولید و تهیه کنین. همونطور که گفتیم، محتوا یعنی هنر نوع اطلاعات و تجربه ای که به مخاطب منتقل میشه. در اصل محتواها واسطه های ارتباطی هستن که در فرم ها و اشکال محتلفی مثل مقالات، تصاویر، ویدیوها، مسابقات آنلاین و.... پیامی رو به مخاطبین انتقال میدن.

نظرات: