تولید محتوا آموزشی؛ منظور از اون چیست و چجوری ساخته میشه؟ محتوای آموزشی چه ویژگی هایی داره؟ مزایای تعیین ملاک محتوای آموزشی شامل چه مواردی میشه؟ چرا محتوای آموزشی مهمه؟ روش های سفارش تولید محتوا آموزشی کدامند؟ محتوای آموزشی چه مزایایی به همراه داره؟ انواع محتوای آموزشی کدامند و چه کاربردهایی دارن؟ پیش نیازهای لازم برای نوشتن محتوای آموزشی چیست؟

تولید محتوا در دنیای مجازی با اهداف مختلفی انجام میشه. همچنین تولید محتوای آموزشی در هر زمینه ای با هدف افزایش سطح دانش و آگاهی جامعه مخاطب درباره مسائل و مباحث مختلف صورت می گیره. محتوای آموزشی از مباحث آموزش فناوری های روز گرفته تا مسائل روانشناسی و حتی آموزش آشپزی در فضای وب طرفداران خاص خودش رو داره و شما هم می تونین با تولید محتوا آموزشی درآمد خودتون رو شروع کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تولید محتوای آموزشی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تولید محتوا آموزشی به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های تولید محتوا آموزشی بپردازیم و اهمیت محتوای آموزشی رو مورد بررسی قرار بدیم.

محتوای آموزشی چیست؟

محتوای آموزشی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که محتوای آموزشی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که محتوای آموزشی یکی از انواع روش های تولید محتوا هست که علاوه بر آموزش به افراد مختلف باعث کسب درآمد و برندسازی برای شخص یا سازمان آموزش دهنده میشه و شما بعد از مدتی می بینین همه افرادی که بهشون آموز دادین، با گذشت زمان یکی از طرفداران شما میشن و با شما ارتباط بیشتری می گیرن. به همین دلیل خیلی از افراد یا شرکت ها برای افزایش ارتباط خودشون با مشتریان از روش تولید محتوای آموزش استفاده می کنند.

جالب اینجاست که بدونین امروزه تولید محتوای آموزشی به یکی از مهم ترین و اصلی ترین اقدامات دانشگاه ها و آکادمی های آموزشی تبدیل شده. تیم های زیادی در سراسر دنیا وجود دارن که یا به صورت دولتی و یا با استفاده از بودجه های شرکتی و حتی شخصی اقدام به تولید محتوای آموزشی می کنند تا سطح معلومات و دانش افراد رو بالا ببرن. محتوای آموزشی به مجموعه ای از ویدیوها، عکس ها، پادکست ها، متن ها و... گفته میشه که به کمک فناوری رایانه ای به وجود اومده تا یه موضوع رو آموزش بده.

بیشتر بدانید: 4 نوع محتوا کدامند و کدام یک بهتر است؟

روش های تولید محتوا آموزشی

روش های تولید محتوا آموزشی

همونطور که گفتیم، یکی از مهم ترین پایه های سیستم آموزشی جدید و دستاوردهای فناوری الکترونیک، تولید محتوای آموزشی هست. محتواهایی که برای آموزش و یادگیری تولید میشن، باید برای کاربران مفید و کاربردی باشن و متناسب با نیاز اون ها تولید بشن. شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی اقدام به تولید محتوا آموزشی کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم تا در این بخش از مقاله به بررسی روش های تولید محتوا آموزشی بپردازیم تا بتونین با این روش ها و نحوه استفاده از اون ها آشنا بشین.

  • تولید محتوا آموزشی تصویری

یکی از روش های تولید محتوا آموزشی، تولید محتوای تصویری هست. خیلی از افرادی که یادگیری از طریق گوش دادن به پادکست ها یا مطالعه متن ها رو دوست ندارن، برای فراگیری آموزش های لازم ترجیح میدن تا از آموزش های تصویری و ویدیویی استفاده کنند. در تولید محتوای تصویری، مخاطب اول قیافه آموزش دهنده رو می بینه و این موضوع می تونه باعث جلب توجه کاربر بشه. معلوم بودن قیافه مدرس در محتوای آموزشی می تونه حس اعتماد کاربران رو برانگیزه!

  • تولید محتوا آموزشی متنی

یکی دیگه از روش های تولید محتوا آموزشی، تولید محتوای متنی هست که به عنوان آسون ترین روش برای تولید محتوا محسوب میشه. برای ساخت یه محتوای متنی جذاب میشه توضیحات موضوع آموزشی رو به صورت خلاصه و سرتیتر بیان کرد. ساخت مقاله متنی محتوای آموزشی روش نوین در تولید محتواست و برای افرادی که وقت نگاه کردن به ویدیوهای آموزشی یا گوش دادن به پادکست رو ندارن، خیلی مناسبه.

  • تولید محتوا آموزشی به روش پادکست

تولید پادکست هم یکی دیگه از روش های تولید محتوای آموزشی هست که در این مدل مخاطب فقط صدای آموزش دهنده رو می شنوه و توضیحات و آموزش ها رو فقط از طریق صدا دریافت می کنه. تولید محتوای آموزشی به صورت پادکست نسبت به آموزش تصویری از جذابیت کمی برخوردار هست، ولی تا میزان زیادی در انتقال مطالب به فراگیری عملکرد خوبی داره. روش تولید محتوای آموزش در قالب پادکست برای همه موضوعات مناسب نیست.

مقاله پیشنهادی: چگونه در جستجوی تصاویر گوگل رتبه بهتری کسب کنیم؟

اهمیت محتوای آموزشی

اهمیت محتوای آموزشی

یکی از اصلی ترین قسمت ها در تولید محتوا اینه که کاربران رو سرگرم آموزش و یادگیری کنه. هرچقدر افراد در زمان آموزش نقش فعال تری داشته باشن، محتواهای تولید شده عملکرد خوبی خواهن داشت. بنابراین، محتوای آموزشی ارائه شده نقش موثری ایفا می کنه. اهمیت محتوای آموزش در این هست که هدف یاد دادن همراه با درک مطلب باشه. با استفاده از این فرایند کاربران بهتر می تونن با محتواهای ارائه شده ارتباط برقرار کرده و از اون ها استفاده کنند. در این شرایط باید در محتواهای آموزشی از ارائه محتواهای طولانی و خسته کننده پرهیز کرد.

ویژگی های محتوای آموزشی چیست؟

محتوای آموزشی که با متن ها و تصاویر ساده بر روی لوح های فشرده شروع شد، امروز به مرحله مهمی از حیات و تکامل خودش رسیده. محتوای آموزشی باید ویژگی ها و مشخصات لازم رو داشته باشه تا بتونه کارایی لازم رو داشته باشه و محبوبیت زیادی به دست بیاره. از جمله از ویژگی های محتوای آموزشی میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوای آموزشی باید واضح، قابل درک، ساده و روشن باشه.
  • محتوای آموزشی باید سنجیدنی باشه.
  • محتوای آموزشی باید نیاز فراگیران رو برطرف کنه.
  • محتوای آموزشی باید بر اساس پدیده های علمی باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تولید محتوای آموزشی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تولید محتوا آموزشی به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های تولید محتوا آموزشی بپردازیم و اهمیت محتوای آموزشی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بازاریابی محتوای آموزشی به مخاطبان شما در مورد موضوعات مرتبط با جایگاه شما آموزش میده. با آموزش به مخاطبان خود، به جای اینکه فقط به اون ها بفروشین، به مخاطبان بیشتری دست پیدا می کنین. این بازدیدکننده های آنلاین به دنبال اطلاعاتی هستن که به اون ها در تصمیم گیری آزمونده تر در مورد مشکلاتی که با اون روبرو هستن کمک کنه.

نظرات: