VPS چیست؟ آیا تا به حال چیزی در مورد سرور مجازی شنیدین؟ می دونین که سرور مجازی چه کاربردی در کسب و کارها داره؟ اگه به دنبال تعریف کلی در پاسخ به این سوالات هستین، جای درستی اومدین! ما در این مقاله می خواهیم تعریف متفاوت تر و کامل تری از سرور مجازی بدیم. امروزه با پیشرفت فناوری و افزایش کسب و کارهای اینترنتی، انتظار میره که کلمه سرور مجازی یا VPS رو بارها بشنوین. ولی ممکنه درباره کاربرد اون اطلاعات زیادی نداشته باشین. به سرور مجازی کامپیوتر همیشه آنلاین گفته میشه. در اصل کاربران از این نوع سرور انتظار دارن که بتونن در همه ساعات شبانه روز پاسخ درخواست های خودشون رو خیلی سریع بگیرن. این سرور مثل هر کامپیوتری می تونه دارای سیستم عامل باشه و قابلیت های مختلفی رو ارائه کنه.

انتخاب نوع سرور یا فضای نگهداری یه سایت در بستر وب، همیشه از چالش های مورد توجه صاحبین مشاغل در شروع کسب و کارهاست. بعضی از انواع هاست اشتراکی رو به شما پیشنهاد میدن و بعضی دیگه هم از مزایای داشتن انواع سرور مجازی براتون صحبت می کنند. ولی این نوع سرورها چجوری کار می کنند؟ برای چه کسب و کارهایی مناسب هستن و مزایای استفاده از اون ها چیست؟ در ادامه همراه ما باشین، چون سعی می کنیم در مقاله سرور مجازی(VPS) چیست؟ اطلاعاتی در مورد سرور مجازی به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای سرور مجازی بپردازیم و عملکرد VPS رو مورد بررسی قرار بدیم.

پیشنهاد می کنیم مقاله آنالیز سایت چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟ را در کنار این مقاله مطالعه نمایید.

سرور مجازی(VPS) چیست؟

سرور مجازی(VPS) چیست؟

اگه در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم سرور مجازی یا VPS رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که سرور مجازی یا VPS چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که VPS مخفف عبارت Virtual Private Server هست که به کمک تجزیه سرور فیزیکی قدرتمند به سرورهایی با منابع کمتر و تعداد بیشتر به کمک فناوری های مجازی سازی ساخته میشن. همچنین سرور مجازی به طور گسترده ای در زمینه خدمات اینترنت کاربرد داره و می تونه حریم شخصی برای کاربران به وجود میاره. هر سرور مجازی به صورت کاملا جداگونه فعالیت می کنه و روی یه سرور می تونه از سیستم عامل های مختلفی با نسخه های متفاوتی استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: پلاگین یا افزونه چیست و چه کاربردی دارد؟

جالب اینجاست که بدونین سرور مجازی یا VPS نوعی سرور اختصاصی هست که بعضی وقت ها به پشتیبانی شبکه نیاز داره و با استفاده از برخی تکنیک های مجازی سازی و به کمک بعضی نرم افزارهای خاص به چند سرور مجازی تقسیم بندی شده. در اصل سخت افزار این سرورها یکی هست، ولی از نظر نرم افزاری این سرور به چند سرور هم تقسیم بندی شده. همچنین سرور مجازی تجربه ای شبیه به هاست اختصاصی رو در اختیار شما قرار میده. با این تفاوت که هزینه بالایی به اندازه هاست اختصاصی نداره و نگهداری اون توسط سرور اختصاصی مربوطه فراهم میشه. با کمک VPS عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت بهتری دریافت می کنین.

کاربردهای سرور مجازی چیست؟

کاربردهای سرور مجازی چیست؟

همونطور که گفتیم، سرور مجازی نوعی سرور اختصاصی هست که با استفاده از روش های مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم بندی شده. این بخش ها از نظر سخت افزار با هم یکسان هستن و قیمت سرور مجازی ارزون تر از سایر سرورهاست. همچنین سرور مجازی یا VPS کاربردهای زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم به بررسی کاربردهای سرور مجازی در کسب و کارها بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بدونین که موارد استفاده VPS یا سرور مجازی چیست.

مقاله پیشنهادی: در انتخاب رنگ سایت چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

• وب سرور

یکی از کاربردهای سرور مجازی در وب سرورها برای سایت های پر بازدید هست. بیشترین کاربرد VPS در سایت هایی مثل فروشگاه های اینترنتی که نیازمند ترافیک ماهانه بالاتر، فضای ذخیره سازی بیشتر و پردازنده قدرتمندتر از سرویس های اشتراکی هست. به عبارت دیگه، سرور اختصاصی مجازی یا VPS راهکار و راه حل مناسب و کاربردی هست که می تونین ازش بهره ببرین.

• ایمیل سرور

یکی دیگه از کاربردهای سرور مجازی در ایمیل سرورها هست که برای میل سرور بدون محدودیت تعداد ارسال ایمیل در روز در مقایسه با سرویس اشتراکی هست. در سرویس های اشتراکی تعداد ارسال ایمیل در طور روز و هفته محدود هست. بنابراین میشه VPS رو در راستای رهایی از این محدودیت انتخاب کرد. همچنین با دسترسی که به سرور وجود داره، میشه نرم افزار ایمیل دلخواه خودتون رو هم روی سرور نصب کنین.

• اپلیکیشن سرور

یکی دیگه از کاربردهای سرور مجازی در اپلیکیشن سرورها برای راه اندازی برنامه خاص با منابع اختصاصی هست. با توجه به عدم دسترسی به مدیریت سرور در سرویس های اشتراکی، امکان نصب نرم افزار مورد نظر کاربر روی اون امکان پذیر نیست. با اینکه میشه با پرداخت هزینه ای کمتر از اجاره یا خرید یه سرور اختصاصی، برنامه مورد نظر خودتون رو روی سرور نصب کنین و از قابلیت های اون استفاده کنین.

• ارتقای عملکرد سایت

یکی دیگه از کاربردهای سرور مجازی، ارتقای عملکرد سایت هست که با میزبانی بخش های مختلف سایت روی ماشین های مجازی کوچی انجام میشه.  با قرار دادن بخش های مختلف سایت روی VPS های ایجاد شده، عیب یابی بروز اختلال سایت به راحتی انجام میشه. اگه مشکلی روی یکی از ماشین ها اتفاق بیفته، قسمت های دیگه بدون هیچ توقفی به کار خودشون ادامه میدن.

عملکرد VPS چگونه است؟

عملکرد VPS چگونه است؟

بهتره بدونین سرور مجازی یا VPS مثل سرور اختصاصی فعالیت می کنه. جوری که چند سرور مجازی روی یه سرور فیزیکی قرار گرفتن و هر سرور مجازی به صورت کاملا مستقل عمل می کنه و دارای سیستم عامل و نرم افزارهای اختصاصی خودش هست. در حقیقت، با استفاده از نرم افزارهای مجازی سازی مثل VMware و سخت افزارهای قوی یه سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی که قابلیت ها و امکانات مختلفی دارن تقسیم میشه. هر سرور مجازی با توجه به تنظیمات اولیه ای که داره سهم خاصی از منابع سرور رو به صورت اختصاصی در اختیار داره. منابع سرور شامل پردازنده، حافظه اصلی، فضای دیسک سخت و پهنای باند هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سرور مجازی(VPS) چیست؟ اطلاعاتی در مورد سرور مجازی به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای سرور مجازی بپردازیم و عملکرد VPS رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سرور مجازی نوعی سرور اختصاصی هست که بعضی وقت ها به پشتیبانی شبکه نیاز داره و با استفاده از برخی تکنیک های مجازی سازی و به کمک بعضی نرم افزارهای خاص به چند سرور مجازی تقسیم بندی شده. در اصل سخت افزار این سرورها یکی هست، ولی از نظر نرم افزاری این سرور به چند سرور هم تقسیم بندی شد.

نظرات: