الگوریتم Mobile First Index، یکی از الگوریتم های جدید موتور جستجوی گوگل هست که می تونه روند جستجو در موبایل یا گوشی های هوشمند رو متحول کنه! اینکه اینجایین نشون میده دنبال جواب این سوال هستین که منظور از Mobile First Index چیست، کارش بین الگوریتم های گوگل چیه و چجوری میشه سایت خودمون رو برای این الگوریتم بهینه کنیم؟؟ عجله نداشته باشین! دنیای این روزها لحظه ای از تغییرات بزرگ باز نمی ایسته. هر روز یا فناوری جدیدی به بازار ارائه میشه و یا خبر ابداع یه فناوری به گوش میرسه. فناوری هایی که هر کدوم می تونن باز هم دنیای ما رو بیشتر و بیشتر تغییر بدن.

با افزایش تعداد کاربران موبایلی افراد رفته رفته طراحی سایت خودشون رو به سمت موبایل پیش بردن و بیشتر زمان خودشون رو بر طراحی برنامه و ایجاد اپلکیشن های کاربردی در زمینه موبایل صرف می کنند. گوگل هم با مشاهده رضایت کاربران و استفاده بالای اون ها از موبایل الگوریتم هایی رو در زمینه موبایل ایجاد کرد که یکی از این الگوریتم های موجود Mobile First Index هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله الگوریتم Mobile First Index چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم Mobile First Index به شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم درباره الگوریتم MFI بپردازیم و تاثیر الگوریتم MFI بر سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: موتورهای جستجو چگونه کیفیت مطالب را ارزیابی میکنند؟

الگوریتم Mobile First Index چیست؟

الگوریتم Mobile First Index چیست؟

اگه در حوزه طراحی سایت یا سئو فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم الگوریتم Mobile First Index یا MFI رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این الگوریتم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که الگوریتم Mobile First Index چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوریتم Mobile First Index یکی از الگوریتم های جدید موتور جستجوی گوگل هست که می تونه روند جستجو در موبایل یا گوشی های هوشمند رو متحول کنه. این الگوریتم به این صورت عمل می کنه که خزش رو بر اساس گوشی های موبایل شروع می کنه و رنکینگ سایت های مختلف در موتورهای جستجوی گوگل برای همه سایت ها چه در بستر موبایل و چه در بستر دسکتاپ بر این اساس شکل می گیره.

مقاله پیشنهادی: صفر تا صد الگوریتم پاندا و نحوه رفع جریمه گوگل پاندا

جالب اینجاست که بدونین الگوریتم موبایل فرست ایندکس به این معنی هست که در آینده گوگل عمدتا از نسخه موبایلی محتوای سایت شما برای ایندکس و رتبه بندی اون استفاده می کنه. این الگوریتم معرفی شده تا نسخه موبایل سایت ها رو در اولویت ایندکس قرار بده و رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو رو بر اساس این نسخه انجام بده. اگه ترافیک ورودی سایت شما از ربات های خزنده موتور جستجو رو بررسی کنین، از زمان معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس افزایش معناداری در ترافیک ربات های موبایلی رو مشاهده کرد. همچنین می بینین که صفحات کش شده از سایت شما بیشتر صفحاتی از نسخه موبایل اون هستن.

نکات مهم درباره الگوریتم MFI

نکات مهم درباره الگوریتم MFI

همونطور که گفتیم، الگوریتم MFI یکی از شاخص های سئو سایت هست که از طرف گوگل ارائه شده و بر اساس میزان سازگاری صفحات وب سایت شما با گوشی های هوشمند به سایت شما امتیاز میده و سایت شما در رتبه بالاتری قرار می گیره. ایندکس کردن موبایل اول به این معنی هست که گوگل در درج اول از نسخه موبایلی محتوا برای نمایه سازی و رتبه بندی استفاده می کنه. همچنین نکات مهمی وجود داره که باید بدونین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی نکات مهم درباره الگوریتم MFI بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چگونه سایت را جریمه می کند؟

• یکی از نکات مهم درباره الگوریتم MFI این هست که می تونین بررسی کنین آیا سای شما موبایل فرست ایندکس هست یا نه. اگه قبلا نمایه سازی تلفن همراه رو تغییر دادین، ممکنه اعلانی رو در کنسول جستجوی گوگل مشاهده کردین که این رو به شما میگه. اگه هنوز این پیام رو دریافت نکردین، به این معنی هست که سایت شما هنور برای فهرست بندی موبایل لیست نشده.

• یکی دیگه از نکات مهم درباره الگوریتم MFI این هست که شما نمی تونین از این الگوریتم انصراف بدین. باید بدونین که وقتی به نمایه سازی تلفن همراه برین، دیگه راه برگشتی وجود نداره. به عبارت دیگه، راهی برای تسلیم شدن وجود نداره.

• یکی دیگه از نکات مهم درباره الگوریتم MFI این هست که می تونین تحرک سایت خودتون رو تست کنین. برای این کار هم می تونین از ابزار تست سازگار با موبایل گوگل استفاده کنین. URL یه صفحه وب رو وارد کرده و مشکلات موجود در استفاده از تلفن همراه رو شناسایی کنین.

• یکی دیگه از نکات مهم درباره الگوریتم MFI این هست که باید سایت شما همون تجربه رو در دستگاه های تلفن همراه و سیستم های دسکتاپ رو ارائه بده. معمولا طراحان و توسعه دهنده ها تلاش خودشون رو بر روی UX موبایل سایت متمرکز می کنند و این عالی هست.

تاثیر الگوریتم MFI بر سئو سایت

تاثیر الگوریتم MFI بر سئو سایت

احتمالا فکر کنین بر اساس الگوریتم موبایل فرست ایندکس نسخه موبایل سایت شما نسبت به نسخه دسکتاپ اون برتری پیدا می کنه. توجه داشته باشین که اگه نسخه های موبایل و دسکتاپ سایت شما در یه سطح قرار داشته باشن، تفاوت زیادی بین عملکرد سایت در نتایج جستجوی موبایل و دسکتاپ مشاهده نمی کنین. البته تا قبل از ارائه این الگوریتم معمولا سایت ها به نسخه دسکتاپ خود توجه بیشتری نشون میدادن و روی سئوی اون کار خیلی بیشتری انجام می دادن. در اصل نسخه دسکتاپ همیشه محتوای کامل تری داشت، از اسکیماهای کاملی برخوردار بود، تک hreflang در اون به کار می رفت و بک لینک های زیادی برای این نسخه از سایت ساخته میشد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوریتم Mobile First Index چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوریتم Mobile First Index به شما ارائه کنیم و به بررسی نکات مهم درباره الگوریتم MFI بپردازیم و تاثیر الگوریتم MFI بر سئو سایت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، الگوریتم موبایل فرست ایندکس به این معنی هست که در آینده گوگل عمدتا از نسخه موبایلی محتوای سایت شما برای ایندکس و رتبه بندی اون استفاده می کنه. این الگوریتم معرفی شده تا نسخه موبایل سایت ها رو در اولویت ایندکس قرار بده و رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو رو بر اساس این نسخه انجام بده.

نظرات: