نرخ پرش(Bounce Rate)؛ یکی از مهم ترین و درک شده ترین معیارها در سیستم رتبه بندی گوگل! آیا چیزی در موردش شنیدین؟ می دونین که نرخ پرش چیست؟ آیا می دونین بانس خوب چه عددی هست؟ با دلایل افزایش نرخ پرش آشنا هستین؟ می دونین بانس ریست چه تاثیری در سئو سایت داره؟ بهتره بدونین یکی از مواردی که تاثیر بسزایی بر رتبه سایت داره، نرخ پرش هست. زمانی که در حال بهبود سئو سایت خود هستین، یکی از موارد مهمی که باید بهش توجه کنین، نرخ پرش از سایت هست. شما باید بانس ریت رو همواره زیر نظر داشته باشین و سعی کنین تا نرخ پرش سایت خودتون رو کاهش بدین.

نرخ پرش به یه کابوس برای بیشتر صاحبان سایت های بزرگ و فروشگاه های اینترنتی تبدیل شده. نرخ پرش یا بانس ریت یکی از معیارهای آنالیز سایت هست که توسط گوگل آنالیتیکس ارائه میشه، اگه بتونین میزان بانس ریت سایت خودتون رو پیدا کنین، می تونین آمار نرخ پرش یا همون بانس ریت رو کاهش بدین و سایت خودتون رو برای رتبه گرفتن در گوگل آماده کنین. بنابراین، باید با مفهوم نرخ پرش آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نرخ پرش چیست؟ اطلاعاتی در مورد نرخ پرش یا Bounce Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل افزایش نرخ نرخ بپردازیم و بانس ریت خوب رو مورد بررسی قرار بدیم.

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش چیست؟

اگه در حوزه سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نرخ پرش یا Bounce Rate رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که نرخ پرش چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نرخ پرش یا بانس ریت معیاری هست که ابزار گوگل آنالیتیکس مقدار اون رو به ما میده و بهبود نرخ پرش یکی از چالش های بزرگ برای طراحان سایت هست. 

نرخ پرش درصد بازدیدکننده هایی هست که صفحه سایت رو بدون هیچ اقدامی ترک می کنند. منظور از از اقدام، کلیک روی یه لینک، پر کردن فرم یا خرید کردن هست. بنابراین، اگه نرخ پرش سایت شما بالا باشه به این معنی هست که سایت شما برای مخاطب هیچ جذابیتی نداره.

جالب اینجاست که بدونین نرخ پرش یا Bounce Rate درصدی از بازدیدکننده هایی رو تشکیل میده که به محض ورود به یکی از صفحات سایت شما، از صفحات دیگه دیدن نمی کنند و صفحه مرورگر رو می بندن و یا در بسیاری از موارد سایت دیگه رو از طریق سایت شما یا با تایپ کردن در نوار مرورگر خودشون باز می کنند. بنابراین، در صورتی که بازدیدکننده وارد شدن به سایت شما بدون هیچ تعاملی از سایت خارج بشه و بازدید اون فقط به یه صفحه محدود شده باشه، این کار به عنوان یه بانس ریت منفی محسوب میشه. اگه می خواهین تا بانس ریت سایت شما کاهش پیدا کنه، سعی کنین تا سایت خودتون رو برای مخاطبان جذاب تر کنین.

دلایل افزایش نرخ پرش سایت چیست؟

دلایل افزایش نرخ پرش سایت چیست؟

همونطور که گفتیم، نرخ پرش یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ هست که به ترافیک سایت اشاره داره. نرخ پرش سایت که معمولا با عدد نشون داده میشه، نشون دهنده درصد بازدیدکننده هایی هست که وارد سایت میشن و سپس سایت رو ترک می کنند. نرخ پرش سایت به دلایل مختلفی افزایش پیدا می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل افزایش نرخ پرش سایت بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: انواع ایرادات فنی صفحات وب و تاثیر آن بر سئو

• کند بودن سایت

یکی از دلایل افزایش نرخ پرش سایت، کند بودن سرعت سایت هست. زمانی که برای دسترسی به یه محتوا یا خرید محصول وارد سایتی میشین، هیچ چیز بدتر و اذیت کننده از کندی سایت و بارگذاری لاک پشتی صفحه مورد نظر نیست. به همین دلیل بهتره فکری به حال سرعت بارگذاری صفحات سایت کنین و با ترفندهای مختلف این مقدار رو به کمترین حالت ممکن برسونین. با افزایش سرعت سایت، نرخ پرش شما هم کاهش پیدا می کنه و کاربران خیلی زود از سایت شما بیرون نمیان و صفحه شما رو ترک نمی کنند.

• مشکلات فنی و خطای 404

یکی دیگه از دلایل افزایش نرخ پرش سایت، وجود مشکلات فنی و خطای 404 در وبسایت هست. تصور کنین کاربر مشتاقانه وارد سایت شما شده تا به چیزی که می خواد برسه، ولی مدام با خطای 404 روبرو میشه و نمی تونه صفحه مورد نظرش رو پیدا کنه. از طرف دیگه، ممکنه به دلیل مشکلات فنی دیگه خطاهای دیگه ای هم نشون داده بشه که حاصل اون چیزی نیست جز ترک سایت از طرف کاربر. بنابراین، سعی کنین تا مشکلات فنی سایت خودتون رو برطرف کنین تا خطاهایی مثل خطای 404  نشون داده نشن.

• محتوای نامناسب و بی کیفیت

یکی دیگه از دلایل افزایش نرخ پرش یا بانی ریت سایت، محتوای نامناسب و بی کیفیت هست. حتی اگه سرعت سایت شما خوب باشه و هیچ خطایی نشون داده نشه، ولی مخاطب احساس کنه محتوایی که به اون ارائه می کنین، ارزشی نداره و بی کیفیت هست، بلافاصله سایت شما رو ترک می کنه و به سایت های دیگه مراجعه می کنه. محتوای صفحه مورد نظر نه تنها از نظر کامل بودن اطلاعات و تصاویر، باید جذاب و کاربردی باشه.

مقاله پیشنهادی: تکنیک های نوشتن عنوان محتوا

بانس ریت خوب چه عددی هست؟

بانس ریت خوب چه عددی هست؟

برای معلوم شدن بانس ریت خوب برای سایت خودتون، اول باید تفاوت بین نرخ پرش بالا و نرخ پرش پایین رو درک کنین. نرخ پرش بالا یعنی مدت زمان حضور بازدیدکننده در سایت کم هست، اون ها یه صفحه از سایت شما رو بازدید می کنند و سپس سایت رو ترک می کنند. نرخ پرش پایین هم یعنی بازدیدکننده ها زمان بیشتری رو برای حضور در یه صفحه و کلیک روی لینک های موجود صرف می کنند. از جنبه خوب و بد بودن، نرخ پرش بالا همیشه بد نیست. نرخ پرش خوب و بد عبارت های نسبی هستن که تعریف اون ها بسته به معیارهای مختلفی می تونه تغییر کنه.

نرخ پرش خوب رو میشه عددی بین 56 تا 70 درصد محسوب کرد. همچنین نرخ پرش 41 درصد تا 55 درصد رو ممیشه به عنوان نرخ پرش متوسط در نظر گرفت. نرخ پرش بهینه هم 26 الی 40 درصد هست. توجه داشته باشین که نرخ پرش هیچ وقت صفر یا نزدیک به اون نمیشه، چون همیشه افرادی وجود دارن که با دلایل مختلفی سایت رو بلافاصله ترک می کنند. اگه نرخ پرش سایت شما کمتر از 20 درصد باشه، احتمال وجود مشکل فنی در سایت و یا در تنظیمات گوگل آنالیتیکس وجود داره که باید برطرف بشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نرخ پرش چیست؟ اطلاعاتی در مورد نرخ پرش یا Bounce Rate به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل افزایش نرخ نرخ بپردازیم و بانس ریت خوب رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، نرخ پرش یا بانس ریت معیاری هست که ابزار گوگل آنالیتیکس مقدار اون رو به ما میده و بهبود نرخ پرش یکی از چالش های بزرگ برای طراحان سایت هست. همچنین نرخ پرش درصد بازدیدکننده هایی هست که صفحه سایت رو بدون هیچ اقدامی ترک می کنند و سراغ سایت دیگه ای میرن.

نظرات: