دانش لازم برای تولید انواع محتوا موضوعی هستش که در این مقاله از سایت تولید محتوا محتواکده قراره بهش بپردازیم. این روزها که زمان اکثریت مردم در دنیای دیجیتال صرف میشود. تقریبا همگی با تولید محتوا و یا سفارش تولید محتوا سر کار داشتیم و داریم ولی اسم کاری رو که داریم انجام بدیم رو نمیدونم. میتونیم همین عکس یا ویدیو با متنی که در صفحه های مجازی منتشر میکنیم مثال بزنیم که داریم یک محتوایی رو با مخاطب هامون به اشتراک میزاریم. خوب این خیلی ساده و مبتدی هستش. ولی اگه بخوایین محتوایی رو برای سئو سایت تولید کنید که در رسانه های مثل سایت و صفحات شبکه های اجتماعی که پر مخاطب هستند و بازدید بی شماری ازشون میشه. باید خیلی حرفه ای در این جا عمل کنیم. هم در تولید محتوا و هم در طراحی سایت

پس واسه تولید محتوای حرفه ای برای انتشار در رسانه ها باید دانش مخصوص خودش رو یاد بگیریم. که چطور میتونیم برای یک وب سایت مقاله همراه با عکس یا ویدیو تهیه کنیم یا در اینستاگرام یک ویدئو با کپشن جذاب پست کنیم. 

اگه به دنبال یادگیری اصولی و حرفه ای در این زمینه هستین بهتره با ما همراه باشین تا بتونیم واسه پیشرفتتون در این حوزه کاری کمکی کرده باشیم.

همون طور که گفتیم محتوا در انواع مختلف تولید و به اشتراک گذاشته میشه. مثلا: 

1.متن 2.عکس 3.ویدئو 4.پادکست 5.اینفوگرافیک 6.پوستر و کاتولیگی 7. وبینار که تک به تک به هرکدومشون می پردازیم. ولی قبل اینکه به انواع محتوا بپردازیم. باید در حالت کلی یک سری اطلاعات در مورد مهارت های تولید کننده محتوا رو بدونیم و بدونیم باید چه دانشی تو این زمینه داشته باشیم.

مهارت های تولیدکننده محتوا

مهارت های تولیدکننده محتوا

1. تسلط کافی برای جستجو

برای اینکه بتونید در مورد موضوعی که میخوایین در موردش محتوا تولید کنید باید توانایی جستجوگری فعالی داشته باشین. مثلا برای محتوای متنی باید بتونین با سرعت بالا به اطلاعات موثق و مفید دسترسی پیدا کنید، تا بتونین درک مطلب داشته باشین و هنگام نوشتن مفهموم رو برسونین. باید مثل یک پژوهشگر عمل کنید تا محتوای که تولید میکنید کاملا منحصر به فرد باشه.

2. تسلط نسبی به زبان انگلیسی

مسلما محتواهای از قبل به زبان انگلیسی تولید شدن. برای اینکه بتونیم به محتواهای با زبان انگلیسی دسترسی پیدا کنیم. باید زبان انگلیسی بلد باشیم. اگه تسلط کافی تو زبان ندارین نگران نشین از گوگل ترانسلیت میتونین استفاده کنین. اما برای حرفه ای شدن تسلط به زبان انگلیسی در اولویت قرار داره.

3. آشنایی با مفاهیم بازاریابی

هدف از تولید محتوا برای هر کسی میتونه متفاوت باشه، امروزه از محتوا در کسب و کار برای بالا بردن فروش محصول یا خدمات استفاده میکنن. برای اینکه بتونین بازار کسب و کار رو با محتواسازی ارتقا بدین. بهتره از استراتژی های که در بازاریابی برای جلب اعتماد مشتری انجام میدن رو بلد باشین تا بتونین به هدف، که در اینجا فروش هستش رو به دست بیارین.

مقاله پیشنهادی: چرا آینده سایت به تولید محتوا بستگی دارد؟

4. آشنایی با دستور زبان، نگارش

برای اینکه بتونین محتواساز حرفه ای باشین باید دستور زبان و نگارش رو بلد باشین. کسایی که نویسندگی محتوا میکنن زیاد با این مهارت سرکار دارن. شما بدون رعایت قوانین املا و نگارش نمیتونین در نوشتن تسلط کافی داشته باشین، و درک مطلب رو به صورت مختصر و مفید به مخاطب برسونین. شاید شما بگین من که در قسمت نویسندگی تولید محتوای فعالیت نمیکنم پس این ویژگی شامل من نمیشه، سخت در اشتباه هستین. کسایی که پادکست و یا ویدئو تهیه و تولید میکنن باید سخنی که برای ارائه در محتوای صوتی یا تصویری استفاده میکنن رو به طور متن و کاملا صریح آماده کنن که نیاز به دستور زبان دارین.

5. مسلط به انواع سبک های نوشتاری

در محتواهای متنی، هر نویسنده باید سبک خاص خودش رو داشته باشه. به عبارتی منحصر به فرد بنویسه، و نوشته ها باید با موضوع متن هم خوانی داشته باشن. مثلا برای محتواهای خبری باید خیلی رسمی نوشته بشه، بعضی از سایت ها نوشته هاشون رو ترجیح میدن به سبک عامیانه تری تولید کنن. 

برای اینکه این مهارت رو بدست بیارین بهتر مطالعه تون رو بیشتر کنید. که با انواع لحن های نوشتاری آشنا بشین و تمیرین و تکرار در نوشتن خیلی مهم است. با نوشتن مداوم میتونین سبک نوشتاری خودتون رو ایجاد کنین. و یکی نویسنده محتوای منصحر به فرد باشین که نوشته هاتون نظیر نداشته باشه.

6. آشنایی با مفهوم سئو

تواید کننده محتوا باید با دانش سئو آشناییت داشته باشه. محتوا نه تنها باید به مخاطب جذاب باشه و بتونه نظرکاربر و به خودش جلب کنه. باید از طرفی مورد پسند گوگل هم باشه. واسه اینکه بتونیم محتوای سئو کار شده داشته باشیم باید از کپی کردن محتوای سایت های دیگه خط قرمز مون باشه. رعایت کردن قوانین سئو نیاز به آموزش های تخصصی داره. که محتوای شما بتونه در رتبه بندی گوکل درجات بالاتری کسب کنه و از طرف کاربران با بازدید زیادی رو به رو شه.

رعایت کردن سئو معمولا برای محتواهای نوشتاری زیاد کاربرد داره. دو مورد از پارمترهای خیلی ساده که میتونین در نوشتن مقاله هاتون برای بالا بردن سئو سایت ازش استفاده کنین. نویسنده باید هنگام نوشتن مقاله به کیفیت نوشته ها توجه زیادی کنه، و واژهای کلیدی رو به طور حرفه ای داخل متن استفاده کنه که گوگل تشخیص بده در مورد چه موضوعی محتوا رو منتشر کردین. 

در قسمت بالا به 6 مهارت در تولید محتوا اشاره کردیم. ولی برای تولید کردن یک محتوای مفید به تنها مهارت کافی نیست. باید دانش زیادی در این زمینه کسب کنین. هم تواناهایی خودتون رو در ای زمینه به رخ بکشین و هم بتونین با به دست اوردن تجربه و مهارت های ویژه یک محتوای حرفه ای تولید کنید. هر کسی در تولید محتوا در یک تولید نوع معمولا استعداد داره و میتونه محتوای بی نقص تولید کنه برای اینکه بدونیم به سمت تولید کدوم محتوا بریم. که مخاطب پسند باشه و ویژگی های یک محتوای باکیفیت رو داشته باشه. بهتره انواع محتوا رو بشناسیم اینجوری تصمیم گیری واسمون راحت میشه. 

انواع محتوا

دانش لازم برای تولید انواع محتوا

1. محتوای متنی

محتوا به صورت متن که رایج ترین و قدیمی ترین سبک تولید محتوا به شمار میاد. به نظرم باید کاملا آشنا باشین که یه موضوع مرتبط با هدف رو انتخاب کرده در موردش تحقیقات لازم رو انجام میدیم. با یک مقدمه شروع به نوشتن میکنیم. که در نوشتن مقاله باید به عنوان های که داخل مقاله ازشون استفاده میکنیم دقت کنیم که پاسخ گوی نیاز کاربر باشه و دور از حاشیه به صورت مختصر و مفید بنویسیم. مسئله اصلی که باید در نظر بگیریم استفاده واژه های کلیدی در مقالمون هستش که باعث میشه گوگل به موضوع سایت واقف بشه و با جستجو، مخاطب روبه سایت شما هدایت کنه.

محتوای متنی خود به چند دسته تقسیم میشه. باید به مکان انتشار و موضوع مقاله دقت کنیم. چون هر نوع متنی که مینویسیم اصول و قوانین مختص خودش رو داره. محتواهای متنی به مقالات وب سایت ها، ایمیل ها، خبرنامه، محتواهای که در شبکه های مجازی مختلف منتشر میکنیم تقسیم میشه. که هر کدوم از این نوشتارها نوع نگارش مخصوصی دارن مثل محتواهای عمومی، محتواهای تخصصی پژوهشی، متن های صمیمی که تو شبکه های اجتماعی ازش استفاده میشه، گزارشات خبری، محصول نویسی که باید به صورت خصصی ازشون استفاده کنیم.

مقاله توصیه شده: آیا تولید محتوا موجب افزایش فروش می شود؟

2. محتوا صوتی (پادکست)

یکی دیگر از محتواهای که امروزه خیلی طرفدار داره، و تونسته توجه مخاطب رو به خودش جلب کنه محتوای صوتی هستش. در محتوای صوتی فایل ها به صورت صوتی و پادکست ها تولید میشن. در محتوای صوتی هم باید به نوع گفتار و انتخاب کلمات برای درک بهتر مخاطب توجه کنیم، و به صورت روان بدون توپوق زدن محتوا رو ضبط کنیم. مخاطبین ترجیح میدن بتونن در هنگام انجام کارهای دیگه، کار مفید دیگری رو انجام بدن که در اینجا با دسترسی آسان به محتوای صوتی میتونن به راحتی استفاده بهینه ای از مطالب انتشار شده به صورت پادکست دسترسی داشته باشن. از جمله محتوای صوتی میتونیم به: موسیقی، مقاله های صوتی، اجرایی رادیویی و ... اشاره کنیم.

3. تولید محتوا به صورت عکس

عکس ها و تصاویر یکی از عوامل مهم در تولید محتوا به حساب میان. با استفاده از عکس های جذاب و مربوط به موضوع محتوا میتونه در جذب مخاطب تاثیر به سزای داشته باشه. به گفته محققان حافظه تصویری افراد بسیار قوی میباشد یعنی تصویر به یادمانی تر از متن می باشد. معمولا بعضی از کاربران هنگام جستجو یک عنوان خاص اول به تصاویر نگا میکنن، و با مجذوب شدن به عکس شروع به خواندن مطالب مقالات میکنن. پس میتونیم با استفاده از عکس های مناسب هم میتونیم در ذهن کاربر باقی بمونیم و هم تعداد زیادی مخاطب رو به سایت هدایت کنیم.

4. محتوای ویدئویی

محتوای ویدئویی

محتوای ویدئویی بازخورد قابل توجهی از طرف مخاطبان به خودش گرفته است. با پیشرفت تکنولوژی عادات رسانه ی مردم تغییر کرده است در این جهت که تمایل کمتری به خوندن دارن پس تغییر رویه تولید محتوا از مقالات به ویدئو بی تاثیر نیس و باعث جذب مخاطب میشه. امروره مدیران تولید محتوا میدونن که با استفاده از چارچوب های مشخص شده اقدام به تولید ویودیو های با موضوعات آموزشی، مصاحبه ها، ویدئوهای تبلیغاتی میکنن ،و هر نوع ویدئویی که در کسب و کارشون ثمر بخش هستش رو تهیه و منتشر میکنن.

مقاله مرتبط: ویدیو در محتوای تولید شده چه تاثیری دارد؟

5. تولید محتوا به سبک اینفوگرافیک و موشن گرافیک

از تکینک موشن گرافیک در انمیشین ها و سینماها بیشتر استفاده میشد. ولی هر چه تولید محتوا پیش میریم به قولی توقع مخاطب هم از تولیدات بیشتر میشه و میخوان با انواع جدیدتری رو به رو بشن تا کسب اطلاعات کنن. موشن گرافیک به آنچه که ثابت و بی حرکت هست و ازطریق گرافیک به ویدئو تبدیل میشود گفته میشه. موشن گرافیک پاشو فراتر از تلویزیون و انمیشین گذاشت و به دنیای تولید محتوا وارد شد که محبوبیت کاربران رو به طرف خودش کشید.

اینفوگرافیک هم یکی از انواع روش های نوین در تولید محتوا محسوب میشه. با این تکنیک توضیحات و نوشته های مختصری رو بر روی عکس ها میشه قرار داد. که کاربر رو با موضوع محتوای کلی آشنا میکنه و خیلی مفید واقع میشه.

6. محتوا پوستر و کاتالوگی

یکی دیگر از روش های که در تولید محتوا ازش میتونیم استفاده کنیم، پوستر و کاتالوگ هستش. با استفاده از پوسترها و کاتالوگ ها میتونین هم زمان هم محصول و خدمات خودتون رو نشان بدین و با استفاده از جملات انگیزشی اقدام به جذب آن ها بشین. با این روش میتونین کسانی رو که به پوستر و کاتالوگ علاق دارن رو به سایت خودتون بکشونین. امروزه با وجود شبکه های اجتماعی که بر روی پوستر و کاتالوگ فعالیت میکنن باعث شده تولید محتوا در این مسیر رشد چشم گیری داشته باشه.

7. محتوای وبینار

وبینار ورژن آنلاین سمینار هستش. وبینارها معمولا برای پاسخ گویی به سوالات کاربران گذاشته میشن. در این حالت مخاطب با خدمات یا محصولات شما کاملا آشنا میشه. طبق تحقیقات انجام شده 20 تا 40 درصد شرکت کنندگان در وبینار LEAD میشن وبین 2 تا 5 درصد از افراد بلافاصله بعد از اتمام اقدام به خرید میکنن. این روزها ویبنارها از محبوبیت خاصی بین مخاطبان برخوردار هستن.

تولید محتوا تنوع خیلی زیادی داره که ما به 5 نوع اصلی و محبوب که اکثریت ما باهاش ارتباط برقرار میکنیم رو باهاتون درمیان گذاشتیم. وقتی شما بتونین با یکی از انواع محتوا ارتباط برقرار کنید و بتونین هنگام تولید احساستون رو بهش منتقل کنین میتونین یک محتوای مفید و کاربردی رو در نوع خودش تهیه کنین. 

هدف از تولید محتوا

هدف از تولید محتوا

ما برای تولید محتوامون یه هدفی داریم که واسه چی میخواییم محتوایی که تولید میکنیم رو در اختیار مخاطب قرار بدیم. محتواهای ما یا بازاریابی هستش و واسه معرفی محصولاتمون و پیشرفت در کسب و کار تولید میشن که در این نوع محتواها باید اطلاعات موثق و دقیقی رو به کاربر ارائه بدیم تا بتونیم اعتماد افراد رو کسب کنیم. محتوا میتونه جنبه احساسی و سرگرمی داشته باشه که این نوع محتوا با مخاطب در سطح احساسی ارتباط برقرار میکنه بهتر داستانی نوشته شه. تا مخاطب با خوندن مطالب بتونه متن رو احساس کنه.

تولید محتوا برای آموزش یکم متفاوت تر تهیه میشه. باید محتوا رو برای توصیف و آموزش فرآیندها یا تجزیه و تحلیل داده  ها تولید کنین. این داده ها شواهد و استدلال ساختاری هستن. معمولا محتواهای آموزشی با توجه به نظریه های متفاوتی که ارائه میدن متمایز میکنه.

نظریه که با استفاده از تجارب شخصی یا شغلی شما بدون هیچ تاییدی برای ادعاهای نظری شما تولید میشه، محتوای آموزشی نیست. بنابراین تفاوت در بین داستان آموزشی و یه داستان سرگرم کننده، عینیت در برابر ذهنیت است.

شما الان با مهارت های لازم رو برای اینکه به کار تولید محتوا بپردازین آشنا هستین، و متوجه شدین که با توجه به مهارت هاتون از چه نوع محتوایی بیشتر نتیجه میگیرین و هدفتون از تولید محتوا چی هست. در این نکته به یه سوال برمیخوریم، که چجوری محتواهای که تولید کردیم رو به مخاطب ارائه بدیم.

محیط های برای ارائه محتوا

 

ما اگر بهترین محتوای دنیا رو هم تولید کنیم ولی نتونیم به دست مخاطب برسونیم، اون محتوا به هیچ درد نمیخوره. پس میتونیم بگیم انتشار محتوا خیلی مسئله مهمی هست. وب سایت و شبکه های اجتماعی که این روزها بیشتر از میلیون ها نفر کاربر دارن با انتشار محتوا پا بر جا هستن.

برای انتشار محتوا راه های زیادی وجود داره، ما به چند مورد که، کاربران بیشماری در زندگی روزمره اشون ازش استفاده میکنن می پردازیم:

• وبلاگ

وبلاگ ها یکی از امن ترین درگاه های برای اشتراک گذاری محتوا محسوب میشن. وبلاگ تونسته بین همه درگاه ها مث شبکه های اجتماعی و ... بیشترین کاربر و جلب اعتماد مخاطب رو به خودش اختصاص بده. امکاناتی که وبلاگ در اختیار شما میزاره میتونیم به اضافه کردن محتوای اضافی مولتی مدیا، شخصی سازی محتوا اشاره کنیم. 

• شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی معمولا مخاطبین زیادی دارن. اگر به دنبال مخاطب بیشتری هستین بهتر از این روش استفاده کنین. عیبی که این روش داره شما نمیتونین محتوایی با حجم بالا رو به اشتراک برسونین. که معولا کسایی که از شبکه های اجتماعی استفاده میکنن دنبال مطالب خیلی کوتاه هستن و حوصله خوندن هزارن کلمه و یا دیدن فیلم با دقیقه های زیاد رو ندارن. شما میتونیم از هر دو روش استفاده کنید. چکیده ای از مطالب تون رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بزارین کاربرانی که جذب محتوا میشن با گذاشت آدرس وب سایت تون اونا رو به وب سایت تون دعوت کنین. 

سخن پایانی

در این مقاله به دانش لازم برای تولید محتوا پرداختیم. این محتوای که واسه شما تولید کردیم خیلی مختصر نوشته شده که شما نسبت به دانش تولید محتوا آشنا میکنه. برای اینکه در این کار به صورت حرفه ای عمل کنین. باید حوزه فعالیت خودتون رو در زمینه انتخاب کنین و آموزش های حرفه ای ببینید. اینجوری میتونید تو کارتون موفق باشد.

این لیست هیچ وقت پایانی نداره و هر چقدر در این زمینه اطلاعاتتون زیاد بشه باعث موفقیت بیشتری در حرفه اتون میشه. امیدوارم تونسته باشم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار بدم.

نظرات: