به نظر شما کیفیت محتوا مهم است و یا کمیت آن؟اگر شما هم صاحب یک وب سایت یا مشغول کار طراحی سایت هستین، و با این مسئله در جدال هستین که کیفیت در تولید محتوا مهم هست و یا کمیت محتوا حرف اول میزنه. باید به شما بگم که در سال های گذشته کسانی که با محتوا و انتشار اون در وب سایت ها سر کار داشتن، بیشتر از کیفیت به کمیت محتوا بها میدادند، و حتی برخی از وب سایت ها محتوای خود را از سایت های دیگه کپی برداری میکردن. بدون اینکه به اصول و قواعد محتوا سازی و الگوریتم های گوگل توجه کنند. به تولید محتوا در تعداد بیشمار و انتشار اونا به طور نامنظم می پرداختن. 

آیا این نوع تولید محتوا یا سفارش تولید محتوا برای سئو سایت مشکلی داره؟ کمیتی که باید برای هر محتوا در نظر بگیریم چقدر باید باشه مثلا تعداد کلمات در محتواهای متن یا دقیقه های که برای محتوای ویدئویی باید در نظر بگیریم در چه حدی باشن؟ کیفیت محتوا رو چجوری بتونیم تشخیص بدیم؟ انتشار تعداد زیاد محتوا در وب سایت چگونه باید باشه؟ اینا میتونن سوالاتی باشن که ذهن هر فرد رو به خودش درگیر کنه، و فرد سردرگم بمونه که آیا به کمیت محتوا توجه کنه و محتواهای طولانی در تعداد بالا منتشر کنه و یا محتوای با کیفیت و مختصر در تعداد کم در اختیار مخاطبین بزاره. 

برای اینکه به درک کامل این موضوع برسیم، تحقیقاتی در این زمینه از خدمات تولید محتوا انجام دادیم که با شما درمیون میزاریم. پس واسه گرفتن جواب سوالاتتون ما رو ترک نکنین. 

کیفیت محتوا

کیفیت محتوا

برای موفقیت در دنیای دیجیتال که با محتواسازی حرف خودش میزنه، باید بتونیم خودی نشون بدیم. به عبارتی قالب شدن به رقباهای که سخت در تلاشن نامی از خودشون به جا بزارن. باید به محتواهای که تولید میکنیم اهمیت زیادی بدیم تا بتونیم همه رو پشت سر بزاریم. 

معمولا معیاری واسه اینکه کیفیت محتوا رو بسنجیم وجود نداره. کیفیت محتوا از بازخورد مخاطبان و درجه بندی گوگل نسبت به الگوریتم های که داره مشخص میشه. اگر بتونیم مخاطبین رو دوباره به سایتمون بکشونیم و در رتبه بندی گوگل درجه بالایی رو به خودمون اختصاص بدیم موفق شدیم سایتی با محتواهای با کیفیت بسازیم. پس میتونیم بگیم محتوا پادشاه وب سایت ها هستش.

محتوای باکیفیت، محتوایی است که در قدم اول هدف از تولیدش مشخص باشه، شاید بتونین یک محتوای ایده آل تولید کنید ولی بدون داشتن هدف نمیتونین به نتیجه برسین. محتوا باید سوالات مخاطبین رو به طور دقیق و شفاف پاسخ بده اینطوری هم میتونیم بگیم که محتوا باید صریح باشه. محتوای که تولید میشه هر چه جذاب تر باشه میتونه توجه کاربر رو به خودش جلب کنه و حوصله سر بر نباشه که مخاطب رو دفع کنه. از طرفی محتوا باید توجه گوگل رو هم به خودش جلب کنه تا بتونه رتبه بالایی در میان نوع های خودش بگیره، که به اصطلاح سئو سایت گفته میشه . تواین حالت محتوای با کیفیت باعث پیشرفت سایت میشه و صاحبان سایت ها رو به هدفشون میرسونه. 

مقاله پیشنهادی: تاثیر محتوای تولید شده بر افزایش بازدید سایت و فروشگاه

کمیت محتوا

کمیت محتوا

کمیت محتوا اندازه گیری محتوای هست که تولید شده، و البته تعداد محتوایی که تولید و منتشر شده است، هم کمیت محتوا محسوب میشه. 

بعضی از وب سایت ها بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطبین اقدام به تولید محتوا در موضوعات مختلف با حجم زیاد میکنن. خوب اینجوری نه مخاطب میتونه از محتوا بهره ببره و نه صاحب کسب و کاری که واسه رسیدن به هدفش محتوا سازی میکنه به نتیجه برسه. 

محتوا همیشه پادشاه نیست، با تولید محتواهای بی کیفیت محتوا سواره نظام هم حساب نمیشه. چه برسه به پادشاه بودن. 

شما میتونین به جایی اینکه همه ی انرژیتون رو صرف تولید محتوای زیاد بکنین که باعث میشه از عنوان های مرتبط دور بشین، بهتر تمرکزتون رو، روی موضوعاتی بزارین که بتونه به مخاطب در درک کامل عنوان کمک کنه و دور از حاشیه باشه. 

در واقع با برنامه ریزی دقیق میتونین به جایی اینکه یه هفته هر روز پشت سرهم چندین مقاله یا ویدئو در سایت بازگذاری کنین. و تا چندین هفته هیچ محتوایی واسه منتشر کردن نداشته باشین. محتواها رو به صورت مرتب دسته بندی کنین در روز یک مقاله با عنوان جدید و مطالب مفید به مخاطبان ارائه بدین. با انجام اینکار هم خیلی حرفه ای عمل میکنین و هم باعث بالا رفتن سئو سایت میشین. با یک تیر دو نشان رو هدف قرار میدین. 

بعضی از افراد بر این باورند که هرچه بیش‌تر بهتر، ولی تو این حوزه این باور جواب نمیده. البته حجم بالای محتوای که توضیحات و تصاویر و یا پادکست های که اطلاعات به روز و دقیق رو دربرمیگیره، این کلام رو از خودش دور میکنه. 

نمیتونیم بگیم کمیت در هر حالتی نتیجه مطلوبی نداره، کمیت با توجه کردن به هدف و عنوان های که خیلی نکته سنجانه انتخاب شدن و به تولید رسیدن میتونه هم در رشد سایت و هم در رشد کسب و کار نقش به سزایی داشته باشه.

محتوای با کیفیت در کمیت بالا

بنابراین در اینجا میتونیم بگیم برنامه ی که واسه انتشار محتواها میچینیم، از محتواهای که تولید شدن انتظار استانداردهای بالایی رو طلب میکنیم.  محتوای بیشتر برابر است با بینش بیشتر در مورد کاری که انجام میدیم. با محتوای بیشتر میشه به سؤالات زیادی که ذهن کاربر رو به خودش درگیر کرده جواب بدیم. 

همان طور که در قسمت بالا گفتیم، زمانی به کمیت باید دقت کنیم که کمیت باعث پایین امدن کیفیت محتوا میشود، ولی در صورتی که شما توانایی این رو دارین محتواهای با کیفیت در حجم بالا تولید کنید دیگه نیاز نیس بین کیفیت و کمیت مبادله کنید و مجبور به انتخاب یکی باشد.

ناگفته نماند برای تهیه محتوای که حجم پایینی داره، باید به قدری در تولید محتوا حرفه ای باشین که بتونین برای رسوندن درک مطب از جملات کوتاه با واژها های مناسب استفاده کنید. که کار آسونی نیس.

مقاله توصیه شده: آیا تولید محتوا موجب افزایش فروش می شود؟

یک محتوای با کیفیت چه ویژگی های داره؟

در این قسمت از مقاله کیفیت محتوا مهم است و یا کمیت آن؟ نوبت میرسه به بیان ویژگی های یک محتوی باکیفیت. برای اینکه بتونید یک محتوای باکیفیت تولید کنید. باید تنها به مقاله اکتفا نکنید. واسه اینکه نوشته های شما جذاب تر جلوه کنند و توجه مخاطب رو به خودش جلب کنه میتونید از عکس ها و ویدئوهای که مرتبط با موضوع شما هستن استفاده کنین. اینجوری برای اینکه مقاله شما از حالت بی روح بودن در میاد و نگاه ها رو سمت خودش میکشه. از طرفی برخی از افراد برای کسب اطلاعات، بیشتر با عکس و فیلم ارتباط برقرار میکنن.

محتوای با کیفیت باید بتونه پاسخگویی سوالات کاربران باشه. یا طوری نباشه که غیر قابل فهم باشه. مطالب باید جوری نوشته بشه که تمام کاربران از هر سطح بتونن درکش کنن و مفید واقع بشه.

یونیک بودن محتوا یکی از مهم ویژگی های است که باید محتوا داشته باشه. کاربر همیشه دنبال تنوع هستش و از روی مطالب تکراری به راحتی عبور میکنه. ما باید بتونیم با تولید محتوا داده های جدیدی رو از زاویه دیگر به مخاطب برسونیم. به اصطلاح نوآوری داشته باشیم. اینجوری هم به خودمون و هم به کار و مخاطبامون احترام گذاشتیم. 

تولید کننده محتوا باید بتونه از چارچوبی که همه ی تولیدکنندگاه ازش استفاده میکنن خارج بشهو منحصر به فرد عمل کنه. اینجوری محتواهای که تولید میکنه سرد و بی روح نیستن. اینجوری بگم محتوا باید جذاب باشه تا وقتی کاربر داره معالعه میکنه یا ویدئویی رو نگا میکنه مجذوب بشه و لذت ببره به نظرم در این صورت مفید هم واقع میشه.

حالا که یک محتوای با کیفیت تولید کردیم چجوری میتونیم میزان با کیفیت بودنش رو بسنجیم. اگه میخوایین کیفیت محتواهای خودتون رو اندازه گیری کنین عنوان بعدی رو از دست ندین.

معیارهای سنجش کیفیت محتوا

معیارهای سنجش کیفیت محتوا

برای اینکه عملکرد محتوای که منتشر کردیم اندازه گیری کنیم 3 مقیاس وجود داره که واستون عرض میکنم تا میتونه راهگشا باشه:

• ترافیک

افزایش ترافیک در صفحه ای که محتوایی رو بارگذاری کردیم نشانه ی خوبی واسه چگونگی عملکرد محتواست. گرچه تنها حجم ترافیک نمیتونه نشون دهنده محتوای با کیفیت باشه، ولی توانایی جذب مخاطب رو میتونه به خوبی نشون بده. اگر داده ها نشون دهنده ترافیک پایینی هست بهتره محتوامون رو بهینه سازی کنیم چرا که تنظیمات کوچک باعث تاثیرات بزرگ بر ترافیک دریافتی مون داشته باشه.  

• درگیری

در قسمت بالا که به وسیله سنجه ترافیک میتونستیم بفهمیم که چه تعداد نفر از محتوای ما بازدید کردن، ولی این اعداد اصلا نمیتونن تضمین کنن که آیا مخاطب جذب محتوا شده است یا نه. برای اینکه به این نتیجه برسیم که آیا محتوا کاربر رو درگیر خودش کرده، بهتره به میزان نظردهی و یا سوالاتی که مطرح کرده توجه کنیم. هر چه اشتراک گذاری محتوا از طرف کاربر و تعداد سوالاتی که ذهن کاربر رو درگیر کرده که تونسته بیان کنه. نشان دهنده اینه که مخاطب زمان خودش رو برای محتوا صرف کرده. شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با گزینه های که برای کاربران تعریف کرده کار رو واسه سنجش کیفیت محتوا راحت میکنه. زیرا به راحتی تعداد افرادی که محتوا رو شیر کردن و یا لایک و کامنت گذاشتن رو نشون میده.

• نرخ تبدیل

در نحوه نرخ تبدیل، زمانی میتونیم از این روش استفاده کنیم که مخاطب روتبدیل به مشتری کرده باشیم. یعنی تبدیل سرنخ فروش به مشتری یعنی سودآوری از این راه.

هنگام سنجیدن موفقیت از روش نرخ تبدیل، بهتره بررس کنید که کدام محتوا باعث شده بیشترین نرخ تبدیل ایجاد بشه، برای نمونه ویبینارها یا ویدئوها و ... از قابلیت تبدیل به مشتری برخوردار بودن و کدام ها نبودن. باید به میزان موفقیت درگاه ها هم توجه کنیم، که مشتری از وبلاگ ها بوده یا از شبکه های اجتماعی.

کیفیت یا کمیت در تولید محتوا مسئله این است؟

کیفیت یا کمیت در تولید محتوا

تا به اینجا هم با محتوای با کیفیت آشنا شدین و هم مفهموم کمیت محتوا رو بررسی کردیم. اینجاست که میتونیم بپرسیم با توضیحات داده شده بهتر محتوای با کمیت پایین که کیفییت بالایی داره رو در استراتژی های وب سایت مون به کار ببریم. یا به کیمت بالای محتوای با کیفیت توجه کنیم؟

برای این کار باید برنامه ریزی داشته باشین و استراتژی واسه خودتون طراحی کنین. به این شکل که اگر بستر موضوعاتی که میتونین در موردش با عنوان های زیاد بحث کنین و از طرفی میتونین هزینه کنین که تعداد تولید محتوای با کیفیت تون بالا باشه میتونم بگم اینجوری خیلی سریع به نتیجه میرسین.

ولی اگه عنوان هاتون خیلی محدود هست پس بهتره با برنامه ریزی دقیق پیش برین که بتونین زمان زیادی رو برای منتشر کردن محتواها داشته باشین. طوری نشه که شما روزی چند محتوا تولید کنید و ارائه بدین و روزی برسه که دیگه مطلبی واسه ارائه نداشته باشین. 

ناگفته نمونه شما میتونید محتواهای قدیمی خودتون رو ویرایش کنید، و ایده های جدیدی که درمورد محتواهای زمان های گذشته به دست آوردین رو به جای ایده های قدیمی جایگذاری کنین. که در این صورت با بالا رفتن کیفیت محتوا رتبه سایت هم بالا میره. که باعث میشه کاربران (مشتریان) زیادی به کسب و کار شما سراریز بشن.

پس با توجه به معیارهای که دارین میتونین این موضوع رو به نفع خودتون کالبد شکافی کنید. تا نتیجه خوبی به دست بیارین. 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی موضوع، کیفیت محتوا مهم است و یا کمیت آن؟ پرداختیم. این موضوع سوال تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار هست. که محتواسازی ارزش سرمایه گذاری داره یا نه. همون طور که گفته شد برای اینکه بتونیم کسب و کار خودمون رو از طریق اینترنت (وب سایت، صفحات شبکه های مجازی) پیش ببریم. یا باید خومون تولید کننده محتوا حرفه ای باشیم و بتونیم وقت بزاریم تا جواب بگیریم. یا از اشخاص متخصص در این زمینه کمک بگیریم. 

ولی در هر صورت مثل هر کاری اگه بخواییم نتیجه بگیریم باید حرفه ای باشیم و واسه اینکه فقط یه کاری کرده باشیم این کار رو نکنیم. به صورت حرفه ای با برنامه ریزی و استفاده از استراتژی های دیجیتالی کارتون رو پیش ببرین. 

امیدوارم کسب و کارتون رو با تولید محتوای باکیفیت در انواع خودش (مقاله، عکس، ویدئو و ...) که در کمیت ایده ال ارائه میدین. کاملا، هم از طرف کاربران و هم از طرف گوگل رتبه بالایی بگیره و باعث شه به هدف تون برسین.

نظرات: