محتوای متنی بهتر است یا محتوای ویدیو؟ موضوعی که در این مقاله میخوایم بررسی کنیم. در دنیای که سلیقه هر انسان نسبت به هم نوع خودش کاملا متفاوت هست. حتی شکل یادگیری افراد هم با هم فرق میکنه. کسب رضایت همه اقشار جامعه امکان پذیر نیست. ولی میشه با تنوع بخشی و یا شناسایی مخاطبانی که با شما در ارتباط هستن رضایت اکثریت رو به دست آورد.

همون طور که میدونید تولید محتوا فقط به یک شکل نیست و در تنوع های زیادی برای ارائه بهتر خدمات و جذب مخاطب و همچنین برای برقراری ارتباط بهتر بین شما مخاطب تهیه و تولید میشه. البته میشه گفت تولید هر نوع محتوا به زمینه فعالیت شما هم بستگی داره که مثلا محتوای متنی بهتر میتونه پاسخگویی نیاز کاربر باشه یا محتوایی ویدیویی و یا ... 

به نظر من برای محتواسازی نباید فقط به یک نوع محتوا تکیه کنید. بهتر مثلا محتوای متنی همراه با عکس باشه تا هم محتوا جذاب بشه و حوصله سر نباشه و هم درک بهتری از محتوا رو برای مخاطب داشته باشه.

اما اگر نمیدانید محتوا متنی جوابگویی شماست و یا محتوای ویدیویی بهتره با ما در سایت تولید محتوا محتواکده همراه باشید تا میان محتوا متنی و ویدیویی مقایسه ای از چند جهت انجام بدیم. به این شکل تصمیم گیری واستون راحت میشه و متوجه میشین که کدام محتوا میتونه حوزه فعالیت شما رو بهتر دربر بگیره.

اهمیت محتوای متنی

محتوای متنی بهتر است یا محتوای ویدیو

محتوای متنی که رایج ترین و قدیمی ترین در انواع خودش است. برای تولید محتوای متنی ابزار خاصی نیس فقط نویسنده خلاق و یک سیستم برای نوشتن، شاید محتوای متنی در نظر عده¬ای از افراد کار آسونی باشه. ولی این شغل هم مثل هر شغل دیگه ای سختی های خودش داره. نویسنده تولید محتوا باید خلاق و منحصر به فرد عمل کنه. باید توانایی نوشتن مطالب با قابلیت درک بالا برای مخاطب رو داشته باشه. محتوا متنی در چند نوع نوشته میشه مثل مقالات وب سایت ها، ایمیل، خبرنامه و ... که هرکدوم شامل اصول و قواعد خاص نوشتاری خودشون هستن. متن نوشته شده باید بدون خطاهای دستور زبان و نگارشی تولید بشه. محتوای نوشته شده کاملا صریح و روشن باید باشه. منظور از صریح بودن این نیس که از کلمات ساده استفاده کنید از هر واژه¬ی در جای خودش و با نکته سنجی استفاده بشه. تا هم مفهموم متن رو به خوبی برسونه و هم جذاب باشه. 

مقاله پیشنهادی مرتبط: تاثیر محتوا بر ورودی های سایت چقدر است؟

اهمیت محتوای ویدیویی

اهمیت محتوای ویدیویی

در سال های اخیر محتوای ویدیویی تونسته توجه اکثریت کاربران رو به خودش اختصاص بده. میتونیم بگیم با پیشرفت تکنولوژی عادت های رسانه ای مردم تغییر کرده، که سوق مردم به طرف محتواهای ویدیویی خیلی بیشتر از مطاله مقاله ها شده. برای تهیه محتوای ویدیویی ابزارهای تخصصی با افراد تخصص نیاز هست. ویدیوهای ضبط شده باید توانایی برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال اطلاعات رو داشته باشن. این روزها مدیران کسب و کارها با توجه به حوزه¬ی فعالیت خودشون اقدام به تولید محتوا ویدیویی در چارچوب های مشخص شده که موضوعات مثل، آموزشی، مصاحبه، معرفی محصول، تبلیغاتی و ... شامل میشه رو تهیه میکنن.

با کلیات محتوای متنی و ویدیویی آشنا شدیم، در این قسمت از مقاله محتوای متنی بهتر است یا ویدیو، به چند نکته اساسی در هر دو محتوا اشاره میکنیم و مقایسه میکنیم که کدام برای هدف ما معقول تر است:

مقایسه تولید محتوای متنی و ویدیویی از دید کاربران

تولید محتوای متنی و ویدیویی از دید کاربران

کارشناسان حوزه اینترنت با مطالعه مخاطبین و طبق نظرسنجی های انجام شده به این نتیجه رسیدن که جذابیت در اولیت قرار داره. پس حالا به دلیل ویژگی های که ویدیو داره میشه خیلی جذاب تولید بشه ولی از طرفی متن های که ارائه میشه هر چقدر هم که جملات بتونن کاربر رو تحت تاثیر قرار بده بازم تصویری واسشون نمایان نمیشه اینجاست که ویدیو یک قدم جلوتر میافه. 

این روزها کاربران بیشتر ترجیح میدن به جای اینکه وقتشون رو صرف خوندن مطالب بزارن، به تماشای یک ویدیو چند دقیقه ای بپردازن و از مطالبی که ارائه میشه کسب اطلاعات کنند. شاید به این فکر میکنید که برای جذابیت مطالب میشه از عکس ها و اینفوگرافیک ها استفاده کرد، برای کسانی که خوندن رو به تماشای ویدیو ترجیح میدن عکس میتونه جذاب باشه ولی مسئله اینجاست که متاسفانه با دلایل مختلفی مطالعه کردن خیلی درصد پایینی رو در جوامع به خودش اختصاص میده.

مقاله مرتبط پیشنهادی: ویدیو در محتوای تولید شده چه تاثیری دارد؟

مقایسه هزینه ها

محتوای متنی بهتر است یا ویدیویی

همان طور که در قسمت بالا گفته شد، محتوای متنی ابزارهای تخصصی نیاز نداره و خیلی ساده تر از ویدیو تولید میشه. برای اینکه بتونیم محتوای باکیفیت داشته باشیم در محتوای متنی به دانش نیاز داریم. ولی در محتوای ویدیویی ابزارهای تخصصی همراه با دانش نیاز هست که این باعث میشه هزینه تولید ویدیو خیلی بیشتر از محتوای متنی باشه.

به دلیل بالا بودن هزینه ها اکثرا سایت های بزرگی که بودجه¬ی بالایی رو برای این کار اختصاص میدن بیشتر از ویدیو استفاده میکنن تا بتونن جذب مخاطب کنن. برخی از سایت های کوچک تر ترکیب ویدیو و متن رو باهم میزارن در این حالت هم هزینه ها نسبتا کمتر میشه و تعادل داره. وب¬سایت های که بودجه ای برای تولید محتوا ندارن تنها به محتوا متنی و عکس اکتفا میکنن.

مقایسه زمانبر بودن

 وب¬سایت های که در حال رقابت هستن و میخوان در رتبه بندی سایت بالاترین درجه رو به خودشون اختصاص بدن به طوری روی سئو تمرکز خاصی دارن. پس کاملا واضح است که این شرکت¬ها با وب سایت های که دارن به حجم بالای محتوا که در زمان کم با کیفیت بالا تولید شده نیاز دارند.

تقریبا همه میدونن که زمان آماده سازی یک متن یا ویدیو هیچ وقت برابری نمیکنه. یک مقاله با موضوع خاص برای آماده شدن به چندین ساعت زمان نیاز داره اطلاعات جمع آوری، شروع نوشتن و در آخر ویرایش متن نوشته شده همون طور که گفته شد بیشترین زمانی که واسه مقاله نویسی میشه گذاشت یک روز هستش. ولی برای تولید محتوا ویدیویی باید محتوای ویدیو از قبل آماده شه، یک روز رو برای فیلم برداری باید اختصاص بدین و البته ادیت ویدیو که به زمان زیادی نیاز داره تا یک ویدیو بی نقص رو به مخاطب ارائه بده که برای انجام همه¬ی اینکارها نیروی متخصص نیاز هست.

مقایسه تولید محتوای متنی و ویدیویی از دید گوگل

معمولا از دید گوگل بارگذاری هر نوع محتوای متمایز از محتوای دیگر نیس. ولی با توجه به ربات های خزنده درک محتوای متنی واسشون آسونتر هست. که با الگوریتم ها و قواعدی که داره به راحتی میتونه با محتوا ارتباط برقرار کنه و از متا تگ ها به عنوان پل ارتباطی خود استفاده کنه. اینجاست که میشه گفت از دیدگاه گوگل در کل محتوای ویدیویی بهتر از محتوای متنی است.

شرکت های که به تولید محتوای ویدیویی تمایل دارن باید هنر استفاده از هشتک ها رو داشته باشن. تا ربات های خزنده گوگل بتونه ویدیوها روبه درستی درک کنه و تاثیرگذار باشه. ولی با ترند شدن محتوای ویدیو گوگل هم در آپدیت های که داشته اهمیت زیادی به محتوای بصری داده.

ناگفته نماند، شما با انتشار یک ویدیو در قالب مناسب که کاربر رو مجذوب کنه، باعث میشه بازیدهای بیشتری رو دربر بگیره و همچنین با اشتراک گذاری ویدیوها توسط مخاطب باعث لینک دهی میشه که در نتیجه رتبه سایت بالا میره. از طرفی اشتراک گذاری محتوای متنی آسون نیس.

هزینه برای کاربران  

مسلما برای دسترسی به محتوا از طرف کاربران نیاز به اینترنت هست. عاملی که برخی از کاربران رو از نگاه کردن به محتوای ویدیویی باز میداره استفاده حجم زیاد اینترنت هستش. که باعث میشه عده¬ای از مخاطبان محتوای متنی رو ترجیح میدن تا اینترنت شون زودی تموم نشه. از طرفی هر چقدر مدت زمان ویدیو و کیفیتش بالا باشه حجم اینترنت بالایی رو مصرف میکنه که این موضوع باعث شده تولیدکنندگان محتوا از تولید ویدیوهای باکیفیت امتنا میکنن که هزینه کاربران رو کاهش بدن. با تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، پی بردیم که کاربران کلیپ های بیشتر از 3 دقیقه رو دانلود نمیکنن که باید بهش دقت بشه.

آیا محتوا بر سرعت سایت تاثیر میزاره؟

هر چقدر حجم تصاویر و ویدیو ها در سایت بیشتر باشه سرعت بارگذاری سایت پایین میاد. برای اینکه بتونین با آپلود محتواهای که حجم شون زیاد سرعت سایت هم بالا بره باید هزینه بیشتری به هاست بپردازین تا افت سرعت سایت جبران بشه.

 معمولا گرافیک ها و محتوای ویدیویی حجم بالایی دارن و این باعث میشه بارگذاری آن ها بسیار زمان بر بوده و به مرور زمان نرخ پرش سایت بیشتر میشه. به همین دلیل برخی از مدیران وب سایت ها ترجیح میدن سرعت بالایی داشته باشن و متکی به محتوای متنی هستن. 

استخدام نیروهای متخصص

استخدام نیروهای متخصص

استخدام نیرو برای تولید محتوا متنی معمولا از طرف شرکت ها و وب سایت ها به صورت دورکاری صورت میگیره. در این حالت از هزینه های شرکت کاسته میشه. چون معمولا برای تولید محتوای متنی از نویسنده های قهار کمک نمیگیرن و با اندکی آموزش و توضیحاتی مختصر به افراد علاقه مند در این زمینه شروع به این کار میکنن.

ولی برای تولید محتوا ویدیویی باید نیروهای متخصص استخدام کرد درسته با پیشرفت تکنولوژی آماده سازی ویدیو هم از طریق فریلنسر امکان پذیره ولی خوب نیروی کار متخصص هر زمینه واسه همکاری انتظار درآمد بالایی رو داره که تمامی شرکت ها بودجه کافی برای این کار ندارن و ترجیح میدن محتوا متنی تولید و منتشر کنن.

نتیجه گیری

در مقاله محتوای متنی بهتر است یا ویدیو، به مقایسه این دو نوع محتوا پرداختیم. هر دو محتوا ویژگی های مثبت و منفی داره. هر محتوای میتونه انتظارات خاصی از کاربران رو برآروده کنه و همچنین برای استفاده از هر نوع محتوا بهتر زمینه فعالیتتون و رو در نظر بگیرین. به دور از همه اینا توصیه میشه از محتوای ویدیویی کنار محتوای متنی استفاده بشه با ترکیب این دو محتوا هر به سلیقه کاربر احترام گذاشتیم هم در هزینه ها رو متعادل سازی کردیم و هم درک درستی از مطلب رو به کاربران میتونیم برسونیم. از طرفی ترکیب محتوای متنی و ویدیویی طرحی زیبا و چشم گیر به وب سایت میده که باعث جذب مخاطب میشه. امیدوارم تونسته باشم با توضیحات مختصری که د راختیارتون گذاشتم، پاسخ گویی سوالاتی که داشتین شده باشم.

نظرات: