تاثیرات ویراستاری محتوا در جذب مخاطب موضوعی هستش که در این مقاله از سایت سفارش تولید محتوا یعنی محتوا کرده قراره اون رو بررسی کنیم. در تولید محتوا متنی، ممکنه تولیدکننده که نویسنده محتوا محسوب میشه به دلیل نداشتن مهارت های کافی در دستور زبان و نگارش در نوشته ها دچار اشتباه بشه و در املای کلمات یا در نحوه جمله سازی و استفاده از کلمات خطای به وجود بیاد، که هیچ وقت سازه دست بشر بی نقص نمیشه.

نویسنده برای رفع خطاها در نوشته هاش بهتره یکبار به طور دقیق بررسی شون کنه. ولی خوب به دلیل اینکه چشم به نوشته عادت کرده ممکن اصلا متوجه شون نشه و به سادگی رد بشه. ولی ما برای اینکه بتونیم نوشته ای رو منتشر کنیم باید نوشته یا مقاله مون عاری از هرگونه نقص و ایراد باشه. محتوایی که با خطا منتشر بشه باعث زیر سوال رفتن کسب و کار شما میشه.

پس برای جلوگیری از هر گونه اشتباه در محتوا بهتر است قبل از ارائه به مخاطب ویراستاری شود. چی کسی ویراستاری رو انجام میده؟ وظایف یک ویراستار چی هست؟ ویراستاری محتوا در چه تاثیری در سئو سایت و جذب مخاطب در کسب و کارهای اینترنتی و طراحی سایت داره؟ اگر دنبال جوای این سوالات هستین ما رو ترک نکنین.

ویراستار کیست؟

ویراستار کیست؟

ویراستار چشم دوم نویسنده هستش. خود ویراستار باید یک نویسنده ماهر باشه و با تمام لحن های نوشتاری آشنا باشد. هر نویسنده با سبک و حس و حال متفاوتی اثرش رو ارائه میده. ویراستار باید نوع سبک رو به طور تخصصی تشخیص بده تا بتونه به نویسنده کمک کنه تا نوشته هاش اثرگذاری بیشتری داشته باشن. متاسفانه برخی از ویراستارها سبک خاصی که خودشون دارن رو بر روی نوشته های نویسنده تحمیل میکنن، این کار نه تنها به نویسنده کمک نمیکنه بلکه باعث میشه یکپارچگی خودش رو از دست بده.

معمولا ناشرانی که کتاب چاپ میکنن از ویراستار حرفه ای کمک میگیرن چون زمان کافی برای انجام این کار و دارن و هزینه های ویراستار براشون خیلی جزئی است. 

ویرایش یک مهارتی هست که با تسلط بهش میشه کیفیت محتوا رو بالا برد. ولی برای تولید محتوایی که باید در زمان کمی آماده و منتشر بشه باید نویسنده مهارت کافی در این زمینه داشته باشه. تا بتونه در حد ممکن محتوای بی نقص خلق کنه. باید به عنوان یک نویسنده محتوا به خوبی بدونیم که چگونه یک محتوا رو ویرایش کنیم.

مقاله پیشنهادی: دانش لازم برای تولید انواع محتوا 

چطوری یک محتوا رو ویراستاری کنیم؟

  در این بخش از مقاله تاثیرات ویراستاری محتوا در جذب مخاطب در مورد نحوه ویراستاری یک مطلب صحبت می کنیم. یک محتوا از نظر کسی که تولید شده هیچ ایرادی نداره و بدون نقص هستش. همون طور که در بالا هم گفتیم چون چشم تولید کننده به محتوا عادت کرده و تمامی نوشته ها در مغز اون تداعی شده با هر بار خوندن فقط سیر خط اون رو دنبال میکنه. که ممکن به احتمال زیاد متوجه ایرادت ظاهری محتوا نشه. برای ویراستاری نوشته هامون به چند روش زیر میتونید این مرحله رو طی کنید:

• اگر به عنوان نویسنده محتوا به مهارت ویرایش مطالب اصول دستور زبان و نگارش مسلط هستین و همچنین زمان کافی برای ارائه مطالب خود دارین. بهتره بلافاصله بعد از نوشتن مطالب، اقدام به ویراستاری نکنین. بعد از اتمام نویسندگی زمانی رو صرف کارهای دیگه ی بکنین تا ذهنتون پاک شه سپس اقدام به ویرایش مطالب رو به عنوان یک ویراستار شروع کنین. مطمئنا از اشتباهاتی که داشتین و در حین نوشتن متوجه شون نشده بودین حیرت زده میشین.

• کمک گرفتن از ویراستار حرفه ای روش دیگری برای ویرایش نوشته ها هست که هم هزینه ی زیادی رو باید بابتش پرداخت کنین و هم زمان کافی واسه اینکه بتونین محتواهاتون رو برای ویرایش به شخص حرفه ای بسپارین رو داشته باشین. مسلما این روش خیلی مطمئن هست. معمولا کسانی که با حجم بالایی محتوا تولید میکنن این فرآیند ویرایش رو به ویراستار میسپارن.

• این روزها برنامه های نرم افزاری عرضه شدن که ویراستاری محتوا رو انجام میدن. ولی هیچ نرم افزاری روح و احساس نداره که بتونه به نوشته ها منتقل کنه. ولی راهکاری سریع واسه ویرایش مطالب هست که کمک شایانی میتونه در این زمینه واستون کنه. 

انواع ویراستاری

انواع ویراستاری

همان طور که میدونید محتوا انواع مختلف داره. ویرایش هر نوع محتوا روشی خاص خودش رو مطلبه. ولی خوب ماهیت ویرایش در همه ی نوع ها تقریبا یکیه که تلاش برای رفع اشکالات و صحت مطلب داره.

o ویرایش محتوایی متنی

ویرایش محتوای متنی از چند نظر بررسی میشه. 1. از نظر دستور زبانی و نگارشی: که به جمله بندی و انشا متن باید توجه شه. غلط¬های املایی اصلاح بشه. چینش پاراگراف¬ها اصولی باشه. کنترل ساختار زبانی به جز محتوای متنی در محتوای شنیداری و مکالمات محتوای ویدئویی پر اهمیت هستش.

o ادیت عکس 

ویرایش نور، سایز، رنگ و ... و دیگر تغییرات ظاهری عکس از مهم ترین ویرایش های محتوا محسوب میشه. زیرا خاصیت این نوع محتوا بصری است و تاثیر زیادی در مخاطب داره. باید به صورت حرفه¬ای ویرایش بشه تا مغایرتی وجود نداشته باشه.

o ادیت ویدئو

ویدئو معمولا از لحاظ نور پردازی، هماهنگی صدا و تصویر، آغاز و پایان مناسب هر ویدئو باید ویرایش بشه. با توجه به محبوبیت و سهم قابل توجهی که ویدئو در محتواسازی پیدا کرده ویرایش ویدئو از ضروریات محسوب میشه.

مقاله توصیه شده: ابزار لازم برای تولید انواع محتوا را بشناسید

وظایف ویراستار

وظایف ویراستار

کسی که مهارت ویراستاری داره باید دقت بالایی داشته باشه. رکن دیگر موفق شدن ویراستار صبور بودن هست به دلیل اینکه، ویرایش محتوا یک فرآیند کاملا تکراری است و تنوع کاری نداره صبر و حوصله و دقت بالا لازمه ی کار ویراستار است. ویراستار باید کنجکاو عمل کنه چون هر روز حوزه دانشش گسترده میشه باید بتونه اطلاعات خودش رو به روز کنه. 

میتونیم بگیم وظیفه ویراستار سنگین تر از تولید کننده محتوا است؛ ویراستار باید خیلی نکته سنجانه عمل کنه. باید محتوا رو از لحن نوشتاری و ساختار فنی به بهترین حالت ممکن برسونه. ویراشگر باید همه ی پاراگراف ها رو با عنوان های اصلی و فرعی مرتب کنه.

بازنگری و اصلاح نادرستی های فنی و نگراشی یکی از وظایف اصلی ویراستار است. شاید یک متن بارها بارها توسط اشخاص مختلف ویرایش شود ولی باز هم غلط های نگارشی، جا افتادگی های برخی از حروف و یا غلط املایی از چشم جا افتاده باشن. یک شخص ویراستار حرفه ای باید فرآیند ویرایش رو به قدری منسجم شده انجام بده که اشتباهات کوچک هم خیلی نادر و در حد نیست باشن.

ویراستار باید بتونه ارتقاء سطح کیفی متن در یک محدوده زمانی خاص رو انجام بده. در پروژه های کلان ویراستار برای انجام وظیفه ی که بهش واگذار شده محدودیت زمانی نداره، که در این مواقع با برنامه ریزی دقیق کارش رو پیش میبره که بازدهی این فرآیند به طور چشم گیری افزایش میده. ولی وقتی شخص ویراستار برای انجام ویرایش محتوا محدودیت زمانی داره باید در لحظه تصمیم خودش رو برای انتخاب بهترین و زیباترین واژه و ترکیب آن با جمله بگیره که کمتری خطا رو داشته باشه.

تاثیرات محتوا ویراستاری شده در جذب مخاطب

تاثیرات محتوا ویراستاری شده در جذب مخاطب

برای جذب مخاطب در تولید محتوا قبل از ویراستاری باید لحن نوشتاری مون رو تعیین کنیم. انتخاب لحن محتوا به هدف شما در ارائه محتوا و شناخت پرسونای مخاطب داره. باید با توجه کردن به شخصیت برندی که دارین محتواسازی کنید. نحوه نوشتن یک مطب شوخ طبع با یک برندی که جدی و خشک است زمین تا آسمان فرق داره پس ویراستاری هر نوشته با نوشته دیگر تفاوت داره. ویراستاری محتوا با شناسایی درست مخاطبین و هدف باعث جذب مخاطب میشه.

در برخی موارد جاذبه زبان و نوشته بیشتر از دستور زبان اهمیت داره. گاهی جاذبه قلم نویسنده انقدر زیاد میشه که غلط های دستوری دیده نمیشه. برعکس بعضی نوشت ها انقدر از نظر دستوری تمیز نوشته شده ان ولی مخاطب رو جذب نمیکنن. برای اینکه بتونیم نوشته های مجذوب کننده¬ی داشته باشین بعضی موقع ها باید دستور زبان رو بشکنیم و بهش توجه نکنیم. میتونیم بگیم جاذبه باعث میشه دستور زبان در نوشته¬ها خیلی کم رنگ خودش رو نشون بده.

مخاطب برای خواندن مطالب و یا دیدن ویدئو با تیتری که اول پاراگراف و یا بالای کلیپ بیان شده اقدام به خوندن یا دیدن میکنه اگر عنوان نوشته شده با توضیحات که هست ارتباط نداشته باشه مسلما از ادامه خوندن یا دیدن ویدئو امتنا میکنه. که این باعث میشه کیفیت و ارزش محتوا از بین بره. ولی با ویرایش دقیق و تیترگذاری درست که مرتبط با موضوع پاراگراف یا ویدئو هست باعث میشه کاربر صفحه رو ترک نکنه.

همیشه در همه حوزه¬ها رقبای هستند که حرفه ای عمل میکنن. محتوای باکیفیت و همه چیز تمام، کیفیت ذائقه¬ی محتوایی مخاطبان رو افزایش میده. پس محتوایی که با بی¬توجهی تولید میشه خودش رو از بازی حذف میکنه. چون مخاطب همیشه دنبال محتوای بی¬نقص هستش. با ویرایش محتوا به یک محتوای باکیفیت دسترسی دارین.

خوندن اطلاعات روان و قابل فهم برای مخاطب لذت بخش است. که باعث ترغیب کاربر واسه خوندن مطالب میشه. بازگشت مخاطب به سایت و جذب کاربر بیشتر باعث بالا رفتن رتبه از نظر سئو میشه. همون طور که گفته شد عکس در جذب مخاطب عامل بزرگی محسوب میشه، پی تو انتخاب نوع عکس و ویرایش جهت زیباسازی موثر در رشد وب سایت هستش. از جهتی هر چه محتواهای سایت با دقت و ظریف کاری بیشتر تولید و ویرایش بشن، اعتبار برند تجاری وب سایت بالا میره که زمینه رو واسه رشد فراهم میکنه.

نتیجه گیری از مطالب

در این مقاله با موضوع تاثیرات ویراستاری محتوا در جذب مخاطب با ما همراه بودین. در دنیای که همه دنبال بهترین ها هستن باید حرفه ای عمل کرد. برای جذاب مخاطب در وب سایت یا شبکه های مجازی محتواهای که بی نقص هستن نظر کاربران رو بیشتر جذب میکنن. از طرفی وقتی مخاطب میبنه، محتوا ارائه شده همراه با کلی ایراد هستش، ناخداگاه سلب اعتماد از کسب و کار شما میشه. توصیه میشه اگر دنبال سیل زیادی از مخاطبین هستین، در تولید محتوا فرآیند ویرایش رو جددی بگیرین.

نظرات: