صاحبان وب سایت ها همواره در تلاش بهینه سازی سایت هستن تا در رتبه بندی موتور جستجو امتیاز بالایی کسب کنن. همون طور که میدونین نزیک به 200 فاکتور برای سئو سایت وجود داره و یکی از عواملی که در سئو سایت شبهه برانگیخته، طول عمر دامنه هستش که آیا عمر دامنه در رتبه بندی های گوگل تاثیر داره یا نه؟ 

نظرهای زیادی در این مورد بیان میشه، برخی از کارشناسان سئو در نظریات خود میگن این فاکتور تاثیر خیلی جزئی در سئوی سایت داره، برخی دیگر اعتقاد دارن عمر سایت تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه سایت داره، که باعث شده چالش بزرگی میان کارشناسان سئو ایجاد شه.

هر روز شاهد تولد هزاران وب سایت جدید هستیم که با سایت های قدیمی در جدالن هستن تا در میدان رقابت در صفحه اصلی گوگل قرار بگیرن. همچنین عده ای مردم بر این باورن که دامنه های قدیمی به علت عمر طولانی مدت شناخته شده هستن و حتی حاضرن مبالغ گزافی رو برای خرید این دسته از دامنه ها پرداخت کنن.

در این جا سوالی که پیش میاد اینکه، بهتر برای داشتن دامنه، از دامنه های قدیمی با قدمت بالا خریداری کنیم یا دامنه ی جدید رو ثبت کنبم؟ 

دامنه وب سایت چیست؟

دامنه وب، به آدرس وبسایت گفته میشه. دامنه آدرسی است که توسط اون کاربران با استفاده از مرورگرها به سایت مد نظر میتونن دسترسی پیدا کنن. در اصل از اصلی ترین ارکان داشتن وبسایت خرید دامنه هستش که امروزه با پیشرفته شدن دنیای وب دامنه های بسیاری وجود داره و شما با توجه به هدفی که از طراحی وبسایت دارین باید با بررسی دامنه ها، مناسب ترین رو انتخاب و خریداری کنین.

منظور از عمر دامنه

سابقه دامنه چه تاثیری در رتبه بندی سایت در موتور جستجو دارد

عمر دامنه از زمانی آغاز میشه که ثبت و فعال بشه و در اصل نمی تونیم عمر دامنه رو با سایت یکسان بدونیم، چون ممکنه شما دامنه ای رو خریداری کنین ولی زمان زیادی رو صرف ساخت و طراحی وبسایت کنین، بنابراین سن دامنه با سن سایت متمایز از همدیگه هستن.

عمر دامنه در سئو

در دنیای سئو عمر دامنه از لحظه ای ثبت شروع نمیشه، و منتظر جواب گیری از تلاش های سئویی در دامنه است، از این رو عمر دامنه در سئو از زمانی شروع میشه که برای اولین بار توسط موتور جستجو ایندکس (شناسایی) شده باشه.

برای مثال سایت شما بر روی دامنه راه اندازی شده و فعالیت خودتون رو شروع کردین، ولی بعد از چند هفته گوگل دامنه شما رو شناسایی کرده و دامنه شما در لیست وب سایت ها قرار گرفته، در این حالت عمر سئوی دامنه ی شما از روز شناسایی توسط گوگل حساب میشه.

مقاله پیشنهادی مرتبط: انواع سئو چیست و کدام اهمیت بیشتری دارد؟

تاثیر عمر دامنه بر سئو 

تاثیر عمر دامنه بر سئو

در حالت کلی باید این رو بگیم که عمر دامنه برای گوگل مهم هستش و طولانی بودن عمر دامنه برای الگوریتم های گوگل به مفهموم این که شما میخواهین مدت زمان طولانی رو در گوگل فعالیت کنین، که این عامل از نظر گوگل از اهمیت بالایی برخورداره.

الگوریتم های گوگل همواره در تلاشن تا بهترین نتایج رو برای کاربران ارائه بدن، واسه همین عمر دامنه یک سایت میتونه تا حدی کیفیت سایت ها رو از نگاه گوگل تشخیص بده. معمولا سایت های که نمیتونن فعالیت خودشون رو به درستی ادامه بدن و از ارائه محتواهای مفید برای کاربران عاجز هستن طول عمر کمتری دارن.  

در نظر داشته باشین عمر بیشتر دامنه به تنهایی نمیتونه در رتبه بندی سایت موفق به کسب امتیاز بالا بشه، بلکه طول عمر دامنه در کنار فاکتورهای دیگه سئو خودی نشون میده و باعث کسب رتبه میشه.

آیا سایت های قدیمی از اعتبار بالایی برخوردارن

آیا سایت های قدیمی از اعتبار بالایی برخوردارن

هرگز سن یک دامنه نمیتونه اعتبار یک سایت رو تضمین کنه، همون طور که در قسمت بالا بیان شد عمر دامنه سایت به تنهایی فاکتوری برای موفقیت نیست و بلکه موارد دیگه ای از سئو در کنار قدمت دامنه باعث میشه یک سایت معتبر بشه.

برای خرید دامنه ای که عمر بالایی داره، باید پیشینه اش رو مورد بررسی قرار بدین. بالا بود سن سایت در برخی از مواقع نه تنها بر روی رتبه سایت تاثیر مثبت نداره اثرات منفی هم داشته باشه. از جمله مواردی که میتونیم بگیم پیشینه ی دامنه رو بدون اعتبار میکنه شامل، سایت های که محتواهای غیر اخلاقی نشر میکردن، دامنه های که در طولانی مدت ازشون استفاده نشده، دامنه ای که روی دامنه دیگه ای ریدایرکت شده، سایت هایی که از روش های سئو کلاه سیاه برای بهینه سازی سایت استفاده کردن و جریمه شدن هستش. گوگل اهمیت زیادی به این موارد میده.

در خرید دامنه های قدیمی بهتره دامنه ای رو خریداری کنین که موضوع فعالیتش با حوزه شما مطابقت داشته باشه، در اینصورت بهتر به نتیجه میرسین، همچنین میتونین نام دامنه رو تغییر بدین، نگران نباشین تغییر نام در اعتبار دامنه تاثیری نداره.

با این عوامل اگه اقدام به خرید دامنه جدید کنین و از تکنیک های سئو واسه پیشرفتش استفاده کنین، میتونین طی مدت زمانی به نتیجه ی مطلوبی پیدا کنین.

مقاله پیشنهادی: ریسپانسیو بودن چیست؟ و چه تاثیری در رفتار کاربر دارد؟

تاثیر تمدید زمان دامنه در سئو

در کل هر چه مدت زمان دامنه زیاد باشه هزینه هاش هم زیاده، اما از طرفی سایت هایی که اعتبار دامنه شون رو به مدت طولانی تمدید میکنن (مثلا برای دامنه ir نهایتا 5 سال هست) از سمت گوگل از توجه بالایی برخوردار میشن. چون کسی که دامنه خودش رو به مدت 5 سال تمدید میکنه یعنی در نظر داره فعالیت بلند مدتی در سایت داشته باشه، اما سایتی که زمان خیلی محدودی دامنه اش رو تمدید میکنه از نظر گوگل این سایت نمیخواد فعالیت خودش به طور مداوم پیش ببره. 

اما اگر انتظار دارین با تمدید دامنه بلند مدت رتبه ی بالایی از گوگل بگیرین سخت در اشتباهین، شما باید در کنار تمدید بلند مدت دامنه به بهینه سازی سایت به طور مستمر ادامه بدین تا به نتیجه مطلوب برسین. 

تاثیر نام دامنه در سئو

اسم دامنه به طور مستقیم در سئو سایت تاثیری نداره، اما عواملی که باعث میشه اسم یک دامنه در رتبه بندی های گوگل امتیازات بالایی کسب کنه، میشه به به یاد ماندنی بودن، نامی که بشه برند سازی کرد، مرتبط با فعالیت و... اشاره کرد.

محاسبه سن دامنه

یکی از مهمترین کارهایی که در زمان سئوی یک سایت یا هنگام خرید دامنه باید بهش توجه داشته باشین، این هستش که سن دامنه ای که می خواین بخرین رو دقیق بدونین. حالا شاید براتون سوال باشه که چطوری میشه سن یک دامنه رو پیدا کرد؟ در جواب باید بگیم برای این کار نیاز نیست کارهای خیلی دشواری رو انجام بدن. چرا که وب سایت هایی هستن که بطور تخصصی به شما میگن که یک دامنه چقدر عمر داره و از کی مشغول به فعالیت بوده و حتی در زمان هایی که بر روی موتورهای جستجو فعالیت داشته؛ در چه زمینه هایی بوده. ما در ادامه وب سایت هایی رو معرفی می کنیم که با مراجعه به اون ها و وارد کردن ادرس کامل دامنه مد نظر خودتون می تونین سن دامنه رو تشخیص بدین. برای محاسبه سن دامنه میتونید از سایت های زیر کمک بگیرین:

• Whois.com

هویز با دسترسی به دیتابیس های کاربران، داده ها رو به طوری که قابل درک مخاطب باشه تجزیه و تحلیل میکنه و ارائه میده، بنابران با استفاده از این وبسایت میشه اطلاعات مالک دامنه، عمر دامنه، زمینه فعالیت دامنه و ...رو به راحتی به دست آورد.

• Webconfs.com

این وبسایت به جز اطلاعاتی که در زمینه مالک و عمر وب سایت ارائه میده، میشه با وارد کردن اسم هر سایتی به ورودی های اون سایت دسترسی پیدا کرد، تا متوجه بشیم که کدام مطالب کارپسند بودند.

• web.archive.org

این وبسایت دربرگیرنده آرشیو اینترنت است، میشه گفت به داده های دسترس پذیر در محیط وب حاکم است. 

نتیجه گیری

با مقاله سابقه دامنه چه تاثیری در رتبه بندی سایت در موتور جستجو دارد؟ با ما همراه بودید، در این مقاله به قدمت سایت پرداختیم که برای ساخت سایت بهتر دامنه جدید خریداری کنیم یا از دامنه های قدیمی استفاده کنیم. استفاده از دامنه های که عمر بیشتری دارن با بررسی پشینه ای که داره و مرتبط بودن سایتی که قبلا روی این دامنه بود با حوزه فعالیت شما خالی از لطف نیس و شما رو میتونه چند قدیمی از دامنه ای که جدید ثبت شده جلو بنداره.

ولی کسانی که به ثبت و راه اندازی دامنه ی جدید اقدام کردن اصلا نگران این موضوع نباشن که نمیتونن به پای دامنه های قدمت دار برسن. دامنه های نوپا با پیروی از تمام تکنیک های سئو میتونن در مدت زمان مشخصی به نتیجه مطلوبی برسن. قدمت دامنه زمانی میتونه سایتی رو به موفقیت برسونه که پشینه تمیز داشته باشه، فاصله ی زمانی کمتری راکد مونده باشه و بلافاصله بعد از خرید توسط شخص دیگه فعالیتش رو به طور قانونی شروع کنه.

نظرات: