انواع سئو چیست و کدام اهمیت بیشتری دارد؟ در دنیای رو به رشد برای پیشرفت در کسب و کارها از اینترنت استفاده میشه و بعضی از افراد در دنیای واقعی فعالیتی نمیکنن و کلا کسب وکارشون وابسته به تکنولوژی هستش. برای اینکه بتونیم فعالیت های که در اینترنت و در صفحه وب سایت انجام میدیم، از طرف مخاطبان دیده بشه تنها ساخت وب سایت کفایت نمیکنه و باید به سئو سایت اهمیت داد.

شما باید در کنار اینکه به مخاطباتون فکر میکنین که با چه روش های میشه بازدید سایتتون رو بالا ببرید، باید به موتور جستجو گر هم توجه کنید. چون هر چقدر مخاطب برای ما مهم هست موتور جستجو (معمولا اکثریت از گوگل استفاده میکنیم) هم از اهمیت بالایی برخورداره.

همه ی مدیران کسب و کار و وبسایت ها در تلاشن تا سایت شون در صفحه اصلی گوگل و حتی در ردیف های اول قرار بگیره. چون معمولا مخاطب برای جواب کوئری (عنوانی که از طرف کاربر جستجو میشه) که جستجو میکنه از صفحه اصلی استفاده میکنه درصد خیلی پایینی از افراد از صفحات بعدی بازدید میکنن.

برای اینکه وبسایت در صفحه اول قرار بگیره باید بهینه سازی بشه، فرآیند بهینه سازی در سایت ها با طی زمان با پیروی از الگوریتم هایی که گوکل برای رتبه بندی سایت ها استفاده میکنه، صورت میگیره.

با ما همراه باشید تا با هم، با انواع سئو آشنا بشیم و اهمیت هر کدوم رو بررسی کنیم. قبل از اینکه به انواع سئو بپردازیم توضیح مختصر از خود سئو رو بازگو میکنم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟

SEO مخفف Search Engine Optimization هستش که به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. سئو در واقع  به بالا بردن کیفیت و بهبود عملکرد سایت براساس الگوریتم هایی که مد نظر گوگل هست گفته میشه.

مقاله پیشنهادی: ریسپانسیو بودن چیست؟ و چه تاثیری در رفتار کاربر دارد؟

هدف از سئو

هدف از سئو

تقریبا همه ی وبسایت ها در تلاشن تا در صفحه ی اول گوگل قرار بگیرین و با رقابت تنگاتنگی که میان سایت ها وجود داره سئو اهمیت خاصی پیدا کرده. چون با بی توجهی به سئو نمیتونین به اهدافی که از ساخت سایت و تولید محتوا داشتین برسین.

همچنین هدف هر کسی از ساخت سایت متفاوت هستش، ولی یه هدف مشترک وجود داره اونم جذب مخاطب هستش. فرقی نمیکنه هدف شما از ساخت سایت فروشگاه اینترنتی باشه یا آموزش و یا معرفی محصولات و بازاریابی و ... برای اینکه برند کاری تون از طریق سایت شناخته بشه و اینم در نظر بگیرین که تنها شما نیستین که در اون زمینه فعالیت میکنین و رقبای خیلی قوی وجود دارن، اگر میخوایین کنار رقبا قرار بگیرین حتی چند قدمی ازشون جلو بزنین و برند سازیتون تثبیت بشه سئو رو نباید دست کم بگیرین.

تا این قسمت از مقاله ی، انواع سئو چیست و کدام اهمیت بیشتری دارد؟ توضیحاتی در مورد سئو و اهمیتش بیان کردیم برای اینکه تمام فرآیندهای که برای بهینه سازی سایت نیاز هست رو یاد بگیرین تا آخر مقاله ما رو همراهی کنید. در ادامه مقاله به انواع سئو میپردازیم و اهیمت هر کدوم رو توضیح میدیم.

مقاله پیشنهادی: اقدامات الزامی فنی در راه اندازی وب سایت قبل از تولید محتوا

انواع سئو و از نظر ساختار

با توجه به ساختاری که سئو داره به چند روش میشه اجرا و دسته بندی کرد. به عبارت دیگر، سئو بر حسب ساختارش چند حالت مختلف داره، هر حالت رو میشه به چند روش ممکن اجرا کرد. 

تقسیم بندی ساختاری سئو در به سه شکل صورت میگیره، که شامل:

• سئوی داخلی (On page SEO)

• سئوی خارجی (Off page SEO)

• سئوی فنی یا تکنیکال (Technical SEO)

هر ساختاری از سئو بر روی بخشی از سایت تاثیر میزاره. با پیش بردن همه ساختارها به طور یکسان بهینه سازی سایت صورت میگیره. که در این حالت، سایت موفق به کسب رتبه بالایی از گوگل میشه.

تقسیم بندی سئو از نظر تکنیک

تقسیم بندی سئو از نظر تکنیک

ساختارهای که نام بردیم ممکن است از تکنیک و روش های متفاوتی استفاده و برروی سایت ها پیاده سازی بشه. در سئو هم مثل همه ی کارها، یک سری از افراد از طریق راه های اصولی و استاندارد این فرآیند رو طی میکنن ولی برخی دیگر میخوان ره صد ساله رو یه شبه برن، و تکنیک های استفاده میکنن که خطر و ریسک بالایی دارن. انواع سئو رو از دید کارکردن میتونیم به شکل زیر طبقه بندی کنیم؛

• سئوی کلاه سفید

• سئوی کلاه سیاه

• سئوی کلاه خاکستری

این تکنیک ها به صورت کاملا تخصصی ولی با روش های متفاوت به کسب رتبه از گوگل میپردازن. به انتخاب افراد بعضی از روش ها کاملا قانونی هستن ولی برخی دیگر غیرقانونی، که باعث جریمه شدن سایت از طرف گوگل و حتی در برخی مواقع به حذف شدن وب سایت میانجامه. همچنین هر کدوم از این تکنیک ها در بازخورد هم مخاطب تاثیر گذار است.

سئوی کلاه سفید

سئوی کلاه سفید بهترین و ایده ال ترین تکنیک در سئو محسوب میشه. چون کاملا از ساختارهای استاندارد و اصولی برای جذب مخاطب استفاده میکنه. زیرا با استفاده از تکنیک سئوی کلاه سفید شما هم رضایت کاربر و همزمان رضایت موتور جستجو رو جلب میکنین. همون طور که میدونین جلب رضایت مشتری به منزله جلب رضایت موتورهای جستجو نیز هست.

در سئوی کلا سفید، بهینه سازی سایت کاملا قانونی و از روش های پیشنهادی صورت میگیره. این روش در طولانی مدت نتیجه میده ولی اگر به طور مداوم انجام بشه تضمینی و همیشگی هست.  

مهم ترین تکنیک های در روش سئو کلاه سفید که به ما کمک میکنه تا به یک سایت بهینه دست پیدا کنیم.

سئوی داخلی (On page SEO)

سئوی داخلی

ساختار سئوی داخلی به این صورت شکل میگیره، اقداماتی که در صفحه های داخلی سایت باید انجام بدین رو سئوی داخلی (On page SEO) گفته میشه. تکنیک های سئوی داخلی روز به روز توسط گوگل آپدیت میشه. توجه کنید که سئوی داخلی یکی از ساختارهایی هستش که برای بهینه سازی سایت از اهمیت بالایی برخورداره که باید به صورت نکته سنجانه عمل بشه. چند مورد از تکنیک های سئوی داخلی که باید در الویت قرار بگیره، به شرح زیر است:

1. کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در سئو مهم ترین نقش رو داره و از نظر سئو، کلمه کلیدی کوئری است که کاربر در گوگل جستجو میکنه، از این رو کلمه کلیدی مضمون و هدف محتوای شما رو تعیین میکنه. از کلمات کلیدی باید در تمام نوع های محتوا که تولید میشه استفاده شه، بنابراین باید لیستی از کلمات کلیدی داشته باشین که به چند دسته مرتبط تقسیم بندی شده باشن که محتواهای خود را با توجه به کلمات کلیدی تهیه کنید. کلمات کلیدی باید بیشترین تناسب و مفهوم رو از محتوا برسونه، در این حالت، از طرفی درک گوگل از محتوا بالا میره و از سوی دیگر مخاطب به راحتی میتونه به محتوا دسترسی پیدا کنه.

انتخاب عنوان برای محتوا هم جز کلمات کلیدی محسوب میشه، عنوان باید کوتاه ولی پر معنی باشه طوری که مفهوم کلی از محتوا رو، هم به مخاطب و هم به گوگل برسونه. شما باید عنوانی رو انتخاب کنید که جذابیت خاصی داشته باشه تا بتونه جذب مخاطب کنه؛ در حالت کلی در انتخاب عنوان به این فکر کنید که قرار با این محتوا چه چیزی رو در اختیار مخاطب بزارین.

2. محتوای تخصصی و با کیفیت

محتوا رابطه مستقیمی با سئو داره، بدون محتوا مقوله ی سئو هم کنسل میشه. شما اگر بر روی محتواهای باکیفیت سرمایه گذاری کنین راهکاری فوق العاده موثر در سئو رو پیش بردین. چون این محتواست که مخاطب رو جذب خودش میکنه، و با جذب کاربر رتبه سایت افزایش پیدا میکنه. 

3. استفاده از تصاویر

تصاویر در سئو از اهمیت خاصی برخورداره، معمولا درصد بالایی از مخاطبین اول به تصاویر سایت نگا میکنن بعد اقدام به خوندن محتوای متنی میکنن. شما با انتخاب تصاویری که مفهموم کلی از مطلب رو بازگو میکنه مخاطب رو مجاب میکنین تا از سایت شما بازدید کنه بدون اینکه براش خسته کننده بیاد. چون استفاده از یک نوع محتوا باعث میشه سایت بی رنگ باشه و با انتخاب تصاویر مناسب از نظر حجم و اندازه، و متناسب با مفهوم محتوا و انتخاب نام برای هر کدوم سئو سایت رو به طور چشم گیری افزایش میدین.

4. زمان بندی برای تولید محتوا

یکی دیگر از تکنیک های که برای بهینه سازی سایت در الویت قرار داره، برنامه ریزی در انتشار محتوا است. به این صورت میتونیم این فاکتور رو توضیح بدیم، شما باید محتواهایی رو که تولید میکنین، با هر تعدادی که هست در زمان های مشخص منتشر کنید. مثلا روزی که سه محتوا داشتین و میدونین که تا اخر هفته نمیتونید تولید محتوا کنید این 3 تا رو در طول هفته ارائه بدین نه اینکه هر 3 رو در یک روز منتشر کنید و طول هفته فعالیتی نداشته باشین.

الگوریتم های گوگل به صورت هوشمند طراحی شدن و فعالیت های شما در نظر میگیرن. زمان بندی مناسب برای تولید و انتشار محتوا از دیدگاه گوگل بسیار پر اهمیت است و در این خصوص حساس رفتار میکنه. 

5. بروز رسانی محتوای قدیمی

بهتر است هر چند وقت یک بار با برنامه ریزی زمانی محتواهای که نیاز به مطالب جدید دارن رو بروز رسانی کنید، که محتواهای سایت با اخرین اطلاعات مرتبط به روز باشن. در این حالت یا باید کل محتوا بازنویسی بشه یا مطالب جدیدتری بهش اضافی بشه. بروزرسانی محتوا ممکنه شما رو ناخواسته به سمت یکی از موردهای که در تکنیک کلاه سیاه به عنوان درج مطالب قدیمی هستش، بکشونه. در این مورد با دانش کافی و محتاطانه عمل کنین.

6. هدینگ

در بخش های تولید محتوای متنی بهتر از تگ ها در عنوان سرتیتر استفاده بشه. استفاده از تگ های هدینگ، هم به زیبایی و مرتب بودن سایت کمک میکنه و از طرفی سایتی با بخش بندی استاندارد خواهین داشت. گوگل هدینگ رو یک پارامتر مهم در رتبه بندی سایت ها میدونه. 

7. محتوای چند رسانه ای

در انواع محتواهای که وجود داره، محتوای متنی در صدر همشون هست، ولی این دلیل نمیشه که شما فقط محتوای متنی تولید و منتشر کنین. بهتر در کنار محتوای متنی از فایل های مثل عکس، اینفوگراف ها، پادکست و ویدئو و... استفاده کنید. همچنین بهتر قبل از استفاده از محتواها در کنار هم اطلاعات دقیق در این زمینه داشته باشین. استفاده انواع محتوا کنار هم، میتونه تاثیر چشم گیری در بهبود سئو سایت داشته باشه.

8. لینک سازی

لینک سازی یعنی، قرار دادن لینک صفحات سایت در محتواهای مرتبط با صفحات دیگر سایت خودتون، که این ترفند لینک سازی داخلی هستش. لینک سازی هم یک از فاکتورهای مهم در تکنیک کلاه سفید هست که با این روش اعتبار صفحات سایت به مراتب بالا میره. 

سئوی خارجی (Off page SEO)

سئوی خارجی

دسته دوم از انواع سئو، سئوی خارجی (Off page SEO) که به سئوی بیرون صفحه سایت مربوط میشه میگن. سئوی خارجی رو برعکس سئو داخلی در نظر بگیرین، در این ساختار از سئو، تکنیک های که برای بهینه سازی سایت استفاده میشه از طریق سایت ها و صفحات دیگر که فعالیت میکنن صورت میگیره. در این ترفند به کاربر و گوگل می فهمانید که سایت شما از ارزش بالایی برخوردار است. تکنیک های که در این سئو استفاده میشه با شکل زیر است:

1. دریافت بک لینک

مهم ترین تکنیک در سئوی خارجی بک لینک ها هستن. وقتی سایت های دیگر محتواهای صفحات سایت شما رو به صورت لینک در محتواهای خود برای استناد به موضوع استفاده میکنن بک لینک محسوب میشه. که اعتبار سایت شما رو بالا میبره ولی این رو هم در نظر داشته بک لینک ها هم باید از سایت های معتبر دریافت بشن. 

نوع دیگری از بک لینک در شبکه های اجتماعی دریافت میشه. وقتی در شبکه های اجتماعی مثل اینستا، تلگرام و ... فعالیت میکنید و لینک صفحات سایت رو در این شبکه به اشتراک میزارین بک لینک محسوب میشه، یکی از راه های که در بهبود سئو سایت نقش مهمی رو ایفا میکنه. همچنین اشتراک گذاری لینک در شبکه های اجتماعی باعث بازدید سیر زیادی از بازدیدکنندگان از سایت میشه که عاملی بزرگ در اعتباردهی و بالا بردن رتبه سایت از طرف گوگل محسوب میشه.

2. زیر نظر داشتن رقبا

بررسی مستمر رقبا به شما کمک میکنه که متوجه شین، رقیب چجوری داره پیش میره. شما باید هم چنان به کیفیت کاری خودتون مصمم باشین ولی زیر نظر داشتن رقبا باعث میشه عملکرد اونا رو آنالیز کنید، و از آخرین واکنش های مرتبط با  زمینه کاری مطلع بشین که مشکلات و ایرادات احتمالی سایت رو کشف و برطرف کنین.

سئوی فنی یا تکنیکال (Technical SEO)

سئوی فنی یا تکنیکال

سئو تکنیکال همون طور که از اسمش پیداست به یک سری از فعالیت های فنی مربوط به سایت گفته میشه. فعالیت های مثل افزایش سرعت سایت، فهم بهتر محتوا توسط ربات های خزنده و ... که باعث بهبود سئو سایت و کسب رتبه بالا توسط گوگل میشه، بنابراین در این قسمت چند فاکتور از سئو تکنیکال رو مورد بررسی قرار میدیم.

1. افزایش سرعت بارگذاری

یکی از تکنیک های سئو کلاه سفید افزایش سرعت بارگذاری سایت هست. گوگل صراحتا، سرعت سایت رو یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی اعلام کرده و برای سرعت بخشیدن به بارگذاری سایت روش های مختلفی وجود داره که یکی از راه ها استفاده از سیستم CDN هستش. شما باید برای بهینه سازی و افزایش سرعت سایت اطلاعات کامل تری رو کسب کنین، چرا که افزایش سرعت سایت عاملی بزرگ در موفقیت سئو به حساب میاد.

2. حذف یا ویرایش لینک های خراب

در لینک دهی به صفحات باید خیلی دقیق عمل کنین، اگر در گذشته دچار خطا در این زمینه شدین بهتره یا حذف کنید یا ویرایش کنین، به دلیل اینکه لینک های خراب ممکن سئوی شما رو به خطر بنداره و در گوگل به استفاده از تکنیک سئو کلاه سیاه محکوم بشین. توصیه میشه این مسئله رو جدی بگیرین و به سادگی ازش نگذرین، چون ممکن سایت شما رو به نابودی بکشه.

3. راه اندازی نقشه سایت

یکی دیگر از فاکتورهای که گوگل توجه زیادی بهش میکنه سایت مپ است. نقشه سایت، یک چارت مشخص و دسته بندی شده از بخش های اصلی یک سایت گفته میشه. که به ابزارهای آنلاین و گوگل کمک میکنه تا دسترسی سریع به سایت داشته باشن، پس بهتر برای راه اندازی مپ سایت از مختصص وب کمک بگیرین. 

4. ریسپانسیو

با همه گیر شدن استفاده از موبایل و شبکه های اینترنتی باید وب سایت تجاریمون رو به کاربرانی که برای دسترسی به سایت از گوشی استفاده میکنن بهینه کنیم. پس بهینه سازی سایت به صورت واکنش گرا یکی از فاکتورهای ضروری در سئو تکنیکال محسوب میشه و گوگل در رتبه بندی به فاکتور ریسپانسیو بودن سایت اهمیت بالایی میده و ناگفته نمونه بهینه سازی سایت به صورت ریسپانسو سئوی کلاه سفید به شمار میاد. 

5. ایمنی سایت

ایمنی سایت یکی دیگر از فاکتورهای سئو تکنیکال است که از اهمیت ویژه ی برخورداره، زیرا با توجه به امنیت سایت حریم خصوصی کاربران رو حفظ میکنین که کسی نتونه داده های رد وبدل شده بین سایت و مرورگر رو به دست بیاره، بنابراین یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه میشه انجام داد استفاده از HTTPS هست. 

6. آدرس دهی به صفحات (URL)

آدرس دهی به صفحات تاثیر به سزای در سئوی سایت داره. در لینک دهی به صفحات باید به چند مورد دقت کنین. لینک باید تا حد امکان ساده و کوتاه باشه. حتما از کلمه کلیدی مرکزی در URL استفاده کنین. در لینک دهی به صفحات نباید از کلمات فارسی استفاده کرد و همچنین برای درج فاصله بین کلمات به جای space از خط فاصله (-) استفاده بشه. سعی کنین از کارکترهای ساده تر استفاده کنین. به یاد داشته باشین قسمت های اضافی در URL رو از بخش تنظیمات CMS حذف کنین تا بعد از آدرس سایت فقط آدرس صفحه مورد نظر درج بشه.

تا این قسمت از مقاله انواع سئو چیست و کدام اهمیت بیشتری دارد؟ به فاکتورهای که در سئو کلاه سفید با انواع سئو میشه انجام داد رو خدمتتون عرض کردیم و ناگفته نمونه ترفندهای بیشماری برای بهبود سئو به صورت قانونی وجود داره که ما به چند مورد اصلی اشاره کردیم، در ادامه مطالب به سئوی کلاه سیاه و کلاه خاکستری میپردازیم.        

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)               

     سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه همون طور که از اسمش مشخص هستش متضاد با سئو کلاه سفید هست. این نوع سئو از روش های غیر قانونی پیروی میکنه، که در بازه ی زمانی کوتاه میشه به یک سایت بهینه دسترسی پیدا کرد، ولی میشه گفت که این روش ها کاملا غیرطبیعی هستن. طی بیانیه که گوگل مطرح کرد، استفاده از این روش رو کاملا غیرقانونی شمرد و متذکر شد که با زیر پا گذاشتن قوانین سئو، سایت مورد نظر باید جریمه های سنگینی رو به گوگل بپردازه و در مواردی خاص ممکن است سایت از تمام صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل حذف بشه.                                                                        

متاسفانه با ریسکی که در این روش وجود داره باز هم تعداد وب سایت های که در تلاشن تا قوانین گوگل رو دور بزنن و طی زمان کمتری به نتیجه برسن اندک نیس؛ اما گوگل با بروز رسانی مدوام الگوریتم های خود برای مسدودسازی و شناسایی سایت های متقلب همواره در حال بررسی هست.

به چند مورد از بیشترین تکنیک های که سایت ها در روش کلاه سیاه استفاده میکنن به طور کلی و مختصر اشاره میکنیم. خرید لینک، که باعث میشه سایت ها لینک های ورودی بیشتری بگیرن، استفاده بی رویه از کلمات کلیدی که به کاربر نمایشه داده میشه با نسخه گوگل متفاوت هست، ریدایرکت کردن صفحه، یعنی فرستادن کاربر به یک آدرس URL متفاوت از چیزی که روی اون کلیک کرده، استفاده از محتوای بی کیفیت، تکنیک فروش و تغییر، در این روش یک محتوا با موضوعی که میتونید در اون رتبه کسب رو تولید و منتشر میکنین بعد از کسب رتبه محتوای دیگه ی رو جایگزین میکنین،  یکی دیگر از اقداماتی که در سئوی کلاه سیاه میشه انجام داد خرید لینک خارجیه که بسیار مخرب هستش و ... متاسفانه روش های زیاد دیگری وجود دارن که بهتر برای بهینه سازی سایت سراغشون نرین.

سئوی کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

سئوی کلاه خاکستری

نوع دیگری از سئو که با نام سئوی کلاه خاکستری شناخته میشه و از ترکیب سفید و سیاه، خاکستری به وجود میاد پس در این نکته میشه گفت سئوی کلاه خاکستری چیزی مابین سئوی کلاه سفید و سیاه هست، ولی با کمی تفاوت میشه این سئو رو تعریف کرد.

در قسمت بالا بیان کردیم که سئوی کلاه سفید کاملا قانونی هستش ولی در طولانی مدت میشه به نتیجه مطلوب رسید و همچنین در مقابل سئو کلاه سفید، سئوی کلاه مشکی بود که کاملا غیرقانونی و ریسک بالایی داشت، اما از طرفی در زمان خیلی محدودی اگر از الگوریتم های گوگل در امان میموند به نتیجه میرسید.  

سئوی کلاه خاکستری همانند سئوی کلاه سفید کاملا قانونی نیست، ولی از سوی دیگه مثل سئوی کلاه مشکی ریسک پذیر هم نیست. در این روش سئوکار به دنبال فریب و دور زدن قوانین برای رسیدن به رتبه بالای گوگل باریسک کمتری هست. با این حال این تکنیک هم به هیچ وبمستری توصیه نمیشه، چون احتمال اینکه محکوم به پرداخت جریمه های سنگین گوگل بشه هست. چند مورد از تکنیک های که در این روش استفاده میکنن رو بررسی میکنیم.

• طعمه کلیکی

طعمه کلیکی معروف ترین تکنیک سئوی کلاه خاکستری است، در این روش صاحب سایت اقدام به سفارش تبلغیات دروغین و اغراق آمیز در صفحات دیگر وب میکنه. مثلا شما برنده شدید برای دریافت جایزه کلیک کنید، با این نوع تبلیغات به طور مکرر رو به رو میشیم، ولی همیشه تعدادی کاربر آماتور هستند که وارد همچین سایت های میشن ولی جایزه ای نصیب شون نمیشه و با گشت در سایت مورد نظر تعداد کاربران بازدیدکننده از سایت افزایش پیدا میکنه.

• عنوان های دروغین

در این روش سایت ها با عنوان های ترغیب کننده دورغین مخاطب رو مجاب به بازدید از وب سایت میکنن. به عنوان مثال، کاربران وقتی به دنبال چیزی هستن که نیاز دارن، مثلا دانلود یک نرم افزار که نسخه رایگانش در صفحات وب وجود نداره، ولی با سرچ این عنوان با سایت های زیادی روبه رو میشه که ادعا دارن این نرم افزار رو به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدن، ولی وقتی شما وارد سایت میشین با هیچ لینکی برای دانلود مواجه نمیشین یا اگر لینکی هم باشه محتواش کاملا متفاوت است که در این مورد هم فقط آمار بازدید کنندگان سایت بالا میره و چیزی عاید کاربر نمیشه.

• لینک سازی خارجی

تکنیک لینک سازی خارجی در سئوی کلاه خاکستری به این شکل است که، باید به سراغ فروشنده بک لینک بروین و از اونا بخواهین به سایت شما بک لینک بدن. همچنین میشه هر از گاهی از بخش کامنت های سایت های دیگه، در انجمن ها و ... اقدام به لینک سازی کنین.

همچنین روش دیگری که برای لینک سازی خارجی در سئو کلاه خاکستری استفاده میشه، ساخت سایت در دامنه های مختلف با شرکت های هاستینگ متفاوت هست که در این صورت تا زمان مشخصی به طور مدوام و مرتب تولید محتوا صورت میگیره و منتشر میشه بعد از اینکه سایت به رتبه ی مناسبی در گوکل رسید، اقدام به لینک سازی خارجی میکنن.

• آپدیت محتوا

در این تکنیک که میشه گفت در رتبه بندی گوگل هم از اهمیت بالایی برخورداره به این صورت استفاده میکنن، مثلا یک مقاله ای که میشه برای توضیحش از نکته های زیادی استفاده کرد به طور خیلی مختصر نوشته میشه که بعد از ایندکس کردن گوگل دوباره به سراغ محتوا رفته و اقدام به غنی تر کردن مطالب میکنن و بعد از مدتی دوباره از عکس ها یا اینفوگراف ها کمک میگیرن و از این طریق به بهینه سازی گوگل در زمان کمتر دسترسی پیدا میکنن.

در بخش های بالای به روش ها و تکنیک های سئو اشاره کردیم و متوجه شدیم چه تکنیک های در سئو قانونی و کدوم ها غیر قانونی هستن و حتی یک سری از تکنیک ها سئو کلاه خاکستری بودن، شاید ریسک پذیری کمتری نسبت به سئو کلاه سیاه داشتن، ولی توصیه میشد استفاده نشه. در بخش بعدی مقاله به مقایسه این سه نوع سئو میپردازیم.

مقایسه سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری

مقایسه سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری

با توجه به مواردی که ذکر شد، اگه بخواهم از نظرریسک پذیری این سه نوع سئو رو مقایسه کنیم، سئو کلاه سفید کاملا قانونی بدون ریسک هست و به همین دلیل نتیجه ی که حاصل میشه همیشگی و بلند مدت است. سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری شباهت های خیلی زیادی با هم داشتن، اما سئوی کلاه سیاه ریسک پذیر تر از سئوی کلاه خاکستری بود و سئوی کلاه خاکستری قوانین خاصی رو زیر پا نمیزاره، ولی این دلیل نمیشه سئوی کلاه خاکستری تکنیک درستی باشه. در این دو روش نتایج به دست امده معمولا موقت هستن و تضمینی نیستن چون احتمال اینکه از طرف گوگل شناسایی و جریمه بشین و حتی منجر به حذف سایتتون بشین بالا هستش.

معمولا افرادی به سراغ این تکنیک های سئوی کلاه خاکستری و سئوی کلاه سیاه میرن که چیزی واسه از دست دادن از نظر گوگل نداشته باشن و یا بودجه ای کافی برای راه اندازی سئوی قانونی رو ندارن و حتی ممکن برخی از افراد برای استفاده از روش های غیرقانونی تحریک بشن که زودتر سایشون بهینه بشه.

اقداماتی که ما رو از تکنیک های سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری دور نگه میداره

o بهتره فقط روی یک سایت تمرکز کنین

o محتوای با کیفیت و جذاب که مختص خودتون باشه رو ارائه بدین

o ترجیح کیفیت به کمیت

o خرید لینک ممنوع، سعی کنین با منابع معتبر تبادل لینک داشته باشین

o استفاده از ابزارهای تایید شده، از استفاده بیش از حد ابزارها خودداری کنین

o از ارسال اسپم و تبلیغات خودداری کنین

o از اینفلوئیسر مارکتینگ استفاده کنین، به هیچ عنوان از هکرها کمک نگیرین

o از تبلیغات PPC گوگل بهره مند شوین

o از تولید محتوای تکراری پرهیز کنین، محتواهای قدیمی خودتون بروز رسانی کنین(در این قسمت باید از دانش کافی برخوردار باشین)

o استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی ممنوع

o از استفاده زیاد لینک در صفحات خودداری بشه

o از خرید لایک و کامنت برای محتوای سایت بپرهیزین

o قبل از نشر پست مهمان حتما بررسیش کنین

o از انتشار محتوای غیرقانونی بپرهیزین مثل قانون کپی رایت 

o خرید آی پی یا بازدید کننده تقبلی ممنوع

o اجتناب از ثبت دورغین لوکیشن در نقشه های گوگل 

o از سرورهای اختصاصی و سرورهای ابری برای ایجاد سایت استفاده بشه، و همچنین از شبکه توزیع CDN

o اجتناب از بک لینک های سمی

نتیجه گیری

در مقاله انواع سئو چیست و کدام اهمیت بیشتری دارد؟ به انواع سئو از نظر ساختار و تکنیک پرداختیم. با مواردی که ذکر شد، شاید بگین سئوی کلاه سیاه یا سئوی کلاه خاکستری اون قدرها بد نیس ولی توجه داشته باشین، که الگوریتم های موتور جستجو اونقدر قوی و هوشمند هستن که میتونن خیلی سریع سایت شما رو شناسایی کنن، و باعث هدر رفتن زحمات و زمانی که صرف بهبود سایت خود کرده بودین بشه، پس میشه گفت به ریسکش نمیارزه. 

بهتره با برنامه ریزی دقیق از تکینک های قانونی سئوی کلاه سفید بهره ببرین شاید زمان نتیجه گیری یکم با تاخیر باشه، ولی در عوض به صورت تضمینی و برای همیشه سایت شما بهینه میشه و با هویت پیش میره.

نظرات: