در دنیایی که هر روز تکنولوژی داره پیشرفت می‌کنه بیشتر کسب‌ وکارها از طریق اینترنت (وب ‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی) پیش میرن و مدیران وب‌ سایت ها برای این‌که کسب‌وکارشون رونق پیدا کنه، باید کارهایی انجام بدن که بازدیدکننده بیشتر بشه. از طرفی چون وسیله ‌های گوناگونی برای دسترسی به فضای اینترنتی در دسترس قرار گرفته و مثل قدیم فقط از طریق کامپیوتر نیست، باید شرایط طوری باشه که هر فردی واسه دسترسی به وب‌ سایت با هر وسیله‌ای که داره، امکانش رو داشته باشه. چون سال‌های پیش تنها راهی که می‌شد از اینترنت استفاده کرد فقط کامپیوتر بود و طراحی سایت‌ ها جوری بود که فقط از طریق کامپیوتر می‌شد به وبسایت ها دسترسی پیدا کرد. 

ولی این روزها درصدی از کاربران از کامپیوتر استفاده میکنن، و درصد کثیری یا با انواع گوشی و تبلت های هوشمندی که هر کدام سیستم‌ عامل مجزا دارن از محیط وب استفاده میکنن و دسترسی به اینترنت و استفاده از اون واسه کاربران خیلی راحت‌تر شده که در مباحث مربوط به سئو سایت باید بهش توجه داشت.

همون‌طور که در قسمت بالا گفته شد وب سایت‌ها در زمان‌های گذشته طوری طراحی می‌شدن که فقط از کامپیوتر می‌شد بهشون دسترسی پیدا کرد و با گوشی‌ها ظاهری متقارن و مناسب نداشتن. ولی باید راهکاری باشه تا هر کاربر با هر دستگاهی که داره بتونه از وب سایت ‌ها استفاده کنه. چون اگه این گزینه رو نادیده بگیریم تعداد بازدیدکنندگان هر وب‌سایت به حداقل خودش می‌رسه و دلیلش هم اینه که استفاده کنندگان وب با موبایل هر روز داره بیشتر از کسانی میشه که میخوان از اینترنت با کامپیوتر استفاده کنن.

خوب همان‌طور که گفته شد اگر بخواهین این عامل و نادیده بگیرین بازدیدکننده‌ها خیلی پایین میاد و اگه بخوای به همه دستگاه‌های مختلف با رزولوشن های متنوع یک نسخه جدا طراحی کنین. در اون صورت هم هزینه‌ های طراحی خیلی بالا میره. بنابراین برای این‌که بتونیم جواب‌گوی همه کاربرانی که با دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا به ما دسترسی پیدا کنند، باشیم باید راهکاری وجود داشته باشه.

ما در این مقاله می‌خواهیم راهکاری واسه شما پیشنهاد بدیم که نیازی به طراحی نسخه‌های متعدد واسه هر نوع دستگاه نباشه. پس اگه می‌خواین وب سایت تون توسط تمام کاربران با هر دستگاهی که استفاده می‌کنن بازدید بشه و از این طریق درصد بازدیدکنندگان تون افزایش پیدا کنه با ما همراه باشین.

طراحی ریسپانسیو راهکاری نوین

طراحی ریسپانسیو

با روزافزون شدن استفاده از دستگاه هایی مثل گوشی یا تبلت که اندازه های متفاوی و سیستم عامل های جدایی از هم دیگه دارن، طراحان وب همواره دنبال راهی بودن که پاسخوی کاربران با هر دستگاهی که دارن باشن. این زمانی ممکن بود که بشه فقط با یک طراحی پایه به همه ی دستگاه هایی که اندازه های متفاوتی که دارن باهم خدمات بدن. طراحان با استفاده از stylesheet دریافتن که میشه از این روش کدنویسی برای استفاده در صفحات با اندازه های مختلف بکار ببرن. این نوع طراحی از روش های استاندارد برای تشخیص دستگاه مورد استفاده کاربر بهره میبره. stylesheet تونسته راهکاری برای بر طرف کردن این مشکل باشه. Stylesheet با اسم طراحی ریسپانسیو (Responsive) یا طراحی واکنش گرا شناخته میشه.

مقاله پیشنهادی: نحوه ارزیابی کیفیت محتوا توسط موتورهای جستجو

ریسپانسیو (Responsive) یا طراحی واکنش گرا

ریسپانسیو (Responsive) یا طراحی واکنش گرا

طراحی ریسپانسو روشی هست که بر مبنای اون طراحی صفحات به نحوی شکل میگیره، که با تمام صفحه نمایش ها تطبیق پیدا میکنه. با این روش طراحی، کاربران با دستگاه های مختلف میتونن به راحتی به وب سایت دسترسی داشته باشن.

در طراحی ریسپانسو، محتواها به طور انعطاف پذیر با کاربرد منطقی و طراحی زیبا نمایش داده میشن. در این حالت، با منعطف بودن صفحات وبسایت، با تغییر محیط کاربری، صفحات هم با سرعت به اندازه و رزولوشن صفحه ی دستگاه مورد استفاده منطبق میشن.

 چگونگی کارکرد طراحی ریسپانسو 

طراحی ریسپانسو

در طراحی ریسپانسو از جدول های شناور استفاده میشه؛ به این صورت که اندازه همه ی مولفه های مختلف سایت به طور نسبی تعیین میشه نه برمبنای پیکسل. بنابراین با طراحی ریسپانسیو، شما یک وب سایت با مولفه های مختلف در دست دارین و واکنش گرا بودن این مولفه ها باعث میشه وب سایت با هر نوع صفحه نمایشی سازگاری داشته باشن و محتواهای سایت با توجه به تنظیمات طراحی تعریف شده در وب سایت وقف بده و متفاوت عمل کنه.

اگر بخواهیم کارکرد ریسپانسیو رو با توجه قالب وب سایت ها توضیح بدیم به این شکل میشه، شما یک وب سایت با طراحی قدیمی در نظر بگیرین این وب سایت در مانیتور pc یا لپ تاپ درست نمایش داده میشه؛ چون صفحه نمایش شون بزرگه. ولی اگه با گوشی وارد این وب سایت بشیم یا متن ها خیلی ریز نمایش داده میشن، یا صفحات به طور کامل دیده نمیشن و باید به یک سمت اسکرول کنین، یا هر عاملی که جلوه خوبی به وب سایت نمیده و کارکردش دشوار میشه. 

طراحی ریسپانسیو کار رو برای طراحان آسون کرده، زیرا قابلیت چرخش یا صفحه نمایش های خیلی کوچک و همچنین وب سایت هایی که آیتم های گرافیکی فراوانی استفاده کردن در طراحی سایت ها کار راحتی نیس.

با استفاده از طراحی ریسپانسو، در تبلت میشه به حالت دو ستون تنظیم کرد تا محتواها یا فهرست ها نمایش داده بشن و در صفحه نمایش گوشی فهرست به حالت عمودی در یک ستون به طور مرتب بدون عناصر اضافی قابل نمایش باشه. در این حالت محتواها به صورت خوانا بوده و تصاویر به اندازه استاندارد صفحه نمایش دیده میشن و به طور کلی در سایت اختلالی به وجود نمیاد و وب سایت شما با همه ی دستگاه های مورد استفاده کاربران تطبیق پیدا میکنه.

مقاله پیشنهادی : روش های ارتقا سایت به صفحه اول گوگل

مزایای استفاده از طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو

تا این بخش از مقاله ریسپانسیو بودن چیست؟ و چه تاثیری در رفتار کاربر دارد؟ تعریفی از ریسپانسیو و چگونگی عملکرد اون رو با هم مرور کردیم. در این قسمت مزایای استفاده از طراحی ریسپانسیو رو بررسی میکنیم.

• پویایی سایت

مهم ترین مزیتی که طراحی ریسپانسیو داره، نمایش کلیه اجزای سایت در قالب کوچکتر هستش. در وب سایت های واکنش گرا محیط سایت بسته به اینکه کاربر از چه دستگاهی برای مشاهده محتوای سایت استفاده میکنه، تغییر پیدا میکنه. 

• انعطاف پذیری 

شما در طراحی ریسپانسیو، میتونین بخشی از سایت رو برای صفحه نمایش های کوچک نمایش ندین یا به شکل دیگه ای نمایش داده بشه و یا محتوای دیگه ای قرار بگیره.

• صرفه جویی زمان و هزینه در طراحی سایت

قبل از اینکه طراح ریسپانسیو رواج پیدا کنه، برای اینکه همه کاربران بتونن به سایت دسترسی پیدا کنن؛ وبسایت باید در چند نسخه متفاوت طراحی میشد تا با هر دستگاهی قابل مشاهده باشه. ولی با طراحی ریسپانسیو فقط قالب واسه وبسایت طراحی میکنین که هم هزینه پایینی داره و مسلما در زمان خیلی کمتری آماده میشه.

• افزایش بازید کنندگان

مسلما با طراحی ریسپانسیو می تونین مخاطبان بیشتری رو ترغیب به استفاده از وب سایت تون کنین، ترافیک بیشتری به سمت سایت سرازیر میشه و با افزایش بازدید کننده سئو سایت هم افزایش پیدا میکنه. 

گوگل در رتبه بندی سایت ها به واکنش گرا بودن سایت ها اهمیت خاصی میده و در رتبه بندی سایت تاثیر به سزایی داره. پس میتونیم بگیم طراحی ریسپانسیو از طرفی مخاطب بیشتری رو جذب میکنه که ترافیک بیشتری استفاده میشه در مقابل سایت رتبه بالایی رو کسب میکنه. از سوی دیگه گوگل طراحی ریسپانسیو بودن سایت رو به طور مجزا مورد بررسی قرار میده که امتیاز جداگانه ای داره.

 معایب طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو

هر چیز خوبی، بدی های هم داره، این معایب از قاعده ریسپانسیو جدا نیست. میتونیم وب سایت های بزرگی مثل فیسبوک و توییتر رو نمونه ای از وب سایت هایی بدونیم که به دلیل معایب طراحی ریسپانسیو مجبور شدن برای کاربران موبایل سایت مجزا طراحی کنن.

• سرعت بارگذاری 

لازمه این نکته رو هم یاداوری کنیم که طراحی ریسپانسیو نه تنها هیچ تاثیری در سرعت بارگذاری سایت ها نداره، بلکه ممکنه بعضی از مولفه ها در گوشی به کاربران نمایش داده نشه تا ظاهری خوبی داشته باشه. همچنین در طراحی ریسپانسیو شاید در بارگذای تصاویر وقفه ایجاد بشه، دلیل کندی بارگذاری این هستش که، فرآیند تغییر اندازه عکس ها در هر گوشی یا تبلت با اندازه های مختلف تحت تاثیر قدرت محدود دستگاه ها قرار میگیره.

• عدم پشتیبانی

بعضی از مرورگر های موبایل از مدیا کوئری ها پشتیبانی نمیکنن و پشتیبانی مرورگر از طراحی ریسپانسیو برای نمایش وبسایت ها الزامی هستش. با آپدیت های دستگاه ها میتونید این عامل رو برطرف کنین و این مسئله ای هستش که نباید نادیده گرفت.

طراحی سایت به روش ریسپانسیو

 برای اینکه بتونین یک سایت ریسپانسیو داشته باشین، به دو روش امکان پذیر هستش.

1. استفاده از قالب های مدیریت محتوا آماده

برای استفاده قالب ریسپانسیو، میتونین از فروشگاه های مدیریت محتوا اقدام به خرید یک قالب واکنش گرا کنین و برای این کار هم باید از ریسپانسیو بودن قالب امتحان حاصل کنین؛ چون بعضی از قالب ها به درستی بومی سازی نشدن و به خوبی عمل نمیکنن.

2. استفاده از قالب های مدیریت اختصاصی

برای سایت هایی که از مدیریت محتوای اختصاص استفاده میکنن، باید از یک طراح برای بهینه سازی سایت کمک بگیرن که این فرآیند مستلزم زمان و هزینه برای صاحب وبسایت خواهد بود. بنابراین وب سایت های به طور اختصاصی طراحی شدن نمیتونن از قالب های ریسپانسیو آماده مدیریت محتواها استفاده کنن. 

دلایل استفاده از طراحی ریسپانسیو (Responsive) یا طراحی واکنش گرا

مهم ترین دلیل استفاده از طراحی ریسپانسیو، با توجه به آمار تجربی این هستش که بیشترین استفاده از وب سایت ها توسط گوشی و تبلت هستش. پس باید به کابرانی که از طریق گوشی میخوان به سایت ما دسترسی پیدا کنن اهمیت بدیم چون دامنه ی وسیع تری از کاربران رو پوشش میده و در این حالت پاسخگویی نیاز همه ی افراد جامعه با هر وسیله ای میخوان با ما ارتباط برقرار کنن هستیم. 

در حالت کلی صاحبان وب سایت ها همیشه به دنبال این هستن که هم رضایت کاربران رو کسب کنن و از طرفی در رتبه بندی گوگل در بالاترین نقطه قرار بگیرن. طراحی واکنش گرا یکی از عوامل مهم سئو هست که باعث میشه وب سایت هم از طرف بازدیدکننده با ارزش باشه و از دیدگاه گوگل معتبر جلوه کنه.

اگه مزایای فراوانی که طراحی ریسپانسیو داره رو بررسی کنیم؛ میشه معایب اندکی رو که داره چشم پوشی کنیم تا در بهینه سازی سایت یک قدم از رقبا پیشی بگیریم.

حرف پایانی

در این مقاله موضوع ریسپانسیو بودن چیست؟ و چه تاثیری در رفتار کاربر دارد؟ رو باهم بررسی کردیم. با توجه به مطالبی که خدمتتون عرض شد کاربرانی که از گوشی و تبلت برای نیازهای روزمره ی اینترنت استفاده میکنن، بیشتر از کامپیوتر هست. چون گوشی یا تبلت همواره دسترسی راحت تری رو واسه کاربران ایجاد کرده و طراحی واکنش گرا باید توسط صاحبان وبسایت ها یک گزینه انتخابی نباشه بلکه باید از ضروریات طراحی محسوب بشه. همیشه باید با روند پیشرفت تکنولوژی عمل کنیم و پذیرایی تغییرات باشیم تا بتونیم تجربه خوبی برای کاربران رقم بزنیم.

نظرات: