پادکست صوتی "اقدامات الزامی فنی در راه اندازی وب سایت قبل از تولید محتوا"



در سال های گذشته که چندی نمیگذره، داشتن وب سایت شخصی کار هر کسی نبود. معمولا شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ توان طراحی و استفاده از وب سایت رو داشتن. ولی با گذشت زمان داشتن وب سایت هم مثل خیلی از کارهای دیگه عمومیت پیدا کرد. این روزها به جز کسب و کارها، افراد شخصی واسه هدف های مختلف وب سایت طراحی میکنن.

در اصل چیزی که تغییر نکرده طراحی وب سایت هستش، درسته گفتیم هر کسی میتونه وب سایت شخصی خودش رو داشته باشه، ولی برای اینکه بتونی از وب سایت برای هدفت استفاده کنی باید با اصول اولیه اون برای راه اندازی آشنا باشی. شما برای اینکه بخوایین سایتی رو طراحی کنین یا باید این کار رو به شرکت های طراحی سایت اعمال کنید و یا باید قبلش اطلاعات کافی در مورد خواسته های خودتون داشته باشین. بدون تصمیم گیری در مورد اصول اولیه وب سایت و سئو سایت، شما راهی طاقت فرسا انتخاب کردین که نمیتونین وب سایتی کارآمد و مفید به کاربران ارایه بدین.

ما در مقاله اقدامات الزامی فنی در راه اندازی وب سایت قبل از تولید محتوا یا سفارش تولید محتوا، کارهایی که برای راه اندازی سایت نیاز هست رو بیان میکنیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه همراه ما باشین.

قبل از اینکه به نکات فنی راه اندازی وب سایت برسیم. مقالمون رو با توضیحات مختصری درمورد وب و وبسایت شروع کنیم.

وب سایت چیست؟ 

وب سایت چیست؟

سایت یک محیط اینترنتی آنلاین هستش به بیانی وب، نام مشترک شبکه جهانی است که زیرمجموعه ای از اینترنت به حساب میاد و دسترسی به صفحات وب از طریق مرورگرها امکان پذیر است. هر وب سایتی آدرس مختص خودش رو داره که معمولا دامنه وب سایت میگن و وب سایت ها محتواهایی رو در حوزه های مختلف در اختیار کاربران وب میزارن و در حالت کلی هر سایت به عنوان یک واحد اطلاعاتی مستقل شناخته میشه. همچنین وبسایت ها هیچ محدودیتی ندارن و هر سازمان و شرکتی یا حتی شخص حقیقی میتونه واسه خودش سایت داشته باشه. لازم به یاداوری هستش که برای ساختن وبسایت به وب سرور، دامنه یا آدرس سایت و یک سیستم مدیریت محتوا نیاز دارین. (در مورد محتوا تو مقاله های قبلی صحبت کرده بودیم)

نیازهای اصلی برای راه اندازی وب سایت

همان طور که در قسمت های بالایی اشاره شد، برای ساخت وب سایت اصولی، به دانش و زیر ساخت های خاص نیاز دارین و حتما نیاز نیس خودتون مهارت کافی رو در راه اندازی وب سایت داشته باشین. ولی برای اینکه بتونین وب سایت کاربردی داشته باشین، باید یک سری اطلاعات داشته باشین تا سایتتون براساس اون طراحی شه تا شما برای کسب و کار و هدفی که دارین بهترین استفاده رو ازش ببرین.

  • دامنه (دامین)

نیازهای اصلی برای راه اندازی وب سایت

خرید دامنه یکی از ارکان اصلی داشتن وبسایت بوده و در زمان خرید دامنه از اطلاعات شخصی خودتون یا سازمانی باید استفاده کنید و همچنینباید این نکته رو هم متذکر شد که خرید دامنه توسط شرکت طراح سایت اصلا درس نیست. چون برای خرید دامنه، اطلاعات هر کسی وارد بشه اون مالک وبسایت محسوب میشه. اگه از اطلاعات شخص دیگری زمان خرید استفاده کنین امکان داره ادعای مالکیت کنه و میتونه یک وب سایت دیگه روی همین دامنه بارگذاری کنه. 

همچنین دامنه سایت ها گستردگی فراوانی داره، که برای انتخاب بهتر به کسب و کارتون توجه کنید تا دامنه ی مناسبی رو انتخاب کنید. دامنه های معروفی که در جهان کاربرد دارن مثل، org, net, .Com از کلمه Commerical به معنی تجارت هست گرفته شده. Net از کلمه Network به معنی شبکه و org از کلمه organization به معنی سازمان گرفته شده است. امروزه با پیشرفت و گسترده شدن دنیای وب، دامنه های بسیاری در دسترس افراد قرار گرفتن.

  • وب سرور 

وب سرورها ابر رایانه های هستن که قابلیت ذخیره سازی خیلی بالایی نسبت به کامپیوترهای خانگی دارن و قدرت پردازش اونا بی حد و مرز هستش. وب سرورها، خاموشی ندارن و باید شبانه روزی در حال پردازش باشن و با خاموشی وب سرور همه ی اطلاعات های وب سایت ها از درسترس خارج میشه بنابراین یک سرور هر چه قدرت پردازنده ی قوی تری داشته باشه، سرعت بارگذاری سایت ها بیشتر میشه.

  • طراحی سایت

طراحی سایت

با خریداری دامنه و انتخاب وب سرور مناسب نوبت به طراحی سایت میرسه که به طور کلی 3 روش برای طراحی سایت وجود داره که هر کدوم معایب و مزایایی دارن با در نظر گرفتن استانداردهای خودتون که چه پارامترهای پاسخگوی نیازهای شما است میتونید گزینه مناسب رو انتخاب کنین. توضیحات مختصری از این 3 روش رو واستون بیان میکنیم.

• طراحی سایت استاتیک (ثابت)

یک سایت استاتیک دارای تعداد صفحات مشخصی هست که هیچ گونه تعامل با کاربر رو نداره و نسبت به فعالیت بازدید کنندگان واکنشی نشان نمیده. از این نوع طراحی معمولا برای معرفی فعالیت خاص یا شرکت و شخصیت استفاده میشه. وبسایت های استاتیک معمولا محتواهای ثابتی دارن و به راحتی تغییرپذیر نیستن. تغییرات در این نوع سایت ها باید توسط وب مستر و به صورت دستی انجام بشه که برای سایت های که حداکثر سه صفحه هستن کاربرد داره. به همین دلیل برای سایت ها بزرگ با صفحات بیشتر کارآمد نیست. اگر در سایت نیاز به ارسال نظر یا ثبت نام کاربر باشه این روش طراحی مناسب نیست.

مزایا: 

در زمان کم با هزینه کم طراحی میشه، میزبانی این نوع سایت به دلیل تعداد صفحات کم راحت تر است و نیاز به فضای هاست بالایی ندارد. مزیت دیگری که داره ایندکس گذاری این سایت ها خیلی راحت توسط موتور جستجو انجام میشه. در سرعت پایین اینترنت هم میشه بارگذاری کرد.

معایب: 

سایت های استاتیک در طولانی مدت هزینه های زیادی رو در پی خواهد داشت. برای ایجاد تغییرات در وبسایت نمیتونین به طور شخصی عمل کنین باید توسط وبمستر انجام بشه و در نظر داشته باشین که همیشه وابسته به شرکت طراحی خواهید بود. این سایت عملکرد خیلی پایینی داره و معمولا فقط برای سایت های اطلاع رسانی مناسب هست. تسلط به اجرای وب سایت براساس قابلیت های مدرن، نیازمند مهارت بالای وبمستر است که هم هزینه بر هست و هم زمان زیادی میخواد.

• طراحی سایت داینامیک (پویا)

روش دیگری که در طراحی سایت مورد استفاده قرار میگیره طراحی داینامیک هست، که بعد از به وجود امدن سیستم مدیریت محتوا این روش روی کار امد. این نوع سایت ها براساس نیاز و سلیقه مشتری طراحی میشن و مدیر سایت به راحتی میتونه تغییرات لازم رو انجام بده. اگر دانش لازم هم در این زمینه ندارین، به راحتی میتونین با پنل مدیریت محتوا، اطلاعات و محتوای سایت رو به راحتی تغییر بدین. این عامل باعث شده محبوبیت این روش بین مدیران سایت ها بیشتر باشه. میتونیم بگیم این سایت معکوس سایت استاتیک هست، برای طراحی این سایت ها باید به شرکت های تخصصی که حرفه ای در این زمینه فعالیت میکنن مراجعه بشه. این مورد رو هم به یاد داشته باشین که شرکت های طراحی وب سایت هم با هم در رقابت هستن و روز به روز دارن از تکنیک های نوینی استفاده میکنن. سایت های با طراحی داینامیک تعاملی هستند، یعنی کاربر در بخش های از سایت میتونه عملیاتی رو انجام بده. 

مزایا:

ایجاد تعداد صفحات نامحدود، پنل مدیریت محتوای سایت های داینامیک کاملا اتوماتیک عمل میکنه، تغییرا ظاهری و محتوایی و ساختاری سایت به آسونی امکان پذیر، مدیر وبسایت به صورت آنلاین میتونه در هر زمان و مکان به سایت خودش دسترسی پیدا کنه و تغییرات لازم رو انجام بده، داده ها در یک پایگاه داده ذخیره میشن و امکان بررسی اونا وجود داره، در پنل مدیریت کاربری چندین کاربر به طور هم زمان میتونن فعالیت کنن.

معایب:

به دلیل ساده نبودن طراحی این نوع سایت ها باید توسط نیروی حرفه ای انجام بشه که این باعث بالا رفتن هزینه ها میشه و صرف زمان زیادی برای آماده سازی وب سایت نیاز هست. توسعه وبسایت های داینامیک طولانی تر، درسته کار با پنل مدیریت محتوا آسون ولی نیاز به مختصر آموزش اولیه داره، سرعت بارگزاری این نوع سایت ها کمتر است.

• طراحی سایت فلش

نوین ترین نوع طراحی که طی سال های نزدیکی رواج پیدا کرده طراحی به روش فلش هست. طراحی سایت به روش فلش توسط نرم افزار های خاص امکان پذیر هستش. این نوع وب سایت به راحتی قابل طراحی است. که به دلیل داشتن عناصر بصری جذاب، توجه مخاطب رو به خودش جلب میکنه.

سایت های فلش مشتریان زیادی ندارن، چون اغلب مدیران سایت ترجیح میدن از روش های طراحی مرسوم استفاده کنن.

مزایا: 

این سایت ها از طراحی زیبا و جذاب در صفحات برخوردارن که از سایت های دیگر اونا رو متمایز میکنه. طراحی سایت های فلش ساده و بسیار آسون است و از ابزارهای موجود میشه استفاده کرد.

معایب: 

عمده ترین مشکلی که باعث شده این نوع سایت ها طرفداران کمتری داشته باشه، موتورهای جستجو نمیتونن محتواشون رو تشخیص بدن. که با توجه به مسئله سئو این امر مشکل بسیار بزرگی محسوب میشه.

سایت های فلش به اصطلاح سنگین هستن یعنی سرعت بارگذاری روپایین میارن.

  • سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) که به اختصار CMS گفته میشه. این سیستم برای مدیریت ساده محتوای وبسایت کاربرد داره.

سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر تشکیل شده، برنامه کاربردی مدیریت محتوا (CMS) و برنامه کاربردی تحویل محتوا (CDA)

عنصر CMS ایجاد محتوا، تغییرات و یا حذف محتوا در وبسایت بدون نیاز به تخصص خاص در زمینه وب سایت روبرامون فراهم میکنه. سیستم مدیریت محتوا شرایطی رو برامون ایجاد کرده که به زبان های برنامه نویسی در این کار نیاز نباشه.

عنصرCDA این اطلاعات رو کامپایل میکنه و جهت آپدیت وبسایت استفاده میکنه.

انتخاب نوع وبسایت از نظر کارایی

وب سایت ها رو میشه با توجه به ایده و زمینه فعالیت افراد طراحی کرد. شما با توجه به کسب و کاری که دارین و اینکه هدف شما از طراحی وب سایت چیه؟ و چه انتظاراتی از وبسایت دارین یعنی چه امکاناتی رو برای شما و کاربر فراهم کنه رو باید در نظر بگیرین. به عنوان مثال میتونیم به چند مورد اشاره کنیم، سایت های فروشگاهی، سایت های خبری، اطلاع رسانی، خبری، تجارت اکترونیک، خدماتی، مسافرتی، سرگرمی، علمی، آموزشی، فناوری ، حمل و نقل و هتلداری و ...

سه نسل مختلف وب سایت

از زمان پیدایش وب، سه نسل از وب سایت ها رو تجربه کردم. نسل اول از وب سایت ها به صورت یک طرفه بودن، یعنی مدیر وب سایت یک سری اطلاعات رو در اختیار مخاطب میذاشت. کاربران بدون مشارکت فقط به عنوان تماشاچی از محتوا استفاده میکردن. 

نسل دوم از وب سایت ها به صورت تعاملی و دو طرفه هستن. در وب سایت های نسل دو بازدید کنندگان در تولید محتوای سایت مشارکت داشتن و تنها تماشاگر نبودن.

نسل سوم از وب سایت ها که وب معنایی هم بهش میگن، خیلی هوشمندانه تر هستن. چون از هوش مصنوعی بهره بردن، نسل سوم وب سایت ها محتوا و کاربر خودش رو شناسایی میکنه و با آنالیز اطلاعات متناسب با نیاز کاربر نمایش داده میشه. چون این گونه وب سایت ها پیچیدگی فنی زیادی دارن، در حال حاظر تعداد بسیار محدودی از وب سایت ها به روش نسل سه طراحی شدن.

مروری بر راه اندازی وب سایت 

همون طور که گفته شد، ساخت وب سایت طی سه مرحله صورت میگیره. در مرحله اول باید نام یا دامنه ای برای سایت ثبت بشه. برای نام سایت بهتره متناسب با نوع خدمات سایت انتخاب بشه که باهم هم خوانی داشته باشه. 

مرحله دوم طراحی سایت بود که توسط طراح و یا برنامه نویس انجام میشه.

مرحله سوم پس از ثبت دامنه و طراحی سایت برای اینکه کاربران به وبسایت دسترسی داشته باشن و در بستر وب قرار بگیره به یک وب سرور نیاز داره. که به این مرحله هاستینگ هم میگن. که با ارتباط بین دامنه و هاست که از طریق این سرور ممکن میشه از طریق اینترنت در اختیار کاربران گذاشته میشه.

پهنای باند هاست چیست؟ (Bandwidth)

پهنای باند هاست

شاید فک کنین پهنای باند هاست، سرعت هاست هستش ولی سخت در اشتباه هستین. منظور از پهنای باند در حقیقت اینترنت هاست شماست. با تعریف دیگه ی میتونیم بگیم، به مقدار اطلاعاتی که بر روی هاست شما رد و بدل میشه، پهنای باند میگن. پس میشه گفت پهنای باند هاست همون ترافیک ماهیانه ای هست که به وب سایت شما اختصاص داده میشه. 

در توضیحات قبلی متوجه شدیم که داده های سایت در وب سرور یا هاست ذخیره میشن. به این شکل میشه که هر وقت کاربر وارد وب سایت شما میشه و صفحات سایت براش بارگذاری میشه مسلما حجمی از اینترنت استفاده میشه تا اطلاعات از هاست به کاربر ارسال بشن. به اون حجم از اینترنتی که برای بارگذاری صفحات از سمت وب سرور استفاده میشه تا داده ها به مخاطب ارسال بشن پهنای باند گفته میشه.

پس نتیجه میگیریم هرچه تعداد بازدید کنندگان از سایت بیشتر باشه به پهنای باند بیشتری نیاز هست. از طرفی هم هر چه محتوای صفحات سایت پرحجم تر باشه، پهنای باند بیشتری مصرف میشه.

انواع سیستم مدیریت محتوا

با توضیحات مختصری که در قسمت بالا خدمتتون عرض شد، نسبتا با سیستم مدیریت محتوا آشنا شدیم. برای اینکه نحوه کارکرد و انواع سیستم مدیریت محتوا بیشتر آشنا شیم در این قسمت از مقاله اقدامات الزامی فنی در راه اندازی وب سایت قبل از تولید محتوا به این موضوع اشاره کردیم.

سیستم مدیریت محتوا بر روی فضای هاست یا همون وب سرور نصب میشه و پس از اون برای تغییرات در شکل ظاهری وبسایت و یا مدیریت محتوا و حتی ارتباط با کاربران و هر عمل دیگری که در سایت نیاز باشه مورد استفاده قرار میگیره. 

CMS انواع مختلفی دارن از جمله پولی، رایگان، عمومی و اختصاصی هر کدوم کارایی مخصوص به خودش رو داره. شما در زمان ساخت سایت میتونید نسبت به نیازهاتون یک نوع CMS انتخاب کنید. ما اینجا به چند سیستم مدیریت محتوا اشاره کردیم.

معرفی چند سیستم مدیریت محتوا

ورد پرس WordPress

ورد پرس WordPress

یکی از قوی ترین و انطاف پذیرترین CMS های که نسخه فارسی هم داره وردپرس هستش. که به صورت متن باز و رایگان خدماتش رو ارائه میده. وردپرس فرایند خیلی ساده ای رو برای نصب و راه اندازی داره و کار کردن باهاش بدون داشتن هیچ دانش برنامه نویسی فقط با آموزش مکفی امکان پذیر هست. به طور کلی اگه به اندازه کافی استفاده از کامپیوتر رو بلد باشین، میتونین با وردپرس سیستم خودتون رو مدیریت کنین. ذاتا همه ی برنامه ها پیچیدگی هایی دارن ولی در اون حد نیست که نیاز به حرفه ای بودن بخواد.

وردپرس برای مدیریت و راه اندازی سایت های وبلاگی، خبری، آموزشی و ... کاملا مناسب هست. این سیستم از قابلیت های زیادی برخورداره که به صورت رایگان هستن. وردپرس با بروزرسانی های مستمر و پشتیبانی از هزارن افزونه و دارا بودن قالب های متنوع تونسته در بین سیستم های مدیریت محبوبیت خاصی داشته باشه.

Joomla

Joomla

جوملا هم همانند وردپرس رایگان هست و نسخه فارسی هم داره. جوملا یکی از قدیمی ترین نرم افزار های سایت ساز هستش که به مدیریت محتوا میپردازه. گرافیکی بودن، محیط کاربری زیبا و قدرتمند باعث شده توجه کاربران رو به خودش جلب کنه. یکی از مزیت های که جوملا داره اپن سورس بودنش، این قابلیت به برنامه نویسان کمک میکنه تا تغییرات دلخواه در سیستم مدیریت محتوا ایجاد کنن و اون رو نسبت به سلیقه خودشون، شخصی ساز کنن.

اگر بخواییم مزایای استفاده از جوملا رو بگیم میتونیم به ایجاد صفحات گرافیکی، انعطاف پذیری، قابلیت نصب قالب، ارتقاء رایگان و .... اشاره کنیم.

Drupal

Drupal

دروپال هم به صورت متن باز و رایگان خدماتش رو ارائه میده. و تمام ویژگی های وردپرس و جوملا رو داره. دروپال سادگی رو در کنار امکانات نامحدود فراهم آورده. مدیریت سریع و کامل محتوا، کاربردی سریع، از مزایای دیگه ی که میتونیم بهشون اشاره کنیم.

طراحی قالب سایت

طراحی قالب سایت

به هر آنچه که کاربر در سایت میبینه قالب سایت میگن. میتونیم بگیم درصد زیادی از طراحی سایت رو قالب سایت به خودش اختصاص میده. قالب سایت از رنگ بندی که برای نمایش محتوا استفاده میشه، لوگوی سایت، اندازه و فونت نوشته، ریسپانسیو بودن و تعداد بیشمار از تصاویر و المان های که استفاده میشه، تشکیل میشه. طراحی قالب سایت هست که میتونه از نظر ظاهری وبسایت شما رو منحصر به فرد و جذاب کنه. پس میتونیم بگیم سیستم مدیریت محتوا با طراحی قالب سایت مکمل هم هستن، و هم دیگر رو کامل میکنن. اگر میخواهید از هر نظر سایتی حرفه ای رو اداره کنید باید قالبی حرفه ای برای سایت طراحی کنین.

زمانی که شما از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنین به صورت پیش فرض یک قالب رو سایت اعمال میشه. واسه تغییر طرح میتونید با مراجعه به بخش مدیریت سایت نوع قالبی که مد نظرتون رو آپلود و اعمال کنید. اگر خاص پسند هستین و از قالب های اماده نمیخواهید استفاده کنین باید از یک برنامه نویس طراحی سایت کمک بگیرین. 

در وب هزاران قالب با تنوع های زیاد هست که میتونید اونا رو شخصی سازی کنید و از امکاناتش استفاده کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشین که هر سیستم مدیریت سایت، قالب های مختص خودش رو داره و شما نمیتونین از یک قالب که مثلا در وردپرس هست استفاده کنید ولی برای راه اندازی سایت از جوملا استفاده کنید.

به چه نکاتی در انتخاب قالب سایت توجه کنیم؟

در انتخاب قالب سایت همون قدر که به زیبایی و بهینه بودن باید بها داد. به کاربردی بودن سایت هم باید بهش توجه کنیم. برای اینکه همه ی نکات مثبت رو در این قاب داشته باشیم بهتر متناسب با موضوع سایت عمل کنیم. چون هیچ وقت طراحی قالب سایت خبری با آموزشی یا فروشگاهی نمیتونه یکسان باشه.

نکته ای اولی که باید بهش توجه کنین سادگی قالب هست تا همه اقشار جامعه بتونن ازش استفاده کنن. منظور از ساده بودن اینه که از قالب های پیچیده خودداری کنید تا مخاطبان به راحتی بتونن به تمامی صفحات و امکانات سایت دسترسی پیدا کنن. باید برای جذابیت بخشیدن به سایت از المان های استفاده بشه که توجه مخاطب رو به خودش جلب کنه. طراحی قالب سایت یک چیز سلیقه ی هست که با توجه به ایده های که دارین میتونین یک قالب منحصر به فرد خلق کنین.

باید از قالبی استفاده کنید که مخاطبان بتونن از هر مرورگری که استفاده میکنن به سایت شما بدون مشکل دسترسی پیدا کنن.

سازگاری با افزونه های CMS در انتخاب قالب بسیار مهم است. میتونیم با بیان مثالی این بخش و بهتر درک کنیم، فرض کنید افزونه ی برای ارتباط با مشتری در یک سایت وردپرس نصب کردید. اگر قالب سایت طوری طراحی شده باشه که با اون سازگاری نداشته باشه، نمیتونید از امکانات اون افزونه استفاده کنید.

از قالب های برای طراحی سایت استفاده کنید که از طرف فروشنده، پشتیبانی فعالی داشته باشن. تا در صورت بروز مشکل بتونید به راحتی با ارتباط با پشتیبانی خطا رو رفع کنید.

یکی از عوامل مهمی که باید بهش توجه کنیم سازگاری با الگوریتم های گوگل هست. یک قالب خوب باید کدنویسی خوبی داشته باشه تا باعث رشد ترافیک وب سایت بشه. برای اینکه سایت شما رتبه بالایی رو از گوکل کسب کنه و سئو مناسبی داشته باشین.

قابلیت صفحه ساز گرافیکی این امکان رو به کاربر میده که، که بدون برنامه نویسی بتونن صفحات گرافیکی زیبا و جذاب واسه سایت بسازن. پس در انتخاب قالبی که این ویژگی رو داره دقت کنید و سعی در انتخاب همچین قالبی انتخاب کنید.

همه قالب ها نیاز به بروزرسانی دارن، بهتر از قالب های استفاده کنید که به صورت مداوم و مرتب از سوی سازنده اش آپدیت میشن. اینجوری سایتتون همیشه به روز میمونه.

سایت ریسپانسیو (Responsive)

سایت ریسپانسیو

قابلیت واکنش گرایی یا ریسپانسیو بودن (Responsive) در طراحی سایت اهمیت زیادی داره. ریسپانسیو بودن یعنی یک وب سایت بتونه خودش رو با صفحه نمایش های مختلف وقف بده. تا کاربران برای بازدید از سایت با هر دستگاهی که میخوان به راحتی به داده های سایت دسترسی پیدا کنن.

از مزایای که سایت های ریسپانسیو دارن میشه به سازگاری با همه نمایشگرها، نمایش مناسب سایت در طیف وسیعی از مرورگرهای جدید و قدیمی، انعطاف پذیری بالا و کارآمد، مقرون به صرفه بودن. شما اگه بخوایین واسه ساییتون یک نسخه کامپیوتری و یک نسخه برای کاربران گوشی طراحی کنید هزینه اتون خیلی میره بالا ولی با ریسپانسیو با یک تیر چند نشون میزنین، از طرفی قدرت سئو رو بالا میبره و باعث دریافت رتبه بهتر از طرف گوگل میشه، افزایش بازدید کنندگان هم به مراتب بیشتر میشه.

تفاوت UX و UI در طراحی سایت

UX و UI یکی از مهم ترین عواملی هستن که در روند شکل گیری سایت نقش مهمی دارن. UX مخفف User Experience Design است که به معنی، تجربه یا حسی که یک وب سایت به کاربر منتقل میکنه. میتونیم بگیم UX به راحتی کاربر و بهبود روابط بین انسان و کامپیوتر تاکید دارد. UI مخفف User Interface Design است که به مفهوم، بخش های قابل رویت یک وب سایت هنگام مشاهده بازدید کننده هستش.

شرکت های طراحی سایت موقع مراجعه کاربر برای طراحی سایت، ازشون سوال میکنن که سایت با طراحی UX یا UI در نظر دارین. بهتر شما برای اینکه وب سایتتون هم کارآمد باشه و هم از جلوه های جذابی در طراحیش استفاده شده باشه این دو عامل رو مکمل هم قرار بدین. معمولا مخاطبان از وب سایتی استفاده میکنن که ظاهری زیبا داشته باشه، و کاملا مفید و کارآمد باشه.

هزینه های ساخت سایت

ساخت سایت شامل هزینه های میشود، که معمولا سایت هرچه حرفه ای تر طراحی شده باشه هزینه ها هم به نسبت بیشتر میشه. هزینه های ساخت سایت یک رقم مشخص نیست. چون در هر یک از آیتم های که گفته شد با توجه به کارکردهای که دارن هزینه اشون کم یا زیاد میشه. واسه اینکه قیمت تقریبی ساخت سایت رو حساب کنید تمامی آیتم های مربوط به ساخت سایت رو جداگانه بررسی میکنم.

ثبت دامنه های مختلف، هر کدوم قیمت های متفاوتی داره و به دلیل تغییر قیمت ها بهتر به روز استعلام بگیرین.

هاست هم به دلیل نوع های مختلف، قیمت های خاص خودشون رو دارن. از طرفی هاست به توجه به پهنای باند و مقدار فضایی که داره تغییر میکنه، یعنی هر چه پهنای باند بیشتر باشه هزینه بالاتر میره.

در طراحی سایت چند مورد برای روی قیمت ها تاثیر میزاره. طراحی قالب سایت یا طراحی گرافیکی، کیفیت و گستردگی آیتم ها در طراحی کلی سایت باعث میشه قیمت ها متغیر باشه. اگر CMS های که برای سایت در نظر گرفتین اختصاصی و نیاز به طراحی داشته باشه به طبع در بالا رفتن هزینه هاتون تاثیر به سزای داره. اما اگر از CMS های از پیش آماده شده در سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید خیلی مقرون به صرفه هست.

تامین امنیت و پشتیبانی سایت عامل مهمی هست که باید در نظر بگیریم. در صورت بروز مشکل یا در خطر افتادن امینت سایت بهتر افراد متخصص نوع مشکل رو تشخیص بدن و برطرف کنند. شرکت های متعددی در این زمینه فعالیت میکنن که هر کدوم نسبت به خدماتی که ارائه میدن تعرفه های معینی دارن.

پس از اینکه سایت آماده شد تا محتواهای خود رو در اختیار کاربران بزاره. هزینه های تولید محتوا و بهینه سازی سایت هم اضافه میشه. افزودن محتوای در سایت های داینامیک هزینه بر نیس و مدیر محتوا با آموزش های لازم میتونه از پس این کار بربیاد. ولی برای تولید محتواهای حرفه ای نیاز به تولید کننده محتوا هست. بحث بهینه سازی سایت یکی از آیتم های بسیار مهم در پیشرفت سایت محسوب میشه که نیاز به استخدام سئو کار هست. که استخدام نیروی حرفه ای در هر سمتی هزینه دستمزد شامل حال میشه.

مقدار فضای هاست کافی سایت

مقدار فضای هاست کافی سایت

هنگام خرید فضای هاست باید به حجم محتواهای که موجود در سایت و به تعداد بازدید کنندگان توجه کنید. هرچقدر داده های سایت و بازدید کنندگان سایت بیشتر باشه به فضای هاست بیشتری نیاز هست. معمولا وب سایت های که تازه کار هستن و در سایت داده های کمی موجوده و از طرفی تعداد بازدید کنندگان کمی هم دارن در این صورت به پهنای باند کمتری نیاز هست.

اگر برنامه های رو برای افزایش بازدید سایت و بالا بردن حجم محتواهای سایت در نظر دارین باید در قدم اول پهنای باند سایت رو افزایش بدین. اگر از سرعت هاست سایت رضایت کافی ندارین، بدون هیچ محدودیتی اقدام به افزایش کنید. برای بالابردن سرعت هاست کافیه DNS های دامین سایت رو با وب سرور جدید به روز رسانی کنین. برای انجام اینکار در صورت نداشتن اطلاعات کافی میتونین از پشتیبانی وب سرور کمک بگیرین.

هاست رایگان

اگر تازه کار هستین و نمیخواین برای ساخت سایت هزینه های رو متحمل شین میتونین از هاست های رایگان استفاده کنید. با استفاده از CMSهای رایگان و قالب های رایگان و همچنین هاست رایگان نیازی به برنامه نویس های حرفه ای نیس که با وجود این گزینه ها هزینه های شما تا حد زیادی پایین میاد. شما میتونید این نوع سایت ها رو هم بهینه سازی کنید و ارتقا بدین، هیچ محدودیتی وجود نداره. 

ولی هاست رایگان معایبی داره که قبل از استفاده معایب رو هم در نظر بگیرین. هاست رایگان حجم و پهنای باند خیلی محدودی داره و تبلیغات هم در این نوع سایت ها قابل چشم پوشی نیست.

اگر نمیخواین به صورت حرفه ای وارد مقوله سایت بشین. فقط برای آموزش یا دوس دارین این مراحل رو طی کنین هاست رایگان گزینه خوبی هست. برخی از سرویس های که هاست رایگان ارائه میدن و ایرانی هستن رو بهشون اشاره میکنیم . هاست رایگان Gigfa ، XZN، Cpanel گزینه ها هستن که با مقداری پهنای باند رایگان که برای هر کدوم فرق میکنه به کاربران ارائه میدن. با بررسی هر کدوم میتونید مناسب ترین رو انتخاب کنید. 

کلام آخر

در مقاله اقدامات الزامی فنی در راه اندازی وب سایت قبل از تولید محتوا، با ما همراه بودید. امیدوارم مطالبی که در اختیارتون گذاشته شد مفید واقع بشه و بتونه شما رو از روند ساخت سایت مطلع کرده باشه. کلامی که در آخر میتونم بگم این که، واسه رقابت در دنیایی که روز به روز داره پیشرفت میکنه ما هم برای ارتقا دادن کسب و کارمون باید از راه های نوین استفاده کنیم تا از رقبا عقب نمونیم. مراحلی که برای ساخت سایت با هم طی کردیم میشه یک سایت مفید رو ساخت، و فعالیت خودمون رو متناسب با حوزه کسب و کار شروع کرد. ساخت سایت به تنهایی کافی نیس برای اینکه بتونید با استفاده از سایت به نتیجه خوبی برسین باید محتوا و بهینه سازی سایت رو جددی بگیرین. 

توصیه ی که در اینجا میتونم داشته باشم، اگر در این زمینه دانش کافی ندارین بهتر برای سپری کردن این مراحل از افراد حرفه ای کمک بگیرین تا سایت مد نظر خودتون رو بدست بیارین.

نظرات: