ویژگی های ویراستار مقاله؛ به نظر شما ویراستار خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟ ویراستار خوب به چه کسی گفته میشه؟ اصلا می دونین ویرایش یا ویراستاری چیست؟ چرا ویرایش مقاله از اهمیت زیادی برخوردار هست؟ برای ویرایش مقاله به چه نکاتی باید توجه کرد؟ آشنایی با نرم افزارهای ادیت متن چه کمکی به ویراستار می کنه؟ آیا دوست دارین ویراستار محتوا بشین؟ از ترفندهای محتوانویسی برای وب سایت ها و فروشگاه ها چقدر خبر دارید؟

هر محتوا یا مقاله بعد از اینکه نوشته میشه، باید در سطوح مختلف ساختاری، فنی و محتوایی ویرایش بشه و مورد بازبینی قرار بگیره. این کار فقط از عهده ویراستاران برمیاد. ویراستاری مهارتی هست که با مطالعه، تمرین و تجربه به دست میاد، ولی هر ویراستار در کنار مهارت های ویرایشی که باید بلد باشه، به ویژگی ها و مهارت های دیگه ای نیاز داره که حتما باید با اون ها آشنا بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ویراستار مقاله چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ اطلاعاتی در مورد ویرایش یا ویراستاری مقاله به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ویراستار خوب بپردازیم تا بدونین ویراستار خوب چه کسی هست.

ویرایش یا ویراستاری چیست؟

ویرایش یا ویراستاری چیست؟

شاید این سوال واستون پیش بیاد که ویرایش یا ویراستاری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ویرایش به معنی نظم و ترتیب هست و بر این اساس میشه ویرایش رو فن درست نویسی، پاکیزه نویسی و رسانویسی محسوب کرد. به فردی که ویرایش رو انجام میده، ویراستار گفته میشه. یه ویراستار با ایجاد تغییرات، حذف و یا اضافی کردن بر اساس اصول نگارش و ویراستاری به اصلاح و آماده سازی یه مقاله کمک می کنه. وقتی که شما به عنوان ویراستار، متنی رو ویرایش می کنین، باید اشتباهات نگارشی، فنی، زبانی و دستوری رو اصلاح کنین تا مقاله یا محتوای شما هیچ ایرادی نداشته باشه و کاربران زیادی رو به خودش جذب کنه.

از اونجایی که ویراستاری در فرایند تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار هست، پس باید مهارت کافی رو در ویرایش متون داشته باشین. این مهارت به وسیله مطالعه، نوشتن و تسلط بر دستور زبان به دست میاد. هدف از ویراستاری یه متن برطرف کردن ایرادات و رسا کردن متن و رفع اشکالات دستوری هست. یه متن، فیلم، موسیقی یا عکس بعد از ویرایش و بازبینی جون تازه می گیره. خیلی از تولیدکننده های محتوای که تازه شروع به کار کردن، می خوان درباره ویراستاری یا ویرایش محتوا بیشتر بدونن.

مقاله پیشنهادی: 5 فن نویسندگی که مخاطبان را مجذوب نوشته هایتان می کند

ویراستار خوب چه کسی است؟

ویراستار خوب چه کسی است؟

به نظر شما ویراستار خوب چه کسی است؟ توجه داشته باشین که ویراستار خوب کسی هست که مشکلات و ایرادات فنی و ناهماهنگی های متن رو برطرف کنه. اون باید املای صحیح کلمات و دستور زبان رو به خوبی بدونه و کاربرد علائم نگارشی رو بشناسه. همچنین ویراستار باید یه متن یا مقاله رو با حفظ اصالت اون بررسی کنه و هر نوشته رو به متنی پاکیزه و عاری از غلط تبدیل کنه. ولی این کار به اون راحتی هم که به نظر میرسه نیست. هر ویراستار برای اینکه بتونه همه این وظایف رو به درستی انجام بده، باید مهارت ها ویژگی ها لازم رو داشته باشه.

تفاوت نویسنده و ویراستار چیست؟

کسی که نویسنده هست، فقط در یه حوزه می تونه خوب بنویسه، در حوزه های دیگه توانایی نوشتن و تولید محتوا رو نداره. مثلا نویسنده در حوزه ارزهای دیجیتال فقط می تونه متن هایی رو که به این حوزه مربوط هستن رو ویرایش کنه و با حوزه های دیگه کاری نداره، ولی ویراستار علاوه بر اینکه در یه حوزه خاص باید بتونه خوب بنویسه و با همه قواعد نگارشی برای همه حوزه ها آشنا باشه تا بتونه قواعد و قوانین خوب نگارشی رو به خوبی پیاده سازی کنه و اون ها رو اجرا کنه. یه نویسنده خوب باید به خوبی بدونه که کاری که انجام میده چه کاربردی داره.

مقاله پیشنهادی: بهترین ایده های تولید محتوای خلاقانه

ویژگی های ویراستار خوب چیست؟

ویژگی های ویراستار خوب چیست؟

همونطور که گفتیم، به کسی که بازبینی متن و بازنویسی محتوا رو انجام میده، ویراستار گفته میشه. ویراستاران دارای دانش و مهارت در حوزه ویرایش هستن و اطلاعات تازه و دست اولی درباره آخرین تغییرات وازه ها، قواعد و.... دارن. اون ها اطلاعیه ها و قواعدی که در زبان فارسی مطرح هست، مطلع هستن. یه ویراستار خوب باید ویژگی های لازم رو داشته باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های ویراستار خوب بپردازیم تا بدونین به چه کسی ویراستار خوب گفته میشه.

  • آشنایی با برنامه های ویرایش متن

یکی از ویژگی های ویراستار خوب این هست که با برنامه های ویرایش یا ادیت متن آشنایی داشته باشه. بهتره بدونین استفاده از برنامه هایی برای ویرایش متن فارسی به ویراستار این امکان رو میده تا خیلی زود مقاله یا محتوا رو ویرایش و آماده کنه. پرکاربردترین برنامه برای ویرایش مقاله ها، نرم افزار Microsoft Word هست که یه ویراستار باید نحوه استفاده از اون رو به خوبی بلد باشه.

  • سرعت تایپ بالا

یکی دیگه از ویژگی های ویراستار خوب این هست که باید دارای تایپ ده انگشتی باشه و سرعت تایپ بالایی داشته باشه. تایپ ده انگشتی به ویراستار سرعت، دقت و تمرکز کافی رو میده تا بتونه متن پر از اشکال رو دوباره جمله بندی کنه و یا غلط های املایی رو برطرف کنه، بدون اینکه دیگه نگران تایپ نادرست املای کلمات نباشه. به این ترتیب، اگه می خواهین یه ویراستار حرفه ای بشین، یاد گرفتن تایپ ده انگشتی رو به عنوان یه مهارت پایه فراموش نکنین.

  • آشنایی با سایر زبان ها

آشنایی با زبان های دیگه هم یکی دیگه از ویژگی هایی هست که باید یه ویراستار مقاله حرفه ای داشته باشه. جالب اینجاست که بدونین هر زبان جدید، دریچه ای به دنیای دیگه هست. به همین دلیل ویراستاری که یک یا دو زبان بلده، درباره کلمات و کاربرد هرکدوم از اون ها ذهنیتی تازه و متفاوت داره. همچنین اگه شخصی بخواد به عنوان ویراستار متن ها ترجمه شده فعالیت کنه، لازمه تا به زبان مبدا آشنایی داشته باشه.

  • خلاقیت و ایده پردازی

خلاقیت و ایده پردازی با اینکه خصوصیت ذاتی هست، ولی تمرین و تکرار در تولید محتوا باعث رشد خلاقیت میشه. ممکنه یه نویسنده در اثر حواس پرتی و دقت نکردن به ساختار نوشته از جمله ها یا کلمه های یکسان و تکراری استفاده کنه. ویراستار خلاق می تونه پاراگراف بندی ها، کلمات و جمله بندی ها رو جوری تغییر بده که در عین حفظ سبک نویسنده و انسجام متن، تنوع در مقاله به وجود بیاد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ویراستار مقاله چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ اطلاعاتی در مورد ویرایش یا ویراستاری مقاله به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ویراستار خوب بپردازیم تا بدونین ویراستار خوب چه کسی هست. همونطور که گفتیم، مشکلات و ایرادات فنی و ناهماهنگی های متن رو برطرف کنه. اون باید املای صحیح کلمات و دستور زبان رو به خوبی بدونه و کاربرد علائم نگارشی رو بشناسه.

نظرات: