محتوای تکراری یا Duplicate Content؛ محتوایی که در چند جا از اینترنت به طور یکسان وجود داره! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این محتوا به دست بیارین؟ اصلا می دونین محتوای تکراری چیست؟ تاثیر محتوای تکراری در سئو چیست؟ انواع محتوای تکراری کدامند؟ محتوای تکراری چه مشکلاتی به وجود میارن؟ راهکارهای مقابله با محتوای تکراری چیست؟ آیا این مورد جزو معیارهای محتوای خوب برای کاربر و موتور جستجو به حساب میاد؟

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که مدیران سایت ها از نظر سئوی سایت باهاش دست و پنجه نرم می کنند، محتوای تکراری هست که بعضی وقت ها در اثر ناآگاهی مدیران سایت ها با الگوبرداری از سایت های مشابه به وجود میاد و در بیشتر اوقات به صورت ناخواسته وحتی بدون اطلاع از مدیران سایت ها در سایتشون محتوای تکراری وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله محتوای تکراری چیست؟ اطلاعاتی درباره محتوای تکراری یا Duplicate Content به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از محتوای تکراری بپردازیم و تاثیر محتوای تکراری در سئو رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که محتوای تکراری چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که محتوای تکراری یا Duplicate Content در اصل محتوایی هست که در بیشتر از یه آدرس صفحه در اینترنت قرار داده میشه. وقتی که محتواهای حداقل دو سایت یکسان باشن، برای موتور جستجو سخته که تصمیم بگیره کدوم سایت از نظر موضوع با عبارت مورد جستجو در گوگل تطابق داره. بر اساس آخرین الگوریتم های گوگل، سایت هایی که مطالب سایر سایت ها رو به صورت مشابه در سایت خودشون قرار میدن مورد جریمه قرار میدن.

جالب اینجاست که بدونین محتوای تکراری یکی از مواردی هست که روی سئو سایت تاثیر منفی می ذاره و خیلی از وبمسترها باهاش درگیر هستن. گوگل همبشه به دنبال محتوای جدید و تازه برای کاربران بوده و سایت هایی که محتوای تکراری یا کپی اون ها از حدی بیشتر باشه رو جریمه می کنه. اولین کاری که برای مبارزه با محتوای تکراری میشه انجام داد، تولید محتوا ناب و مناسب هست که با داشتن یه استراتژی محتوا میشه اون رو هدفمند کرد و از ایجاد محتوای تکراری و یکسان در سایت جلوگیری کرد، ولی این همه ماجرا نیست.

مقاله پیشنهادی: محتوای کپی چیست و ابزارهای تشخیص آن کدامند؟

روش های جلوگیری از محتوای تکراری

روش های جلوگیری از محتوای تکراری

همونطور که گفتیم، منظور از محتوای تکراری، محتوایی هست که تقریبا کپی از محتوای دیگه بوده در URL مستقلی ارائه میشه. این کپی شدن می تونه از سایت خود شما صورت گرفته باشه. حتی در صورت تفاوت خیلی کم هم مسئله محتوای تکراری ایجاد میشه. شما می تونین با استفاده از روش هایی از محتوای تکراری جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از محتوای تکراری بپردازیم.

  • استفاده از ریدایرکت 301

یکی از روش های جلوگیری از محتوای تکراری، استفاده از ریدایرکت 301 هست. در این روش شما از بین صفحات دارای محتوای تکراری، نسخه اصلی رو نگه داشته و بقیه رو حذف می کنین. سپس با استفاده از ریدایرکت 301 صفحات حذف شده رو به URL صفححه اصلی که نگه داشتین ریدایرکت می کنین. اینجوری هر وقت کاربران وارد صفحات قدیمی و حذف شده که محتوای تکراری داشتن بشن، مستقیم هدایت میشن به صفحه اصلی. به این ترتیب همه اعتبار و ترافیک صفحات دارای محتوای تکراری داخل یه صفحه جمع میشه.

  • استفاده از تگ کنونیکال

یکی دیگه از روش های جلوگیری از محتوای تکراری، استفاده از تگ کنونیکال هست. در این روش شما باید صفحه اصلی محتوای مورد نظر خودتون رو با استفاده از تگ rel=canonical از بین سایر محتواهای تکراری مشخص کنین. به این منظور باید تگ کنونیکال رو با دستوری در قسمت Head صفحات دارای محتوای تکراری قرار بدین. به این ترتیب، گوگل فرق بین صفحه دارای محتوای تکراری و صفحه اصلی رو درک می کنه و بیشتر موارد سراغ سایر محتواهای تکراری نمیره. چون استفاده از تگ کنونیکال به گوگل دستور نمیده، بلکه پیشنهاد میده.

  • استفاده از تگ نوایندکس

استفاده از تگ نوایندکس یا NoIndex هم یکی دیگه از روش های جلوگیری از محتوای تکراری هست. در این حالت شما با نوایندکس کردن همه محتواهای تکراری به جز نسخه اصلی، صفحات دارای محتوای تکراری رو از دسترسی گوگل و ربات های کراولر خارج می کنین. در نتیجه فقط صفحه هدف مورد نظر شما ایندکس میشه و در لیست نتایج گوگل قرار می گیره تا اعتبار زیادی به دست بیاره.

مقاله پیشنهادی: 5 درس مهم که باید در تولید محتوا یاد بگیرید

تاثیر محتوای تکراری در سئو

تاثیر محتوای تکراری در سئو

حائز اهمیت هست که بدونین محتوای تکراری بر سئوی سایت شما تاثیر منفی می ذاره. هدف از سئو افزایش ترافیک سایت شما و بالا بردن رتبه اون در صفحات جستجو هست. اگه برنامه نویس های سایت شما به درستی کار نکرده باشن، ممکنه گوگل نتونه صفحه اصلی رو تشخیص بده و نتونه محتوای تکراری رو تفکیک کنه. در این صورت ممکنه برنامه های شما برای سئو صفحات خاص و ایجاد ترافیک بر روی اون ها به هم بریزه و مخاطبان خودتون رو از دست بدین و شاهد کاهش ترافیک سایت خودتون باشین.

یکی دیگه از مشکلاتی که محتواهای تکراری برای سئو به وجود میارن کاهش رتبه بندی از طریق بک لینک هست. یکی از راه های افزایش سئو سایت از طریق لینک سازی خارجی ارزشمند در سایت های با کیفیت هست. الان فرض کنین که هر کدوم از سایت ها به یکی از صفحات همسان سایت شما لینک داده باشن. واضحه که در این صورت هم هدف شما از ایجاد بک لینک برای ارتقای سئو محقق نمیشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله محتوای تکراری چیست؟ اطلاعاتی درباره محتوای تکراری یا Duplicate Content به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از محتوای تکراری بپردازیم و تاثیر محتوای تکراری در سئو رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، محتوای تکراری یکی از مواردی هست که روی سئو سایت تاثیر منفی می ذاره و خیلی از وبمسترها باهاش درگیر هستن. حتی در صورت تفاوت خیلی کم هم مسئله محتوای تکراری ایجاد میشه. شما می تونین با استفاده از روش هایی از محتوای تکراری جلوگیری کنین.

نظرات: