برای اینکه بتونیم در دنیای وب، با میلیون ها وب سایت که در اون مشغول فعالیت هستن خودی نشون بدیم، باید از زیر و بم همه ی کارهایی که راه رو واسه پیشرفت در این زمینه واسمون باز میکنه آگاه باشیم. ولی باید این تکته رو یاداور شد که با حجم زیادی از سایت هایی که دارن فعالیت میکنن و روز به روز به تعدادشون اضافه میشه نتیجه گیری یکم سخت هست ولی با رعایت اصول مربوط به سئو سایت غیرممکن نیست.

با وجود میلیون ها سایت باید کارهایی انجام بدیم که موتور جستجو بتونه ماها رو پیدا کنه، مثلا تصور کنید، آدرسی دارین که باید بهش برسین از تابلوهایی که در جهت رسیدن به مقصد در طول مسیر وجود داره کمک میگیرین، با این ذهنیت محتواهای سایت خودتون رو به عنوان مقصد ربات های موتور جستجو در نظر بگیرین که بدون نشانه گذاری درست دسترسی به سایت شما خیلی سخت میشه ولی با نشانه گذاری در زمان خیلی کمتری ربات ها به طرف سایت هدایت میشن.

برای این که، کار رو واسه گوگل راحت کنیم، تا بتونن به محتواهای سایت به راحتی دسترسی پیدا کنن چه کاری باید انجام بدیم. ما در مقاله اسکیما چیست؟ و چرا هر صفحه باید داشته باشد؟ برای شما یکی از بارزترین روش های نشانه گذاری رو معرفی میکنیم و چگونی کارکردش رو باهم بررسی میکنیم.

اسکیما چیست؟ (Schema Markup)

اسکیما چیست؟

اسکیما در اصل زبان نشانه گذاری سایت هستش و در کل میشه گفت اسکیما روشی برای شناساندن سایت به موتور جستجو هستش و همچنین باعث میشه گوگل درک بهتری از محتوا داشته باشه و بهترین نتیجه رو در اختیار کاربر بزاره. در کل میشه گفت اسکیما رابطی بین موتور جستجو و محتوا با کاربر است.

اسکیما یا شِما توسط وبمستر ها کد نویسی میشن، منبع این کدها سایت Schema.com هستش که محصول مشترک گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس است. در این سایت کدهای بیشماری با موضوعات مختلف بیان شده و برنامه نویسان با استفاده از این کدها در طراحی سایت باعث میشن گوگل خیلی سریع محتواهای سایت رو شناسایی کنه و در اختیار نتیجه کوئری کاربران بزاره.

مقاله پیشنهادی: انواع سئو چیست و کدام اهمیت بیشتری دارد؟

چرا به اسکیما نیاز داریم؟

اسکیما وظیفه یکپارچه سازی داده ها رو در محیط اینترنت بر عهده داره، نشانه های اسکیما طوری بهینه شدن، که اکثریت موتورهای جستجو اونا رو شناسایی میکنن. موتورهای جستجو با شناسایی این نشانه ها محتواهای مهم در سایت ها رو بهتر درک میکنن. 

اسکیما به صورت کدهایی که توسط وبمستر جایگذاری شده، ربات های خزنده رو به مطالب مهم هدایت میکنه، که در این حالت کلمات کلیدی صفحات برای گوگل خیلی سریع تر و دقیق تر شناسایی میشه. سایت هایی که از اسکیما استفاده میکنن، در صفحه نتایج موتور جستجو اطلاعات بیشتری رو به نمایش میزارن.

چه سایت هایی میتونن از اسکیما استفاده کنن؟

برای استفاده از اسکیما محدودیتی وجود نداره و همه وب سایت ها میتونن صفحات سایت خود رو نشانه گذاری کنن. اسکیما به روش های متفاوتی در سایت ها مورد استفاده قرار میگیره، و همچنین برای تمام صفحات وب سایت باید به صورت جداگانه نشانه گذاری کنین، البته ناگفته نماند ساختار سایت شما باید با زبان  HTML5 سازگاری داشته باشه.

سایت ها در هر زمینه ای که فعالیت میکنن، میتونن از اسکیما استفاده کنن و هر نوع محتوا، کد مخصوص خودش رو داره، مثلا سایت هایی که از محتواهای ویدئویی بیشتر استفاده میکنن با استفاده از کدهای مخصوص به خودشون میتونن صفحه های سایت رو بهینه کنن. 

برای مثال وقتی شما نام یک هنرپیشه رو سرچ میکنین، همه اطلاعات شخصی، فیلم های که بازی کرده، برنامه های که شرکت کرده و حتی خبرهای که در موردش گفته شده رو واسمون میاره و این نتیجه نشانه گذاری هست.

اسکیما را در چه بخش های از صفحات استفاده کنیم بهتر است؟ 

بهتره از اسکیما در بخش هایی که درک اونها برای موتور جستجو سخته و برای شما اهمیت بالایی داره، استفاده کنید. به طور مثال تصاویر، تاریخ ها، زمان ویرایش، عنوان های صفحات و ... البته این موارد فقط چند نمونه بودن. شاید در صفحات سایت شما بخش های دیگه ی باشه که نیاز به نشانه گذاری داشته باشه، شما میتونین با استفاده از کد مرتبط با اون بخش، اقدام به نشانه گذاری کنید.

توجه داشته باشین، اگر بخوایین همه ی بخش های صفحات سایت رو هم نشانه گذاری کنین، هیچ مانعی وجود نداره، ولی چون نشانه گذاریها به صورت دستی وارد میشن کمی زمان بر هست، پس بهتره بخش های مهم صفحات رو نشانه گذاری کنین و از طرفی هر چقدر نشانه گذاری ها بیشتر باشه درک موتور جستجو هم از محتوای صفحات راحت تر میشه.

مقاله پیشنهادی: اقدامات الزامی فنی در راه اندازی وب سایت قبل از تولید محتوا

توصیه ای که میتونیم داشته باشیم، اگر سایت نوپایی دارین بهتره از ابتدای نشر محتواها، بخش های مهم رو شروع به نشانه گذاری کنین، تا سایت بهینه ای رو پیش ببرین.

برای اطمینان از نشانه گذاری های صحیح میتونین، از سایت های که مخصوص تشخیص صحت اسکیما طراحی شدن استفاده کنین. 

تاثیر اسکیما بر سئوی سایت 

تاثیر اسکیما بر سئوی سایت

تا این قسمت از مقاله اسکیما چیست؟ و چرا هر صفحه باید داشته باشد؟ فهمیدیم اسکیما چیست، عملکردش چجوریه و چرا باید استفاده شه، مهم ترین عاملی که باید در وب سایت بهش توجه کنیم بهینه سازی سایت هستش. هدف از سئوی سایت اینه که، صفحات سایت رو با توجه به الگوریتم گوگل بهینه کنیم تا بتونیم محتواهای سایت رو در اختیار مخاطب بزاریم. وظیفه اسکیما هم این بود که با نشانه گذاری در صفحات سایت ربات های خزنده درک بهتری از محتواها داشته باشن و بتونن محتوا رو به طور دقیق شناسایی کنن و توسط موتور جستجو به مخاطب ارائه بدن.

با توجه به مفهوم سئو و وظیفه اسکیما درمی یابیم، با استفاده از اسکیما میتونیم برای بهبود سئو سایت اقدام کنیم. اسکیما به طور مستقیم روی رتبه بندی سایت تاثیر نداره، فقط شناسایی(ایندکس) سایت رو برای ربات های جستجو راحت میکنه تا بتونن سریع تر به صفحات سایت دسترسی پیدا کنن و موتور جستجو دقیق تر مفاهیم رو درک کنه که میتونه تاثیر زیادی در زمان نمایش کوئری مخاطبان داشته باشه.

این رو هم بدونین که اسکیما در ظاهر سایت تاثیری نداره ولی با توجه به عملکردش باعث بهتر دیده شدن سایت در موتور جستجو میشه، که به طبع کاربران زیادی مشتاق به کلیک کردن و بازید از سایت میشن. با توجه به مطالبی که گفته شد نشانه گذاری صفحات سایت در سئو سایت تاثیر مثبت داره.

با نحوی کارکرد اسکیما، که در داخل صفحات نقش خودش رو بازی میکنه و همچنین با تعریفی که از سئوی داخلی داریم (سئوی داخلی به آیتم هایی در سئو گفته میشه که در داخل صفحه سئو بهش پرداخته میشه، مثل کلمات کلیدی، هدینگ کردن، لینک دهی داخلی و...) بنابراین میتونیم بگیم اسکیما یکی از تکنیک های سئوی داخلی(On site SEO) به شمار میاد، و همچنین به دلیل اینکه موتورهای جستجو از اسکیما پشتیبانی میکنن کاملا قانونی هستش و به همین دلیل در دسته سئوی کلاه سفید قرار میگیره.

درسته گفتیم اسکیما در ظاهر سایت هیچ تاثیری نداره، ولی به روش دیگه ای میتونه جلب توجه کنه. همون طور که در قسمت بالا گفته شد، سایت هایی که در صفحات خود از نشانه گذاری استفاده میکنن در نتیجه جستجو بر روی صفحه ی موتور جستجو به صورت متفاوت ظاهر میشن. در سایت های اسکیما، نظرسنجی مخاطب به صورت ستاره، توضیحات مختصر و کامل تری از محتوای صفحه مد نظر و ... نمایش داده میشه، که باعث تشویق کاربران برای کلیک و بازید صفحات سایت میشه، و هرچه کلیک کننده برروی سایت شما بیشتر باشه تعداد بازید کننده میره بالا و با افزایش بازدید کننده موتور جستجو با توجه به الگوریتم های خود، رتبه ی بالایی به سایت میده. رضایت کاربر از سایت ارتباط مستقیمی با رتبه دهی موتور جستجو داره. هر عاملی که باعث افزایش بازدید کنندگان از سایت بشه یعنی سئوی سایت رو به پیشرفت هست.

انواع اسکیما

انواع اسکیما

همون طور که در بخش های بالایی خدمتتون عرض کردیم، هر نوع محتوا کده ای  نشانه گذاری مخصوص خودش رو داره. شما برای بهینه تر کردن سایتتون میتونین از اسکیما در محتوایی که نشر میکنین استفاده کنین. در این بخش به اصلی ترین اسکیماها با بیشترین کاربرد اشاره میکنیم:

• اسکیمای سازمانی:

کد اسیکمای سازمانی برای کسب و کار، آدرس، شماره تماس و ...  استفاده میشه.

• اسکیمای افراد:

کد اسکیمای افراد، معمولا برای بیوگرافی افراد معروف استفاده میشه.

• اسکیمای کسب و کار محلی:

این نوع اسکیما، برای آن دسته از سایت هایی که نیاز دارن آدرس دقیق، شماره تلفن، ساعت کاری و... رو موتور جستجو شناسایی کنه از اسکیمای کسب و کار محلی باید استفاده کنن.

• اسکیمای محصولات:

با استفاده از این اسکیما برای سایتهای فروشگاهی استفاده میشه، مثل نشانه گذاری قیمت محصولات، موجودی ، نظرات کاربران و ...

• اسکیمای بردکرامب: 

برد کرامب برای لینک های راهنما در سایت هستش.

• اسکیمای ویدئو: 

خیلی واضحه که برای محتوای ویدئویی کاربرد داره

• اسکیمای رویداد:

برای معرفی رویدادهایی مثل کنسرت، سخنرانی ها و... مورد استفاده قرار میگیره.

• اسکیمای دستور پخت:

همون طور که از اسمش پیداست، برای نشانه گذاری محتواهایی که مربوط به آشپزی هست کاربرد داره.

• اسکیمای Review/Rating:

این اسکیما به موتور جستجو اطلاع  میده که کاربر به هر صفحه چه امتیازی داده.

• اسکیمای سوالات متداول:

با استفاده از این اسکیما کادر سوالات متداول سایت بر روی صفحه نتایج نمایش داده میشه.

از اسکیما در سایت چطور استفاده کنیم؟

خبر خوبی که در این قسمت بهتون میخوام بدم اینه که، برای استفاده از اسکیما نیاز نیست حتما از برنامه نویس کمک بگیرن، اگر از اون دسته از آدم های وسواسی نیستین که میخوان همه چی به صورت تخصصی پیش بره، میتونین با استفاده از ابزارهای رایگان که وجود دارن اقدام به نشانه گذاری صفحات کنین. البته باید کمی دانش برنامه نویسی داشته باشین.

نمیشه گفت کدوم یک از ابزارها از نوع دیگه اش بهتر هست، اگر دردسر کمتری میخوایین میتونین از «Highlighter Google Data» از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده کنین، که صفحات شما به صورت اتومات نشانه گذاری بشن، و در ادامه مطلب به چند نوع ابزار اسکیما اشاره میکنیم، تا با اطلاعات بیشتری گزینه مورد نظرتون رو انتخاب کنین. 

• میکرو دیتا

میکرو دیتا داده های بسیار کوچیکی هستن که در بخش های مختلف سایت استفاده میشه. هر میکرو دیتا از سه تگ ساخته شده که به کمک اونا میشه یک تکه کد اسکیما نوشت. به همین خاطر میکرو دیتا در سئو اهمیت خاصی داره و میشه به کمک اون موضوع صفحات و دیگر توضیحات اضافی رو مشخص کرد.

• JSON-LD

از JSON-LD  برای ایجاد ساختار سازگار با استاندارهای schema.org برای سایت استفاده میشه. با کمک JSON-LD میتونین از برنامه نویسی تخصصی یا از ابزار رایگان استفاده کنین. سایت«schemaAPP.com»ابزاری بنام«JSON-LD schema generator tool » فراهم کرده، که به کمک این ابزار موضوع مورد نظر رو انتخاب میکنین و تگ هایی رو تعریف میکنین و در مرحله آخر با پر کردن فیلدهای پیش رو به یک اسکیمای کامل میرسید که میتونین اون رو در ساختار سایت قرار بدین.

• Google Webmaster Tools

این سرویس به دلیل ساده تر بودنش و قابلیت های زیادی که داره از معروفیت خاصی برخورداره. یکی از ابزارهای وبمستر تولز دیتا هایلاتر هستش. دیتا هایلاتر برای نشانه گذاری موضوعات و محتواهای مختلف کاربرد داره. این ابزار با پیروی از استانداردها و قوانین اسکیما صفحات سایت رو نشانه گذاری میکنه و در«Rich Snippet» به کاربران نشون میده.

استفاده از افزونه های وردپرسی برای نشانه گذاری اسکیما

استفاده از افزونه های وردپرسی برای نشانه گذاری اسکیما

همونطور که میدونین وردپرس سیستم مدیریت محتواست که افزونه های زیادی رو پشتیبانی میکنه و با قابلیت های بیشماری که داره یکی از کامل ترین سیستم های مدیریت محتوا است که از محبوبیت خاصی بین کاربران داره. 

کاربرانی که برای مدیریت سایت خودشون از وردپرس استفاده میکنن، میتونن افزونه اسکیما رو بصورت رایگان نصب کنن. وردپرس با افزونه هایی که برای زبان نشانه گذاری اسکیما ارائه میده، کار رو برای کاربران ساده میکنه. چند نمونه از افزونه هایی که میتونین نشانه گذاری رو به اونا محول کنین؛ در این قسمت  براتون معرفی میکنیم.

• Schema pro     

Schema pro یکی از افزونه های پر کاربرد در وردپرس هست. این افزونه به صورت خودکار محتواهای موجود در سایت رو نشانه گذاری میکنه. عملکرد WP Schema pro همانند Schema pro بسیار کاربردی است.

• Yoast SEO

این افزونه به صورت تخصصی تر برای نشانه گذاری اسکیما توسط متخصصین سئو استفاده میشه. از امکاناتی که افزونه Yoast SEO داره میشه به کنترل آدرس جهت جلوگیری از محتوای تکراری، پشتیبانی قوی، بروزرسانی دائم، مدیریت سایت مپ و ... اشاره کرد.

• Rich Snippets All In One Schema

با قاطعیت تمام میشه گفت این افزونه بهترین است، چون از طرف گوگل توسعه داده شده و با استفاده از  امکانات ریچ اسنیپت  میشه بهترین اسکیما رو برای صفحات سایت ساخت.

کلام پایانی

در این مقاله به موضوع اسکیما چیست؟ و چرا هر صفحه باید داشته باشد؟ پرداختیم. درسته موتورهای جستجو روز به روز پیشرفت میکنن ولی هنوز به اون درجه از فهم و درک نرسیدن که تمام محتواهای سایت رو بتونن به طور دقیق مورد بررسی قرار بدن و مفهوم سازی کنن. هیچ وقت موتور جستجو نمیتونه ماهیت یک محتوای ویدئویی رو مثل انسان درک کنه و فقط با نشانه گذاری میشه به یک ربات خزنده مفهوم کلی محتوا رو فهموند. اگر تا به حال موفق نشدین که موتور جستجو محتواهای سایت رو به طور دقیق شناسایی کنه، اسکیما رو حتما در اولیت کاری خودتون قرار بدین بی شک تفاوت رو احساس میکنین.

 با توجه به مطالبی که خدمتتون عرض شد، درسته ابزارهای اسکیما و افزونه ها بسیار کاربردی هستن، اما نمیشه گفت به تنهایی پاسخگویی بهینه سازی سایت هستن. اگر انتظار دارین از اسکیما استفاده کنین و به بازدهی فوری برسین، کاملا در اشتباهین. بهتره از تمام تکنیک های که در سئو پیشنهاد میشه در کنار اسکیما استفاده کنین.

نظرات: