آیا تا الان به این مورد دقت کردین که آدرس بعضی از سایت ها با http:// و ادرس بعضی از سایت ها با https:\\ شروع میشه؟ اگه کاربر مرورگر کروم باشین و به سراغ سایت هایی رفته باشین که شامل فرم یا فرم هایی برای درج اطلاعات هستن، این موضوع بیشتر به چشمتون خورده. اما این S اضافی از کجا میاد و چه کاربردی داره؟؟ بهتره بدونین اون S اضافی به این معنی هست که سایت امن و رمزگذاری شده و اطلاعاتی که با اون مبادله می کنین فقط بین خودتون و همون سایت باقی می مونه. فناوری پشتوانه اون s کوچیک با اسم SSL شناخته میشه که به معنی لایه سوکت های امن هست. ولی آیا دقیقا می دونین که SSL چیست؟

هیچ چیز بدتر از این نیست که مرورگر به شما هشدار بده اتصال شما دیگه خصوصی نیست! مشتریان و خوننده ها الان از هر سایتتی خواه یه پلتفرم تجارت الکترونیک یا وبلاگ شخصی کوچیک انتظار دارن که یه اتصال امن رو ارائه بده. اگه می خواهین جدی گرفته بشین، سایت شما نیاز به گواهی SSL داره. همچنین حفظ امنیت سایت ها اهمیت زیادی برای کاربران داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است؟ اطلاعاتی در مورد SSL به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای گواهی نامه SSL بپردازیم و دلیل استفاده از SSL رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: آنالیز سایت چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟

SSL چیست؟

SSL چیست؟

اگه در حوزه طراحی سایت یا وب فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم SSL رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم امنیتی به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که SSL چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer بوده و پروتکلی هست برای رمزگذاری و امنیت ارتباط هایی که روی بستر اینترنت انجام میشه. پروتکل SSL پروتکل امن سایت های اینترنتی هست. زمانی که سایتی از گواهینامه SSL برخوردار هست، یعنی همه تبادلات اطلاعاتی شما بین شما و این سایت باقی می مونه و کس دیگه ای نمی تونه به اون ها دسترسی داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: پلاگین(افزونه) چیست و چه کاربردی دارد؟

جالب اینجاست که بدونین تکنولوژی SSL نوعی پروتکل ایمنی هست. این فناوری استاندارد ایمن سازی ارتباط ها و تبادلات از راه اینترنت هست. SSL در همه مرورگرها و سرورهای اصلی شبکه نصب شده و به همین دلیل در تجارت الکترونیکی و فعالیت های مربوط به این نوع دادوستدها در شبکه نقش عمومی داره. در پروتکل SSL از تاییدهای دیجیتال برای ایجاد مسیر ارتباطی ایمن و محرمانه بین دو شخص حقیقی یا حقوقی استفاده میشه. اطلاعاتی که در ارتباطی از نوع SSL منتقل میشه رو نمیشه بدون متوجه شدن دو طرف ارتباط تحریف یا جعل کرد. در صورت بروز این اتفاق دو طرف بدون شک از وجود تحریف و جعل باخبر میشن.

مزایای گواهی نامه SSL چیست؟

مزایای گواهی نامه SSL چیست؟

همونطور که گفتیم، SSL نوعی فناوری امنیتی استاندارد برای برقراری یه پیوند رمزگذاری شده بین یه سرور و یه مرورگر هست. این پیوند امن، محرمانه باقی موندن همه داده هایی که بین سرور و مرورگر رد و بدل میشن رو تضمین می کنه. امروزه وجود SSL برای هر سایت و وبلاگ و به خصوص وب سایت های شرکتی از حالت گزینه در اومده و به یه ضرورت تبدیل شده، چون این سیستم مزایای زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای گواهی نامه SSL می پردازیم.

مقاله پیشنهادی: VPS چیست و کاربرد آن برای کسب و کارها چیست؟

• یکی از مزایای گواهی نامه SSL برای سایت این هست که SSL از اطلاعات محافظت می کنه؛ اطلاعاتی که در بین کاربر و سرور رد و بدل میشن! با نصب SSL هر بیت از داده ها رمزگذاری میشه. به عبارت دیگه، اطلاعات قفل میشن و کلید بازگشایی این قفل فقط در اختیار دریافت کنند مورد نظر قرار داره.

• یکی دیگه از مزایای گواهی نامه SSL این هست که هویت شما رو تایید می کنه. به عبارت دیگه، وظیفه اصلی SSL این هست که اعتبار سایت رو تایید کنه. شکی وجود نداره که حجم تقلب و کلاهبرداری به طور روز افزونی در حال زیاد شدن هست و خیلی از افراد با استفاده کردن از سایت های تقلبی ضررهای زیادی می کنند.

• یکی دیگه از مزایای گواهی نامه SSL این هست که پیش نیاز اصلی دریافت نماد اعتماد دو ستاره هست. بهتره بدونین یکی از روش های شناخته شده برای تایید اعتبار صاحبان کسب و کارها داشتن نماد اعتماد هست. بنابراین، باید از SSL در سایت های خودتون استفاده کنین.

• یکی دیگه از مزایای گواهی نامه SSL این هست که باعث تقویت حس اعتماد مشتری میشه. امروزه مشتریان و افرادی که حتی کمی از دنیای وب و خطرات اون باخبر هستن، به سایت هایی که گواهی SSL ندارن، اعتماد نمی کنند. 

دلیل استفاده از SSL چیست؟

دلیل استفاده از SSL چیست؟

برای شروع شما رو با پروتکل SSL آشنا می کنیم. SSL پروتکل امنیتی هست که ارتباط بین شما و کاربران رو امن تر می کنه. برای شفافیت کار، نحوه کار این پروتکل رو با ذکر مثالی به شما تعریف می کنیم. وقتی کاربری به سایت ما وارد میشه، درخواست کاربر قبل از رسیدن به سرور سایت باید از سرور ISP ارائه دهنده اینترنت بگذره و همین موضوع باعث میشه تا در مسیر عبور از سرور ISP افرادی بتونن در مسیر سرور کاربر قرار بگیرن و اطلاعات کاربر رو استخراج کنند. کاری که این پروتکل امنیتی برای ما انجام میده این هست که مسیر حرکت اطلاعات تا مقصد رو ایمن می کنه. به این صورتی که اطلاعات رو به شکل رمزنگاری شده به سمت سرور ISP می فرسته و این کار از فاش شدن اطلاعات محرمانه کاربر جلوگیری می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله SSL چیست و چرا استفاده از آن مهم است؟ اطلاعاتی در مورد SSL به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای گواهی نامه SSL بپردازیم و دلیل استفاده از SSL رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، SSL پروتکلی هست برای رمزگذاری و امنیت ارتباط هایی که روی بستر اینترنت انجام میشه. پروتکل SSL پروتکل امن سایت های اینترنتی هست. زمانی که سایتی از گواهینامه SSL برخوردار هست. مشتریان به سایت هایی که از گواهی نامه SSL برخوردار نیستن، اعتماد ندارن.

نظرات: