پایتون یا Python؛ زبان برنامه نویسی قدرتمند، سطح بالا و حرفه ای! زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ هدف از ایجاد زبان برنامه نویسی پایتون چیه؟ مهم ترین کاربردهای پایتون چی می تونه باشه؟ زبان برنامه نویسی Python چه ویژگی هایی داره؟ چرا باید از پایتون استفاده کنیم؟ زبان برنامه نویسی پایتون چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ دلایل محبوبیت پایتون چی می تونه باشه؟

این روزها زبان های برنامه نویسی مختلفی به وجود اومدن. یکی از چالش هایی که برنامه نویسان باهاش روبرو هستن، انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب هست. هر کدوم از زبان های موجود در دنیای برنامه نویسی دارای ویژگی های خاصی هستن. یکی از زبان های مطرحی که این روزها توسط تعداد زیادی از برنامه نویسان استفاده میشه، زبان برنامه نویسی پایتون هست که روز به روز به محبوبیت اون اضافی میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ اطلاعاتی در مورد زبان برنامه نویسی پایتون یا Python به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب زبان برنامه نویسی پایتون بپردازیم و کاربردهای زبان برنامه نویسی Python رو مورد بررسی قرار بدیم.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

اگه در در حوزه طراحی سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم زبان برنامه نویسی پایتون یا Python رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پایتون یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی هست که با ویژگی های شی گرا، تفسیری، سطح بالا، حرفه ای بودن و چند منظوره بودن در حال گسترش روزافزون در دنیا هست. با به وجود اومدن پایتون، تحول شگرفی در دنیای برنامه نویسی توسعه برنامه های وب و طراحی بازی های رایانه ای به وجود اومد. این زبان از سال 1991 راه اندازی شده.

جالب اینجاست که بدونین پایتون یا Python نوعی زبان برنامه نویسی کامپیوتری هست که بیشتر برای ساخت سایت ها و نرم افزارها، خودکارسازی وظایف و انجام تجزیه و تحلیل داده ها استفاده میشه. پایتون یه زبان همه منظوره هست. یعنی میشه از اون برای ایجاد انواع برنامه های مختلف استفاده کرد و این تطبیق پذیری در کنار مبتدی بودن اون رو به یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی امروز تبدیل کرده. یکی از ویژگی هایی که باعث شده تا پایتون به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی شناخته بشه، خوانایی بالای این زبان هست. همچنین پایتون از همون ابتدا به منظور پر کردن شکاف های موجود در دنیای برنامه نویسی به وجود اومده.

مقاله پیشنهادی: زبان برنامه نویسی چیست و انواع آن کدامند؟

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی پایتون

همونطور که گفتیم، زبان برنامه نویسی پایتون قابلیت های زیاد و شگفت انگیزی داره و تحولی در دنیای برنامه نویسی از توسعه برنامه های تحت وب تا ایجاد بازی های رایانه ای به وجود اورده. پایتون در ابتدا در سال 1991 وارد دنیای برنامه نویسی شد و در سال های اخیر توجه برنامه نویسان رو به خودش جلب کرد و روز به روز به طرفداران اون اضافی میشه. این زبان مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب زبان برنامه نویسی پایتون بپردازیم.

مزایای پایتون

  • یکی از مزایای پایتون، محبوبیت و دسترسی ساده به این زبان هست. پایتون دارای یه جامعه بزرگ برای پشتیبانی هست. این ویژگی باعث میشه تا به راحتی بتونین مشکلات پیش اومده در مراحل یادگیری رو برطرف کنین. همچنین این نرم افزار رایگان و منبع باز هست.
  • یکی دیگه از مزایای پایتون، یادگیری ساده هست. برنامه نویسی پایتون دارای نحوی آسون برای یادگیری هست و از کلمات انگلیسی استفاده می کنه.
  • جالب اینجاست که بدونین خطوط کد نوشته شده در پایتون هم به راحتی قابل خوندن هستن. به عنوان مثال، پایتون از یه وقفه خوب و تمیز در قالب یه خط کد جدید به جای نقطه یا ویرگول برای تکمیل یه دستور استفاده می کنه.
  • می تونین بدون هیچ نگرانی درباره کار سخت بازنویسی یا تطبیق کد برای سایر پلتفرم ها با افزایش مقیاس، نوشتن برنامه رو در پایتون شروع کنین.

معایب پایتون

  • یکی از معایب زبان برنامه نویسی پایتون، شعیف بودن در پردازش موبایل هست. درسته که پایتون در پردازش دسکتاپ و سرور سرعت بالایی داره، ولی در پردازش موبایل ضعیف هست و به همین دلیل برنامه های موبایل زیادی وجود ندارن که با این زبان نوشته شده باشن.
  • از اونجایی که زبان برنامه نویسی پایتون از مفسر به جای کامپایلر استفاده می کنه، سرعت اون پایین میاد و باعث میشه تا کاربران رضایت کافی رو نداشته باشه.
  • یکی دیگه از معایب زبان برنامه نویسی پایتون، سختی در استفاده از سایر زبان هاست. با توجه به اینکه دستورات برنامه نویسی در پایتون خیلی ساده هست و نیازی به استفاده از ویرگول، نقطه و... نیست.

کاربردهای زبان برنامه نویسی Python

کاربردهای زبان برنامه نویسی Python

همه افراد از برنامه نویسان عادی تا مهندسان سطح بالا می تونن از این زبان کاربردی استفاده کنند. پایتون برای کارهای کوچیکی مثل اغذیه یه ربات ساده تعدیل کننده یا اجرای کد خیلی پیچیده مثل تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده های مالی استفاده کرد. مقیاس پذیری پایتون بخش مهمی از جذابیت اون هست. از مهم ترین کاربردهای برنامه نویسی پایتون میشه به استفاده در زمینه های مختلف به علوم داده، یادگیری ماشین، داده کاوی و... اشاره کرد. برخی از کاربردهای زبان برنامه نویسی Python عبارت هستن از:

  • طراحی سایت با پایتون

یکی از کاربردهای زبان برنامه نویسی Python، طراحی سایت هست. بهتره بدونین خیلی از افراد و برنامه نویسان از زبان هایی مثل زبان برنامه نویسی PHP و ASP برای طراحی سایت استفاده می کنند. ولی پایتون هم دارای قدرت زیادی در این زمینه هست. این زبان دارای فریم ورک های قدرتمندی مثل Django و Flask هست که باعث محبوبیت پایتون در زمینه طراحی سایت شده. به این ترتیب، شما هم می تونین با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون اقدام به طراحی سایت کنین و کسب و کار خودتون رو راه اندازی کنین.

  • استفاده از پایتون در داده کاوی

یکی دیگه از کاربردهای زبان برنامه نویسی Python، داده کاوی هست. داده کاوی از شاخه های خیلی مهم در علوم کامپیوتر هست. تحلیل داده های خیلی زیاد می تونه اطلاعات مفیدی در اختیار افراد و شرکت ها قرار بده. توجه داشته باشین که روش ها و الگوریتم های مختلفی برای داده کاوی وجود داره، ولی به جرات میشه گفت بهترین زبان برنامه نویسی برای تحلیل داده و داده کاوی پایتون هست. پایتون دارای کتابخونه های خیلی قوی و کاربردی در زمینه داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده های سایت هاست.

  • ساخت اپلیکیشن های موبایل

یکی دیگه از کاربردهای زبان برنامه نویسی Python، ساخت اپلیکیشن های موبایل هست. هرچند خیلی از افراد با زبان برنامه نویسی اندروید اقدام به تولید اپلیکیشن موبایل می کنند، ولی زبان برنامه نویسی پایتون هم یکی از گزینه های مناسب برای این کار هست. در این زمینه می تونین از فریم ورک Kivy استفاده کنین. به این ترتیب، می تونین با استفاده از این زبان برنامه نویسی اپلیکیشن های مورد نیاز خودتون رو طراحی کنین.

  • ساخت بازی های رایانه ای

ساخت بازی های رایانه ای هم یکی دیگه از کاربردهای زبان برنامه نویسی Python هست. زبان های برنامه نویسی و موتورهای بازی سازی خیلی پیشرفته ای برای ساخت بازی های رایانه ای وجود داره. ولی پایتون هم از جمله زبان های برنامه نویسی خیلی قوی و کاربردی در این زمینه هست. وجود کتابخونه های قوی و رایگان، پایتون رو به گزینه ای مناسب در این زمینه تبدیل کرده.

زبان پایتون برای چه کسانی مناسب است؟

زبان پایتون برای چه کسانی مناسب است؟

پایتون به دلیل قابلیت های زیادی که داره و البته یادگیری آسون تقریبا در همه جا طرفدار داره. بنابراین، میشه مطمئن بود که با یادگیری این زبان برنامه نویسیريال قطعا بی کار نمی مونین. از طرف دیگه اگه با زبان های برنامه نویسی مثل جاوا یا C قبلا کار کردین و الان به دنبال راهی هستین که کمی از تعداد کدهای ورودی کم کنین و به کارتون سرعت بدین، می تونین روی پایتون حساب کنین. پایتون در بحث امنیت و شبکه هم حرف های زیادی برای گفتن داره. در آخر اگه با داده های بزرگ سروکار دارین یا برای طراحی سایت خودتون لحظه شماری می کنین یا حتی دوست دارین کمی در حوزه هک وارد بشین و به وب مستر روبان درونتون بله بگین، قطعا یاد گرفتن زبان برنامه نویسی پایتون می تونه برای شما خیلی مفید باشه و به کارتون بیاد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ اطلاعاتی در مورد زبان برنامه نویسی پایتون یا Python به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب زبان برنامه نویسی پایتون بپردازیم و کاربردهای زبان برنامه نویسی Python رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پایتون نوعی زبان برنامه نویسی کامپیوتری هست که بیشتر برای ساخت سایت ها و نرم افزارها، خودکارسازی وظایف و انجام تجزیه و تحلیل داده ها استفاده میشه. پایتون یه زبان همه منظوره هست. یعنی میشه از اون برای ایجاد انواع برنامه های مختلف استفاده کرد. زبان پایتون دارای کاربردهای متنوعی در شرکت های توسعه نرم افزار مثل بازی سازی، چارچوب های وب، برنامه های کاربردی، توسعه زبانی، پیش نمونه سازی، برنامه های طراحی گرافیکی و سایر موارد هست.

نظرات: