زبان برنامه نویسی چیست و انواع آن کدامند؟ می دونین قضیه از کجا شروع شد؟ می پرسین کدوم قضیه؟! منظورمون همون داستان تکراری انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی! نگین که این سوال شما نیست که باور نمی کنیم. تحقیقات انجام شده نشون میده که از هر 10 نفر 5 نفر به دنبال جواب این سوال هستن. بهتره بدونین داستان از همون روزی شروع شد که طراحی سایت به این موضوع ارتباط پیدا کرد و خیلی ها علاقه مند شدن که برن دنبال یکی از پردرآمدترین شغل های دنیا یعنی برنامه نویسی!

زبان برنامه نویسی نوعی زبان نوشتاری هست که به کمک اون میشه برای کامپیوترها تعیین کرد که چه کاری رو باید انجام بدن. دلیل اهمیت خیلی زیاد زبان های برنامه نویسی این هست که افراد فقط با استفاده از یه زبان برنامه نویسی می تونن کامپیوترها رو هدایت کنند تا در آخر بشه وظایف تکراری رو به کامپیوترها واگذار کرد. البته امروزه کاربرد و اهمیت زبان برنامه نویسی بیشتر شده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله زبان برنامه نویسی چیست؟ اطلاعاتی در مورد زبان برنامه نویسی به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی بپردازیم و عملکرد زبان برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار بدیم.

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که زبان برنامه نویسی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که زبان برنامه نویسی مجموعه ای از قوانینی هست که رشته ها رو به کدهای ماشین تبدیل می کنه تا عملیات مورد نظر در ماشین اجرا بشن. به عبارت دیگه، زبان برنامه نویسی نوعی نظام نشانه گذاری نوشتاری هست که برای ارتباط بین انسان و ماشین استفاده میشه. زبان های برنامه نویسی نوعی زبان کامپیوتری محسوب میشه و در برنامه نویسی کامپیوتری برای اجرا و پیاده سازی الگوریتم ها مورد استفاده قرار می گیرن. در زبان های برنامه نویسی دستورالعمل هایی برای هدایت کامپیوترها تعریف شده هست.

جالب اینجاست که بدونین زبان برنامه نویسی نمادی هست که برای اتصال دستورالعمل ها به کامپیوتر ایجاد شده. این زبان ها معمولا به منظور مدیریت عملکرد کامپیوتر یا بیان الگوریتم ها مورد استفاده قرار می گیرن. توجه داشته باشین که خیلی از زبان ها در زمینه کامپیوتر باید به صورت دستوری بکار گرفته بشن، در حالی که سایر زبان ها برنامه نویسی از قالب اعلانی بهره میبرن. اعلان به صورت رایج در برنامه نویسی کامپیوتر برای تابع ها، متغیرها و کلاس ها مورد استفاده قرار می گیرن. علاوه بر این موارد، اعلان برای سایر موجودیت ها در برنامه نویسی مثل فهرست ها و تعریف نوع داده ها هم کاربرد دارن. شما می تونین با استفاده از زبان های برنامه نویسی یه سایت طراحی کنین.

بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

بهترین زبان های برنامه نویسی

انواع زبان های برنامه نویسی امکانات و محدودیت های خاص خودشون رو دارن و اون ها رو میشه به چند گروه تقسیم کرد. هر ساله تعداد از زبان های برنامه نویسی روی کار میان، ولی تعداد کمی از اون ها محبوبیت پیدا می کنند. برنامه نویس های حرفه ای زبان های دیگه رو هم در حوزه کاری خودشون استفاده می کنند. این زبان ها برای کنترل عملکرد کامپیوتر یا ماشین مورد استفاده قرار می گیرن. زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارن که هر کدوم از اون ها محبوبیت خاص خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی بپردازیم تا این زبان ها رو بشناسین.

بیشتر بخوانید: انواع دیتابیس کدامند و کدام یک بهینه تر است؟

·جاوا اسکریپت(Java Script)

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی، زبان جاوا اسکریپت یا Java Script هست. بر اساس تحقیقات و نظرسنجی های انجام شده توسط سایت های مختلف مثل StackOverFlow زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با کسب تقریبا 70 درصد رای کاربران، محبوب ترین زبان برای سال 2019 لقب گرفت. بهتره بدونین این زبان از نظر کاربرد بی رقیب هست، چون در بیشتر پلتفرم ها حرفی برای گفتن داره. به عبارت دیگه، شما 90 درصد اوقات در حال استفاده از این زبان هستین بدون اینکه متوجه بشین.

·پایتون(Python)

پایتون(Phython) هم یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی هست که خیلی از برنامه نویسان با استفاده از این زبان سایت های خودشون رو راه اندازی می کنند. این زبان مثل اسمش، زیبا، دوست داشتنی و همچنین سریع و کاربردی هست. زبان برنامه نویسی پایتون زبانی مفسری، اسکریپتی و شی گرا و متن باز هست. فلسفه ایجاد اون تاکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای اون هست. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شدن و در مقابل کتابخونه هایی که در اختیار کابر هست خیلی وسیع و گسترده هستن و محبوبیت زیادی به دست آوردن.

·زبان برنامه نویسی C++

یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی، زبان C++ هست که در اواسط سال 1980 توسط شخصی به اسم Bjarne Stroustrup راه اندازی و ایجاد شد. این زبان برنامه نویسی شکل گسترده یافته زبان C هست. بخش های بزرگی از سیستم عامل ها با کمک زبان C++ نوشته شدن. این زبان همراه با جاوا برای توسعه بسته های نرم افزاری تجاری محبوب شدن. C++ یکی از سریع ترین زبان های برنامه نویسی محسوب میشه و امکان کنترل کامل بر مدیریت حافظه رو فراهم می کنه.

·زبان برنامه نویسی R

بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

یکی دیگه از انواع زبان های برنامه نویسی موجود، زبان R ست که توسط شخصی به اسم Robert Gentleman و Ross Ihaka در سال 1993 راه اندازی شده. اسم R از اولین حرف اسم توسعه دهنده اون گرفته شده و بر روی همه سیستم عامل ها مثل لینوکس ویندوز و مک کار می کنه. زبان برنامه نویسی R برای دانلود رایگان در دسترس هست و می تونین با استفاده از این زبان سایت طراحی کنین. R در نوشتن خیلی از محتواهای نمودار و تکنیک های گرافیکی مورد استفاده برنامه نویسان قرار می گیره. زبان R نوعی زبان منبع باز هست که استفاده از اون رو برای هر سیستم عاملی راحت تر و ساده تر می کنه.

مقاله پیشنهادی: بهترین فریم ورک های برنامه نویسی ساخت سایت کدامند؟

·سویفت(Swift)

سویفت یا Swift هم یکی دیگه از انواع زبان های برنامه نویسی هست که توسط اپل در سال 2014 راه اندازی و ایجاد شده. زبان برنامه نویسی سویفت برای توسعه برنامه های با پایه های ios به کار گرفته میشه. سویفت از بان شی گرای C خیلی راحت تر هست. جالب اینجاست که بدونین زبان برنامه نویسی Swift یه تکنیک جذاب برای نوشتن نرم افزار چه برای تلفن همراه، دسکتاپ، سرور و یا هر چیز دیگه ای که کد رو اجرا کنه هست. این یه زبان برنامه نویسی ایمن، سریع و تعاملی هست که بهترین ها رو در عرصه فناوری میشه باهاش خلق کرد.

·زبان برنامه نویسی HTML

یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی، زبان HTML هست که در واقع استانداردی برای ایجاد صفحات وب هست. HTML نوعی زبان ساده با ساختاری شفاف محسوب میشه و آموزش این زبان حتی برای افرادی که به تازگی می خوان طراحی سایت رو یاد بگیرن خیلی سادست. همچنین زبان برنامه نویسی HTML به عنوان یه زبان کامپیوتری برای ایجاد صفحات وب ایجاد شده و این صفحات وب از طریق اینترنت برای همه افراد قابل دسترس هست. شما می تونین با استفاده از این زبان برنامه نویسی اقدام به طراحی سایت کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله زبان برنامه نویسی چیست و انواع آن کدامند؟ اطلاعاتی در مورد زبان برنامه نویسی به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی بپردازیم تا بتونین با استفاده از این زبان ها سایت های مورد نظر خودتون رو طراحی کرده و درآمد زیادی به دست بیارین. همونطور که گفتیم، زبان برنامه نویسی مجموعه ای از قوانین هست کهرشته ها رو به کدهای ماشین تبدیل می کنه تا عملیات مورد نظر در ماشین اجرا بشن. به عبارت دیگه، زبان برنامه نویسی نوعی نظام نشانه گذاری نوشتاری هست که برای ارتباط بین انسان و ماشین استفاده میشه. از جمله از بهترین زبان های برنامه نویسی می تونیم به زبان HTML، جاوا اسکریپت، سویفت، C++ و... اشاره کنیم.

نظرات: