دیتابیس(Database) یا پایگاه داده؛ مجموعه ای از اطلاعات با ساختار منظم و سازماندهی شده! انواع دیتابیس ها و پایگاه های داده قسمت مهمی از زندگی مدرن هستن. به نظر شما اگه دیتابیس وجود نداشت، چه اتفاقی می افتاد؟! بله درسته، دیگه توابع کامپیوتری هم وجود نداشت! اگه شما هم جزو اون دسته از افرادی هستین که برای اهداف شخصی یا اهداف کاری به ذخیره کردن اطلاعات نیاز دارین، باید درباره انواع و نحوه مدیریت دیتابیس اطلاعات زیادی به دست بیارین و بهینه ترین دیتابیس رو بشناسین.

امروزه از جمله رایج ترین مفاهیم و اصطلاحاتی که در دنیای تکنولوژی و کامپیوتر به گوش میرسه، پایگاه داده یا دیتابیس هست. با ورود این اصطلاح به حوزه فناوری تقریبا پیدا کردن برنامه بدون استفاده از پایگاه داده کار خیلی سختی میشه. پایگاه داده مجموعه ای سیستماتیک و سازمان یافته از اطلاعات ساختار یافته هست که معمولا از ذخیره سازی الکترونیکی و دستکاری داده ها پشتیبانی می کنه و بهتره باهاش آشنا شد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله انواع دیتابیس کدامند و کدام یک بهینه تر است؟ اطلاعاتی در مورد پایگاه داده یا دیتابیس(Database) به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع دیتابیس بپردازیم و اهمیت استفاده از دیتابیس رو در هنگام طراحی سایت مورد بررسی قرار بدیم.

دیتابیس (Database) چیست؟

دیتابیس (Database)

اگه در حوزه طراحی سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دیتابیس(Database) یا پایگاه داده رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دیتابیس چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیتابیس یا پایگاه داده در اصل مجموعه ای سازمان یافته از داده هاست که به راحتی در دسترس و قابل مدیریت هست. شما می تونین داده ها رو در ردیف، جدول ها و ستون هایی سازماندهی و مرتب کنین تا با فهرست کردنشون پیدا کردن اطلاعات مربوط به اون ها واسه شما راحت تر بشه.

جالب اینجاست که بدونین Database مجموعه ای منظم از داده ها و اطلاعات هست که داده ها به صورت منظم در اون ذخیره میشن. با استفاده از دیتابیس می تونین داده های خودتون رو در فضای ذخیره سازی دیجیتالی یا الکترونیکی مثل هارد لپ تاپ ذخیره کنین و هر زمان که نیاز به تعمیر و دستکاری داده ها داشتین با کمک پایگاه داده می تونین این کار رو انجام بدین. دیتابیس مدیریت داده ها رو ساده می کنه. همچنین به طور کلی دو مدل دیتابیس وجود داره که ارتباطی و غیر ارتباطی که همون سیستم های SQL و NO-SQL هستن.

بیتشر بخوانید: بهترین فریم ورک های برنامه نویسی ساخت سایت کدامند؟

اهمیت استفاده از دیتابیس چیست؟

اهمیت استفاده از دیتابیس

دیتابیس، داده های ذخیره درباره یه کسب و کار رو ذخیره می کنه. سپس داده ها زمانی که مورد آنالیز قرار می گیرن به اطلاعات ارزشمندی در مورد یه شرکت تبدیل میشن تا به فرایند تصمیم گیری کمک کنند. به این ترتیب، یه پایگاه داده به ایجاد آرشیو اطلاعاتی در مورد کسب و کار کمک می کنه و کسب و کار رو قوی تر می کنه. ذخیره داده های مربوط به یه تعامل به ارائه بینشی دقیق در مورد اطلاعات کمک می کنه تا به توسعه بیشتر سازمان و افزایش سود کمک می کنه. اهمیت استفاده از دیتابیس به شرح زیر هست:

  • یکی از مهم ترین اهمیت استفاده از دیتابیس، استقلال بین برنامه ها و داده هاست. بهتره بدونین ویژگی اصلی پایگاه داده توانایی تغییر و انتقال داده های یه سازمان به یه سیستم کامپیوتری متفاوت هست. این مهم بدون تغییر برنامه هایی انجام میشه که اطلاعات رو پردازش می کنند.
  • افزایش بهره وری و توسعه هم یکی دیگه از موارد اهمیت استفاده از دیتابیس هست. توسعه اپلیکیشن های جدید به کمک سیستم های Database سریع تر جلو میره. یه برنامه نویس می تونه بدون نیاز به تعریف داده، روی عملکردهای لازم برای یه برنامه جدید تمرکز کنه.
  • یکی دیگه از موارد اهمیت استفاده از دیتابیس، امنیت بیشتر داده ها و اطلاعات ذخیره شده هست. دیتابیس دارای عملکردهای مدیریتی هست که به کنترل امنیت اطلاعات حساس از طریق امتیازات و نقش های کاربری کمک می کنه.

انواع دیتابیس ها کدامند؟

انواع دیتابیس ها کدامند؟

پایگاه داده از زمان راه اندازی خودش در دهه 1960 میلادی در شروع با پایگاه های سلسله مراتبی و شبکه ای تا دهه 1980 با دیتابیس های شی گرا و امروزه با پایگاه های SQL و NoSQL و دیتابیس های ابری تکامل پیدا کردن. میشه دیتابیس ها رو بر اساس نوع محتوا طبقه بندی کرد. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع دیتابیس بپردازیم تا این پایگاه های داده رو بشناسین.

1.دیتابیس NoSQL

یکی از انواع دیتابیس های موجود در فضای وب، دیتابیس NoSQL هست که برای مسائل مربوط به عملکرد داده های بزرگ که پایگاه های داده رابطه ای برای حل اون ها ساخته نشدن موثر هستن. وقتی سازمان باید تعداد زیادی از داده های غیرساختاری یا داده هایی رو که در چندین سرور مجازی در ابر ذخیره شدن تجزیه و تحلیل کنه و بهترین داده ها رو در اختیار کاربران و افراد قرار بده.

2.دیتابیس توزیع شده

یکی دیگه از انواع دیتابیس های موجود، پایگاه داده توزیع شده هست. Database توزیع شده در اون بخش هایی از دیتابیس در چندین مکان فیزیکی ذخیره میشه و پردازش در اون در بین نقاط مختلف شبکه پراکنده یا تکثیر میشه. دیتابیس های توزیع شده می تونن همگن یا ناهمگن باشن. همه مکان های فیزیکی در یه سیستم دیتابیس توزیع شده همگن از همون سخت افزار اساسی برخوردار هستن و سیستم عامل ها و برنامه های دیتابیس یکسانی رو اجرا می کنند.

3.دیتابیس نموداری

یکی دیگه از انواع دیتابیس ها، Database نموداری هست. پایگاه داده نموداری نوعی NoSQL هست که از تئوری نمودار برای ذخیره، نقشه برداری و روابط پرس و جو استفاده می کنه. دیتابیس های نمودار در اصل مجموعه ای از گره ها و لبه ها هستن، جایی که هر گره نشون دهنده موجودی هست و هر لبه ارتباط بین گره ها رو نشون میده. دیتابیس های نمودار برای محبوب سازی در تجزیه و تحلیل ارتباطات در حال افزایش هستن.

4.Database رابطه ای

انواع دیتابیس ها کدامند؟

پایگاه داده رابطه ای هم یکی دیگه از انواع دیتابیس هاست که از مجموعه ای از جداول با داده ها تشکیل شدن که در یه گروه از قبل تعریف شده قرار می گیرن. هر جدول حداقل یه دسته داده در یه فهرست داره و هر سطر یه نمونه داده خاص برای دسته هایی داره که در ستون ها تعریف شده.

5.دیتابیس ابر

جالب اینجاست که بدونین دیتابیس ابری هم نمونه ای دیگه از پایگاه های داده هست که برای محیط مجازی بهینه سازی یا در یه ابر ترکیبی، ابر عمومی یا ابر خصوصی ساخته شده. پایگاه های داده ابری مزایایی زیادی مثل توانایی پرداخت هزینه ذخیره سازی و پهنای باند به صورت یکبار مصرف رو فراهم می کنند و مقیاس پذیری رو در صورت تقاضا همراه با دسترسی زیاد فراهم می کنند. همچنین یه دیتابیس ابری به شرکت ها این امکان رو میده تا از برنامه های تجاری در استقرار نرم افزار به عنوان سرویس پشتیبانی کنند.

مقاله پیشنهادی: فروشگاه آنلاین چیست و چه مزایایی دارد؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله انواع دیتابیس کدامند و کدام یک بهینه تر است؟ اطلاعاتی در مورد پایگاه داده یا دیتابیس(Database) به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع دیتابیس بپردازیم و اهمیت استفاده از دیتابیس رو مورد بررسی قرار بدیم. با توجه به توضیحاتی که به شما ارائه کردیم، میشه این نتیجه رو به دست آورد که دیتابیس مجموعه ای منظم از داده ها و اطلاعات هست که داده ها به صورت منظم در اون ذخیره میشن. با استفاده از پایگاه داده می تونین داده های خودتون رو در فضای ذخیره سازی الکترونیکی مثل هارد لپ تاپ ذخیره کنین و هر زمان که نیاز به تغییر و دستکاری داده ها داشتین با کمک پایگاه داده می تونین این کار رو انجام بدین.

نظرات: