گوگل تگ منیجر یا GTM؛ مدیریت آسان تگ ها! گوگل تگ منیجر چیست؟ گوگل تگ منیجر چرا به وجود اومده و چه کاربردی در سئو سایت داره؟ استفاده از گوگل تگ منیجر چه مزایایی داره؟ گوگل تگ منیجر یا GTM چه کاربردهایی در دیجیتال مارکتینگ داره؟ مهم ترین دلایل استفاده از گوگل تگ منیجر چی می تونه باشه؟ به نظر شما چجوری میشه از تگ منیجرها استفاده کرد؟

یکی از مهم ترین برگ برنده های هر کسب و کاری، جمع آوری و کسب بیشترین اطلاعات ممکن از رفتار مشتریان هست تا بتونن با تحلیل این اطلاعات خدمات بهتری به اون ها ارائه کنه. یکی از بهترین ابزارهایی که در دنیای آنلاین به شما کمک می کنه تا بتونه اطلاعات خوبی از کاربران جمع آوری کنین، گوگل تگ منیجر هست. شما می تونین با استفاده از گوگل تگ منیجر تگ های سایت خودتون رو به بهترین شکل ممکنه مدیریت کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله گوگل تگ منیجر چیست؟ اطلاعاتی در مورد گوگل تگ منیجر یا GTM به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر بپردازیم و کاربردهای گوگل تگ منیجر رو مورد بررسی قرار بدیم.

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر چیست؟

اگه در حوزه سئو سایت فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم گوگل تگ منیجر یا Google Tag Manager رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که گوگل تگ منیجر چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که سرویس GTM توسط گوگل برای مدیریت آسون تگ ها به وجود اومده. در واقع Google Tag Manager به عنوان یه واسطه بین سایت شما و تگ ها عمل می کنه. به عبارت دیگه، گوگل تگ منیجر از ابزارهای رایگان گوگل برای مدیریت تگ ها در صفحات وبسایت هست. با قرار دادن یه سری از کدها در سایت مبدا، یه سری دیتا رو از طریق گوگل آنالیتیکس میشه آنالیز و بررسی کرد.

جالب اینجاست که بدونین گوگل تگ منیجر یا GTM نوعی نرم افزار رایگان هست که به شما این امکان رو میده تا کدها یا برچسب های مختلف رو در سایتتون نصب کنین. به عنوان مثال، از کدهای قابل نصب روی سایت میشه به کدهای رهگیری گوگل آنالیتیکس، کدهای گوگل آنالیتیکس، اسکریپت های گوگل ادز یا تگ های ریمارکتنیگ اشاره کرد. انواع مختلفی از کدهای قابل نصب روی سایت وجود دارن که شما می تونین با استفاده از GTM به راحتی از اون ها استفاده کرده و بهره ببرین. تگ همون قطعه کدی هست که در بیشتر مواقع باید در بخش HEAD سایت بارگذاری بشه.

مقاله پیشنهادی: انواع ایرادات فنی صفحات وب و تاثیر آن بر سئو

مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر چیست؟

مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر

همونطور که گفتیم، گوگل تگ منیجر یا GTM نوعی ابزار رایگان هست که به شما اجازه میده تا تگ های بازاریابی خودتون رو بر روی سایت یا آپ موبایل خود بدون اینکه کدها رو تغییر بدین، مدیریت و جایگذاری کنین. استفاده کردن از گوگل تگ منیجر مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا افراد زیادی از این ابزار برای مدیریت تگ های سایت خودشون استفاده کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر بپردازیم تا با این موارد آشنا بشین.

بیشتر بخوانید: متا تگ چیست و چطور به سئوی سایت شما کمک می کند؟

  • مدیریت تگ ها در یک مکان

یکی از مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر، مدیریت همه تگ ها در یه مکان هست. در گذشته اگه یکی از تگ های بازاریابی نصب شده رو سایت شما با مشکلی روبرو میشد، باید برنامه نویس سایت شما تگ های مورد نظر شما رو از بین سایر تگ های اصلی پیدا می کرد تا تغییرات لازم رو در اون ها اعمال کنین. ولی امروزه به لطف وجود تگ منیجر، همه تگ های موجود در سایت شما در داشبوردی قرار داره که شما می تونین اون ها رو مشاهده کرده و هر کدوم رو که خواستین حذف کنین و یا تغییرات لازم رو انجام بدین.

  • استفاده راحت از کدهای رهگیری

یکی دیگه از مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر، استفاده راحت از کدهای رهگیری هست. اگه شما بخواهین بدون استفاده از Google Tag Manager برخی از رفتارهای کاربران سایت خودتون رو بررسی کنین، باید از پلتفرم هایی استفاده کنین که نیازمند کد رهگیری هستن. بنابراین، باید از برنامه نویس خودتون بخواهین تا کد رهگیری در این پلتفرم ها قرار بدن. از اونجایی که برنامه نویس سرش شلوغه، ممکنه این کار ساده چند روز تا یه هفته طول بکشه. ولی شما می تونین با یبار نصب گوگل تگ منیجر در سایت، کد رهگیری رو خودتون به راحتی از تگ منجیر قرار میدین و می تونین رفتارهای کاربران سایت خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین.

  • امنیت بالای گوگل تگ منیجر

امنیت بالای گوگل تگ منیجر هم یکی دیگه از مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر هست. توجه داشته باشین که ابزار GTM همه کدهای اضافی شده به سایت رو از نظر امنیت بررسی می کنه و در صورتی که یه کد از امنیت کافی برخوردار نباشه، فعالیت اون رو متوقف می کنه. همچنین شما می تونین دسترسی سایر کاربران به اکانت تگ منیجر خودتون رو مدیریت کرده و هر زمان که بخواهین دسترسی اون ها رو قطع کنین. علاوه بر این، می تونین سطح دسترسی اون ها به سایت خودتون رو مشخص کنین.

  • پیگری اتفاقات درون سایت

یکی دیگه از مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر، پیگیری اتفاقات درون سایت هست. جالب اینجاست که بدونین ابزار GTM از قابلیتی با عنوان رهگیری خودکار پشتیبانی می کنه که شما می تونین با استفاده از این قابلیت همه اتفاقاتی رو در سایتتون رخ داده رو زیر نظر داشته باشین. در حقیقت، با فعال کردن بعضی از تریگرها، تگ منیجر به صورت خودکار وقوع برخی از رویدادهای مشخص رو زیر نظر می گیره.

مقاله پیشنهادی: اسپم چیست و چرا مورد استفاده قرار می گیرد؟

کاربردهای گوگل تگ منیجر کدامند؟

کاربردهای گوگل تگ منیجر

توجه داشته باشین که گوگل تگ منیجر همانند یه رابط، نقش اساسی در ارتباط با سایر ابزارها داره. کار این ابزار، مدیریت تگ ها به صورت رایگان هست. یعنی با استفاده از تگ منیجر، با قرار دادن چند خط کد در سایت مورد نظر، می تونین اطلاعات سایت و همچنین رفتار مشتری رو توسط گوگل آنالیتیکس بررسی کنین. ابزار GTM کاربردهای زیادی داره. برخی از کاربردهای گوگل تگ منیجر عبارت هستن از:

  • کاهش خطا و امکان تست تگ ها با تگ منیجر
  • بررسی و ارائه آمار تعداد کلیک بر روی دکمه ها
  • ایجاد ارتباطی گسترده با سایر ابزارها
  • ثبت ورود و خروج کاربران از سایت
  • میزان اسکرول یه صفحه از سایت
  • بررسی کلیک CTA و لینک های دانلود
  • رصد میزان حضور کاربران در یه صفحه

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله گوگل تگ منیجر چیست؟ اطلاعاتی در مورد گوگل تگ منیجر یا GTM به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر بپردازیم و کاربردهای گوگل تگ منیجر رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، GTM که در سال 2012 معرفی شده، در واقع نوعی محیط کاربرپسند برای مدیریت تگ هاست و به شما این امکان رو میده تا بدون دانش برنامه نویسی و در سریع ترین زمان ممکنه تگ ها و اسکریپت های دلخواه خودتون رو به سایت اضافی کرده و نحوه اجرای اون ها رو بررسی کنین.

نظرات: