انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت را بیشتر بشناسید

ما سعی می کنیم در مقاله انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت رو بیشتر بشناسید، اطلاعاتی در مورد سیستم مدیریت محتوا یا CMS برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت بپردازیم تا با این سیستم ها آشنا بشین اگه قصد سفارش تولید محتوا دارین و میخواین محتواهای خودتون رو در امر سئو سایت خود مدیریت کنین. در دنیای امروزه تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوای کاربردی میشه پیدا کرد که به تناسب نوع وبسایتی که قصد طراحی اون رو دارین، حداقل یه مورد در خور برای این منظور در دسترس هست. تکیه بر این واقعیت که اغلب طراحان و برنامه نویسان در طراحی سایت علاقه ای به صرف وقت برای فراگیری همه سیستم های مدیریت محتوای موجود ندارن و بیشتر دوست دارن بر یک یا حداکثر دو مورد تسلط پیدا کنند، نیاز به وجود سیستمی منعطف و قدرتمند رو آشکار می سازه.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

احتمالا اسم سیستم مدیریت محتوا یا CMS رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که سیستم مدیریت محتوا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری تحت وب هست که با استفاده از اون می تونین بدون نیاز به کدنویسی با قالب های از پیش طراحی شده، وبسایت خودتون رو راه اندازی کنین. 

شاید برای تان مفید باشد: 10 عامل مهم در سرعت سایت و صفحات سایت

در اصل شرکت های برنامه نویسی هسته اصلی و ظاهر وبسایت رو با کدنویسی طراحی می کنند و خروجی نهایی رو به شما تحویل میدن تا بدون نیاز به کدنویسی، از طریق پنل دسترسی بتونین محتوای خودتون رو در اون قرار بدین. سیستم مدیریت محتوا شامل دو نوع اختصاصی و عمومی هستن که در بخش اختصاصی یه وبسایت کاملا اختصاصی برای شما طراحی میشه و با دریافت خروجی نهایی می تونین با پنل دسترسی اختصاصی ازش استفاده کنین.

ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوای خوب چیست؟

ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوای خوب

همونطور که گفتیم، سیستم مدیریت محتوا یا CMS نوعی سیستم نرم افزاری هست که به شما این امکان رو میده تا محتواهای خودتون رو انتشار و مدیریت کنین. امروزه سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و خصوصیات خاص خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی ویژگی های یه سیستم مدیریت محتوای خوب بپردازیم.

• یکی از ویژگی های یه سیستم مدیریت محتوای خوب این هست که باید شامل روش ساده برای انتشار محتوای جدید باشه. بهتره بدونین یه CMS خوب باید دارای یه ویرایشگر متن قدرتمند در حین حال با ظاهری ساده باشه که شخص بتونه به راحتی با اون محتوای جدید خودش رو انتشار بده.

• یکی دیگه از ویژگی های یه سیستم مدیریت محتوای خوب این هست که باید قابلیت طبقه بندی محتوا یا دسته بندی و برچسب گذاری محتوا رو برای کاربران فراهم کنه تا به راحتی بشه مطالب رو سازماندهی کرد.

مقاله پیشنهادی: معیارهای یک محتوای خوب برای کاربر و موتورهای جستجو

• یکی دیگه از ویژگی های یه سیستم مدیریت محتوای خوب این هست که باید قابلیت ویرایش صفحه رو داشته باشه. به غیر از انتشار محتوا، شما باید انواع مختلفی از صفحات رو برای سایت خودتون به وجود بیارین. سیستم های مدیریت محتوا باید برای شما ابزارهای لازم برای انجام این کار رو ارائه بدن.

• یکی دیگه از ویژگی های یه سیستم مدیریت محتوای خوب این هست که قابلیت سفارشی سازی رو داشته باشه. این قابلیت به این معنی هست که شما به راحتی بتونین ویژگی ها و گزینه های دلخواه خودتون رو به وبسایت اضافی کنین.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا کدامند؟

جالب اینجاست که بدونین سیستم مدیریت نوعی پلتفرم نرم افزاری هست که این امکان رو به شما میده تا به راحتی محتواهای خودتون رو مدیریت کنین و یه سایت داشته باشین. به طور معمول صفحات وبسایت به زبان های برنامه نویسی HTML، JavaScript و CSS نوشته میشن. اگه می خواهین یه وبسایت بدون استفاده از CMS بسازین، لازمه این زبان ها رو یاد بگیرین و کدهای زیادی رو بنویسین. ولی سیستم های مدیریت محتوا این مشکل رو برطرف کردن و شما بدون نیاز به یه خط کدنویسی می تونین سایت خودتون رو طراحی کنین.

امروزه با گسترش کسب و کارهای اینترنتی و وبسایت ها، سیستم های مدیریت محتوا و CMS زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها ویژگی ها و مزایای خاص خودشون رو دارن. همین موضوع نیز باعث شده تا پیدا کردن بهترین سیستم های مدیریت محتوا کار سختی بشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت رو بیشتر بشناسید، به معرفی بهترین سیستم های مدیریت محتوا بپردازیم.

• سیستم مدیریت محتوای وردپرس(WordPress)

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا برای وبسایت، سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا WordPress هست که امروزه سهم زیادی از بازار وب رو به خودش اختصاص داده و از رقیب های خودش سبقت گرفته. این سیستم در ابتدا برای وبلاگ نویسی طراحی شده بود، ولی امروزه با گسترش وردپرس قابلیت های زیادی نیز بهش اضافی شده که همین قابلیت ها باعث محبوبیت روز افزون اون شده. اینک وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا هست که خیلی از صاحبان وبسایت ها از اون برای انتشار و مدیریت محتواهای خودشون استفاده می کنند. بهتره بدونین بیشتر از 32% از سایت ها وردپرسی هستن و سایت های بزرگی مثل وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و CNN از وردپرس استفاده می کنند.

• سیستم مدیریت محتوای جوملا(Joomla)

سیستم مدیریت محتوای جوملا

یکی دیگه از بهترین سیستم های مدیریت محتوا برای سایت، سیستم جوملا یا Joomla هست. زمانی که افراد به دنبال سیستم مدیریت محتوای مناسب هستن، قطعا جوملا یکی از اسم هایی هست که با اون مواجه میشن. جوملا نوعی سیستم بسیار انعطاف پذیر هست. برای مثال جوملا برای مدیریت کردن پست های سفارشی بسیار مناسب هست. این پلتفرم گزینه های زیادی رو برای مدیریت کاربران ارائده میده. برای مثال، جوملا می تونه حساب کاربری رو از حساب های گوگل استخراج کنه. بنابراین، یکی از موارد کاربرد جوملا استفاده در سایت های مبتنی بر عضویت هست. از سایر قابلیت های جوملا امکان ایجاد سایت های چند زبانه هست. به این معنی که نیازی به استفاده از افزونه ای برای اضافی کردن زبان های بیشتر به سایت خود ندارین.

سیستم مدیریت محتوای دروپال(Drupal)

سیستم مدیریت محتوای دروپال

یکی دیگه از بهترین سیستم های مدیریت محتوا برای سایت، سیستم دروپال یا Drupal هست. این سیستم کاربران کمتری داره، ولی تونسته توجه طراحان حرفه ای رو به خودش جلب کنه. با اینکه سهم زیادی از بازار نصیب وردپرس و جوملا شده، ولی دروپال نیز از این سهم بی نصیب نیست و همواره علاقه مندان زیادی خواهان اون هستن. در واقع، دروپال یکی از سیستم های مدیریت محتوا هست که در بساری از زمینه ها مشابه جوملا هست. به عنوان مثال، دروپال هم یه سیستم بسیار انعطاف پذیر برای کار کردن با انواع پست سفارشی ارائه میده و به شما سطح بالایی از کنترل کاربران و محوزهای اون ها ارائه میده.

• سیستم مدیریت محتوای مجنتو(Magento)

یکی دیگه از انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت، سیستم مجنتو یا Magento هست که از نوع پلتفرم متن باز با معماری پلاگین توسعه پیدا کرده. این امکان در تجارت الکترونیک به شما اجزاه میده که کدها رو به نحو دلخواه خود تغییر بدین و هر ویژگی که دوست دارین، به اون اضافی کنین. مهم ترین کاربرد سیستم مجنتو ساخت فروشگاه اینترنتی هست. در حال حاضر فروشگاه های بزرگی از جمله نایک، آدیداس، Nokia، Skype و سامسونگ از مجنتو استفاده می کنند. همچنین سیستم فروشگاه ساز مجنتو در سال 2008 منتشر شد و بیش از 200 هزار فروشگاه فعال داره. دو نسخه برای اون منتشر شده و یه نسخه اون متن باز و دیگری برای فعال سازی نیاز به لایسنس شرکت داره و رایگان نیست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت رو بیشتر بشناسید، اطلاعاتی در مورد سیستم مدیریت محتوا یا CMS برای شما ارائه کنیم و به بررسی انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت بپردازیم تا با این سیستم ها آشنا بشین و محتواهای خودتون رو در سایت مدیریت کنین. همونطور که گفتیم، سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری تحت وب هست که با استفاده از اون می تونین بدون نیاز به کدنویسی با قالب های از پیش طراحی شده، وبسایت خودتون رو راه اندازی کنین.

نظرات در مورد انواع سیستم های مدیریت محتوای سایت را بیشتر بشناسید:

سوال تصادفی