یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام نوشتن محتوا مورد توجه قرار می گیره، ویراستاری محتوا هستش. در واقع، ویراستاری به معنای ویرایش محتوا هستش. هرچقدر محتوای تولید شده دارای کیفیت عالی باشه، رتبه اون در موتورهای جستجو بالاتر میره.

بالا بودن رتبه محتوای تولید شده در میان انواع متون دیگر با موضوعات مشابه، باعث افزایش مخاطب و درنتیجه بیشتر دیده شدن محتوای نوشته شده میشه. رعایت اصول نگارشی و قواعد دستوری از نکات مهمی هستش که در تولید محتوا مد نظر قرار می گیره.

بهتره قبل از اینکه نوشتن تولید محتوا رو شروع کنین، با نکات لازم در مورد نوشتن این نوع متون آشنا شده و تمامی نکات رو رعایت کنین تا بتونین به یه محتوای عالی دست پیدا کنین. آموزش ویراستاری محتوا یکی از مهم ترین آموزش هایی هستش که در این مسیر، اهمیت بسیار زیادی داره. 

در این مقاله از سایت تولید محتوا محتواکده سعی می کنیم شما رو با ماهیت ویراستاری محتوا آشنا کرده و آموزش های لازم در این مورد رو ارائه کنیم. 

آشنایی با ویراستاری محتوا

آشنایی با ویراستاری محتوا

ویراستاری محتوا و یا در واقع ویرایش محتوا همراه با رعایت تمام اصول نگارشی، منجر به افزایش کیفیت محتوای تولید شده می شود. با رعایت تمامی نکات ویرایش محتوا، خوانایی متن و روان بودن آن، افزایش می یابد. ممکنه تا این روز بارها کلمه ویراستار رو شنیده باشین. بیاین بریم ادامه مقاله و با ماهیت ویراستار آشنا بشیم و در مورد وظایف این فرد بیشتر بدونیم.

مقاله پیشنهادی: تاثیرات ویراستاری محتوا در جذب مخاطب

ویراستار کیست؟

ویراستار شخصی هستش که از دو دید مختلف، یکی از دید نویسنده و یکی از دید خواننده، متن رو مورد ویراستاری و یا ویرایش قرار می ده. این شخص، خواننده ای حساس هستش که جزء جزء متن رو مورد بررسی قرارداده و احتمال وجود خطا رو از بین می بره. 

نویسندگان تنها به نوشتن متن بسنده می کنن اما ویراستار به زیباتر کردن متن نوشته شده فکرمیکنه. به همین دلیل، ممکنه گاهی اوقات در متن نویسنده ها اشکالاتی وجود داشته باشه که باعث رد و یا قبول متن اون ها میشه. 

ویراستار با توجه به نوع نوشته، ویرایش رو شروع میکنه. درواقع متن خام رو به یه متن زیبا و استاندارد تبدیل می کنه. جمله های مبهم رو به جمله های شفاف تبدیل کرده و جملات بلند رو به جملات کوتاه تغییر میده. در واقع عمل ویراستاری محتوا دارای اصول خاصی هستش که در بخش زیر می خوایم چند مورد از این اصول رو براتون توضیح بدیم.

آموزش اصول ویراستاری محتوا

آموزش اصول ویراستاری محتوا

به کار بردن نکات مهم در تولید محتوا، یه متن استاندارد و پرمفهوم به دست میده. یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام ویرایش متن بهش توجه میشه، استفاده از نقطه، پرانتز، ویرگول و ... هستش. 

در مورد علائم نگارشی، اصول خاصی مد نظر هستش. فاصله گذاری درست یکی از مهم ترین اصول نگارشی هستش. یادتون باشه که بعد از علائم نگارشی مثل ویرگول، نقطه، علامت سوال و... فاصله بندازید تا از کلمه بعد خودش جدا شده و به کلمه قبلش بچسبه. 

همونطور که می دونین در پایان جمله باید از نقطه استفاده شده و سپس یه فاصله بندازین، بعد جمله بعدی رو شروع کنین. کلمه ای که در داخل گیومه، پرانتز و ... استفاده میشه باید بدون فاصله نوشته بشه. 

برای اینکه بین حروف، فاصله بندازین باید از نیم فاصله استفاده کنین. رعایت علائم در اعداد نیز اهمیت خیلی زیادی داره. یادتون باشه بین عدد و کلمه، از فاصله کامل استفاده کنین. فراموش نکنین که اعداد تک حرفی و اعداد ترتیبی با حروف نوشته میشن. همچنین اگر عدد در ابتدای جمله باشه، به صورت حروفی نوشته میشه.

اما اعداد چند حرفی و اعداد درصدی به صورت عددی نوشته میشن. قبل از نوشتن کلماتی مثل یعنی، مانند، از جمله، مثل و... ویرگول یادتون نره. 

تا این بخش از مقاله با ماهیت ویراستاری، وظیفه ویراستار و نکات مهم در ویراستاری محتوا آشنا شدین. حالا می خوایم شما رو با ضرورت انجام ویرایش آشنا کنیم تا به اهمیت این موضوع، پی برده و بیش از پیش به این مورد توجه خاصی داشته باشین. 

اهمیت انجام ویرایش

اهمیت انجام ویرایش

ویرایش و یا انجام عمل ویراستاری شامل کاهش، افزایش، حذف، جابه جایی و... کلمات و جملات هستش تا بشه به زیباترین متن مورد نظر دست پیدا کرد. اگه نویسنده از ویراستار برای استاندارد سازی نوشته هاش استفاده نکنه، متن بی کیفیت و غیراستانداردی رو به جامعه ارائه می کنه که استقبال زیادی از اون نمیشه.

 این امر باعث میشه نویسنده شهرت خودش رو از دست بده. یکی از دلایلی که باعث میشه نویسنده نسبت به ویرایش متن خودش آگاه نباشه اینه که با نگاه منتقدانه به نوشته هاش توجه نمی کنه. علاوه بر این، اگر به ویراستاری و ویرایش متن توجه کنه، نمیتونه به نویسندگیش ادامه بده. 

نوعی از ویرایش به نام ویرایش صوری هستش. این نوع ویرایش در واقع به صورت نوشته مربوط میشه. یه جورایی، کلمات و نشانه ها و قواعد رو مورد هدف قرار میده. تصحیح خطای املایی یکی از انواع این نوع ویرایش ها هستن که در اون، حروف نادرست تصحیح میشن. 

و یا اینکه، حروفی که نباید باشن رو حذف کرده و حروفی که باید باشن رو اضافه می کنه. یکی دیگه از مشکلاتی که در این نوع ویرایش وجود داره، خطای مربوط به فاصله هستش. به عنوان مثال ممکنه کلمات به هم چسبیده رواشتباهی به صورت جداگانه و یا کلمات جداگانه رو به اشتباه به صورت کلمات چسبیده نوشته باشن که در این صورت نیاز به ویرایش داره.

یادتون باشه که نیاز نیست بین علائم نگارشی مثل علامت سوال و علامت تعجب، فاصله وجود داشته باشه. در برخی موارد ممکنه عدم استفاده از نشانه های فتحه و کسره و ضمه باعث ایجاد بدخوانی بشه و یا معنا تغییر پیداکنه. در این صورت نیاز به ویرایش داره. 

آموزش ویراستاری محتوا

• خطای سیاق

خطای سیاق نوع دومی از انواع خطاهایی هستش که در ویرایش مورد توجه قرار می گیره. این نوع خطا در واقع به عدم هماهنگی درست میان جملات اشاره می کنه. به عنوان مثال ممکنه یه بخش از جمله به صورت گفتاری و یه بخش به صورت نوشتاری نوشته شده باشه که این مورد نیاز به ویرایش داره. 

• ویرایش زبانی

ویرایش زبانی به تغییر سطوح چهارگانه زبان اشاره می کنه که شامل سطوح واجی، صرفی، نحوی و معنایی میشه. به عنوان مثال اگر قواعد صرفی به طور درست صرف نشده باشن، خطای ویرایش زبانی رخ میده. استفاده درست از کلمات و جملات با قواعد دستوری صحیح در حیطه ویرایش زبانی قواعد نحوی قرار داره که برای افزایش خوانش متن اهمیت زیادی داره. 

خطای معنایی به معنی عدم رعایت قواعد معنایی هستش. به عنوان مثال نباید در جملات هیچ گونه ابهامی وجود داشته باشه. 

• ویرایش محتوایی

یکی دیگه از ویرایش های مهم در این زمینه، ویرایش محتوایی هستش. ویراستار باید با توجه به متن نوشته شده، ویرایش رو شروع کنه و در اون زمینه، تخصص کامل رو داشته باشه. 

سخن پایانی 

محتوا نویسی یکی از مهم ترین مراحلی هستش که برای تبلیغ کسب و کار و ارائه خدمات، اهمیت زیادی داره. تولید محتوا نیاز به تخصص لازم داره تا بتونه فرد رو به بهترین نتایج برسونه. با ارائه محتوای باکیفیت، میتونین به بالاترین جذب مخاطب برسین. پس درهنگام نوشتن محتوا به اصول و نکات مهم نگارش اون توجه کنین.

در این مقاله، سعی کردیم شما رو با ماهیت ویراستاری، وظایف ویراستار و نیز اصول و نکات مهم به هنگام نگارش تولید محتوا آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه دقیق این مقاله، بهترین نوع متون تولید محتوا رو ارائه کنین تا به موفقیت عالی دست پیدا کنین. 

نظرات: