نیم فاصله؛ یک قانون و قاعده در نگارش متون فارسی! به جرئت میشه گفت که در سال های گذشته، مخصوصا در بین کسانی که به درست نویسی و بهینه سازی محتوا برای کاربر یا موتور جستجو اهمیت میدن، رعایت نیم فاصله و کسره، به موضوع حیاتی و مهمی تبدیل شده. حتی شوخی هایی درباره این دو به ویژه کسره در شبکه های اجتماعی میشه و رعایت نکردن اون، خون علاقه مندان و طرفداران زبان فارسی رو به جوش میاره!

فاصله گذاری درست واژه ها در زبان فارسی، به شناخت هویت دقیق دستور زبان و اجزای جمله بستگی داره. نیم فاصله در متن باعث خوانایی و یکدستی میشه، چون از چسبیدن دو کلمه به هم جلوگیری می کنه. با یاد گرفتن چند قاعده دستوری می تونیم واژه ها یا عبارت ها رو فاصله گذاری کنیم و متن ویرایش شده داشته باشیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث سایت تولید محتوا محتواکده، اطلاعاتی درباره مفهوم نیم فاصله به شما ارائه کنیم و به بررسی موارد استفاده از نیم فاصله در زبان فارسی بپردازیم و مزایای نیم فاصله در محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از نیم فاصله چیست؟

نیم فاصله چیست و چه کاربردی در محتوا دارد؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از نیم فاصله چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نیم فاصله همانند فاصله هست، با این تفاوت که جداسازی بین حروف رو بدون ایجاد فاصله بین اون ها انجام میده. برخی از افراد منبع اون رو فاصله مجازی می دونن، دلیل انتخاب این اسم به این دلیل هست که بیشتر در تایپ و چاپ کامپیوتری و نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیره. رعایت نیم فاصله در ترجمه متن فارسی و یا ترجمع کتاب اهمیت زیادی داره. از اونجایی که در زبان های دیگه چنین چیزی تعریف نشده، قطعا در ترجمع متن به زبان روسی از شما رعایت اون رو نمی خواد و می تونین فاصله کامل بذارین.

جالب اینجاست که بدونین زمانی که شما در حال تایپ کردن متن های فارسی هستین، واسه اینکه متن هم از نظر ظاهری و هم از نظر نگارشی کامل و درست باشه، به استفاده از نیم فاصله نیاز دارین. وقتی که شما در متن خودتون از نیم فاصله استفاده می کنین، بین یه حرف قبل و حرف بعد از اون فاصله انداخته و اجازه نمی دین اون دو به هم بچسبن و یا فاصله زیادی از هم داشته باشن. استفاده از نیم فاصله به عنوان یه ویژگی استاندارد و شناخته شده در متون مختلف ضروری هست و عدم رعایت اون به معنی نادرستی اون کلمه هست.

مقاله پیشنهادی: هرم بازاریابی محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

موارد استفاده از نیم فاصله در محتوا

موارد استفاده از نیم فاصله در محتوا

همونطور که گفتیم، رعایت نکات نگارشی از اصول مهم نوشتن یه متن کامل یا تولید محتوا هست و استفاده از نیم فاصله هم جز مهمی از همین اصول و نکات هست. متاسفانه خیلی از افراد به بیشتر نکات نگارشی بی توجه هستن، به خصوص موضوع نیم فاصله که از دید خیلی از افراد دور می مونه و علت اون بی دقتی هست. در تولید محتوا از نیم فاصله استفاده های زیادی میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی موارد استفاده از نیم فاصله در محتوا بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

در موقعیت های زیر باید از نیم فاصله استفاده کرد:

  • پسوندهایی که فه فعل اضافی میشن؛ مثل رفته اند، گفته ای، نوشته ام و....
  • پیشوندهایی که به فعل اضافه میشن؛ مثل می گوید، نمی خونم، می سازی و...
  • کلماتی که «ها»ی جمع بهشون اضافه میشه؛ مثل زبان ها، خانه ها، برگه ها و.....
  • کلمات مرکب دو یا چندبهشی که مفهوم یکسانی دارن؛ مثل دست آویز، فوق العاده، خنده دار و.....
  • مصدرها، مثل دیده شدن، گره زدن، گلایه کردن و....
  • کلماتی که با پیشوند «بی» یا «با» همراه میشن؛ مثل بی ادب، با ادب، بی پایان و....
  • کلماتی که با پسوند «شده» همراه میشن؛ مثل گم شده، پیدا شده، گرفته شده و.....
  • صفاتی که با «تر» و «ترین» همراه میشن؛ مثل شبیه ترین، عاقل ترین، ساده تر و.....

ایجاد نیم فاصله روی کیبورد چگونه است؟

اگه می خواهین نیم فاصله رو روی کیبورد سیستم خودتون پیاده کنین، اول باید بدونین که روی هر نوع کیبورد متفاوت هست. اگه کیبورد شما روی حالت معمول ویندوز فارسی تنظیم شده باشه، توسط Ctrl+Shift+2 می تونین نیم فاصله رو ایجاد کنین و اگه کیبورد شما روی حالت استاندارد فارسی تنظیم شده هست، با Shift+Space می تونین نیم فاصله رو در متن خودتون ایجاد کنین.

مقاله پیشنهادی: نحوه انتخاب مخاطب هدف چگونه است؟

آیا ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را درک کنند؟

آیا ربات های گوگل می توانند نیم فاصله را درک کنند؟

با توجه به اینکه نیم فاصله باعث زیبا شدن و خوانایی بهتر متن ما میشه، تاثیر مثبتی بر بهبود خوانایی و در نتیجه تجربه کاربری خواهد داشت. با این حال ما خواننده های دیگه ای داریم که انسان نیستن و سئو سایت ما کاملا به اون ها وابسته هست. توانایی گوگل رو دست کم نگیرین، گوگل به راحتی می تونه پیچیده ترین محتواهای متنی و تصویری رو آنالیز کنه. با این حساب قطعا توانایی درک نیم فاصله رو داره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله منظور از نیم فاصله چیست؟ اطلاعاتی درباره مفهوم نیم فاصله به شما ارائه کنیم و به بررسی موارد استفاده از نیم فاصله در زبان فارسی بپردازیم و مزایای نیم فاصله در محتوا رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، شما در حال تایپ کردن متن های فارسی هستین، واسه اینکه متن هم از نظر ظاهری و هم از نظر نگارشی کامل و درست باشه، به استفاده از نیم فاصله نیاز دارین. نیم فاصله همانند فاصله هست، با این تفاوت که جداسازی بین حروف رو بدون ایجاد فاصله بین اون ها انجام میده.

نظرات: