فکر می کنین همه افراد می تونن مشتریان شما باشن؟ وقتی صحبت از حضور در فضای آنلاین به وسط میاد، پیدا کردن مخاطب هدف برای بیشتر کسب و کارها موضوعی چالشی محسوب میشه. چرا؟ چون مطمئن نیستن مخاطب هدف اون ها چه افرادی هستن. الان شاید این سوال واستون پیش بیاد که مخاطب هدف چیه و چرا پیدا کردن اون اهمیت داره؟ اصلا چجوری میشه مخاطب هدف رو شناسایی کنیم؟ اگه به دنبال پاسخ مناسبی برای این سوالات هستین، در ادامه همراه ما باشین.

تبلیغات یکی از بخش های خیلی مهم و جدانشدنی از هر کسب وکاری هست. برای اینکه بتونین تبلیغات موفقی داشته باشین، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، پیدا کردن مخاطبان هدف برای تبلیغات هست. به عبارت دیگه، باید بدونین که چه کسانی به تبلیغات شما علاقه مند هستن و احتمال اینکه به مشتریان کسب و کارتون تبدیل بشن، خیلی زیاده. بنابراین، باید سعی کنین تا قبل از انجام تبلیغات، مخاطبان هدف رو شناسایی کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این مقاله، اطلاعاتی در مورد مخاطب هدف به شما ارائه کنیم و نحوه انتخاب مخاطب هدف رو به شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

پیشنهاد ما برای مطالعه: بهینه سازی محتوا برای کاربر یا موتورهای جستجو؟

مخاطب هدف کیست؟

مخاطب هدف چیست؟

اگه در حوزه بازاریابی محتوا فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مخاطب هدف رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که مخاطب هدف چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مخاطب هدف گروهی از مشتریان هست که به دلیل ویژگی های مشترکی که با هم دارن در یه گروه قرار گرفته و از یه خدمت مشابه استفاده می کنند. مخاطبان هدف در اصل ستون اصلی نگه دارنده یه کسب و کار هستن که به طور مستقیم روی تصمیمات مهمی که کارفرما و کارآفرین برای توسعه کسب و کار خود می گیرن، تاثیر می ذارن. مثلا، مشخص می کنند که هزینه تبلیغات باید در کجا خرج بشه یا راه های جذب مشتریان چجوریه و یا حتی می تونن در تصمیم گیری برای ساخت محصولات بعدی هم دخیل باشن.

مقاله پیشنهادی: تاثیر بازاریابی محتوا در جذب مشتری احتمالی

جالب اینجاست که بدونین مخاطب هدف به مصرف کننده های گفته میشه که شرکت ها و کسب وکارها بازاریابی خودشون رو به صورت مستقیم برای آگاهی اون ها از خدمات و محصولات خودشون انجام میدن. همچنین مخاطب هدف در اصل فردی هست که شما قصد دارین با همه فعالیت های مارکتینگی و دیجیتال مارکتینگ که انجام میدین، اون ها رو تحت تاثیر قرار بدین. این افراد بیشترین علاقه رو به محصول یا سرویس شما دارن و احتمال تبدیل اون ها از طریق راه های مختلف به مشتری خیلی زیاده. به عبارت دیگه، مخاطبان هدف به دلیل های مختلفی گزینه استفاده از محصول یا سرویس شما هستن.

نحوه انتخاب مخاطب هدف چگونه است؟

نحوه انتخاب مخاطب هدف

همونطور که گفتیم، شناخت مخاطب هدف و بازاریابی برای اون تکنیکی هست که توسط مشاغل در ابعاد و سطوح مختلف انجام میشه. آگاهی از این موضوع از خیلی جهات بر بازاریابی شما تاثیر می ذاره. از جمله نام محصول، سبک بازاریابی و کانال هایی که از طریق اون ها محصول یا خدمات خودشون رو تبلیغ می کنند. بنابراین، شما هم باید سعی کنین تا مخاطبان هدف رو پیدا کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله برخی از روش های انتخاب مخاطب هدف رو مورد بررسی قرار بدیم.

• تحلیل مخاطبان فعلی

یکی از روش های انتخاب مخاطب هدف این هست که مخاطبان فعلی خودتون رو تجزیه و تحلیل کنین. درباره اینکه چه کسی محصول یا خدمات شما رو می خره تحقیق کنین. ممکنه مشتریان فعلی شما نقاط مشترکی مثل بازه سنی، موقعیت مکانی یا شغلی داشته باشن که از این موارد می تونن نمایه ای از مخاطب هدف شما باشه. برای جمع آوری این اطلاعات می تونین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری رو تهیه کنین و یا از یه شرکت معتبر بخواهین تا این تحقیقات رو برای شما انجام بده.

• لیست کردن مزایای محصولات یا خدمات

یکی دیگه از روش های انتخاب مخاطب هدف این هست که مزایای محصولات و خدمات خودتون رو لیست کنین. همچنین لیستی از ویژگی هایی که اون ها رو از سایر رقبا متمایز می کنند، در اختیار داشته باشین. در کنار هر کدوم اون دسته از مزایایی که باعث بهبود زندگی یا تجربه مشتریان شده و وجودشون برای اون ها مهمه رو قید کنین. به این ترتیب، مخاطبان با دیدن مزایای منحصر به فرد محصولات و خدمات شما، از کسب و کار شما خرید می کنند.

• توجه به نوع رقابت

یکی دیگه از روش های انتخاب مخاطب هدف این هست که به نوع رقابت خودتون توجه داشته باشین. اکثرا محصولات یا خدمات نتیجه بهبود نمونه های موجود هستن. حتی اگه تولیدات شما ویژگی های منحصر به فردی داشته باشن، باز هم در رقابت با نمونه های دیگه خواهند بود. می بینین که بعضی از رقبای شما تجربیات بیشتری در این زمینه دارن و مخاطبان به سمت اون ها کشیده میشن. بنابراین، سعی کنین تا تجربیات خودتون رو افزایش بدین و عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبای خودتون داشته باشین.

اهمیت انتخاب درست مخاطبین هدف

اهمیت انتخاب درست مخاطبین هدف

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله به بررسی اهمیت انتخاب درست مخاطبین هدف بپردازیم. بهتره بدونین یکی از اشتباهات بزرگی که بیشتر کسب و کارها انجام میدن و ما هم تا حدودی به اون سمت رفتیم، تعیین نکردن مخاطبین هدف هست. به صورت کلی خیلی از کسب و کارها فقط به فکر تولید محتوا هستن و روی همه افراد بازاریابی انجام میدن تا ترافیک سایت بیشتری داشته باشن. ولی این کار درست نیست. ممکنه اون ها بخوان فقط در اینستاگرام و فیسبوک معروف بشن که خیلی افراد زیادی هستن. ولی این به ما کمک نمی کنه دریافتی بیشتری داشته باشیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در این مقاله اطلاعاتی در مورد مخاطب هدف به شما ارائه کنیم و نحوه انتخاب مخاطب هدف رو به شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، مخاطب هدف به مصرف کننده های گفته میشه که شرکت ها و کسب وکارها بازاریابی خودشون رو به صورت مستقیم برای آگاهی اون ها از خدمات و محصولات خودشون انجام میدن. شما برای اینکه بتونین بازخورد بهتری از تبلیغات داشته باشین، ابتدا باید مخاطبین هدف خودتون رو شناسایی کنین. برای این کار هم می تونین از روش های مختلفی استفاده کنین.

نظرات: