حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت؛ ارزیابی محتوای روی سایت با جمع آوری، تجزیه و تحلیل! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین حسابرسی محتوا چیست؟ چرا کانتنت آدیت از اهمیت زیادی برخوردار هست؟ چجوری یه Content Audit تولید کنیم؟ مراحل حسابرسی محتوا کدامند؟ چرا باید محتواهای روی سایت خودتون رو ارزیابی کنین؟

امروزه کسب و کارهای زیادی از محتوا واسه بازاریابی و معرفی محصولات یا خدمات خودشون استفاده می کنند. اگه به تازگی وارد حوزه تولید محتوا شدین و آشنایی کاملی با این حوزه ندارین، اول از همه باید با اصطلاحات و مفاهیم رایج در این حوزه آشنا بشین و دانش لازم برای تولید انواع محتوا. حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت یکی از این اصطلاحات هست که در حوزه تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد حسابرسی محتوا یا Content Audit واستون ارائه بدیم، به بررسی مراحل حسابرسی محتوا بپردازیم و اهمیت کانتنت آدیت رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از حسابرسی محتوا چیست؟

حسابرسی محتوا

شاید واستون جالب باشه که بدونین حسابرسی محتوا یا Content Audit به فرایندی گفته میشه که در اون با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل سایت، محتواهای روی سایت ارزیابی میشن. بعد از اینکه محتواها ارزیابی شدن، لازمه تا محتواها حذف و یا ویرایش بشن. شما هم بعد از اینکه محتوایی رو در سایت خودتون منتشر کردین، باید طی فرایند کانتنت آدیت، محتوای خودتون رو ارزیابی کنین. کانتنت آدیت محتوا و صفحات یه وبسایت رو نگه می داره و سعی می کنه به همه سوالات و پرسش های مخاطبان جواب بده. اگه نمی دونین که چه محتوایی رو تولید کنین و چجوری اعتماد کاربران رو با محتوا جلب کنین، از حسابرسی محتوا استفاده کنین.

اگه قصد دارین تا محتوایی تولید کنین که سایت خودتون رو به رتبه های برتر گوگل برسونین، باید از حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت استفاده کنین تا نقاط ضعف و قوت محتواهاتون رو در بیارین. همچنین شما باید کم و کاستی های محتواهای خودتون رو برطرف کنین تا نظر مخاطبان رو به محتوا جلب کنین. خیلی از کسب و کارهای اینترنتی تصور می کنند که کارشون با تولید محتوا تموم شده و باید منتظر باشن تا بازخوردهای خوبی بگیرن، در حالی که این تازه شروع کاره و شما باید در فواصل زمانی مختلفی محتواهاتون رو ارزیابی کنین.

یکی دیگر از مهمترین ذمسائل موجود در تولید محتوا نوشتن سوالات متداول مرتبط با مقاله میباشد. اگر کنجکاو هستید تا  بدانید نحوه نوشتن سوالات متداول موثر چگونه است توصیه میشود مقاله مربوط به آن را در سایت مطالعه کنید.

چرا حسابرسی محتوا را جدی بگیریم؟

حسابرسی محتوا

امروزه همه کسب و کارهای اینترنتی سعی می کنند تا با تولید محتوا به صفحات برتر گوگل برسن. اگه شما هم می خواهین وارد بازی تولید محتوا بشین و محتواهای خودتون رو مثل بازیکن های تیم فوتبال منچستر یونایتد درخشان کنین، باید ترکیب خوبی از محتواها رو در سایت بچینین. همچنین شما باید با استفاده از حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت(Content Audit) محتواهای خودتون رو در بازه های زمانی مختلفی ارزیابی کنین. محتوایی که به صورت مرتب ارزیابی میشه و کم و کاستی هاش برطرف میشه، مثل کریستین رونالدو می مونه که مدام گل می زنه و محتوایی که هیچ وقت ارزیابی نمیشه مثل بازیکن جسی لینگارد هست که چند ماهه نتونسته حتی یه گل بزنه!

اگه یه حسابرسی محتوایی خوبی داشته باشین، می تونین محتواها و مقاله های خودتون رو قبل از انتشار و بعد از انتشار ارزیابی کرده و کم و کاستی های اون ها رو برطرف کنین تا بتونین از این طریق مخاطبان زیادی رو به کسب و کارتون جذب کنین. همچنین شما با کمک کانتنت آدیت می تونین ترافیک سایت خودتون رو بالا ببرین و تجربه کاربری سایت خودتون رو بهبود بدین. حسابرسی محتوا به شما امکان انجام کارهای زیر رو هم میده:

• محتواهایی که عملکرد خوبی ندارن رو پیدا می کنین.

• محتواهای سایت رو در صورت نیاز توسعه میدین.

• چیزهایی که یاد گرفتین رو در محتواهای آینده به کار می برین.

• نویسنده های سایت خودتون رو ارزیابی می کنین.

در کنار حسابرسی محتوا اصطلاحات و یا انواع محتوای دیگری هم برای تولید محتوا وجود دارد که شناخت آنها خالی از لطف نیست. برای مثال بیزینس پلن چیست و چطور آن را بنویسیم؟ 

برای حسابرسی محتوا چه مراحلی را باید طی کنید؟

حسابرسی محتوا

همونطور که گفتیم، حسابرسی محتوا(Content Audit) با اهداف مختلفی انجام میشه و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار هست. شما باید سعی کنین تا محتواهای سایت خودتون رو در بازه های زمانی مشخصی بررسی کنین و کم و کاستی ها اون ها رو برطرف کنین و در صورت نیاز محتواها رو حذف یا توسعه بدین. در ادامه مراحل حسابرسی محتوا رو به شما یاد میدیم:

• به اهدافتان فکر کنید.

یکی از مراحل حسابرسی محتوا این هست که به اهدافتون فکر کنین. اگه بدونین با چه هدفی محتوا تولید می کنین، می تونین ایده های جذابی رو پیدا کنین. همچنین واسه اینکه محتواهایی که از نظر مخاطبان جذاب هستن رو از طریق حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت پیدا کنین.

• محتواهای خودتان را جمع آوری کنید.

برای اینکه محتواهای خودتون رو ارزیابی و کم و کاستی های محتوا رو برطرف کنین، باید محتواهای خودتون رو جمع آوری کنین. جمع آوری محتوا با هدف معرفی محصولات و خدمات کسب و کار انجام میشه. حسابرسی محتوا به شما این امکان رو میده تا محتواهای چند رسانه ای و با کیفیتی تولید کنین. برای جمع آوری مطالب مورد نیاز برای تولید محتوا می تونین از ابزارها و منابع مختلفی استفاده کنین.

• مطالبتان را دسته بندی کنید.

بعد از اینکه محتواهای خودتون رو جمع آوری کردین، باید مطالب خودتون رو دسته بندی کنین. ابزارهای مختلفی وجود دارن که می تونین ازشون کمک بگیرین. انواع دسته بندی مطالب شامل نوع محتوا تصویری، ویدیویی، صوتی، متنی و بر اساس اسم نویسنده ها، تاریخ انتشار، فرمت محتوا، زمان ویرایش و..... هست. دسته بندی مطالب توسط خود شما انجام میشه و باید دسته بندی های مرتبطی رو انتخاب کنین.

• تجزیه و تحلیل داده ها

یکی دیگه از مراحل حسابرسی محتوا این هست که باید سعی کنین تا داده ها رو تجزیه و تحلیل کنین. شما باید روی موضوع هایی تمرکز کنین که فاقد محتوا هستن. به عبارت دیگه، شما باید واسه موضوع هایی تولید محتوا انجام بدین که فاقد محتوا هستن. با این کار شما می تونین محتواهای یونیک و منحصر به فردی تولید کنین و مخاطبان زیادی رو به سمت کسب و کار خودتون جذب کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد حسابرسی محتوا یا Content Audit واستون ارائه بدیم، به بررسی مراحل حسابرسی محتوا بپردازیم و اهمیت کانتنت آدیت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، حسابرسی محتوا به فرایندی گفته میشه که در اون با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل سایت، محتواهای روی سایت ارزیابی میشن. بعد از اینکه محتواها ارزیابی شدن، لازمه تا محتواها حذف و یا ویرایش بشن.

نظرات: