خلاء محتوایی؛ همون سوال هایی که ممکنه در ذهن مخاطبان شکل بگیره! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ اصلا می دونین خلاء محتوایی چیست؟ چجوری میشه خلاء محتوا رو پر کرد؟ مراحل آنالیز خلاء محتوایی کدامند؟ چرا خلاء محتوایی شکل می گیره؟ چرا باید به خلاء های محتوایی اهمیت بدیم؟ آیا وجود خلاء محتوایی تاثیری بدی روی سایت می ذاره؟

همونطور که می دونین، تولید محتوا یکی از کارهای مهمی هست که کسب و کارها واسه توسعه خودشون انجام میدن. شما هم اگه قصد دارین تا سایت خودتون رو توسعه بدین، باید محتواهای بهتری تولید کنین. برای این کار باید سعی کنین تا خلاء های محتوایی خودتون رو شناسایی و اون ها رو پر کنین. با این کار شما می تونین محتواهای بهتری تولید  و بازخورد بهتری دریافت کنین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد خلاء محتوایی واستون ارائه بدیم، به بررسی مراحل آنالیز خلاء محتوایی بپردازیم و نحوه پر کردن خلاء محتوایی رو به شما یاد بدیم. در این بخش از مقالات محتوا چیست و چرا باید تولید شود به مبحث خلاء محتوا چیست میپردازیم.

خلاء محتوایی چیست؟

خلاء محتوایی چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین خلاء محتوایی یکی از اصطلاحات رایجی هست که ممکنه زیاد باهاش روبرو شدین. خلائ محتوایی به سوال ها و پرسش هایی گفته میشه که در ذهن مخاطبان و کاربران شکل گرفته و هیچ وقت و در هیچ سایتی نمی تونن جواب این سوال هاشون رو پیدا کنند. بنابراین، واسه اینکه تولید محتوای بهتری انجام بدین، اول باید سعی کنین خلاء های محتوایی مرتبط با موضوع خودتون رو پیدا کنین و سعی کنین این خلاء ها رو در محتواهای خودتون پر کنین تا مخاطبان زیادی جذب محتوای شما بشن. به این ترتیب گوگل با مشاهده استقبال مخاطبان از محتوای شما، سایتتون رو در صفحات برتر نشون میده.

و اما نکات مهم در زمان تولید محتوا چیست؟ یکی از کارهای مهمی که باید در زمان تولید محتوا انجام بدین این هست که ببینین که مخاطبان شما با چه مشکلات و چالش هایی روبرو هستن. اگه بتونین با تولید محتوا این مشکلات رو برطرف کنین، در واقع تونستین مخاطبان رو یه مرحله واسه خرید جلوتر ببرین. توجه داشته باشین که خلاء محتوایی از کلمات کلیدی شروع میشن. شما باید ببینین که مخاطبان شما چه چیزها یا چه عبارت هایی رو سرچ می کنند و کسب و کارهای رقیب چه جوابی واسشون دادن. اگه جواب تکمیل نبود، شما باید این خلاء رو پر کنین.

مراحل آنالیز خلاء محتوایی کدامند؟

خلاء محتوایی چیست؟

همونطور که گفتیم، پر کردن خلاء محتوایی می تونه باعث بشه تا کسب و کار شما توسعه پیدا کنه و مخاطبان زیادی رو جذب کنین. خلاء محتوایی به این معنی هست که فرصت هایی وجود دارن که رقیب های شما هنوز نتونستن ازشون استفاده کنند. برای استفاده از این فرصت ها، اول باید خلاء محتوایی رو آنالیز کنین و سپس این خلاء ها رو پر کنین. در ادامه مراحل آنالیز خلاء محتوایی رو بررسی می کنیم که جزئی از مراحل بررسی و تحلیل عملکرد محتوا به شمار میاد تا بتونین با استفاده از این روش ها خلاء محتوایی رو پر کنین و مخاطبان جدیدی رو به سمت کسب و کار خودتون جذب کنین. مراحل آنالیز خلاء محتوایی عبارت هستن از:

• دسته بندی محتوا طبق سفر مشتری

یکی از مراحل آنالیز خلاء محتوایی این هست که محتواهای سایت خودتون رو بر اساس سفر مشتری دسته بندی کنین. بهتره بدونین هر مخاطبی که وارد وبسایت شما میشه به این معنی نیست که حتما یه خریدی انجام میده. شما باید جوری تولید محتوا انجام بدین که واسه هر سوال یا پرسش مرتبطی محتوا وجود داشته باشه. محتواهای سایت بر اساس سفر مشتری به محتوای آگاهی بخشی، محتوای توجه بخش، محتوای تصمیم گیرنده و محتوای نهایی دسته بندی میشن.

• تحقیق در زمینه بازار کسب و کار شما

یکی دیگه از مراحل آنالیز خلاء محتوایی این هست که در زمینه بازار کسب و کارتون تحقیق انجام بدین و سوال هایی از مخاطبان خودتون بپرسین. شما با پرس و جو کردن از کاربران و تهیه لیستی از سوالات، می تونین خلاء های محتوایی رو شناسایی و محتواهای بهتری تولید کنین. همچنین شما می تونین با کلمات کلیدی هم تحقیق کنین. شما باید ببینین که کدوم کلمه کلیدی بیشترین آمار سرچ رو داره.

• بررسی محتوای رقبا

شما می تونین با بررسی محتوای کسب و کارهای رقیب هم می تونین خلاء محتوایی رو شناسایی کنین. با طی کردن این مرحله لازم نیست دوباره کاری انجام بدین. کافیه فهرستی از رقیب هاتون تهیه کنین و با اهداف مشخصی تولید محتوا انجام بدین. شما باید پربازدیدترین محتوای این سایت ها رو مشاهده کنین و کامنت های زیر محتوای اون ها رو بخونین. اگه محتوای کسب و کارهای رقیب کامنت زیادی داشت، بنابراین اون محتوا واسه مخاطبان مهمه و قطعا می تونین خلاء محتوایی رو شناسایی کنین.

• برداشتن تمرکز از روی صفحات پولساز

یکی دیگه از مراحل آنالیز خلاء محتوایی این هست که تمرکز خودتون رو از روی صفحات پولساز بردارین. بیشتر افراد سعی می کنند تا صفحات محصولات و جذب مشتری رو در اولویت قرار بدن. همچنین تلاش می کنند تا این صفحات رو در گوگل بالا بیارن که این کار اصلا درست نیست. شاید یکی دو بار شانس بیارین و مخاطبان جذب سایت شما بشن، ولی دیگه معلوم نیست کاربران کی و کجا دوباره سایت شما رو ببینن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد خلاء محتوایی واستون ارائه بدیم، به بررسی مراحل آنالیز خلاء محتوایی بپردازیم و نحوه پر کردن خلاء محتوایی رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، خلاء محتوایی یکی از اصطلاحات رایجی هست که ممکنه زیاد باهاش روبرو شدین. خلائ محتوایی به سوال ها و پرسش هایی گفته میشه که در ذهن مخاطبان و کاربران شکل گرفته و هیچ وقت و در هیچ سایتی نمی تونن جواب این سوال هاشون رو پیدا کنند. شما با پر کردن خلاء محتوایی می تونین مخاطبان زیادی رو به سایت خودتون جذب کنین.

نظرات: