محتواکده مجموعه بزرگی است که خدمات متنوعی همچون سفارش تولید محتوا ، طراحی سایت و خدمات سئو سایت را انجام می دهد و میتوانید از هر یک از این خدمات از طریق منو سایت بهره مند شوید.

اصول امنیت در پایگاه داده؛ مقاومت در برابر تهدیدات داخلی و خارجی! به اطلاعات و داده هایی که یک نظم و ساختار خاص دارند، پایگاه داده گفته می شود. این اطلاعات در سیستم شما به شکلی ذخیره می شوند که برای برنامه های مختلف قابل دسترسی باشند.

در حال حاضر با توسعه و گسترش استفاده از سیستم های کامپیوتری، وبسایت ها و اپلیکیشن های کاربردی باعث شده تا مسائل مربوط به امنیت پایگاه داده دارای اهمیت بالایی باشند و در نتیجه با توجه به نقش اطلاعات به عنوان کالای با ارزش، تامین امنیت آن مهم باشد. امنیت در طراحی سایت باید جدی گرفته شود. در این مطلب، توضیحاتی در مورد امنیت پایگاه داده ارائه شده و به بررسی مهم ترین اصول امنیت در پایگاه داده پرداخته شده است.

منظور از امنیت پایگاه داده چیست؟

اصول امنیت در پایگاه داده

امنیت پایگاه داده یکی از موضوعات مهم در زمان طراحی سایت است. همچنین امنیت پایگاه داده به اقداماتی گفته می شود که مدیران سایت های اینترنتی از آنها برای اطمینان از حفظ شدن پایگاه های اطلاعاتی خود در برابر تهدیدات داخلی و خارجی استفاده می کنند. منظور از امنیت پایگاه داده، مراقبت از خود پایگاه داده، داده های موجود در آن، سیستم مدیریت پایگاه داده و نرم افزارهای کاربردی مختلفی است که دسترسی به آنها در ارتباط با بانک اطلاعاتی وجود دارد. شناخت روش های حفاظت از سرورهای وب از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور کلی، منظور از امنیت پایگاه داده، حفاظت از داده های سازمان در برابر دسترسی و استفاده غیرمجاز، تخریب و تغییر می باشد. مدیریت امنیت داده زیرمجموعه ای از مدیریت فناوری اطلاعات است که خود نیز شامل زمینه های متعددی می باشد. امنیت پایگاه های داده و امنیت داده های شرکت در اصل مهم ترین چالش مدیران سایت های اینترنتی و مسئولان IT سازمان ها است.

مهم ترین اصول امنیت در پایگاه داده

اصول امنیت در پایگاه داده

نکته قابل توجه این است که امنیت پایگاه داده شامل اقدامات لازم برای ایمن سازی سیستم های مدیریت پایگاه داده در مقابل حملات سایبری و استفاده نامشروع است. اصول امنیتی در پرداخت آنلاین رعایت شوند. می توان با رعایت اصول و نکات مهم، امنیت پایگاه داده را برقرار کرد. در این مطلب به بررسی مهم ترین اصول امنیت پایگاه داده پرداخته شده است:

• رمزنگاری اطلاعات بین سرور وب و سرور پایگاه داده

یکی از مهم ترین اصول امنیت پایگاه داده، رمزنگاری اطلاعات مابین سرور وب و سرور پایگاه داده می باشد. رایج ترین روش برای این کار، استفاده از پروتکل SSL است. بسیاری از اطلاعات امن که روی اینترنت منتقل می شوند، از همین پروتکل استفاده می کنند. SSL تنها برای رمزنگاری اطلاعات بین Client و سرور وب مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل عادی اطلاعات بین وب سرور و سرور پایگاه داده بدون رمزنگاری منتقل می شوند.

• استفاده از SSH

یکی دیگر از اصول امنیت پایگاه داده، استفاده از SSH است. SSH برنامه ای مانند Telnet است، ولی نسخه امن شده آن. یکی از قابلیت های SSH ایجاد یک کانال امن است. به این ترتیب، می توان برنامه SSH را به شکلی پیاده سازی کرد که روی یک پورت شنود کند، کل اطلاعات آن را رمز کرده و به کامپیوتر مقصد ارسال کند و آنجا بعد از تبدیل به حالت عادی به پورت مقصد تحویل دهد.

• استفاده از فایروال

یکی دیگر از مهم ترین اصول امنیت پایگاه داده، استفاده از فایروال است. فایروال مانند یک دیوار بین پایگاه داده و برنامه های کاربردی عمل می کند. مدیران پایگاه داده می دانند که برنامه های کاربردی چگونه با پایگاه داده ارتباط برقرار می کنند. همچنین مطلع هستند که سوالاتی در بین آنها پرسیده می شود و این سوالات از چه ساختارهایی استفاده می کنند. به این ترتیب می توان امنیت پایگاه داده را بالا برد.

جمع بندی و نتیجه:

در این مطلب، توضیحاتی در مورد امنیت پایگاه داده ارائه شده و به بررسی مهم ترین اصول امنیت در پایگاه داده پرداخته شده است. همانطور که گفته شد، امنیت پایگاه داده یکی از موضوعات مهمی است که مدیران سایت های اینترنتی به آن توجه می کنند. می توان با رعایت برخی از اصول مهم، امنیت پایگاه داده را بالا برد. از جمله این اصول می توان به استفاده از فایروال، استفاده از SSH و رمزنگاری اطلاعات مابین سرور وب و سرور پایگاه داده اشاره کرد.

لینک مقاله: https://azure.microsoft.com/en-us/resources/cloud-computing-dictionary/what-is-database-security

نظرات در مورد آشنایی با اصول امنیت در پایگاه داده:

سوال تصادفی