در کنار بی نهایت مزیت و خدماتی که راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد، از طرفی هم باعث می‌شود زمینه برای جولان کلاهبرداری‌ها و تخلفات سایبری هموار شود. امروزه در محیط اینترنت و در کسب و کارهای اینترنتی شاهد کلاهبرداری‌هایی مثل فیشینگ هستیم که با به سرقت بردن اطلاعات کاربران در محیط سایبری اولاً باعث متضرر شدن آنها و ثانیاً باعث از دست رفتم اعتماد عموم نسبت به این بستر می‌شود. همین امر باعث شد تا مرکز توسعه تجارت الکترونیک به فکر راه چاره باشد. راه چاره استفاده از یک نماد برای اثبات حسن نیت کسب و کار و جلب رضایت و اعتماد مشتری بود. نماد الکترونیکی موسوم به اینماد که هر کسب و کار آنلاینی برای آغاز کسب و کار خود ملزوم به دریافت آن است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با اینماد و قوانین اینماد آشنا کنیم.

اینماد چیست؟

اینماد چیست؟

اینماد یک نماد الکترونیکی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به صاحبان کسب و کارها اعتاء می‌شود تا از درستی و حسن عملکرد آنها اطمینان حاصل شود و از طرفی کسب و کارهای اینترنتی را در برابر تخلفات مختلف و کلاهبرداری‌ها ایمن کند. اینماد با وضع قوانینی و ملزم کردن صاحبان کسب و کار به رعایت آنها سعی دارد تا تعاملات در محیط اینترنت با خیال راحت‌تر و ایمن‌تری انجام شود.

بیشتر بخوانید: چالش های مدیریت سایت های اینترنتی چیست؟

بررسی قوانین اینماد :

قوانین اینماد

یک کسب کار اینترنتی موظف است با ثبت نشان اینماد در سایت خود، رعایت دستورالعمل‌های مربوط به ارائه محصولات و خدمات آنلاین را در دستور کار خود قرار دهد که به شرح زیر است:

·ارائه مدارک :

برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی، خود شخص صاحب کسب و کار باید نسبت به اخذ آن اقدام کند. با ارائه مدارک لازم خود و کسب و کار به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌تواند اقدام به دریافت نشان اعتماد کند. مرکز، اطلاعات و مدارک مورد نظر را بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل مراحل اعتاء نشان طی می‌شود.

·حفظ محرمانگی اطلاعات و حریم خصوصی مشتریان :

ارائه خدمات و محصولات به صورت آنلاین مستلزم دریافت اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به حساب بانکی کاربر است. لذا یکی از مهم‌ترین ضوابط اینماد حفظ محرمانگی این اطلاعات است. مشتری باید از جهت ایمنی اطلاعات وارد شده خود در سایت اطمینان داشته باشد.

·رسیدگی به شکایات :

یک کسب و کار اینترنتی باید در قبال قصورات و کم و کاستی‌های خود در هر مرحله‌ای از ارائه محصول و یا خدمات به مشتری پاسخگو باشد و بخشی را برای رسیدگی به شکایات مشتریان خود و حل مشکلات آنها اختصاص دهد.

·اطلاع رسانی هر گونه تغییرات در کسب و کار :

کسب و کارهای اینترنتی موظف هستند وقوع هر گونه تغییر در هر قسمت از کسب و کار خود اعم از تغییرات در نوع خدامت ارائه شده و محصولات عرضه، تغییر کاربری کسب و کار و یا هر تغییر دیگری را به مرکز توسعه تجارت الکترونیک گزارش دهند.

·حق انصراف با مشتری است :

امکان انصراف مشتری از خرید کالا یکی دیگر از قوانین اینماد می‌باشد. که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی موظف به رعایت آن هستند. مشتری در هر مرحله‌ای از ارائه خدمات که باشد. طبق قوانین باید حق انصراف بدون تحمیل هرگونه هزینه و یا تعهد را داشته باشد.

·بازدید از مرکز کسب و کار :

قوانین اینماد

یکی از مفاد ضوابط اینماد این است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ساعاتی مشخصی از روز بدون اطلاع قبلی حق بازدید از مرکز کسب و کار شما را دارد.

·عدم به اشتراک گذاری یا واگذاری درگاه پرداخت :

یکی از قسمت‌های مهم هر کسب و کار اینترنتی، درگاه پرداخت آن است. صاحبان کسب و کار باید نسبت به عدم اشتراک گذاری و یا واگذاری اطلاعات مربوط به درگاه پرداخت خود به دیگران نزد مرکز توسعه تعاون، تعهد بدهند و هرگونه تغییرات در این زمینه را به این مرکز گزارش دهند.

·تعلیق کسب و کار در صورت تخلف :

در صورت وجود هر گونه نابسامانی، شکایت و یا تخلف و اعمال خارج از قانون، مرکز مجاز است کسب و کار مذکور را یا به حالت تعلیق درآورد یا به طور کلی به فعالیت او پایان دهد.

نتیجه گیری :

یکی از مهم‌ترین ضوابط در میان قوانین اخذ نماد اعتماد، اقرار به مطالعه و فهم کامل قوانین اخذ نماد است. شخصی که برای دریافت نماد مراجعه می‌کند، باید قبول کند که تمام مندرجات را مطالعه کرده و تمام شرایط و قوانین و ضوابط را پذیرفته است. در صورت قبول همه قوانین و عدم مشکل در مدارک ارائه شده، صاحب کسب و کار می‌تواند نشان خود را دریافت کند. پس از دریافت نشان صاحب کسب و کار موظف است لینک این نماد را در سایت خود قرار داده و نسبت به رعایت قوانین آن تلاش کند. چرا که در صورت بروز هرگونه تخلف و اعمال مغایر با قوانین مندرج در اساس نامه نشان اعتماد الکترونیک در مرکز توسعه تجارت الکترونیک، کسب و کار باید جوابگو باشد.

نظرات: